Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 08:15:09
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Wim1969
Vandaag om 08:03:39
Minibaan Visserskaai H0 door Hans GJ
Vandaag om 07:45:40
Piko 2025 door Corné81
Vandaag om 06:27:20
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Lolke Bijlsma
Vandaag om 05:34:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
30 September 2025, 22:56:41
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
30 September 2025, 22:32:34
Raadplaatje door grossraumwagen
30 September 2025, 22:30:34
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
30 September 2025, 22:22:48
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
30 September 2025, 22:08:01
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
30 September 2025, 22:06:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
30 September 2025, 21:52:03
Gewoon wat busfoto's door hervé
30 September 2025, 21:35:28
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Klaas Zondervan
30 September 2025, 21:33:58
De Projecten van RetroJack door RetroJack
30 September 2025, 21:19:52
Leubachtalbahn door Krokodil68
30 September 2025, 20:20:25
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
30 September 2025, 20:04:27
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
30 September 2025, 19:54:11
Tandwielen of wielstellen met tandwiel voor Rocky Rail NS 6400 / 6500 door Remco vM
30 September 2025, 19:52:58
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
30 September 2025, 19:24:53
Roco 290 digtaliseren door Herb73
30 September 2025, 19:12:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door einte
30 September 2025, 19:11:57
Modelspoorbaan van Einte door 741230
30 September 2025, 19:00:11
Motor geluid door Johnwater
30 September 2025, 17:35:12
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Chris Westerduin
30 September 2025, 16:20:55
Roco 2400, h0 door spoorzeven
30 September 2025, 16:17:27
1 t/m 6 oktober 6 daagse stoomreis door Duitsland Deutsches Dampflokomotivmuseum door Seinhuis
30 September 2025, 16:11:33
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
30 September 2025, 15:57:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
30 September 2025, 15:31:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
30 September 2025, 14:42:38
  

Auteur Topic: BNLS Baanbreker - Eigenbouw Hanomag tramlok.  (gelezen 26635 keer)

skiptram

  • Online Online
  • Berichten: 478
    • skiptram
Re: BNLS Baanbreker - Eigenbouw Hanomag tramlok.
« Reactie #75 Gepost op: 23 January 2014, 09:40:06 »
Alhoewel een oud topic toch maar even een reactie.

Onlangs vroeg iemand mij te helpen met een aandrijving voor dit model en het maakte niet uit of Halling of PMT en het moest 23,5 mm asafstand zijn. Omdat ik gewend ben het goede te verzorgen ben ik iets verder gaan kijken. Behalve dat ik geen enkele goede tekening kon vinden bleek uit een PDFvan Johan dat we het over een as afstand van ongeveer 32 mm hebben. Erger nog,  en dat zie ik in het boekje van Dijkers en Hesselink ( pag.71), dat het om een drieassig model gaat. Daarom heb ik voor het volgende ontwerp gekozen en dit aan Johan meegedeeld als enigszins behoorlijk alternatief en ga er maar gemakshalve vanuit dat het om spaakwielen gaat. Grotere (spaak)wielen zijn in dit ontwerp niet mogelijk.

Met vriendelijke groet
Paul Sassen
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

Besselspoor

  • Online Online
  • Berichten: 5366
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS Baanbreker - Eigenbouw Hanomag tramlok.
« Reactie #76 Gepost op: 23 January 2014, 09:59:43 »
Beste Paul,
Mooie aandrijving! Om je nog wat hints te geven: tijdens de bouw van het kitje is er door meerdere mensen wat info aangeleverd, onder andere diverse foto's (zie ook http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,50696.msg813954.html#msg813954)
Het gaat dus inderdaad om een 3-assige tramlok voor meterspoor (in 1/87: 12mm) met een buitenliggend drijfwerk maar geen spaakwielen. Omdat er echter schortplaten tot bijna op de rails voor zitten, maakt dat laatste dus niks uit, ook het drijfwerk wordt in het model achterwege gelaten. 
Groet, Bessel
RETROBAHN A.G.

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3434
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
Re: BNLS Baanbreker - Eigenbouw Hanomag tramlok.
« Reactie #77 Gepost op: 23 January 2014, 10:07:35 »
Die had ik eerder moeten hebben :)
Ik zie alleen dat hier ook aan de onderkant tussen de wielen erg laag is zoals de andere Halling aandrijvingen, hangt bijna op BS
Bij ons op de modulebaan zijn daarom deze aandrijvingen niet te gebruiken helaas, ze blijven hangen op het  straatspoor,
Of is daar ook nog een oplossing voor ??
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 532
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: BNLS Baanbreker - Eigenbouw Hanomag tramlok.
« Reactie #78 Gepost op: 23 January 2014, 14:27:35 »
Beste Paul,

Een tekening van de SBM 12 en 13 kan ik hier geven :

Op een uitvergroting bij de wielen is te zien dat de middelste as (op deze tekening links) geen flenzen heeft zodat de loc door krappere bogen kan.Verder is te zien dat de wielen tot op de wielbanden na schuil gaan achter de beplating.Er zitten zelfs borstels om de opening tussen de wielen en de beplating af te dichten.

De wielen zijn dus op de wielbanden na niet te zien.Hoe die wielen er uitzien is afgebeeld in een ander draadje op dit forum :
https://images.beneluxspoor.net/bnls/161520110127_001_uit_Lokomotiv_UAP_3_.jpg foto van Robert Jan / Speedy
Deze wielen zijn ook gebruikt bij het Fleischmann Magic Train 0e stoomlocje.

Vriendelijke groeten,
Jan den Haan

Besselspoor

  • Online Online
  • Berichten: 5366
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS Baanbreker - Eigenbouw Hanomag tramlok.
« Reactie #79 Gepost op: 23 January 2014, 14:35:40 »
Geweldige tekening, Jan! Nou kunnen we in elk geval de leidingen rond de ketel de goede kant op leggen, daar hadden we tot nu toe alleen vage delen van foto's van (y)

*edit: dat hadden we in juni '13 al kunnen doen toen Jan de tekening al aan speedy liet zien ;D ;D maar ja, je kan niet alles onthouden...
« Laatst bewerkt op: 23 January 2014, 14:43:59 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

skiptram

  • Online Online
  • Berichten: 478
    • skiptram
Re: BNLS Baanbreker - Eigenbouw Hanomag tramlok.
« Reactie #80 Gepost op: 24 January 2014, 09:19:54 »
Ja, dan maar veranderen.
Dank aan Jan voor de tekening. De as asafstand is dus toch 23,0 mm omgerekend.
En met schijfwielen.De middelste as iets aan de hoge kant om geen tractieverlies te veroorzaken en dan met flens voor de geleiding. Je hebt met relatief weinig moeite toch een drieasser. alhoewel je er bijna niks van terugziet in het gebouwde model.
Maar onder de tram wonen ook mensjes zeg ik altijd. Ik erger me ook aan modellen die erg mooi zijn, maar met een afgeraffelde bodemplaat.
@Marty
Je kunt de onderkanten van de opsluitplaat nog iets dunner vijlen, maar ik denk dat bij zorgvuldig aangelegd straatspoor de Vario aandrijvingen geen problemen mogen veroorzaken.



Hoop dat het zo goed is.
Met vriendelijke groet,
Paul Sassen
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

Besselspoor

  • Online Online
  • Berichten: 5366
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS Baanbreker - Eigenbouw Hanomag tramlok.
« Reactie #81 Gepost op: 24 January 2014, 09:29:17 »
Ik begrijp uit je tekening dat ook deze normaalsporig wordt gebouwd? Dan moet je de schortplaten een beetje uitvijlen. Voor de door mij gebruikte spud was dat in elk geval nodig.
RETROBAHN A.G.