Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door Ronald69
Vandaag om 21:23:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robert vh Prutsert
Vandaag om 20:37:40
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen door Karben
Vandaag om 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 19:52:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:49:52
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
Vandaag om 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door prutser
Vandaag om 18:12:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 18:09:34
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
  

Auteur Topic: BNLS Baanbreker - Eigenbouw Hanomag tramlok.  (gelezen 26189 keer)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8331
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: BNLS Baanbreker - Eigenbouw Hanomag tramlok.
« Reactie #45 Gepost op: 24 October 2012, 22:35:38 »
Prachtig!

Jij had dan wel toevallig een motortje gekregen, maar voor welke motor is de bodemplaat voor je klantjes op maat gemaakt?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1007
    • J.M.Models
Re: BNLS Baanbreker - Eigenbouw Hanomag tramlok.
« Reactie #46 Gepost op: 24 October 2012, 22:54:13 »
De bodemplaat heeft een opening die geschat is omdat ik geen specifieke inbouwafmetingen heb van de volgende aandrijvingen.
Een optie is de Vario antrieb van www.halling.at
De andere optie is PMT in H0m die je kunt gebruiken, Type 23 mm met nummer: 72407 en Type 31,5 mm met nummer 72406 te vinden onder: www.pmt-modelle.de
PMT heeft ook een aandrijving voor normaalspoor hoewel ik niet specifiek het nummer ervan heb.

Groet, J. Moors.
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1076
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: BNLS Baanbreker - Eigenbouw Hanomag tramlok.
« Reactie #47 Gepost op: 24 October 2012, 23:00:43 »
Zitten de cilinder kappen niet aan de verkeerde kant? Neem aan dat ze aan dezelfde kant moeten zitten als de deur van de ketel?




Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8331
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: BNLS Baanbreker - Eigenbouw Hanomag tramlok.
« Reactie #48 Gepost op: 24 October 2012, 23:31:41 »
Zo hee, d'r is iemand wakker. Volgens mij geen nood aan de man, gewoon op de verkeerde kop geplakt. Het freeswerk hoeft niet opnieuw te beginnen. Zo had ik ook de handgrepen van mijn eerste 3D Chris Ward stoomtram bij de voordeuren geplaatst en niet aan de achterdeuren. ::)

Hier mijn uiteindelijke voorstel voor de beplaating. Het gaat nu even om de uitlijning. Is dit OK? Het fabrieksschild lijkt op de foto's net een stukje smaller te zijn.

Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1007
    • J.M.Models
Re: BNLS Baanbreker - Eigenbouw Hanomag tramlok.
« Reactie #49 Gepost op: 24 October 2012, 23:35:43 »
Ziet er niet verkeerd uit. In mijn laatste bericht had ik het over cilinderkappen, maar ik heb de vormen van foto's en een ooit toegeleverde tekening en heb in mijn model die "kappen"aan beide kopse kanten zitten.
De foto's lopen een beetje door elkaar omdat ik een deel van mijn eerste kap en een deel van mijn laatste kap heb gebruikt.

Excuus voor de (soms) verwarrende afbeeldingen.

Groet, J. Moors.
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8331
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: BNLS Baanbreker - Eigenbouw Hanomag tramlok.
« Reactie #50 Gepost op: 24 October 2012, 23:38:18 »
Een optie is de Vario antrieb van www.halling.at
Mooi, die heb ik nog eentje liggen!
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1007
    • J.M.Models
Re: BNLS Baanbreker - Eigenbouw Hanomag tramlok.
« Reactie #51 Gepost op: 25 October 2012, 23:50:42 »
Zo, nu de laatste handelingen voor het spuitwerk.


Het is nu tijd voor de treden aan de zijkanten.


Als de treden in de zijplaten zijn gelijmd, staan ze nog haaks ten opzichte van die zijplaten.


Tijdens het lijmen heb ik ze voorzichtig gebogen zodat de treden nu haaks ten opzichte van de zijwanden staan.


Zo moet het eruit zien.


Dit is het beeld van de ketelkopwand...


en dit is het resultaat van de ongespoten kap.

wordt vervolgt...
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8331
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: BNLS Baanbreker - Eigenbouw Hanomag tramlok.
« Reactie #52 Gepost op: 26 October 2012, 09:04:43 »
Echt een ontzettend mooi product dat je gemaakt hebt!
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1007
    • J.M.Models
Re: BNLS Baanbreker - Eigenbouw Hanomag tramlok.
« Reactie #53 Gepost op: 26 October 2012, 16:13:15 »
Nog even het verschil tussen mijn "oude" en "nieuwe" kap.






Nu is ook te zien hoe de "voorkant" en "achterkant" van de kap eruit ziet.

De grote kap gebruik ik voor de normaalspoorversie (want die past beter bij de dan wat grotere rijtuigen) en de kleine kap is beter geschikt voor smalspoor (want daar zijn ook de rijtuigen wat kleiner van aard).

Ik probeer binnenkort de kleine kap te spuiten. De inbouw van het interieur zal wat langer op zich laten wachten want ik wil eerst de LTM rijtuigen af hebben.
Daar past deze lok niet bij en komt even op een zijspoortje te staan.

Groet, J. Moors.
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
Re: BNLS Baanbreker - Eigenbouw Hanomag tramlok.
« Reactie #54 Gepost op: 26 October 2012, 23:54:37 »
Dat ziet er niet verkeerd uit zeg (y)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS Baanbreker - Eigenbouw Hanomag tramlok.
« Reactie #55 Gepost op: 29 October 2012, 22:50:50 »
even voor de geintereseerden.
de normaalspoor versie van pmt en halling passen prima in de nieuwe kap.
ik bouw de pmt versie normaalspoor er in.
gr Jan

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1007
    • J.M.Models
Re: BNLS Baanbreker - Eigenbouw Hanomag tramlok.
« Reactie #56 Gepost op: 31 October 2012, 21:30:52 »
Ik heb intussen wel gemerkt dat, wanneer een onderdeel niet helemaal door en door gefreesd is, het verstandig is om het "vliesje" helemaal door te snijden.
Er is me al een onderdeel gebroken bij het losdrukken uit de basisplaat.

Intussen heb ik er de spuit op gehouden, met het volgende resultaat.


Dit is de basiskleur van waaruit ik kan verder werken.


De aandrijving zit er nog los in...


Het gaat nu even om het plaatje.
Het dak kan er nu af voor het interieur en pas wanneer de precieze plek van de schoorsteen bepaald is maak ik het gaatje in het dak ervoor.

Het is nu zoeken naar een blok messing van waaruit ik de ketel kan maken. De aandrijving die ik heb heeft toch wel wat gewicht op de assen nodig.

Groet, J. Moors.
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8331
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: BNLS Baanbreker - Eigenbouw Hanomag tramlok.
« Reactie #57 Gepost op: 31 October 2012, 21:50:31 »
Blok messing? Gewoon een reststukje koperbuis uit de garage?

De tekening van de ets staat ook al klaar voor productie. Even bij mijn Roco Glaskasten gekeken voor inspiratie hoe dat nu op zo'n plaatje gemonteerd zit.  8) Een extra nummertje voor als het fout gaat bij het knippen of vijlen.

Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS Baanbreker - Eigenbouw Hanomag tramlok.
« Reactie #58 Gepost op: 31 October 2012, 22:30:50 »
Wauwwwwww dat zijn mooie schildjes (y)
geen scherpe foto maar zover ben ik.
het ding heeft een PMT aandrijving die mooi zwaar is.
vanavond proefgedraaid op de rollenbank liep die al heel mooi.
Nou nog ff klein decodertje zoeken dan ist echt super.
ik ga de ketel ook maken van pijp 15 mm koper, heeft ook aardig gewicht.
« Laatst bewerkt op: 31 October 2012, 22:35:40 door roadster36 »

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8331
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: BNLS Baanbreker - Eigenbouw Hanomag tramlok.
« Reactie #59 Gepost op: 31 October 2012, 22:44:34 »
Ik weet niet hoe het bij de Hanomag machines zat, maar bij Backer en Rueb lokjes in 1:87 kom ik voor de ketel toch uit op 10 mm. 15 mm lijkt me dan wat groot, maar goed, ik kan ook helemaal mis zitten, want ik heb 'm nog helemaal niet gezien en wellicht is het wel gewoon in verhouding. In het boek van Overbosch wordt aangegeven dat deze locs een ketelmiddellijn Dk (?) van 938 mm hadden, dat is 10,78 mm in 1:87. Nu is dat volgens mij doorgaans de binnenmaat en niet de buitenmaat. Maar dan kom je toch nog steeds dichter bij 10 mm zou ik zeggen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.