Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: BNLS Baanbreker - Eigenbouw Hanomag tramlok.  (gelezen 24376 keer)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: BNLS Baanbreker - Eigenbouw Hanomag tramlok.
« Reactie #30 Gepost op: 17 oktober 2012, 02:01:52 »
Tja toch maar weer even Overbosch uit de kast getrokken:
  • rookkastdeur aan de buitenkant van de behuizing -> Verhoop loc -> Niets te vinden
  • MBS lijst nagelopen -> niks te vinden wat er op lijkt, zeker niet met 13 als loc nummer
  • verder overzichten nagelopen op "Hanomag" en jawel

SBM 12-13, fabr. nr 6741-6742 uit 1912. En dus NIET MBS
Blz 172-173 "De stoomlokomotieven der Nederlandse tramwegen, S.Overbosch" van "De Bataafsche leeuw" uit 1984. Daar staan dus ook het plaatje van die andere NVBS "Over", nl J.J. Overwater  :-X

Maar afgezien van dit kommage****: benieuwd naar het bouwverslag!


PS:Volgens Overbos heb je gelijk  (y) (y):
  • 5 aan Probolinggo Stoomtram
  • 1 aan Pasoeroean Stoomtram



Ik zie dat er in de tekst nr 13 staat , maar als ik hem sterk vergroot dan is het volgens mij lok nr 18 en niet 13
« Laatst bewerkt op: 17 oktober 2012, 02:06:01 door roadster36 »

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: BNLS Baanbreker - Eigenbouw Hanomag tramlok.
« Reactie #31 Gepost op: 17 oktober 2012, 06:28:44 »
Dat nummer hoef je niet op de foto te zien, dat staat ook in de overzichtslijst. Maar daarbij, het nummer op de voorkant van de loc op de twee foto's op pagina 173 is echt '13'.
« Laatst bewerkt op: 17 oktober 2012, 06:32:42 door Sven »
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: BNLS Baanbreker - Eigenbouw Hanomag tramlok.
« Reactie #32 Gepost op: 17 oktober 2012, 17:43:39 »
De rest van de platen. Als ik het goed zie, hebben de bedrijfs- en nummerplaten geen dubbele rand, zoals de Backer & Rueb locs. Maar dat kan ook zo lijken omdat de foto erg klein is. Wat zijn daar de meningen over?

Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 981
    • J.M.Models
Re: BNLS Baanbreker - Eigenbouw Hanomag tramlok.
« Reactie #33 Gepost op: 17 oktober 2012, 18:45:47 »
Ik vind ze er goed uitzien. Weet niet wat andere forumleden vinden.

Groet, J. Moors.
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 981
    • J.M.Models
Re: BNLS Baanbreker - Eigenbouw Hanomag tramlok.
« Reactie #34 Gepost op: 18 oktober 2012, 00:34:34 »
Vandaag weer een stukje verder gekomen.


Als eerste de zijplaten afgeschuind zodat deze goed aan de vloerplaat passen.


Zo kunnen deze delen goed aansluiten.
Dan de kopschotten met de zijplaten verlijmen zodat een open frame ontstaat. Ik heb hiervan vergeten een foto te maken, maar de 4 delen woreden in de hoeken gelijk verlijmd zoals de wanden van de bovenbouw.
De zijwanden zijn recht en de kopschotten zijn onderaan afgerond.

Dan het open frame aan de vloerplaat verlijmen. De kopschotten dienen aan beide kopse kanten even ver uit te steken.


Nu de onderrand van de zijschotten rondschuren zodat deze dezelfde ronding krijgen als de kopschotten van het onderstel.


Hier is te zien wat ik bedoel. De zijschotten zijn onderaan over de lengte afgerond en vallen nu geheel samen met de kopschotten. Ook steken beide kopschotten even ver uit.

Tot zover vandaag. Wordt vervolgt...
« Laatst bewerkt op: 18 oktober 2012, 00:36:46 door J. Moors »
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: BNLS Baanbreker - Eigenbouw Hanomag tramlok.
« Reactie #35 Gepost op: 18 oktober 2012, 07:24:55 »
Je zegt dat het een hobby voor je is, maar dit is toch professioneel werk!
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

RutgerSHM

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
Re: BNLS Baanbreker - Eigenbouw Hanomag tramlok.
« Reactie #36 Gepost op: 18 oktober 2012, 12:16:35 »
@ Paul, ga er bij mij maar vanuit dat ik het goed heb. En jij kent ons materieel dus niet zo goed ;)

Bij de SBM AB 24 staat de complete maatschappij naam op losse houten borden op het dak. Bij de ZVTM AB 8 staat deze afkorting op de rijtuigwand onder de ramen ergens in het midden rond het koersbord. Dat in combinatie met het rijtuig nummer. De afkorting van de klasse 'AB' staat op de hoeken van de balkons op het rijtuig.

Dit is wat duidelijker:



ZVTM AB 8 © J. de Jong



SBM AB 24 © R. de Water

Groeten,
Rutger

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 981
    • J.M.Models
Re: BNLS Baanbreker - Eigenbouw Hanomag tramlok.
« Reactie #37 Gepost op: 19 oktober 2012, 15:44:33 »
Er zijn toch een paar dingen die me aan het kapje niet goed bevallen en ben bezig met een nieuwe versie te fresen.
Zodra hier iets meer over valt te zien laat ik het weten.

"Een moment geduld a.u.b.....". :-[

Groet, J. Moors.
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: BNLS Baanbreker - Eigenbouw Hanomag tramlok.
« Reactie #38 Gepost op: 19 oktober 2012, 17:12:13 »
Kwaliteit kost tijd, om er maar een kliescheetje tegen aan te gooien.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 981
    • J.M.Models
Re: BNLS Baanbreker - Eigenbouw Hanomag tramlok.
« Reactie #39 Gepost op: 23 oktober 2012, 00:57:55 »
Sorry voor het oponthoud, maar ik heb het een en ander eerst uitgeprobeerd om er zeker van te zijn dat het goed uitpakte.

Ik ben dus even terug naar het begin gegaan.


Hier een overzicht van de onderdelen (voor de goed oplettende lezers onder jullie,jullie kunnen de nieuwe onderdelen herkennen?).


Ik had nog deze aandrijving gekregen (eigenbouw wellicht) en ga proberen deze in de kap te verwerken.
Hiervoor moet ik de vloerplaat aanpassen.


Nu de wanden in elkaar zetten...


Dit zijn de eerste 2 delen die mooi gelijk aan elkaar gelijmd dienen te worden...


zodat de sierlijsten mooi op elkaar aansluiten.


Nu de andere zijwand verlijmen...


en nu de laatste wand verlijmen zodat het geheel er zo uitziet.

"So far, so good"

Hier is het nieuwste gedeelte. Ik was niet tevreden met een vast dak omdat men dan lastig aan het interieur kan werken.
Dus gewerkt aan een afneembaar dak.


Ook hier weer het dak voorbuigen..


Met dit als resultaat en..


zo ziet het er dan uit als alles goed aansluit. Daarom is het belangrijk dat de wanden goed aansluiten om voor een goed passend dak te komen.

Binnenkort meer...

Groet, J. Moors.


werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: BNLS Baanbreker - Eigenbouw Hanomag tramlok.
« Reactie #40 Gepost op: 23 oktober 2012, 06:35:56 »
Hee, die aandrijving is interessant. Kun je daar iets mee over vertellen? Producent, afstand van de assen, doorsnee van de as bijv.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4979
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS Baanbreker - Eigenbouw Hanomag tramlok.
« Reactie #41 Gepost op: 23 oktober 2012, 09:15:53 »
Toch vind ik het weer een juweeltje worden, Johan (y)
RETROBAHN A.G.

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 981
    • J.M.Models
Re: BNLS Baanbreker - Eigenbouw Hanomag tramlok.
« Reactie #42 Gepost op: 23 oktober 2012, 16:23:10 »
Die aandrijving heb ik ook maar gekregen en er staat geen producent op vermeld. Het voordeel van deze aandrijving is, dat het van een "compensatie" voorzien is. 1 kant is dus scharnierend.
Het nadeel van deze aandrijving is: het is nogal luidruchtig. Er komt een luide brom uit doordat de motor direct op het messing frame gemonteerd is.
Een ander nadeel is: dat ik toch best wat extra gewicht nodig heb voor voldoende asdruk voor goede loopeigenschappen.

Maar goed, een gegeven paard mag je........

Groet, J. Moors.
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4102
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS Baanbreker - Eigenbouw Hanomag tramlok.
« Reactie #43 Gepost op: 24 oktober 2012, 09:37:39 »
Een luide brom alleen maar omdat het direct op het frame is gemonteerd? Ik heb verschillende aandrijvingen waarbij de motor vast aan het frame gemonteerd is en die zijn zo goed als geruisloos. Ik heb het idee dat die brom nog wel te verhelpen is. Zo te zien hangt de motor aan een verticaal stuk messing, is er iets van het frame dat los opzij tegen de motor steunt en waar de motor tegenaan trilt? Dan is het een kwestie van de spleet tussen dat en de motor vergroten en je bent klaar.

Verder zie ik nog een heleboel ruimte voor ballastlood, dusch niet getreurd!
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 981
    • J.M.Models
Re: BNLS Baanbreker - Eigenbouw Hanomag tramlok.
« Reactie #44 Gepost op: 24 oktober 2012, 22:19:18 »
Intussen weer een stuk verder gekomen met de kap


Nu komen de volgende onderdelen aan de kap.


Met behulp van 2 naalden laten de cilinderkappen zich het beste verlijmen.


Dan komt de keteldeur aan de beurt.


Dit zijn de 2 delen waaruit de keteldeur bestaat.


De deur zelf moet mes een mesje in vorm geschraapt worden. dat betekend dat de trapjes (waarin de ketel in vorm gefreesd is) schuin afgeschraapt worden zodat er een glad oppervlak ontstaat.
Het is een priegelwerkje maar met een beetje geduld lukt het wel.


Zo ziet het er dan ongeveer uit als het scharnier-gedeelte erin gelijmd is en het handwiel erop zit.
Het is een vrij slechte foto omdat ik met de camera wel erg dichtbij moest komen.


Zo ziet het eruit als het op de kap verlijmd zit.

Wordt vervolgd.....
« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2012, 22:21:03 door J. Moors »
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.