Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoor 1 nem of finescale door mitchell2000
Vandaag om 20:55:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:54:04
Wim Moerman (MTE) overleden door Ronald Halma
Vandaag om 20:50:43
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:50:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjan6511
Vandaag om 20:39:35
Station Roodeschool door Nohome
Vandaag om 20:36:40
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 20:34:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wim Rosbender
Vandaag om 20:33:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 20:14:32
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door spoorijzer
Vandaag om 19:44:59
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Remco vM
Vandaag om 19:31:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door spoorijzer
Vandaag om 19:25:40
Boek over de oorsprong NS 500/600 door Eucalypta
Vandaag om 19:25:03
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door Wim Vink
Vandaag om 18:37:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:25:41
Nachttreinen Oost Europa door Bor de Wolf
Vandaag om 18:00:32
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 17:45:40
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 15:51:48
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:42:48
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 15:24:52
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 15:09:02
Rheinburg, TP V/VI door Ronald Halma
Vandaag om 13:57:04
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 13:34:58
Frans loodsje et cetera door MaraNCS
Vandaag om 13:05:32
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 11:17:53
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:11:58
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door schipcas
Vandaag om 10:06:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door jan47
Vandaag om 09:50:55
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Jelmer
Vandaag om 09:26:52
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 08:46:39
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 642949 keer)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #2040 Gepost op: 23 June 2013, 21:44:24 »
In dit draadje is al een aantal keer geroepen dat NS beter TGV's of ICE's had kunnen kopen maar niemand is nog met de suggestie gekomen voor Japans spul: de class 395. Geschikt voor 25kV, gelijkstroom (750V maar dat lossen we wel op) en max. snelheid 225 km/u. Lijkt me leuk spul voor Lokaal gebruik.  8)
No dress rehearsel, this is our life.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3238
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #2041 Gepost op: 23 June 2013, 21:50:47 »
Die heb ik hier al eens voorbij zien komen volgens mij.

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1418
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #2042 Gepost op: 23 June 2013, 21:59:27 »
Maar dan zit je qua aanbesteding denk ik op hetzelfde moment als het begin van de FYRA.
En daar heeft blijkbaar de Japanner niet op ingeschreven.
Dat is ook ons probleem we kijken met de ogen van vandaag naar gisteren.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12215
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #2043 Gepost op: 23 June 2013, 21:59:54 »
Het enigste wat ik zeg,is dat volgens andere fora wrdt beweerd dat er duidelijke mankementen zijn gevonden aan die treinen en dat het verbazingwekkend is dat die treinen permanent zijn toegelaten op het nederlandse spoornet.en dat ik het dan verbazingwekkend vind dat men die goedkeuring heeftgegeven voor men fotos liet zien waaraan je ziet dat bepaalde zakem aan zon trein,gewoon niet deugen. En men nu dus die treinen niet meer wil hebben omdat men achteraf die mankementen heeft gezien.op bv somda liet men foto's zien van een fyra wwarbij kabelbomen onderhand tegen de wielen kwamen en werden vast gehouden door een veredelde vuilniszakbinder.dus nogmaals ik vind dan bepaalde dingennvreemd en beweer verder niks alszijndendat ik instanties  zwart maak of beweer dat sommige bedrijven zich hebben laten omkopen. Dar is jouw concllusie,niet de mijne.
Of lloyds z'n huiswerk heeft gedaan,en of men dat goed heeft gedaan,daar hou ik me buiten.M ag aan nemen dat je zelf de fotos via internet ook hebt gezien van een fyra treinstel waar dv dingen mis waren ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #2044 Gepost op: 23 June 2013, 22:13:30 »
Die heb ik hier al eens voorbij zien komen volgens mij.
Ik vinnum mooi!

Dat is ook ons probleem we kijken met de ogen van vandaag naar gisteren.
Uiteraard. Je komt nooit los van je tijd.
No dress rehearsel, this is our life.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #2045 Gepost op: 23 June 2013, 22:18:01 »
Manu Lageirse directeur van Veolia: Fyraschade is hoe dan ook een miljard euro.

Ook Anne Hettinga van Arriva komt nog even voorbij.

Gert1

  • Gast
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #2046 Gepost op: 23 June 2013, 22:58:00 »
In het 10 uur journaal zat een reportage vanuit België. Dankzij de wafelijzerpolitiek rijden er in Vlaanderen kennelijk Thalys-treinen waar geen hond in zit. Die treinstellen zouden prima gebruikt kunnen worden voor inzet tussen Amsterdam en Brussel.

mvg,
Gert

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #2047 Gepost op: 24 June 2013, 06:28:15 »
In dit draadje is al een aantal keer geroepen dat NS beter TGV's of ICE's had kunnen kopen maar niemand is nog met de suggestie gekomen voor Japans spul: de class 395. Geschikt voor 25kV, gelijkstroom (750V maar dat lossen we wel op) en max. snelheid 225 km/u. Lijkt me leuk spul voor Lokaal gebruik.  8)

Ja Marc, maar dan zit je met het feit dat de politiek toen al vond dat de Vmax 250 km moest zijn!
Anders hadden we net zo goed het NS voorstel kunnen goedkeuren met materieel tot 220 km/h.
Het japanse spul kon niet ingeschreven worden omdat het maar 225 reed.
Ook afgehaakt toentertijd bij de uitvraag was het TGV materieel omdat de fabrikant op dat moment lopende lijnen had voor dubbeldeks in plaats van enkeldeks materieel. de dienstregeling snelheid van dat materieel lag ook onder de 250. Op krikken naar Vmax 250 zou een re-design van de reminstallatie tot gevolg hebben waartoe de fabrikant op dat moment geen kans zag / capaciteit had.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #2048 Gepost op: 24 June 2013, 06:36:23 »
In het 10 uur journaal zat een reportage vanuit België. Dankzij de wafelijzerpolitiek rijden er in Vlaanderen kennelijk Thalys-treinen waar geen hond in zit. Die treinstellen zouden prima gebruikt kunnen worden voor inzet tussen Amsterdam en Brussel.
Ook gezien inderdaad. Maar naar ik begreep gaat het om één trein per dag van Oostende naar Parijs.
No dress rehearsel, this is our life.

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2882
    • foto's op Imgur
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #2049 Gepost op: 24 June 2013, 08:13:01 »
Beter 1 Thalys op de HSL, dan 9 V250's op de Watergraafsmeer...
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Hammondman

  • Offline Offline
  • Berichten: 376
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #2050 Gepost op: 24 June 2013, 13:28:37 »
Vaak is het met dit soort regeltjes, dat hoe dieper je er in duikt, hoe logischer het uiteindelijk wordt.

Met het gevaar danig off-topic te gaan, vraag ik me af hoe jij het een en ander zou regelen als je op de stoel van de verantwoordelijke minister zou zitten?

Klopt inderdaad, als je kijkt naar een klein tegeltje dan kan inderdaad zijn dat aanbieden van koffie (om even een klein ding te noemen) een belangrijk punt is, maar dat dat eigenlijk een gevolg blijkt te zijn van iets anders. Vaak gaat men daar allang aan voorbij en houdt men zich bezig welk merk koffie aangeboden moet worden. Dat is typisch een gevolg van eindeloos managen op niveau 0 zonder enig helder, concreet doel voor ogen. Kan namelijk goed zijn dat men onderzoek doet bij reizigers en dat die iets melden wat ze eigenlijk niet willen en simpelweg leidt tot een compromis. Dat gebeurt méér dan eens, vaak zonder dat je er erg in hebt en is een heel logisch, natuurlijk verschijnsel. Net zoals men bedenkt dat een trein 3-5 minuten te laat mag zijn om in de statistieken als 'op tijd' aangemerkt te mogen worden, maar dat dat in de praktijk totaal geen effect heeft. Dan doe je nog wat onderzoek over welke andere vertragingen mensen te verwerken hebben in hun leven en hoe ze dat ervaren en dan blijkt 2 minuten voor het verkeerslicht wachten 8542,254x erger dan 2 minuten wachten op een vertraagde trein. Door wat definities te kiezen die je in de kraam te pas komen, kom je een heel eind. Vaak typische gevallen waar realiteit en gemodelleerde werkelijkheid totaal aan elkaar voorbij gaan.

Mocht ik het een en ander kunnen regelen dan zijn er 2 punten belangrijk:
- Eigenbelang/persoonlijk gewin aan de kant (en dat is nagenoeg onmogelijk)
- Helder doel formuleren

Zou je die twee zaken daadwerkelijk kunnen toepassen (ik weet het, dat is een utopie), dan had men bij de eerste gedachtegang over een HSL al geweten dat het geen realistisch project was voor het geraamde bedrag. Helaas speelt eigenbelang, gezichtsverlies en overmoed een te belangrijke rol en gaat men er toch mee door. Dat NS nu 'klaagt' dat ze troep heeft ontvangen van AB, is dan ook niet meer dan een logisch gevolg van politiek falen jaren geleden.
Artitec DE 2, nr 93! En nog wat Duits tijdperk IV - V spul. :)

Hammondman

  • Offline Offline
  • Berichten: 376
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #2051 Gepost op: 24 June 2013, 13:30:05 »
In het 10 uur journaal zat een reportage vanuit België. Dankzij de wafelijzerpolitiek rijden er in Vlaanderen kennelijk Thalys-treinen waar geen hond in zit. Die treinstellen zouden prima gebruikt kunnen worden voor inzet tussen Amsterdam en Brussel.

mvg,
Gert

Ging dat maar! Helaas gaan statistiek, regels en eigenbelang vóór het doel dat men eigenlijk voor ogen zou moeten hebben: reizigers van A naar B vervoeren.
Artitec DE 2, nr 93! En nog wat Duits tijdperk IV - V spul. :)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26631
    • Pagina van klaas
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #2052 Gepost op: 24 June 2013, 13:41:24 »
Dat NS nu 'klaagt' dat ze troep heeft ontvangen van AB, is dan ook niet meer dan een logisch gevolg van politiek falen jaren geleden.
Dat is wel erg makkelijk gesteld. Ongetwijfeld zal NS in het aanbestedingsproject steken hebben laten vallen. Maar dat ze nu klagen dat ze troep hebben ontvangen is in de eerste plaats te wijten aan het feit dat AB troep heeft geleverd.
Je kunt de zaak van alle kanten bekijken, maar voor mij staat inmiddels vast dat Ansaldo niet heeft geleverd wat de klant redelijkerwijs kon verwachten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Gert1

  • Gast
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #2053 Gepost op: 24 June 2013, 13:51:07 »
Precies! En je hoeft geen eens een nuchtere Zeeuw te zijn om tot die conclusie te komen.

mvg,
Gert

Hammondman

  • Offline Offline
  • Berichten: 376
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #2054 Gepost op: 24 June 2013, 16:53:28 »
Dat is wel erg makkelijk gesteld. Ongetwijfeld zal NS in het aanbestedingsproject steken hebben laten vallen. Maar dat ze nu klagen dat ze troep hebben ontvangen is in de eerste plaats te wijten aan het feit dat AB troep heeft geleverd.
Je kunt de zaak van alle kanten bekijken, maar voor mij staat inmiddels vast dat Ansaldo niet heeft geleverd wat de klant redelijkerwijs kon verwachten.

Nee goed, die V250 was troep, is troep en zal ook altijd troep blijven. Dat NS klaagt op dit punt in het proces is een logisch gevolg van fouten in het verleden. De kwaliteit van het geleverde spul is gewoon mensonwaardig. Punt is wel dat NS/politiek (daar heb je het al, wie is eigenlijk eindverantwoordelijke, wie weet dé naam?) vooraf had kunnen bedenken dat ze voor dat geld géén fatsoenlijk materieel zouden kunnen kopen. Men werd niet gehinderd door enige vorm van kennis en ieder gebrek aan zelfreflectie werd afgedaan als zelfvertrouwen. Ze hadden 't idee het equivalent van een BMW 7 serie te kunnen kopen voor het geld van een Dacia. Da's natuurlijk al discutabel. Feit is en blijft dat het geleverde product ver onder de maat is en dat het niet eens te gebruiken is waarvoor het ooit aangeschaft zou worden. 't Staat fijn weg te roesten.

Met andere woorden: als men een paar jaar geleden even GOED had nagedacht en over zijn/haar eigen trots was heengestapt, had men nu deze discussie niet hoeven te voeren omdat we dan hadden geweten dat dit een onrealistisch, belachelijk project was en het hadden afgeserveerd. ;) Klinkt dit bekend in de oren? Tuurlijk, over een aantal jaar voeren we dezelfde discussie over de JSF en verbazen we er ons weer massaal over hoe 'het alweer zover heeft kunnen komen'.
Artitec DE 2, nr 93! En nog wat Duits tijdperk IV - V spul. :)