http://fd.nl/economie-politiek/265110-1306/trein-arriva-rechtstreeks-naar-brussel
Deutsche Bagno
Specifiek ging het over een rapport dat een reis van Londen naar Parijs via Eurostar (toch echt een HST) 91% minder uitstoot gaf dan een vliegreis van Londen naar Parijs.
Een nietszeggende vergelijking als je de aannames niet kent.CO2 uitstoot is direct gerelateerd aan de benodigde energie en de gebruikte brandstof.Dus stel dat voor het vervoeren van de reizigers de benodigde energie per reiziger per Eurostar en per vliegtuig even groot is. Als je de electiriciteit voor de Eurostar dan opwekt in een electriciteitscentrale die kerosine gebruikt als brandstof, is de uitstoot even groot.En ik vermoed dat daar de grote crux zit bij de Eurostar, zeker voor het Franse deel kun je gevoeglijk aannemen dat de electriciteit voor de Eurostar CO2-vrij wordt opgewekt in kerncentrales.Huub
Ik las vanmorgen ,dat een vervoerder naar het buitenland minstans 75% van zijn reizigers naar het buitenland moeten gaan. De overige 25 % mag in Ned. reizen. Van deze waarde wist ik nog niet de juiste waarde ,men zei gisteren ergens: "Gering aantal. "25 % is niet zo gering. Mij best ... Vr gr, Peter
een koffiehoekje, aanbieden van sneller Wi-Fi dan de concurrent, bredere stoeltjes en al dat soort bijzaken.
Al blijf ik erbij dat het van NS geen slimme zet is geweest om in de 1ste instantie een typegoedkeuring af te geven voor die dingen,om daarna met een lijst met gebreken te komen.(had het een tijdelijke toelating voor testen gegeven en gelijkertijd die treinstellen ondersteboven gekeerd,dat had slimmer geweest)
Nou, dat zijn nou juist voor mij bijzaken die best wel eens in het voordeel van die vervoerder uit kunnen pakken. Vooral die WiFi en Koffie doen het 'm dan Eelco