Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 20:30:00
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 20:24:29
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Forever Rocofan
Vandaag om 20:08:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door NL-modelspoor
Vandaag om 20:03:53
Roco Plan T door NL-modelspoor
Vandaag om 19:58:16
Piko 2025 door timtrein
Vandaag om 19:33:28
PB Models, ICR-rijtuigen door Ralf Wittkamp
Vandaag om 19:30:02
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door RobbertJan
Vandaag om 19:20:30
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 19:15:10
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 18:44:29
365 "Het is weekend foto's" door puntenglijder
Vandaag om 18:38:56
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bask185
Vandaag om 18:28:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 16:55:43
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:47:08
keerlusproblemen door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:28
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Rico [momfer]
Vandaag om 15:10:13
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 14:53:16
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:51:34
Sfeer op je modelbaan door RobVille
Vandaag om 14:32:37
NS stoomlocomotief serie boeken door Rob Ellerman
Vandaag om 14:27:14
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 13:20:49
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 13:13:16
NZH A 1001 - 1004 door Gerco van Beelen
Vandaag om 13:05:22
Bahnstrecke 5867 door tijgernootje
Vandaag om 12:22:12
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 12:12:54
Locomotiefverlichting brand met Rocomuis niet, met JMRI wel..... door Bahn-AG
Vandaag om 12:00:30
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
Vandaag om 11:01:04
meer wissels invoeren in Z21 door astrantia
Vandaag om 10:57:40
wisselaandrijving MTB door Ronald Halma
Vandaag om 10:45:19
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 09:33:03

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 642140 keer)

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1875 Gepost op: 19 June 2013, 19:26:55 »
Ik persoonlijk krijg dan bedenkingen bij de volgende quote's uit dat kranten artikel als het gaat om betrouwbaar en goed kunnen schrijven:

foute beweringen die hij heeft gehoord en het gebrek van respect aan de technici die jaren aan de hogesnelheidstrein hebben gewerkt

Ofwel de technische mensen waren niet geschikt voor het werk,ofwel AB fabrieks personeel vereerde het ding niet naar de goden status ?
Dat laatste snap ik dan ook als men zegt dan geen enkel treinstel werd gemaakt met exact dezelfde maten en andere zaken als t vorige stel,zoals men in een rapport stelde in dit draadje "geen enkel stel is identiek qua bouw wijze en dergelijke"

Manfellotto laat weten dat hij van andere landen nooit klachten heeft ontvangen
Daar zullen ze in o.a. Denemarken wel anders over denken  ;)

Het Belgische spoorwegbedrijf NMBL en de NS
Een nieuw belgisch treinenbedrijf ?  ;D

AnsaldoBreda schriftelijk heeft gevraagd de levering van alle Fyra-treinen af te maken en daarbij de technische problemen, die er nog waren, van minder belang te achten

Als dat waar is dan is NS ook een smeerlappen bende

Afijn alles bij elkaar genomen zijn er bij de krant mensen die weten van een nieuwe belgische trein maatschappij,en kunnen er nog div putten worden open getrokken over en weer als ik t zo lees.
Ben benieuwd naar wat waar is en waar de belasting betaler voor op mag draaien (alweer)
« Laatst bewerkt op: 20 June 2013, 07:30:11 door tijgernootje »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #1876 Gepost op: 19 June 2013, 19:35:07 »
Zullen we nou gewoon maar eens ophouden over die belastingbetaler? Het begint zo'n grijs gedraaide plaat te worden....

Gert1

• Gast
« Reactie #1877 Gepost op: 19 June 2013, 19:53:20 »
Het kabinet wil de NS niet kwijt voor de HSL: http://www.nu.nl/politiek/3505055/kabinet-wil-geen-fyra-opvolger-buiten-ns.html

mvg,
Gert

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #1878 Gepost op: 19 June 2013, 20:43:35 »
Zullen we nou gewoon maar eens ophouden over die belastingbetaler? Het begint zo'n grijs gedraaide plaat te worden....
Als jij geld zat hebt,neem t stokje dan over.
Ja t is bekend,maar ik ben het er niet mee eens.
Je kan alles wel zomaar laten jatten uit je portemonnee,maar ik geef m'n geld liever uit aan zaken die voor mij leuk zijn en niet aan de fouten van de regering.

Het kabinet wil de NS niet kwijt voor de HSL: http://www.nu.nl/politiek/3505055/kabinet-wil-geen-fyra-opvolger-buiten-ns.html
mvg,
Gert

Een andere quote uit datzelfde krantenartikel,wat lichtelijk dubieus is:

De NS mag als moederbedrijf niet in de problemen komen door de kosten van de hogesnelheidslijn. ,,We willen een gezond bedrijf met als kern de bediening van het hoofdrailnet. Dat moeten ze blijven doen, niet alleen nu, maar ook voor volgende generaties.''

Dus mag men maar doen wat men wil,de regering "has their back" :-\

Quote uit:http://www.telegraaf.nl/binnenland/21662904/___Sleutel_hsl_ligt_bij_NS___.html

« Laatst bewerkt op: 20 June 2013, 17:50:52 door tijgernootje »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

AlfaArjen

• Offline Offline
  • NS in het echt, FS in 1:87
« Reactie #1879 Gepost op: 19 June 2013, 20:57:33 »

Dus mag men maar doen wat men wil,de regering "has their back"  :-\

A: het is de telegraaf...
B: Het is helemaal niet zo dat NS "even" wordt opgevangen door de staat en dat ze kunnen doen wat ze willen.

Tot 1 oktober wordt er niet gekeken naar andere vervoerders en krijgt NS de de kans samen met NMBS om een volwaardig alternatief te bedenken. Mocht ze dat niet lukken, is het helemaal niet uitgesloten dat er andere vervoerders komen.

De regering kan kiezen: ophouden met NS in de huidige vorm, de boel opknippen, alle regie kwijtraken en geen dividend krijgen van de maatschappij die dan het vervoer gaat doen. NS is financieel voor zichzelf verantwoordelijk. De overheid heeft echter niets aan een NS die omvalt, en zal daarom erop blijven hameren dat NS er financieel niet bij invliegt. Verder komt het op mij wel over als een verkapte schuldbekentenis, omdat ook de politiek mede-verantwoordelijk is voor het debacle. Wat dat betreft haalt die kneus van het CDA het bloed onder mijn nagels vandaan, daar deze net zo verantwoordelijk is als iedere andere partij die zich de afgelopen 20 jaar in een regering heeft begeven. Alleen de SP begrijpt dit feit en benoemt dit ook.

Olaf

• Offline Offline
« Reactie #1880 Gepost op: 19 June 2013, 22:20:17 »
Inderdaad Arjen! In mijn ogen is het juist de politiek die al deze ellende veroorzaakt heeft. Die CDA-kneus doet er verstandig aan om zich eerst eens goed te verdiepen in de gehele geschiedenis van het hoge snelheidsverkeer per spoor in Nederland, dan alsmaar lekker populistisch te roeptoeteren dat NS vooral van de HSL geknikkerd moet worden. Dan zal hij zien dat de NS in de jaren '90 al aangaf dat harder rijden dan 220/230 km/h in ons landje totaal geen zin heeft en dat het minister Peijs van zijn eigen CDA was die wilde dat er 250 km/h gereden zou gaan worden. De gevolgen zijn bekend: andere fabrikanten dan onze Italiaanse vrienden haakten af omdat ze niets passends konden leveren, terwijl AB aangaf dat hun trein makkelijk op te voeren was van 230 naar 250 km/h.

Rücksichtlos NS de concessie voor de HSL afpakken zou zeer ongepast en onterecht zijn. Dat NS sinds 2007 steekjes heeft laten vallen in de pogingen om van de puinzooi nog iets te maken zal best, maar het feitelijke kwaad was toen toch allang geschied. Een andere vervoerder zou nu makkelijk kunnen profiteren van andermans fouten (en 'Den Haag' verbetert haar eigen fouten ook even snel) en zo onterecht met de eer gaan strijken. Dat is alles behalve fair richting NS.     

« Laatst bewerkt op: 19 June 2013, 22:30:11 door Olaf »
Meer NS in spoor 1!

Remystoom

• Offline Offline
  • Bestuur MSG-Drechtsteden
« Reactie #1881 Gepost op: 19 June 2013, 22:22:06 »
Of in het kort: Benelux, welcome back!

Grtjes Remy
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #1882 Gepost op: 19 June 2013, 22:42:21 »
En het verlies per jaar voor de Beneluxtrein (voor de NMBS althans) is minder dan de helft van de aanschafprijs van een V250. ;D

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Gert1

• Gast
« Reactie #1883 Gepost op: 19 June 2013, 23:28:31 »
Hier stond eerder een mededeling dat ik mij distantieerde van onjuiste quote.
Gelukkig is dat inmiddels hersteld.

mvg,
Gert
« Laatst bewerkt op: 20 June 2013, 18:37:20 door Noordwaarts. Reden: Bericht aangepast »

MR

• Offline Offline
« Reactie #1884 Gepost op: 19 June 2013, 23:39:48 »
Dan zal hij zien dat de NS in de jaren '90 al aangaf dat harder rijden dan 220/230 km/h in ons landje totaal geen zin heeft en dat het minister Peijs van zijn eigen CDA was die wilde dat er 250 km/h gereden zou gaan worden. De gevolgen zijn bekend: andere fabrikanten dan onze Italiaanse vrienden haakten af omdat ze niets passends konden leveren, terwijl AB aangaf dat hun trein makkelijk op te voeren was van 230 naar 250 km/h.

Ik blijf erbij dat het wel zin heeft. Alleen niet voor verbindingen binnen de Randstad. Naar Groningen had via de Zuiderzeelijn een behoorlijke tijdswinst geboekt kunnen worden. Verder kan ook er ook op verbindingen naar Parijs, Londen, Hamburg, Frankfurt ook wel de nodige tijdswinst geboekt kunnen worden.

Wanneer we kijken naar het huidige materieel en zien dat niets klaar is voor hogere snelheden dan 140 km/h dan concludeer ik dat NS stil heeft gestaan in dit opzicht. Dan is er toch wel wat voor het standpunt van het CDA te zeggen. Maar  de politiek heeft nagelaten om de IC verbindingen in NL sneller te maken. Het is en blijft provinciaal randstedelijke politiek. En dat zal ons wel op gaan breken. Nederland is groter en Europa is verder.
« Laatst bewerkt op: 19 June 2013, 23:45:36 door MR »

Railroadtycoon

• ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
« Reactie #1885 Gepost op: 19 June 2013, 23:57:25 »
Bekijk HSL als alternatief voor vliegverkeer en nu eens niet als verbinding tussen een aantal, op Europees gebied gezien, regionale plaatsen. Over grotere afstand, dus bijv van Amsterdam Airport (Schiphol zo u wilt) naar Brussel Airport en dat dan in plaats van vliegen (!!!) heeft hoge snelheidsvervoer wel degelijk nut. Van A'dam naar bijv Breda is het niet echt zinvol, zolang er onderweg steeds gestopt moet worden. Het vliegtuig naar Brussel stopt ook onderweg niet in Rotterdam.

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #1886 Gepost op: 20 June 2013, 00:01:59 »
Over grotere afstand, dus bijv van Amsterdam Airport (Schiphol zo u wilt) naar Brussel Airport en dat dan in plaats van vliegen (!!!)
Het kan zijn dat iets me volkomen ontgaat, maar wat heeft het voor zin om met een trein van airport naar airport te reizen?
De kracht van een trein is dat die in het centrum van een stad kan "landen", iets wat met een vliegtuig niet is aan te bevelen. :)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

PW100

• Offline Offline
    • Mijn H0 baan
« Reactie #1887 Gepost op: 20 June 2013, 00:02:58 »
Als jij geld zat hebt,neem t stokje dan over.
Ja t is bekend,maar ik ben het er niet mee eens.
Je kan alles wel zomaar laten jatten uit je portemonnee,maar ik geef m'n geld liever uit aan zaken die voor mij leuk zijn en niet aan de fouten van de regering.

Dat schip is allaaaaang vertrokken. En wel op het moment dat de belastingbetaler zo'n 7000 miljoen uitgaf voor een HSL spoor tussen Schiphol en de Belgische grens (of eigenlijk bijna tot aan Antwerpen, aangezien de Nederlandse belasting betaler een groot deel van het traject Anwerpen - Nederlandse grens ook betaald heeft . . .). Al het andere belastinggeld waar we het nu over hebben zij slechts pinda's.

Ook al zou een andere partij dan de NS de (gehele) concessie op dit traject krijgen, veel meer dan 50 miljoen jaarlijks zal dat de belastingbetaler schatkist niet opleveren.

Grt,
Harm

PW100

• Offline Offline
    • Mijn H0 baan
« Reactie #1888 Gepost op: 20 June 2013, 00:05:37 »
Bekijk HSL als alternatief voor vliegverkeer

Dan te bedenken dat je voor 8 miljard een compleet internationaal vliegveld aanlegt, waarbij je de gehele wereld kunt bedienen, in plaats van alleen maar Antwerpen, Brussel, Parijs . . .

Te 2/2

• Offline Offline
  • Metrop-Märklin
« Reactie #1889 Gepost op: 20 June 2013, 00:12:57 »
Ik ga dat boek "Vierkante Wielen" toch maar kopen, want ik ben heel erg bang, dat deze man 1000% gelijk heeft!
Leuk om de uitdrukking "Vierkante Wielen" weer eens tegen te komen.

Er bestond in de jaren '80 nog geen Fyra, maar "Vierkante Wielen" bestonden altijd al.

De laatste keer dat ik ze meemaakte was op een rit Hoek van Holland naar Klagenfurt en vice versa voor de Wagons-Lits. Er was geen monteur in Klagenfurt, dus kreeg ik het zelfde rijtuig mee terug. Dolle pret.  Na afmonstering ben ik vergeten de "Vierkante Wielen" door te geven, dus ik neem aan dat de volgende collega er ook mee op en neer is geweest. Gelukkig zonder smeulende bij-effecten.

Ik begrijp dat je dat met een Fyra met "Vierkante Wielen" vooral niet moet willen proberen. Technologische vooruitgang maakt de veiligheidsmarges kleiner, kennelijk.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail