Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 589566 keer)

Ascona

  • Offline Offline
  • Berichten: 470
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1155 Gepost op: 19 april 2013, 14:20:20 »
Is er trouwens niet een bepaalde termijn,dat als AB in gebreke blijft en geen betrouwbaar materieel kan neerzetten (eind April begreep ik) dat NS ze voor een bepaalde datum retour moet sturen??Niet dat ze na veel vijven en zessen toch besluiten dat het spul terug moet  en dat het niet meer kan.
Groetjes Patrick

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4497
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1156 Gepost op: 19 april 2013, 18:30:22 »
@ Remunj

Dat klopt, maar het was ook meer om Thom erop te wijzen dat hij alleen maar feiten benoemd die al bekend zijn en mensen met een mening erop te wijzen dat ze eigenlijk hun mond moeten houden, omdat ze er minder tijd in hebben gestoken dan de mensen die aan het project werken. Zo komt het i.i.g. op mij over.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Jeroen

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1158 Gepost op: 19 april 2013, 19:26:19 »
Omdat veel bedrijven (misschien) geen:
- vul verder zelf nmaar aan.

Ze zullen echt wel een reden gehad hebben om niet in te schrijven.

Gr.
Eric

Ik denk gezien t geen wat af en toe naar buiten lekte.
Het vooral komt omdat NSH iets nieuws wilde en perse 250 km/h moest halen en t moest spotgoedkoop gemaakt worden.
En zoals al eerder gezegd blijkbaar had men de concessie(cunnen van de bouw van treinstellen) dus o.a. met bovenstaande ingevuld als een harde eis.
En men wilde t eigenlijk liever gister al hebben,als je begrijpt wat ik bedoel  ;)
Kortom aan t pakket van eisen voldeed theoretisch enkel AB,al wisten we toen ook al dat dat enkel theoretisch was  ;)
Dus door zoiets te eisen i.c.m. een maar kleine nieuwe zelfstandige serie treinstellen was t voor veel bouwers al snel einde oefening.
Men wil er natuurlijk wel geld mee verdienen en niet op inleveren.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1159 Gepost op: 19 april 2013, 19:52:48 »
>>...concessie(cunnen van de bouw van treinstellen) ...<<  Ik begreep in eerste instantie niet wat je bedoelt, nu denk ik dat je met cunnen eigenlijk gunnen bedoelt. Correct?
Jeroen

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1160 Gepost op: 19 april 2013, 20:31:01 »
en t moest spotgoedkoop gemaakt worden.
En zoals al eerder gezegd blijkbaar had men de concessie(cunnen van de bouw van treinstellen) dus o.a. met bovenstaande ingevuld als een harde eis.

Dat klopt. En het moest op een goedkoopje omdat de concessie voor de HSL veel en veel te duur gekocht werd waardoor er maar weinig overbleef voor het materieel dat er op moest rijden...

PW100

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
    • Mijn H0 baan
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1161 Gepost op: 20 april 2013, 10:57:47 »
Het vooral komt omdat NSH iets nieuws wilde en perse 250 km/h moest halen en t moest spotgoedkoop gemaakt worden.
Was die 250 km/u geen aanbestedingseis? Ik weet het niet zeker, maar ik dacht dat die snelheid een logisch resultaat was van de veresite reistijd zoals die in de aanbesteding stond. Als dat zo is, waarom dat dan als verwijt bij NSH neerleggen? ???

Spotgoedkoop? Ach, als NSH THG or ICE3 had besteld (vooropgesteld dat dat uberhaupt beschikbaar was), dan was de hele werled over NSH heengevallen dat men over de ruggen van de reiziger veeeels te duur materieel ingeslagen had, en dat 330 km/u materieel een overkill is voor een relatief korte regioverbinding van 220 /  250 km/u, en men nu dus met belachelijke ticketprijzen die tekorten moetsen dichten.

Harm

PW100

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
    • Mijn H0 baan
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1162 Gepost op: 20 april 2013, 11:10:01 »
Je snapt zelf wel dat ik op zoiets niet reageer, toch ?

Dirk

Je snapt toch ook wel dat niet iedereen snapt wat jij bedoelt?

Of zal ik het even vriendelijk vragen? Zou je aub aan een onwetend persoon als ikzelf willen uitleggen wat je bedoelt?


Maar het klopt wel. Dat de bovenleiding na die testrit rijp voor vervanging was en het spoor redelijk uit het lood lag, betekent nog niet dat het onder 1500V onmogelijk is om 300 km/h te rijden. Ik zou eerder denken: niet geschikt voor dagelijks gebruik.
Groetjes,
Emiel

Dit biedt al iets meer informatie. Ik neem aan dat het kernbegrip in deze is: "niet geschikt voor dagelijks gebruik".

@Dirk
Het lijkt mij erg raar dat je dit niet tussen de regels door leest/begrijpt. Als je in dit soort discusises dan dit soort opmerkingen plaatst . . .
Behalve in Frankrijk dan zeker, 60 jaar geleden ongeveer: 331 km/h.
. . . dan kun je wachten tot de discussie ontspoort  ::)

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1163 Gepost op: 20 april 2013, 12:16:40 »
Of zal ik het even vriendelijk vragen? Zou je aub aan een onwetend persoon als ikzelf willen uitleggen wat je bedoelt?

Of, maar misschien is dat wel heel gek gedacht, je gaat zelf op zoek naar informatie ipv te wachten tot iemand het verduidelijkt... Derde hit op google met de trefwoorden 'frankrijk 331 km/h' geeft dit: http://www.youtube.com/watch?v=cHWjelxe_MU

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1164 Gepost op: 20 april 2013, 16:33:50 »
Gaaf filmpje!
Die vent die (rond 1:50) gewoon op een ruime meter naast het spoor staat te fotograferen/filmen heeft lef.
Vraag ik me af wat dan de oorzaak is van de enorme slijtage van de bovenleiding, de ophangconstructie? Of de hoge stromen noodzakelijk bij de 1500V?
En wat is dan de wijziging in de onderbouw dat het tegenwoordig wel kan...

Gr, Bert

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1165 Gepost op: 20 april 2013, 16:43:02 »
De vrijwel continue vonkenregen die te zien is, zal wel te linken zijn aan de schade aan de bovenleiding, denk ik.

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2156
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1166 Gepost op: 20 april 2013, 17:06:36 »
 (y) Gaaf filmpje, ben ik helemaal met je eens! (Ik ga het nog eens bekijken mét geluid, maar Wagner onderbreek ik niet voor franse meuk  ;D )

En in dit filmpje kun je ook zien wat die schade aan de bovenleiding veroorzaakt: de vlammen slaan er regelmatig uit  :o
Ongetwijfeld door de grote stromen die lopen, maar waarschijnlijk ook door een onvoldoende druk van de stroomafnemer.

Leuk om te zien, dat men in mijn geboortejaar "haast ging maken", maar het ESSENTIËLE mis ik nog steeds:dat droeve verschil tussen "reissnelheid" en "rijsnelheid"... want dáár gaat het nou juist om en die reissnelheid is (zéker in ons landje) primair afhankelijk van het aantal halteringen/'stilstanden'...
Ik verschil ongetwijfeld met een aantal mensen van mening, maar volgens mij is een zinnige HSL-zuid-verbinding in dit land afhankelijk van een stop in Amsterdam, 's-Gravenhage en (helaas  8) ) Rotterdam. En de afstanden tussen die plaatsen zijn niet dusdanig, dat Tempo-250 iets substantieels bijdraagt  :-X
NATUURLIJK! het is sexy om te kunnen brullen, dat je zo'n tracé hebt en dat daar zo hard gereden kan worden, maar 'tijdswinst' komt eerder van het ongehinderd kunnen doorrijden, dan dat jakkeren... De stops (die helaas noodzakelijk zijn om passagiers op te nemen  ;D ) beperken/bepalen de reissnelheid, niét het tempo van die trein...

Een persoonlijke ervaring: Grofweg 1987, er is nog geen doorgaande autosnelweg A7. Ik woonde/werkte in Noord-Duitsland, mijn ouders woonden in Haarlem. Met jakkeren/jagen/bumperkleven/planken kon ik dat in krap 4 uur rijden ten koste van heel veel brandstof, het risico van vele bekeuringen en heel veel energie, want vanwege de talloze plaatsen waar ik doorheen moest (zeg dus maar "stops") schoot het niet op...
Als ik relaxed achter dat stuur kroop en een attitude had van: "ik kom er wel" was ik alles bij elkaar 15 minuten langer onderweg, was aan het eind van de rit nog steeds zo frisch als een hoentje en verbruikte de helft mínder brandstof...

Sindsdien heb ik dan ook geen haast meer  ???
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1167 Gepost op: 20 april 2013, 18:34:33 »
En als je dan dit bekijkt: http://www.youtube.com/watch?v=EOdATLzRGHc
Dan had men toch vast wel wat beters kunnen kiezen als men slim was geweest  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1168 Gepost op: 20 april 2013, 18:38:40 »
Die overstaptijden is een punt, als ik bijvoorbeeld met de trein richting het Noorden ga heb ik op Utrecht Centraal een overstaptijd van 20 minuten.

Als ze gewoon materieel gaan opwaarderen voor de HSL, kunnen ze dan niet de V 250 downgraden voor de normale dienst, het is zo'n mooi ding, in een andere kleur dan, dat wel.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 20 april 2013, 21:23:10 door prutser »

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1537
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1169 Gepost op: 20 april 2013, 21:14:30 »
Moet het wel getrokken materieel worden!
En dan kunnen die lelijke neuzen er ook af :P

Tinus.