Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling? door Ronald69
Vandaag om 14:07:19
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 14:04:02
wisselaandrijving MTB door rhberk
Vandaag om 14:00:44
Swalbenburg, N modulebaan door tijgernootje
Vandaag om 13:52:37
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 13:48:09
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:42:37
Pfarrerwinkel bahn door tijgernootje
Vandaag om 13:35:10
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 13:31:45
Br 38 Piko Superen. door Lobomotion69
Vandaag om 13:05:11
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door sncf231e
Vandaag om 13:02:27
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door RobbertJan
Vandaag om 12:57:05
Raadplaatje door Nullem
Vandaag om 12:36:56
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Frans Peeters
Vandaag om 12:19:56
Roco Plan T door gtw6016
Vandaag om 12:18:12
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door maartenvdb
Vandaag om 12:17:56
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 12:13:31
The Micro Model Railway Dispatch door Scratchbuilt
Vandaag om 11:55:35
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 11:55:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:51:02
Microstepper motoren voor armseinpalen door Bert Senden
Vandaag om 10:41:57
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Martijn1974
Vandaag om 10:20:56
20 jaar BNLS door Simplex
Vandaag om 09:56:09
Roco 290 digtaliseren door Lobomotion69
Vandaag om 02:58:55
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
Vandaag om 00:26:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
05 July 2025, 23:59:25
Esu Ecos - Aansluiten en verdelen spanning over meerdere boosters door Peter.v.L
05 July 2025, 22:25:24
Bauarbeiten im gange door 741230
05 July 2025, 21:35:09
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
05 July 2025, 21:27:49
Foto's totaalreclame ICM door Kees-Jan
05 July 2025, 20:22:56
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
05 July 2025, 19:59:52
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 641959 keer)

Ascona

  • Offline Offline
  • Berichten: 484
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1155 Gepost op: 19 April 2013, 14:20:20 »
Is er trouwens niet een bepaalde termijn,dat als AB in gebreke blijft en geen betrouwbaar materieel kan neerzetten (eind April begreep ik) dat NS ze voor een bepaalde datum retour moet sturen??Niet dat ze na veel vijven en zessen toch besluiten dat het spul terug moet  en dat het niet meer kan.
Groetjes Patrick

Daan!

  • Online Online
  • Berichten: 4549
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1156 Gepost op: 19 April 2013, 18:30:22 »
@ Remunj

Dat klopt, maar het was ook meer om Thom erop te wijzen dat hij alleen maar feiten benoemd die al bekend zijn en mensen met een mening erop te wijzen dat ze eigenlijk hun mond moeten houden, omdat ze er minder tijd in hebben gestoken dan de mensen die aan het project werken. Zo komt het i.i.g. op mij over.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Jeroen

tijgernootje

  • Online Online
  • Berichten: 12184
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1158 Gepost op: 19 April 2013, 19:26:19 »
Omdat veel bedrijven (misschien) geen:
- vul verder zelf nmaar aan.

Ze zullen echt wel een reden gehad hebben om niet in te schrijven.

Gr.
Eric

Ik denk gezien t geen wat af en toe naar buiten lekte.
Het vooral komt omdat NSH iets nieuws wilde en perse 250 km/h moest halen en t moest spotgoedkoop gemaakt worden.
En zoals al eerder gezegd blijkbaar had men de concessie(cunnen van de bouw van treinstellen) dus o.a. met bovenstaande ingevuld als een harde eis.
En men wilde t eigenlijk liever gister al hebben,als je begrijpt wat ik bedoel  ;)
Kortom aan t pakket van eisen voldeed theoretisch enkel AB,al wisten we toen ook al dat dat enkel theoretisch was  ;)
Dus door zoiets te eisen i.c.m. een maar kleine nieuwe zelfstandige serie treinstellen was t voor veel bouwers al snel einde oefening.
Men wil er natuurlijk wel geld mee verdienen en niet op inleveren.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1159 Gepost op: 19 April 2013, 19:52:48 »
>>...concessie(cunnen van de bouw van treinstellen) ...<<  Ik begreep in eerste instantie niet wat je bedoelt, nu denk ik dat je met cunnen eigenlijk gunnen bedoelt. Correct?
Jeroen

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11636
    • Mijn fotoarchief
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1160 Gepost op: 19 April 2013, 20:31:01 »
en t moest spotgoedkoop gemaakt worden.
En zoals al eerder gezegd blijkbaar had men de concessie(cunnen van de bouw van treinstellen) dus o.a. met bovenstaande ingevuld als een harde eis.

Dat klopt. En het moest op een goedkoopje omdat de concessie voor de HSL veel en veel te duur gekocht werd waardoor er maar weinig overbleef voor het materieel dat er op moest rijden...

PW100

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
    • Mijn H0 baan
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1161 Gepost op: 20 April 2013, 10:57:47 »
Het vooral komt omdat NSH iets nieuws wilde en perse 250 km/h moest halen en t moest spotgoedkoop gemaakt worden.
Was die 250 km/u geen aanbestedingseis? Ik weet het niet zeker, maar ik dacht dat die snelheid een logisch resultaat was van de veresite reistijd zoals die in de aanbesteding stond. Als dat zo is, waarom dat dan als verwijt bij NSH neerleggen? ???

Spotgoedkoop? Ach, als NSH THG or ICE3 had besteld (vooropgesteld dat dat uberhaupt beschikbaar was), dan was de hele werled over NSH heengevallen dat men over de ruggen van de reiziger veeeels te duur materieel ingeslagen had, en dat 330 km/u materieel een overkill is voor een relatief korte regioverbinding van 220 /  250 km/u, en men nu dus met belachelijke ticketprijzen die tekorten moetsen dichten.

Harm

PW100

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
    • Mijn H0 baan
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1162 Gepost op: 20 April 2013, 11:10:01 »
Je snapt zelf wel dat ik op zoiets niet reageer, toch ?

Dirk

Je snapt toch ook wel dat niet iedereen snapt wat jij bedoelt?

Of zal ik het even vriendelijk vragen? Zou je aub aan een onwetend persoon als ikzelf willen uitleggen wat je bedoelt?


Maar het klopt wel. Dat de bovenleiding na die testrit rijp voor vervanging was en het spoor redelijk uit het lood lag, betekent nog niet dat het onder 1500V onmogelijk is om 300 km/h te rijden. Ik zou eerder denken: niet geschikt voor dagelijks gebruik.
Groetjes,
Emiel

Dit biedt al iets meer informatie. Ik neem aan dat het kernbegrip in deze is: "niet geschikt voor dagelijks gebruik".

@Dirk
Het lijkt mij erg raar dat je dit niet tussen de regels door leest/begrijpt. Als je in dit soort discusises dan dit soort opmerkingen plaatst . . .
Behalve in Frankrijk dan zeker, 60 jaar geleden ongeveer: 331 km/h.
. . . dan kun je wachten tot de discussie ontspoort  ::)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11636
    • Mijn fotoarchief
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1163 Gepost op: 20 April 2013, 12:16:40 »
Of zal ik het even vriendelijk vragen? Zou je aub aan een onwetend persoon als ikzelf willen uitleggen wat je bedoelt?

Of, maar misschien is dat wel heel gek gedacht, je gaat zelf op zoek naar informatie ipv te wachten tot iemand het verduidelijkt... Derde hit op google met de trefwoorden 'frankrijk 331 km/h' geeft dit: http://www.youtube.com/watch?v=cHWjelxe_MU

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1164 Gepost op: 20 April 2013, 16:33:50 »
Gaaf filmpje!
Die vent die (rond 1:50) gewoon op een ruime meter naast het spoor staat te fotograferen/filmen heeft lef.
Vraag ik me af wat dan de oorzaak is van de enorme slijtage van de bovenleiding, de ophangconstructie? Of de hoge stromen noodzakelijk bij de 1500V?
En wat is dan de wijziging in de onderbouw dat het tegenwoordig wel kan...

Gr, Bert

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11636
    • Mijn fotoarchief
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1165 Gepost op: 20 April 2013, 16:43:02 »
De vrijwel continue vonkenregen die te zien is, zal wel te linken zijn aan de schade aan de bovenleiding, denk ik.

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1166 Gepost op: 20 April 2013, 17:06:36 »
 (y) Gaaf filmpje, ben ik helemaal met je eens! (Ik ga het nog eens bekijken mét geluid, maar Wagner onderbreek ik niet voor franse meuk  ;D )

En in dit filmpje kun je ook zien wat die schade aan de bovenleiding veroorzaakt: de vlammen slaan er regelmatig uit  :o
Ongetwijfeld door de grote stromen die lopen, maar waarschijnlijk ook door een onvoldoende druk van de stroomafnemer.

Leuk om te zien, dat men in mijn geboortejaar "haast ging maken", maar het ESSENTIËLE mis ik nog steeds:dat droeve verschil tussen "reissnelheid" en "rijsnelheid"... want dáár gaat het nou juist om en die reissnelheid is (zéker in ons landje) primair afhankelijk van het aantal halteringen/'stilstanden'...
Ik verschil ongetwijfeld met een aantal mensen van mening, maar volgens mij is een zinnige HSL-zuid-verbinding in dit land afhankelijk van een stop in Amsterdam, 's-Gravenhage en (helaas  8) ) Rotterdam. En de afstanden tussen die plaatsen zijn niet dusdanig, dat Tempo-250 iets substantieels bijdraagt  :-X
NATUURLIJK! het is sexy om te kunnen brullen, dat je zo'n tracé hebt en dat daar zo hard gereden kan worden, maar 'tijdswinst' komt eerder van het ongehinderd kunnen doorrijden, dan dat jakkeren... De stops (die helaas noodzakelijk zijn om passagiers op te nemen  ;D ) beperken/bepalen de reissnelheid, niét het tempo van die trein...

Een persoonlijke ervaring: Grofweg 1987, er is nog geen doorgaande autosnelweg A7. Ik woonde/werkte in Noord-Duitsland, mijn ouders woonden in Haarlem. Met jakkeren/jagen/bumperkleven/planken kon ik dat in krap 4 uur rijden ten koste van heel veel brandstof, het risico van vele bekeuringen en heel veel energie, want vanwege de talloze plaatsen waar ik doorheen moest (zeg dus maar "stops") schoot het niet op...
Als ik relaxed achter dat stuur kroop en een attitude had van: "ik kom er wel" was ik alles bij elkaar 15 minuten langer onderweg, was aan het eind van de rit nog steeds zo frisch als een hoentje en verbruikte de helft mínder brandstof...

Sindsdien heb ik dan ook geen haast meer  ???
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

tijgernootje

  • Online Online
  • Berichten: 12184
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1167 Gepost op: 20 April 2013, 18:34:33 »
En als je dan dit bekijkt: http://www.youtube.com/watch?v=EOdATLzRGHc
Dan had men toch vast wel wat beters kunnen kiezen als men slim was geweest  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

prutser

  • Online Online
  • Berichten: 6705
  • Spaar ze allemaal.
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1168 Gepost op: 20 April 2013, 18:38:40 »
Die overstaptijden is een punt, als ik bijvoorbeeld met de trein richting het Noorden ga heb ik op Utrecht Centraal een overstaptijd van 20 minuten.

Als ze gewoon materieel gaan opwaarderen voor de HSL, kunnen ze dan niet de V 250 downgraden voor de normale dienst, het is zo'n mooi ding, in een andere kleur dan, dat wel.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 20 April 2013, 21:23:10 door prutser »

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1169 Gepost op: 20 April 2013, 21:14:30 »
Moet het wel getrokken materieel worden!
En dan kunnen die lelijke neuzen er ook af :P

Tinus.