Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Benelux795
Vandaag om 20:45:00
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
Vandaag om 20:39:32
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 20:30:00
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Forever Rocofan
Vandaag om 20:08:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door NL-modelspoor
Vandaag om 20:03:53
Roco Plan T door NL-modelspoor
Vandaag om 19:58:16
PB Models, ICR-rijtuigen door Ralf Wittkamp
Vandaag om 19:30:02
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door RobbertJan
Vandaag om 19:20:30
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 19:15:10
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 18:44:29
365 "Het is weekend foto's" door puntenglijder
Vandaag om 18:38:56
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bask185
Vandaag om 18:28:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 16:55:43
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:47:08
keerlusproblemen door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:28
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Rico [momfer]
Vandaag om 15:10:13
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 14:53:16
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:51:34
Sfeer op je modelbaan door RobVille
Vandaag om 14:32:37
NS stoomlocomotief serie boeken door Rob Ellerman
Vandaag om 14:27:14
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 13:20:49
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 13:13:16
NZH A 1001 - 1004 door Gerco van Beelen
Vandaag om 13:05:22
Bahnstrecke 5867 door tijgernootje
Vandaag om 12:22:12
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 12:12:54
Locomotiefverlichting brand met Rocomuis niet, met JMRI wel..... door Bahn-AG
Vandaag om 12:00:30
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
Vandaag om 11:01:04
meer wissels invoeren in Z21 door astrantia
Vandaag om 10:57:40
wisselaandrijving MTB door Ronald Halma
Vandaag om 10:45:19
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 09:33:03
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 642146 keer)

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #540 Gepost op: 26 January 2013, 22:53:29 »
Met een virm over een gewone spoorlijn karren, is ook niet echt comfortabel, toch gebeurt dat al jaren...  ;)

Viktor

  • BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • 77*
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #541 Gepost op: 26 January 2013, 22:58:19 »
Maar serieus, dat plan bestond al sinds vorig jaar toch? Ik meen dat het om een IC Amsterdam - Einhoven ging?

selivio

  • Offline Offline
  • Berichten: 102
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #542 Gepost op: 26 January 2013, 23:42:20 »
Bij de Hanzelijn hielden ze iets meer over: zo'n 90 miljoen. Kan dus ruim binnen budget (y)

Stefan

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #543 Gepost op: 26 January 2013, 23:49:36 »
Nu weet ik het niet meer. Volgens Wikipedia zouden de loc's toch een 1,5KV=stand op de spannings keuzeschakelaars staan hebben. (rijden dan met een beperkter vermogen)

Als we er van uit mogen gaan dat de elektrische opbouw van de locreeks waar de T18 uit komt (Taurus/ES 64 U4 - BR 189/ES 64 F4 - T18 - Vectron) niet wezenlijk afwijkt, maakt het niet veel uit welke spanning gebruikt wordt. Onder AC15kV of 25kV gaat dit een gelijkrichter in. De uitgang hiervan, of in plaats hiervan DC3kV of 1,5kV direct uit de bovenleiding, gaat de eigenlijke vermogenselektronica in die er de 3-fasen motorstroom van maakt. Dus afgezien van het totaalvermogen is er geen probleem onder 1,5 kV DC te rijden. Ook de spanning voor de hulpapparatuur wordt op een zelfde manier verkregen. Mooi hè, die moderne locs.
OK, misschien iets simpel weergegeven, maar is wel het principe.

Wat ontbreekt op de T18 is een 1,5 V DC sleepstuk dat onder de NL bovenleiding gebruikt kan worden. Tot Roosendaal en Maastricht zal wel gaan, net als ander NMBS materieel. Volgens mij zitten er ook maar 2 pantografen op, als die een sleepstuk hebben voor 25 kV en de andere voor 3 kV, gaat het daar mis. 3e panto erop zal wel betekenen dat er opnieuw homologatie zal moeten plaatsvinden.

Hebben we het nog niet over beveiliging gehad......
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26605
    • Pagina van klaas
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #544 Gepost op: 27 January 2013, 00:03:27 »
Wat ontbreekt op de T18 is een 1,5 V DC sleepstuk dat onder de NL bovenleiding gebruikt kan worden.
Het probleem is dan wellicht dat Belgische stroomafnemers in het algemeen geen hoogtebegrenzing hebben. In Nederland wemelt het van de beweegbare bruggen waar de bovenleiding onderbroken is. Nederlandse stroomafnemers zijn begrensd in hoogte, en zullen aan de overkant van de brug netjes onder de draad gevangen worden. Belgische stroomafnemers schieten te ver omhoog, en blijven dan achter de bovenleidingconstructie haken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

obb70

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #545 Gepost op: 27 January 2013, 00:12:13 »
Wat ik zeg: systeem wat ze al jarenlang voor de gewone bnl dienst gebruikten: in nl gewoon op halve kracht... letterlijk en figuurlijk, aangezien ze geen 'echte' hsl wilden... perfect symbolisch!!

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 522
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #546 Gepost op: 27 January 2013, 00:31:00 »
uhm belgen hebben hun stroom afnemers wel degelijk begrensd, allen wij hebben 5,8 meter en hun 6,2 als ik zo uit mijn hoofd nog weet van de beneluxen
en anders voorzie je ze gewoon van een stuitnok net als de HLE 11.8
« Laatst bewerkt op: 27 January 2013, 00:32:45 door johnny-VIRM »

Kris Henderikx

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #547 Gepost op: 27 January 2013, 09:09:33 »
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/mediatheek/programmas/journaal/2.26402/2.26403/1.1534119

stoptreinmaterieel tussen Antwerpen en Roosendaal om de FYRA te vervangen ...  ::)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8453
  • Spoor N
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #548 Gepost op: 27 January 2013, 10:35:27 »
Back on topic: ze gaan dus met virm over de HSL karren? Lijkt me niet echt comfortabel..
OVer het comfort moeten we het niet hebben, maar het IRM op de HSL per 01-04 zie ik nog niet gebeuren. De IC Venlo - Den Haag zou over de HSL gaan, misschien met TRAXX en ICR, maar dat zal in 2015 wel duidelijk worden.

Wat ik zeg: systeem wat ze al jarenlang voor de gewone bnl dienst gebruikten: in nl gewoon op halve kracht... letterlijk en figuurlijk, aangezien ze geen 'echte' hsl wilden... perfect symbolisch!!
Volgens mij zijn de enige NMBS-locs die in Nederland op halve kracht rijden de locs die niet verder dan Roosendaal en Maastricht komen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #549 Gepost op: 27 January 2013, 11:06:32 »
Sorry hoor, maar dit is gewoon onzin!

Google even op 'konijn' en 'tunnel'. Misschien een iets al te subtiele hint naar een andere ergernis van mij over het spoor in Nederland.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2082
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #550 Gepost op: 27 January 2013, 11:34:03 »
Wat ontbreekt op de T18 is een 1,5 V DC sleepstuk dat onder de NL bovenleiding gebruikt kan worden. Tot Roosendaal en Maastricht zal wel gaan, net als ander NMBS materieel. Volgens mij zitten er ook maar 2 pantografen op, als die een sleepstuk hebben voor 25 kV en de andere voor 3 kV, gaat het daar mis. 3e panto erop zal wel betekenen dat er opnieuw homologatie zal moeten plaatsvinden.
Nou, de 25.5 had maar één stroomafnemer en reed in zowel Nederland als België... dus dat hoeft het probleem niet te zijn.
Hebben we het nog niet over beveiliging gehad......
Ja dat is een punt dat sowieso opgelost moet worden.
Hoe het met de Reeks 18 precies zit weet ik niet, maar de Desiro's van de NMBS zouden ook op 1800 V= moeten kunnen rijden maar kunnen dat niet. Wil men dat wel, dan betekent dat een aanpassing. Mogelijk speelt zoiets bij de Reeks 18 ook wel.

Gert1

  • Gast
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #551 Gepost op: 27 January 2013, 13:12:25 »
Google even op 'konijn' en 'tunnel'. Misschien een iets al te subtiele hint naar een andere ergernis van mij over het spoor in Nederland.

- Peter

Zojuist gegoogled op 'konijn' en 'tunnel' en het werd me meteen duidelijk dat jij dit zelf nooit gedaan hebt. Wat is immers het nut van verwijzen naar speelgoed voor konijnen en andere dierbenodigdheden?
Nooit verwijzen naar Google als je niet weet wat daar staat Peter!

Gert


PS: Aanstaande vrijdag zou er al een alternatief voor de Fyra op de rails moeten zijn: http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/3383075/2013/01/25/Mansveld-heeft-vertrouwen-in-alternatief-plan-voor-Fyra.dhtml

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #552 Gepost op: 27 January 2013, 13:21:03 »
Wat ik zo lees is er as vrijdag een plan voor een alternatief.
Hoe lang het dan nog zal duren voordat er daadwerkelijk iets rijdt staat er niet.

Tinus.

Andre Pronk

  • Offline Offline
  • Berichten: 739
    • Andre Pronk Flickr foto's
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #553 Gepost op: 27 January 2013, 13:46:19 »
2oude prio stammen van de voormalige BNL staan nu op de binckhorstlaan
In Den Haag, nadat ze enkele dagen in Amersfoort stonden
« Laatst bewerkt op: 27 January 2013, 14:17:55 door JeroenJens. Reden: Onnodig citaat verwijderd »

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 922
    • Secondtrains.com
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #554 Gepost op: 27 January 2013, 17:27:10 »
Heren,

Op Spoorforum wordt melding gemaakt van een nieuwe "Benelux" tussen Den Haag HS en Brussel.


CKLX
« Laatst bewerkt op: 27 January 2013, 18:54:57 door CKLX »