Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 23:44:53
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 23:44:07
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
Vandaag om 23:43:09
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door spoorzeven
Vandaag om 23:27:20
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 22:57:24
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
Vandaag om 22:55:21
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 644231 keer)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7195
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3240 Gepost op: 19 May 2015, 10:08:39 »
Een aardig inkijkje vormde het verhoor van de ambtenaar Ralph Pans, gisteren.
Zijn versie: de verplichting tot openbare aanbesteding was een farce. Toenmalig minister president Kok zou de waarschuwingen hierover van zijn vervoersminister Netelenbos hebben genegeerd, en correspondentie hebben vernietigd.
Als dat laatste klopt is dat niet chic, om het netjes te zeggen. Overigens is Kok ooit begonnen als vakbondsman en na zijn MP-schap nog een tijdje commissaris geweest bij ondernemersbank ING. Tot 2009, toen de bank voor ondernemers al niet meer zonder staatssteun kon. Een in alle opzichten interessante carrière van een man met een kameleontisch voorkomen. Om het maar weer heel netjes te zeggen. Ik ben benieuwd of hij ook nog verhoord wordt. Het zou me terecht lijken als hij zijn daden in deze komt toelichten.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Joop_L

  • Online Online
  • Berichten: 1594
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3241 Gepost op: 19 May 2015, 10:30:14 »
Pardon zegt sorry en komt gewoon niet opdagen....
Groeten Joop, machinist Lls

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3242 Gepost op: 19 May 2015, 11:11:22 »
Meneer Pardon heeft groot gelijk. Als buitenlander is hij niet verplicht om te verschijnen. Bovendien is hij al 8 jaar met pensioen. Om een beetje beslagen ten ijs te komen zou hij terug moeten naar zijn toenmalig bureel, en maar hopen dat het dossier er nog is en dat hij het mag inzien. Lijkt mij een ondoenlijke zaak.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6316
  • ***
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3243 Gepost op: 19 May 2015, 11:19:49 »
Als je  :-X boter op hun hoofden legt, kon het de vloer bij die verhoren nog wel eens aardig glad gaan worden  ;D
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Joop_L

  • Online Online
  • Berichten: 1594
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3244 Gepost op: 19 May 2015, 11:54:26 »
Bovendien is hij al 8 jaar met pensioen. Om een beetje beslagen ten ijs te komen zou hij terug moeten naar zijn toenmalig bureel, en maar hopen dat het dossier er nog is en dat hij het mag inzien. Lijkt mij een ondoenlijke zaak.
Maar dat geldt ook voor de Nederlandse spelers in dit spel? Of zouden deze spelers wel dossiers thuis hebben, zodat ze zich in kunnen lezen?
Groeten Joop, machinist Lls

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3245 Gepost op: 19 May 2015, 12:03:39 »
Nederlandse spelers hebben de pech dat ze verplicht zijn te verschijnen. Ze zullen vast niet alle dossiers thuis hebben, dus er zal massaal sprake zijn van geheugenverlies. Behalve bij Wim Kok, die werd als premier geroemd om zijn dossierkennis, dus die kan zich daar niet achter verschuilen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3246 Gepost op: 19 May 2015, 17:32:41 »
Ach Klaas: inmiddels is Kok op een dusdanige leeftijd, dat hij zich daarachter kan verschuilen ;D

Verder wordt dit, net zoals alle ándere enquêtes vást net zo'n kostbare soap...
Ik vond het verhaal van Kruyt eigenlijk het enige dat gezegd moet worden: megalomaan en hooguit voor politieke "Selbstdarstellung" doorgedramt.

Immers: Een Hogesnelheidsnet (in feite niet veel anders dan dat TEE-net van Ir. F.Q. den Hollander! :-\ ) is prima, maar in dit kleine kikkerlandje daarvoor dan óók nog aparte tracé's, die voor een "klassieke/conventionele trein" niet te gebruiken zijn, is ONZIN!

Ik zal het wel volgen, want je kunt er altijd wat van opsteken (al was het maar wat 'Ambtenarenduits' en ándere "Doublespeak"... [sarcastische grijns]

Frans

P.S. Vandaag leek de stream (bij mij tenminste) óók geleverd door Ansaldo-Breda: hij deed het niet... ::)
« Laatst bewerkt op: 19 May 2015, 17:34:19 door Frans van Meerwijk. Reden: nabrandertje vergeten »
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4558
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3247 Gepost op: 19 May 2015, 18:01:20 »
Ik zou niet weten waarom je niet een aantal snellere trajecten kunt aanleggen. Trajecten als Breda-Utrecht, Utrecht-Zwolle, Utrecht-Den-bosch, Almere-Groningen en Utrecht-Arnhem komen een aantal stukken  op z'n minst in aanmerking voor bypasses. Maar het hangt wel af wat voor product er wordt aangeboden op dergelijke lijnen. Als de HSL-Zuid geïntegreerd wordt in het hoofdrailnet kunnen er een hoop snellere verbindingen worden aangeboden.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3248 Gepost op: 19 May 2015, 18:04:33 »
Ach, dat heeft Frans immers al diverse malen betuigd in dit draadje en het is evenzovele malen weerlegd. Maar dat houdt niemand tegen om gewoon weer van voor af aan te beginnen. :)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3249 Gepost op: 19 May 2015, 18:08:29 »
Hallo,
 De opzet van de HSL in de jaren 90 was o.a. ook  substitutie van het vliegverkeer binnen Europa .Dit is te lezen in De Nieuwe HSL Nota uit 1991994.
 De  HSL moet dus kunnen concureren tegen het vliegtuig.
 (Dat er in latere jaren prijsvechters in de luchtvaart zouden komen wist men toen  nog niet.)
Aanbesteden van de lijn  zou de prijs niet aantrekkelijk maken.
 Inmiddels wilde het Kabinet Kok in meerderheid toch aanbesteden, zo was er nog wat te verdienen aan "het Milieu " Het milieu speelde geen rol meer bij dit kabinet.
 NS wilde  de aanbesteding winnen , om niet te moeten concureren tegen b. v.  het door de Franse staat gesteunde SNCF, en bood een (Te hoge) prijs.
 De rest weten we nu wel, weinig geld voor een behoorlijke snelle trein van een betrouwbaar merk.
De aanleiding is men vergeten, de Ned. Staat is zelf de oorzaak van de ellende.
 NS kon toen niet meer anders.
 Peter
 
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Gino

  • Offline Offline
  • Berichten: 148
  • 🇨🇳 & 🇯🇵 N
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3250 Gepost op: 19 May 2015, 18:47:57 »
Blijft een aparte redenatie, de ns wilde perse de hsl op uit angst voor concurrentie, dus Is het de schuld van andere dat de ns in paniek te veel biedt  ???

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3251 Gepost op: 19 May 2015, 19:07:01 »
Omdat je met internationaal vervoer een stuk meer verdient dan aan nationaal vervoer, laat staan regionaal vervoer. Zeker als je het in combinatie met een vlucht van of naar Schiphol kunt aanbieden. Sowieso krijg ik de indruk dat de HSL Zuid voor een belangrijk deel bedoeld is om Schiphol aantrekkelijker te maken.

Als dan SNCF of DB of zelfs de NMBS de krenten uit de pap gaan pikken, dan blijft er weinig over voor NS om te groeien. Want als jij niet groeit en je collegae uit naburige landen wel, dan wordt je in feite kleiner.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3252 Gepost op: 19 May 2015, 20:51:47 »
Dus Peter en Peter zijn het eens hierover. :D
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 469
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3253 Gepost op: 19 May 2015, 23:12:26 »
Sowieso krijg ik de indruk dat de HSL Zuid voor een belangrijk deel bedoeld is om Schiphol aantrekkelijker te maken.

Dat lijdt geen twijfel Peter!

Maar de toenmalige N.S.-directie richtte zijn belangstelling alleen maar op een snelle verbinding tussen Amsterdam en Brussel met eigen materieel op een lijntje dat niet veel langer is dan Amsterdam-Groningen! Daar ga je toch geen speciaal sneller materieel voor inzetten? Daar haal je écht niet voldoende luchtreizigers van/naar Zaventem mee op. Enfin, de reactie van de reizigers tussen Nederland en Belgie was duidelijk, die hielden het liever bij de Beneluxtrein die veel meer steden aandeed dan alleen Amsterdam, Rotterdam, Antwerpen en Brussel. Had de NS maar eens een voorbeeld genomen aan het gedachtengoed van de welbekende NS-chef F.Q. den Hollander! Ze hadden vanaf het eerste moment naast de aloude langzamere Beneluxtrein en de diensten naar Berlijn hogesnelheidsmaterieel moeten kopen dat in de gehele EU zou kunnen concurreren met de Franse TGV's! De juridische mogelijkheid om eigen  internationale diensten  te onderhouden bestaat, dan ga je je toch niet beperken tot materieel dat alleen al vanwege zijn veel lagere maximum snelheid op grotere afstanden in het geheel niet kan concurreren met de produkten van Alstom. Nou ja, later heeft de NS ook Thalysmaterieel aangeschaft, want luchtreizigers tussen Amsterdam en Parijs is wél interessante koek zeker nadat Air France de KLM "inpikte" en een verdeling van de intercontinentale Air France/KLM vluchten over beide steden tot stand kwam vanwege de veel ruimere landingsrechten waarover de Nederlandse carriër nu eenmaal beschikte. En er is nogal eens een staking op de luchthavens in de Parijse regio, dan kan je die reizigers via Amsterdam leiden. En wat te denken van de komst van het hogesnelheidsvervoer tussen Bazel en Brussel via de Interconnexion aan de Oostkant van Parijs. Een deel van het langesafstandsvervoer van/naar de Zuidelijker delen van Duitsland (Mannheim, Stuttgart) naar Brussel/Den Haag gaat ongetwijfeld over niet al te lange tijd ook via de Interconnexion, en ook Londen gaat met Amsterdam verbonden worden. De NS beheert nu al lokale lijnen in Groot-Brittanië, waarom dan ook niet zèlf een internationale NS-dienst met Alstom-materieel tussen Nederland en Londen?  Die was er ongetwijfeld al veel eerder geweest als de NS over adequaat materieel had beschikt.

Gegroet,

Rob

Joop_L

  • Online Online
  • Berichten: 1594
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3254 Gepost op: 20 May 2015, 02:18:35 »
DE leveranciers van Hogesnelheidsmeuk (ICE, Thalys) kon op het moment van aanbesteden niet mee bieden en sowiesie niet op de gestelde tijd leveren. Hun order portefeuille zat tjok vol. Dan is het ook al snel bekeken. En de Italiaanse bouwer kon het wel, zo zei men.... Helaas met een iets wat kleine vertraging. Niet in minuten maar in jaartallen.
Groeten Joop, machinist Lls