Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Loc rijdt steeds dezelfde route bij automatisch rijden met Rocrail door Medtskie
Vandaag om 21:57:35
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Rob Bennis
Vandaag om 21:52:59
NS 8100 in 0 door moonlicht
Vandaag om 21:45:27
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 21:45:18
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door cor_b
Vandaag om 21:43:56
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:39:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:32:25
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 21:26:01
Rijnstraat door R1954
Vandaag om 21:17:15
PBM/PWM met joystick door Eric v C
Vandaag om 20:59:39
Digitaal-delta door Dick Bernard
Vandaag om 20:57:28
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Rick
Vandaag om 20:43:43
modulebaan in spoor 1 door hervé
Vandaag om 20:17:37
Rondom Charlois door Wim1969
Vandaag om 20:16:47
W.V. Kalender 2026 door basjuh1981
Vandaag om 20:03:18
Piko 2025 door Eelco Storm
Vandaag om 19:58:52
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Huup
Vandaag om 19:44:33
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door prutser
Vandaag om 19:20:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:56:57
vrijgavecode z21 centrale door VAM65
Vandaag om 18:56:05
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door RobbertJan
Vandaag om 18:16:15
Line-up foto's van modellen door Martijn193
Vandaag om 18:15:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 17:36:07
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Menno
Vandaag om 17:31:15
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:56:34
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 16:29:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:29:12
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 16:06:29
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:53:51
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 15:33:08
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 663259 keer)

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4763
    • Filmpjes op YouTube
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3210 Gepost op: 16 May 2015, 09:01:32 »
Rare kwast? Wees gerust, het is een typetje.  ;)
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3211 Gepost op: 16 May 2015, 09:22:30 »
Dit hele verhaal gaat natuurlijk niet alleen over het mislukte treinstel uit Italië maar ook over de daarvoor benodigde spoorlijn. Je kunt beide in dit proces niet los van elkaar zien.

Beiden zijn inderdaad onlosmakelijk met elkaar verbonden. Oorzaken en gevolgen gaan moeiteloos in elkaar over. Het is goed dat het hele dossier - aanleg HSL, aanbesteding, NS (HSA), inclusief besluitvormingen- in één keer wordt bekeken. 

Ik ben ook erg benieuwd naar de conclusies.
Heußenstein : HO, DB 1957

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22629
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3212 Gepost op: 16 May 2015, 11:31:52 »
Dat vind ik ook.
Maar dat is heel wat anders dan al bij voorbaat beweren dat het 'Fyra debacle' 11,8 miljard heeft gekost. Niet slim van een voorzitter van een commissie die wordt geacht feitenonderzoek te doen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3213 Gepost op: 16 May 2015, 11:35:36 »
En dan is het natuurlijk nog de vraag wat de man werkelijk gezegd heeft, inclusief de context, en wat de media er van maken.
"Fyra debacle" bekt lekker immers.

Dirk

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26873
    • Pagina van klaas
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3214 Gepost op: 16 May 2015, 11:38:59 »
....wat de man werkelijk gezegd heeft, ....
De vrouw, in dit geval. ;)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7752
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3215 Gepost op: 16 May 2015, 11:39:36 »
Is maar hoe je het bekijkt Henk, op basis van het feit, dat er anno nu, na vele miljarden en jaren nog steeds geen betrouwbare, hoog- en volwaardige hogesnelheidsverbinding tussen Amsterdam, Brussel en verder bestaat, zou je het gehele project een fiasco kunnen noemen.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11731
    • Mijn fotoarchief
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3216 Gepost op: 16 May 2015, 11:44:31 »
Beiden zijn inderdaad onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Dat valt wel mee, vind ik. Bij de aanleg van de HSL lag nog helemaal niet vast de NS HiSpeed er overheen zou gaan denderen met nieuw te bouwen treinstellen.

Eelco

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22629
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3217 Gepost op: 16 May 2015, 11:53:50 »
En dan is het natuurlijk nog de vraag wat de man werkelijk gezegd heeft, inclusief de context, en wat de media er van maken.
"Fyra debacle" bekt lekker immers.

Dirk

Dat kan je gewoon terugkijken op de site van de Tweede Kamer.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22629
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3218 Gepost op: 16 May 2015, 11:57:13 »
Is maar hoe je het bekijkt Henk, op basis van het feit, dat er anno nu, na vele miljarden en jaren nog steeds geen betrouwbare, hoog- en volwaardige hogesnelheidsverbinding tussen Amsterdam, Brussel en verder bestaat, zou je het gehele project een fiasco kunnen noemen.

Er is een prima verbinding met Brussel en Parijs genaamd Thalys. De aansluiting met het Europese hogesnelheidsnet was de primaire reden voor de aanleg van de HSL en dat is gelukt. Kan je nog eens nadenken over de vraag of dat al het geld wel waard is geweest en of het per se echte HSL moest worden ten Noorden van Rotterdam, maar dat is, zoals Louis van Gaal het uitdrukt, "de koe in de kont kijken". Van een debacle is wat betreft de hoofddoelstelling geen sprake.

En verder rijden er al jaren treinen tussen Amsterdam en Rotterdam en ook verder naar Brussel. Die hadden wat sneller mogen rijden, maar verder ben ik vooral nieuwsgierig naar de oorzaken van de vreemde vertragingen bij deze verbindingen.

De echte gekkigheid in het geheel blijft het Fyra gebeuren. De onzinnige aanbesteding, de aanschaf van de treinstellen, wat mij betreft de vraag waarom Breda perse onderdeel van het netwerk moest worden, daarover wil ik graag wat meer informatie. Daar vallen ook lessen voor de toekomst te trekken. Maar dat gaat in de verste verte niet over 11,8 miljard.
« Laatst bewerkt op: 16 May 2015, 12:10:36 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11731
    • Mijn fotoarchief
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3219 Gepost op: 16 May 2015, 12:35:35 »
Tsja, die aanbesteding is geheel volgens de Europese regels gegaan... Die had anders kunnen uitpakken als NS HiSpeed het eisenpakket wat minder hoogdravend had gemaakt. Denk ik. Maar ik ben uiteraard maar een leek  ;)

Eelco

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22629
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3220 Gepost op: 16 May 2015, 12:41:25 »
Ik bedoel de aanbesteding voor de uitvoering van de dienst zelf. Dat was helemaal niet verplicht.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11731
    • Mijn fotoarchief
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3221 Gepost op: 16 May 2015, 12:45:59 »
Aha, op dat rijwiel. Dat is zo, inderdaad, die aanbesteding is een heel raar verhaal.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7172
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3222 Gepost op: 16 May 2015, 12:49:07 »
En dan is het natuurlijk nog de vraag wat de man werkelijk gezegd heeft, inclusief de context, en wat de media er van maken.
"Fyra debacle" bekt lekker immers.

Dirk

Kun je terugkijken bij de NPO.
Mw Toorenburg heeft het eerst over het project als geheel, dat bijna 11 miljard heeft gekost, en niet voldoet aan de verwachtingen. Dat is dus de HSL, de Fyra, de gemiste baten enzovoort.
Aan het slot van het interview vat ze het probleem ongelukkig samen.
Ze spreekt van de trein die 11 miljard kost, waarbij ze, volgens mij, terugverwijst naar het begin van het interview.

11 miljard voor een mislukte trein doet het natuurlijk goed in de media. Dus: terwijl de journalist donders goed weet, dat Toorenburg Trein Plus Lijn bedoelt, en dat ook voor de toehoorder volstrekt duidelijk is,  wordt er ten burele van de redactie voor gekozen haar te laten zeggen dat enkel de trein 11 miljard kost.
Dat levert wel een mooie kop op, maar een foutieve weergave van de feiten.
En van het interview.
http://nos.nl/artikel/2035487-enquetecommissie-de-fyra-kost-ons-11-miljard-euro.html

Context is hier, zoals meestal, weer alles.
Quis custodiet ipsos custodes...

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3223 Gepost op: 16 May 2015, 12:53:13 »
Zijn er ook foto's dat de Fyra's nu op een Italiaans rangeerterein staan?

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3224 Gepost op: 16 May 2015, 18:16:08 »
Wees blij dat we van die mormels velost zijn.
Ga jij om foto's vragen  8)
Verschrotten die handel en nooit meer laten zien.  ;D
Gr.
Eric