Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 17:43:43
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:18:28
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 17:12:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 16:55:43
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:47:08
keerlusproblemen door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:28
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Rico [momfer]
Vandaag om 15:10:13
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 14:53:16
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:51:34
Sfeer op je modelbaan door RobVille
Vandaag om 14:32:37
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 14:29:52
NS stoomlocomotief serie boeken door Rob Ellerman
Vandaag om 14:27:14
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 13:46:53
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 13:20:49
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 13:13:16
NZH A 1001 - 1004 door Gerco van Beelen
Vandaag om 13:05:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door RikM
Vandaag om 12:33:48
Bahnstrecke 5867 door tijgernootje
Vandaag om 12:22:12
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 12:12:54
Locomotiefverlichting brand met Rocomuis niet, met JMRI wel..... door Bahn-AG
Vandaag om 12:00:30
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:45:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
Vandaag om 11:01:04
meer wissels invoeren in Z21 door astrantia
Vandaag om 10:57:40
wisselaandrijving MTB door Ronald Halma
Vandaag om 10:45:19
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 09:33:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 09:33:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 09:30:01
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 09:01:26
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 08:49:35
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Peter.v.L
Vandaag om 06:58:44

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 642129 keer)

Wijbe

• LightMyTrain
  • Offline Offline
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2850 Gepost op: 05 July 2014, 14:16:04 »
Was die ombouw niet iets met de toiletten?

Die testritten zullen wel deel uitmaken van de inleidende manoeuvres voor een tig jaar durend juridisch steekspel.

Onder welke steen heb jij gelegen?

Rob van Kooy

• Offline Offline
« Reactie #2851 Gepost op: 06 July 2014, 13:14:33 »
Hallo,

Het lijkt mij tamelijk logisch dat Ansaldo Breda nu dat bedrijf die voormalige Fyra treinstellen weer in beheer heeft eens nagaat wat je er nog mee kunt doen. Of ze nog in Italië worden ingezet is de vraag. Ik denk daarbij eerder aan verkoop/verhuur naar landen in het vroegere Joegoslavië waar bijvoorbeeld het bovenleidingssysteem indertijd op basis van Italiaanse maatstaven werd aangelegd.

De huidige maximumsnelheid van de voormalige Fyra-stellen was door Nederlandse economische maatstaven bepaald. Dat was meen ik 250 km/u. Zo'n maximum snelheid lijkt mij voor het Italiaanse hogesnelheidsnet onvoldoende. En of er trajecten zijn op het "gewone" Italiaanse spoorwegnet waar dit materieel vanwege die maximumsnelheid economisch kan worden ingezet is voor mij een grote vraag.

En dan nog een heel specifiek kunstzinnig Italiaans aspect waar het het uiterlijk (met name de neuzen) van de stellen betereft. In het land van Pininfarina wordt altijd heel veel belang gehecht aan het uiterlijk, en laat ik eerlijk zijn de neuzen van die voormalige Fyra's met die grote stofzuigermond die zonder twijfel ook nog nadelig werkt waar het de luchtweerstand betreft.....Brrr. En dan te denken dat zulke stellen in de Benelux ook in sneeuwstormen moesten kunnen functioneren? Welke idioot heeft dat bedacht? Het is om problemen vragen. Nou, dat is al heel snel ook gebleken.

Mijns inziens zou de enige aanvaardbare oplossing kunnen zijn om een stam van tussenrijtuigen aan beide uiteinden van een locomotief met slechts aan één zijde een volledige stuurstand te voorzien. Dat systeem wordt in Italië al veel toegepast. En wat met de koprijtuigen doen? Naar de schroothoop!

Gegroet,

Rob

Quinzeedied

• Offline Offline
« Reactie #2852 Gepost op: 06 July 2014, 14:02:22 »
Mijns inziens zou de enige aanvaardbare oplossing kunnen zijn om een stam van tussenrijtuigen aan beide uiteinden van een locomotief met slechts aan één zijde een volledige stuurstand te voorzien. Dat systeem wordt in Italië al veel toegepast. En wat met de koprijtuigen doen? Naar de schroothoop!

Leuk idee, maar zal lastig worden aangezien een deel van de tussenrijtuigen ook gemotoriseerd is. Dus dat levert wel heel veel ombouwwerk op waarschijnlijk.

jowi

• Offline Offline
« Reactie #2853 Gepost op: 06 July 2014, 15:03:36 »
Ach ja, daar zijn ze tenslotte verzot op Italiaans design .......... ;)
Een Fyra 'design' noemen :P het is toch een beetje het Downsyndroom broertje van de TGV hoor...
Voor de thuismarkt heeft Italie wel een echte designer ingezet, want zelf gaan ze natuurlijk niet met zo'n Aldi trein door het landschap zoeven:

En uiteraard in Ferrari Rosso 8)

Remco vM

• Offline Offline
« Reactie #2854 Gepost op: 06 July 2014, 15:14:45 »
nou dat is een "van de plank af model" niet designed voor Italie  ;)

Rob van Kooy

• Offline Offline
« Reactie #2855 Gepost op: 06 July 2014, 15:19:23 »
een deel van de tussenrijtuigen ook gemotoriseerd.

Hallo

Dat is mij bekend. Die motoren kunnen gedemonteerd worden net zoals de bedrading en apparatuur waarmee ze worden aangestuurd . De tussenwagens moeten daarmee worden teruggebracht  tot "normale" getrokken/geduwde rijtuigen. Daar bestaat voldoende know how over.  Motoren in draaistellen moeten per slot van rekening zonodig kunnen worden vervangen wat wil zeggen dat ze verwijderbaar moeten zijn zonder dat de assen welke ze aandrijven worden aangetast. Dus alles wat niet meer nodig is eruit! Wat er niet meer in zit kan ook niet kapot. Dat met name de constructie van de schorten en de rest van de onderbouw van de tussenrijtuigen kritisch moet worden bekeken lijkt mij noodzakelijk. Daar viel te veel van af en electrisch aangedreven apparatuur die erachter was aangebracht vloog in brand door oververhitting. Verwarming en airconditioning van de getrokken rijtuigen kan beter zoveel als mogelijk worden aangestuurd vanuit de locomotieven aan de uiteinden van de trein (met voldoende energiereserves) dan ter plekke in de rijtuigen. Het systeem was al bekend bij de Franse INOX TEE-rijtuigen met hun extra generatorwagen.  De deuren van  de rijtuigen moeten door reeds bestaande degelijke constructies worden vervangen. Dat laatste is ook overduidelijk geworden.

Het kost allemaal nog wel een lieve cent, maar de stellen in zijn geheel naar de schrootverwerking te verwijzen is ook weer zo wat. We zien hetzelfde probleem bij de Deense dieseltreinen van Ansaldo Breda. Het reizend publiek is tevreden met de inrichting en het rijgedrag, maar technisch zijn ze een ramp.

Gegroet,

Rob 

henk

• Offline Offline
« Reactie #2856 Gepost op: 06 July 2014, 15:24:03 »
Nieuwe rijtuigen bestellen lijkt me eigenlijk goedkoper.
Laat AB maar op het gemak uitzoeken wat ermee te doen. Ben best benieuwd. Zie nog wel gebeuren dat ze uiteindelijk ergens ter wereld gewoon probleemloos een jaar of 30 rijden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

jowi

• Offline Offline
« Reactie #2857 Gepost op: 06 July 2014, 15:34:40 »
Eeehh... http://inhabitat.com/ferrari-trains-italian-high-speed-rail/

"What NVT bills as Europe’s most modern train, the Italo, will debut on April 28th (2012) as service begins between Milan and Naples"

Maar misschien is dat inmiddels achterhaald?

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #2858 Gepost op: 06 July 2014, 15:37:59 »
Voor degene die dat plaatje van dat treinstel niet kunnen zien net als ik,hier het linkje nog even.
http://4.bp.blogspot.com/-oB-7-i3wPp0/T5d0fgcK9iI/AAAAAAAAAuk/MAZX129padI/s1600/image-293973-galleryV9-jjwh.jpg
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Rob van Kooy

• Offline Offline
« Reactie #2859 Gepost op: 06 July 2014, 15:45:12 »

Hallo,

Ja, en vergeet niet dat die Italo treinstellen met Frans kapitaal zijn bekostigd. Het is per slot van rekening een poging
het Italaanse economische spoorwegbastion te doorbreken. Dat daarbij Italiaanse "stroomannen" worden ingezet is verklaarbaar.

Het gaat Frankrijk er verkeerspolitiek om het TGV-net op basis van Alstom know how over geheel Europa uit te breiden
en dat lukt ze al aardig. Vanuit Parijs is Zuid-Spanje en Zuid italië met TGV's bereikbaar. In Engeland, Duitsland, Luxemburg, Zwitserland,
België en Nederland is het Franse materieel op alle belangrijke verbindingen al doorgedrongen. Geheel Skandinavië staat op het
programma zodra de rechtstreekse tunnelverbinding tussen Hamburg en Denemarken tot stand is gekomen.

Waar is de ondernemerssgeest bij de NS gebleven? Het TEE-net was de "uitvinding" van  NS Directeur F.Q den Hollander.
Waarom de NS dus geen Alstom TGV's heeft gekocht i.p.v. de Fyra is mij nog steeds een volslagen raadsel. Dacht men nu écht
niet verder dan een wat snellere verbinding tussen Amsterdam en Brussel (die het reizend publiek niet eens zo nodig vond omdat
je daar de Thalys al voor had). Allemachtig wat een kortzichtigheid en dat in een zich steeds sterker uitbreidend "Europa" waar
vrijheid bestaat bij het exploiteren van internationale treinverbindingen.

Gegroet,

Rob 

Michel van den Hof

• Offline Offline
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
« Reactie #2860 Gepost op: 06 July 2014, 18:19:48 »
(Y)

Met vriendelijke groet,
Michel

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #2861 Gepost op: 06 July 2014, 19:47:27 »

Waarom de NS dus geen Alstom TGV's heeft gekocht i.p.v. de Fyra is mij nog steeds een volslagen raadsel.

Kwam vanwege de eisen van HiSpeed bij de aanbesteding. Er moest en zou een uniek en herkenbaar treinstel op de rails komen. Dus geen TGV van de plank. Zowel Siemens als Alstom hadden geen zin om een heel nieuw ontwerp de fabriceren en daarom kon Ansaldo deze order binnenslepen. Die zouden dat wel eventjes doen...

Eelco

timtrein

• Offline Offline
« Reactie #2862 Gepost op: 06 July 2014, 23:00:36 »
TGV's enzo waren ook gewoon te duur (...) want hij hoefde maar 220 km/h te kunnen, later is dat nog even opgeschroefd naar 250.

Remco vM

• Offline Offline
« Reactie #2863 Gepost op: 06 July 2014, 23:06:07 »
onmogelijke eisen gaat NS vrolijk mee verder, je zou bijna denken dat ze geen Hsl.willen rijden ::)

Thom

• Offline Offline
« Reactie #2864 Gepost op: 06 July 2014, 23:06:26 »
En dan nog een heel specifiek kunstzinnig Italiaans aspect waar het het uiterlijk (met name de neuzen) van de stellen betereft. In het land van Pininfarina wordt altijd heel veel belang gehecht aan het uiterlijk, en laat ik eerlijk zijn de neuzen van die voormalige Fyra's met die grote stofzuigermond die zonder twijfel ook nog nadelig werkt waar het de luchtweerstand betreft.....Brrr. En dan te denken dat zulke stellen in de Benelux ook in sneeuwstormen moesten kunnen functioneren? Welke idioot heeft dat bedacht? Het is om problemen vragen. Nou, dat is al heel snel ook gebleken.
Laat die neus nou juist door Pininfarina ontworpen zijn  ;D

En of die neus daadwerkelijk zo nadelig is, vraag ik me af, zo dom zijn die italianen nou ookweer niet...