Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 23:44:53
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 23:44:07
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
Vandaag om 23:43:09
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door spoorzeven
Vandaag om 23:27:20
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 22:57:24
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
Vandaag om 22:55:21
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 644236 keer)

Ernst-Jan

• Offline Offline
  • PTR
    • Draaistel
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2865 Gepost op: 07 July 2014, 06:45:02 »
Ik denk daarbij eerder aan verkoop/verhuur naar landen in het vroegere Joegoslavië waar bijvoorbeeld het bovenleidingssysteem indertijd op basis van Italiaanse maatstaven werd aangelegd.

Dat is dus Slovenië. In Kroatië hadden ze ook een stukje bij Rijeka, maar dat is omgebouwd naar het systeem wat ze in de rest van Kroatië   en in Bosnië, Servië, Montenegro en Macedonië gebruiken. En Slovenië zal weinig met deze dingen kunnen.

SimonH

• Offline Offline
  • Heußenstein Bf
« Reactie #2866 Gepost op: 07 July 2014, 09:14:21 »
De TGV`s hadden ook onvoldoende zitplaatsen.

Overigens heeft HSA bij mijn weten nooit geëist dat een uniek ontwerp werd geleverd, maar was dat unieke ontwerp een gevolg van alle eisen die HSA aan de trein stelde... en die eisen waren weer grotendeels een voortvloeisel uit de veel te hoge inschrijving door HSA. En die te hoge inschrijving was weer het gevolg van enerzijds een overheid die het onderste uit de kan wilde halen en heulde met de SNCF, en anderzijds de verwachting dat de exploitant van de HSL Zuid ook wel de exploitatie zou mogen verzorgen van de HSL Oost en HSL Noord. NS voorzag toen nog een hogesnelheidsnetwerk, die de ruggengraat zou gaan vormen van het binnenlandse intercitynetwerk - en door de achterkamertjesgesprekken van de minister met de SNCF (wat er ook toe leidde dat NS geen aandeel kreeg in Thalys) was NS doodsbang dat de SNCF straks de krenten uit de pap kwam snoepen.

Het politieke klimaat was natuurlijk heel anders in die tijd. Concurrentie op het spoor hing in de lucht, Lovers mocht op een aantal mooie trajecten gaan rijden met de intentie snel te komen tot een "rondje randstad", enz.

Overigens rijdt de Frecciargento maximaal 250km/u, dus de V250s zouden in theorie best inzetbaar zijn in Italië.
Heußenstein : HO, DB 1957

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #2867 Gepost op: 07 July 2014, 09:47:03 »
Wat ik onthouden heb uit dit draadje en uit alle info die in de afgelopen 192 pagina's voorbij is gekomen, was er wel degelijk sprake van een "eis" dat het ontwerp uniek moest zijn. HiSpeed/Fyra moest een geheel eigen gezicht krijgen. Maar goed, ik heb tijd noch zin om 192 pagina's terug te lezen...  ;D

Eelco

jowi

• Offline Offline
« Reactie #2868 Gepost op: 07 July 2014, 09:53:33 »
Ik heb ook altijd het idee gehad dat Pininfarina's design bureau (die ook in de autowereld af en toe gedrochten ontwierp) het hondekop materiaal als uitgangspunt in het achterhoofd had (of die opdracht hadden gekregen, zeker nu ik voorgaande post lees). Die vorm, of dat uitgangspunt zit er toch een beetje in. Ik moet zeggen dat ik de Fyra als lokaal treintje, als vervanger voor de oude hondekoppen, op zich niet eens zo slecht vind. Mooier dan die metro's die je nu af en toe voorbij ziet komen... ik denk steeds 'he? Dit was toch een spoorlijn?' als er weer zo'n ding voorbij komt. Maar als hogesnelheidstrein wil je toch iets spectaculairs, iets wat snelheid uitstraalt. Dat doet die Fyra absoluut niet.

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #2869 Gepost op: 01 August 2014, 16:33:54 »
Via Somda hier de eerste nieuwe Traxx voor de NS, in het vertrouwde geel/blauw.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Michel van den Hof

• Offline Offline
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
« Reactie #2870 Gepost op: 01 August 2014, 16:58:05 »
Ben er niet kapot van. Aubollig.

Met vriendelijke groet,
Michel

Daan!

• Offline Offline
« Reactie #2871 Gepost op: 01 August 2014, 17:20:46 »
NS heeft natuurlijk een product dat intercity heet en daar past een bepaalde kleurstelling bij. Dat de loc geel is geworden, is dan ook niet gek, maar een groot NS-logo op de zijkant had niet misstaan.

martijn v m

• Offline Offline
  • Heerwijk in H0
    • vames
« Reactie #2872 Gepost op: 01 August 2014, 17:25:34 »
Intercity Direct had ook wel mooi gestaan op de zijkant.
net zoals en FYRA stond.

Groet Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Marc M

• Offline Offline
« Reactie #2873 Gepost op: 01 August 2014, 17:45:54 »
Watvoor rijtuigen komen hier achter ???

Gewoon de Fyra rijtuigen maar dan weer geel/blauw?

Mvrgr,

Marc
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

SimonH

• Offline Offline
  • Heußenstein Bf
« Reactie #2874 Gepost op: 01 August 2014, 17:50:29 »
Wat ik onthouden heb uit dit draadje en uit alle info die in de afgelopen 192 pagina's voorbij is gekomen, was er wel degelijk sprake van een "eis" dat het ontwerp uniek moest zijn. HiSpeed/Fyra moest een geheel eigen gezicht krijgen. Maar goed, ik heb tijd noch zin om 192 pagina's terug te lezen...  ;D

Eelco

Beetje late reactie, maar beter laat dan nooit.

NS en NMBS schreven de aanbesteding uit, waarbij het vooral om de prijs draaide: de prijs per zitplaats was het belangrijkste criterium. 220 km/u was snel genoeg, dus het hoefde geen ICE of TGV te worden. In de eerste ronde ontving men vier biedingen, van Alstom, Siemens, AnsaldoBreda en BN. Alle biedingen bestonden uit bestaand materieel van de fabrikant. De biedingen van BN en Siemens voldeden niet en werden afgewezen. De oplossing van Alstom was het meest kansrijk, deze bestond uit opgevoerde Prima's met een stam dubbeldekkersrijtuigen. De minister was het daar allemaal niet zo mee eens, het materieel vond zij te langzaam en niet flitsend genoeg - en, dat werd niet geschreven, de minister was er ongetwijfeld ook niet blij mee dat de overheid een dure HSL aan had gelegd, en dat NS met een "slakkengangetje" van 220 km/u op het dure spoor ging rijden.

De hele aanbesteding dreigde opnieuw gedaan te moeten worden. Tot AnsaldoBreda NS en NMBS kwam "helpen": in plaats van de aangeboden V230 (een locomotief met rijtuigen) bood men, voor een kleine meerprijs, de bekende V250. Ondertussen hadden NS en NMBS besloten minder treinen af te nemen dan waarin de aanbesteding voorzag. Alstom werd gevraagd een nieuwe aanbieding te doen - de Fransen zagen er niets in en trokken zich terug. Zo bleef alleen AnsaldoBreda over.

Achteraf gezien is het eenvoudig om te wijzen - NS, had maar ICE's gekocht. Overheid, had niet zo moeilijk gedaan over twee minuten teveel reistijd. In de tijdgeest zijn de beslissingen van beiden te begrijpen. NS deed een bepaalde aanbieding voor de HSL en de overheid hield NS hoe dan ook aan de afspraken - maar die afspraken waren een dusdanige molensteen om de nek van NS, dat men er geen geld voor (over) had duur hogesnelheidsmaterieel te kopen. Tsja, en doen kregen we de V250 en nu de Traxx.

groeten Simon

Remco vM

• Offline Offline
« Reactie #2875 Gepost op: 01 August 2014, 18:48:17 »
en die traxx rijd nu 160 km/h ipv die te trage 220 km/h. Laten we het maar vooruitgang noemen ::)

mDDM

• Offline Offline
« Reactie #2876 Gepost op: 01 August 2014, 20:52:46 »

Beste Simon,

Wat is de bron van al deze boeiende informatie?
Waar kunnen we dit nalezen?

« Laatst bewerkt op: 01 August 2014, 22:33:05 door Bert van Gelder. Reden: Citaat overbodig »

Peter Kleton

• Offline Offline
« Reactie #2877 Gepost op: 01 August 2014, 21:30:27 »
Hallo,
 Mss kan je het opzoeken in oude nummers van de NRC?

Men kan zowat  de betreffende minister als schuldige aanwijzen.

Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

SimonH

• Offline Offline
  • Heußenstein Bf
« Reactie #2878 Gepost op: 01 August 2014, 21:55:07 »
hallo,

Lees dit artikel maar eens (inderdaad in de NRC)

http://www.nrc.nl/nieuws/2013/06/03/teruglezen-nrc-reconstructie-van-het-debacle-rond-de-fyra/#

Ook heb ik een brief gelezen die de minister aan de kamer stuurde over het debacle (waarbij de minister zichzelf uiteraard volledig vrij pleitte). Op de Somda-Railwiki staat ook nog wat hierover geschreven http://www.railwiki.nl/index.php/V250_-_Treinstellen_V250 - let ook op het minimale verschil in kostprijs per zitplaats tussen (de oorspronkelijke aanbiedingen van) Alstom en AnsaldoBreda.

Dit is ook een aardig artikel om erbij te lezen.

Peppie

• Offline Offline
« Reactie #2879 Gepost op: 01 August 2014, 22:25:40 »
... Dat de loc geel is geworden, is dan ook niet gek, maar een groot NS-logo op de zijkant had niet misstaan.

Bedoel je zoiets?  ;D

Plaatje geleend van wentinkoccasions.nl