Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Overstap naar HTM door Wim1969
Vandaag om 18:26:01
Layne, Somewhere South. door g-j
Vandaag om 18:25:15
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:23:10
Rheinburg, TP V/VI door william_2
Vandaag om 18:12:22
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:11:34
Kibri station CALW ingekort als NS station door grossraumwagen
Vandaag om 18:04:36
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 18:03:37
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
Vandaag om 18:01:35
Vandaag bij pon door Stefan88
Vandaag om 17:56:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 17:47:05
Stalen D 4 deurs spoor 0 door AB 7216
Vandaag om 17:24:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 17:02:06
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Lex-trein
Vandaag om 17:02:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:44:52
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:13:16
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 15:45:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:31:59
NRS 107 / HSM 353 / NS 1604 in schaal N door janw
Vandaag om 15:28:19
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:23:13
Decoder waarden van trix 22357 nmbs lok 25.5 door Vosptr
Vandaag om 15:20:08
Bauarbeiten im gange door Jelmer
Vandaag om 14:50:15
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
Vandaag om 14:43:10
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door Jelmer
Vandaag om 14:24:24
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 13:51:55
Z21 en het programeren met de Z21App. door Ronald Halma
Vandaag om 13:31:36
Straalcabine, hoe en wat door Duikeend
Vandaag om 13:24:20
Exact-Train 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 13:16:32
Vr 19 en za 20 september raildagen 25 door Seinhuis
Vandaag om 13:10:25
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 12:09:35
The Summer of 69 door einte
Vandaag om 11:26:57
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 651684 keer)

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1053
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2850 Gepost op: 05 July 2014, 14:16:04 »
Was die ombouw niet iets met de toiletten?

Die testritten zullen wel deel uitmaken van de inleidende manoeuvres voor een tig jaar durend juridisch steekspel.

Onder welke steen heb jij gelegen?

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 469
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2851 Gepost op: 06 July 2014, 13:14:33 »
Hallo,

Het lijkt mij tamelijk logisch dat Ansaldo Breda nu dat bedrijf die voormalige Fyra treinstellen weer in beheer heeft eens nagaat wat je er nog mee kunt doen. Of ze nog in Italië worden ingezet is de vraag. Ik denk daarbij eerder aan verkoop/verhuur naar landen in het vroegere Joegoslavië waar bijvoorbeeld het bovenleidingssysteem indertijd op basis van Italiaanse maatstaven werd aangelegd.

De huidige maximumsnelheid van de voormalige Fyra-stellen was door Nederlandse economische maatstaven bepaald. Dat was meen ik 250 km/u. Zo'n maximum snelheid lijkt mij voor het Italiaanse hogesnelheidsnet onvoldoende. En of er trajecten zijn op het "gewone" Italiaanse spoorwegnet waar dit materieel vanwege die maximumsnelheid economisch kan worden ingezet is voor mij een grote vraag.

En dan nog een heel specifiek kunstzinnig Italiaans aspect waar het het uiterlijk (met name de neuzen) van de stellen betereft. In het land van Pininfarina wordt altijd heel veel belang gehecht aan het uiterlijk, en laat ik eerlijk zijn de neuzen van die voormalige Fyra's met die grote stofzuigermond die zonder twijfel ook nog nadelig werkt waar het de luchtweerstand betreft.....Brrr. En dan te denken dat zulke stellen in de Benelux ook in sneeuwstormen moesten kunnen functioneren? Welke idioot heeft dat bedacht? Het is om problemen vragen. Nou, dat is al heel snel ook gebleken.

Mijns inziens zou de enige aanvaardbare oplossing kunnen zijn om een stam van tussenrijtuigen aan beide uiteinden van een locomotief met slechts aan één zijde een volledige stuurstand te voorzien. Dat systeem wordt in Italië al veel toegepast. En wat met de koprijtuigen doen? Naar de schroothoop!

Gegroet,

Rob
     

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1406
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2852 Gepost op: 06 July 2014, 14:02:22 »
Mijns inziens zou de enige aanvaardbare oplossing kunnen zijn om een stam van tussenrijtuigen aan beide uiteinden van een locomotief met slechts aan één zijde een volledige stuurstand te voorzien. Dat systeem wordt in Italië al veel toegepast. En wat met de koprijtuigen doen? Naar de schroothoop!

Leuk idee, maar zal lastig worden aangezien een deel van de tussenrijtuigen ook gemotoriseerd is. Dus dat levert wel heel veel ombouwwerk op waarschijnlijk.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2853 Gepost op: 06 July 2014, 15:03:36 »
Ach ja, daar zijn ze tenslotte verzot op Italiaans design .......... ;)
Een Fyra 'design' noemen :P het is toch een beetje het Downsyndroom broertje van de TGV hoor...
Voor de thuismarkt heeft Italie wel een echte designer ingezet, want zelf gaan ze natuurlijk niet met zo'n Aldi trein door het landschap zoeven:


En uiteraard in Ferrari Rosso 8)

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2854 Gepost op: 06 July 2014, 15:14:45 »
nou dat is een "van de plank af model" niet designed voor Italie  ;)

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 469
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2855 Gepost op: 06 July 2014, 15:19:23 »
een deel van de tussenrijtuigen ook gemotoriseerd.

Hallo

Dat is mij bekend. Die motoren kunnen gedemonteerd worden net zoals de bedrading en apparatuur waarmee ze worden aangestuurd . De tussenwagens moeten daarmee worden teruggebracht  tot "normale" getrokken/geduwde rijtuigen. Daar bestaat voldoende know how over.  Motoren in draaistellen moeten per slot van rekening zonodig kunnen worden vervangen wat wil zeggen dat ze verwijderbaar moeten zijn zonder dat de assen welke ze aandrijven worden aangetast. Dus alles wat niet meer nodig is eruit! Wat er niet meer in zit kan ook niet kapot. Dat met name de constructie van de schorten en de rest van de onderbouw van de tussenrijtuigen kritisch moet worden bekeken lijkt mij noodzakelijk. Daar viel te veel van af en electrisch aangedreven apparatuur die erachter was aangebracht vloog in brand door oververhitting. Verwarming en airconditioning van de getrokken rijtuigen kan beter zoveel als mogelijk worden aangestuurd vanuit de locomotieven aan de uiteinden van de trein (met voldoende energiereserves) dan ter plekke in de rijtuigen. Het systeem was al bekend bij de Franse INOX TEE-rijtuigen met hun extra generatorwagen.  De deuren van  de rijtuigen moeten door reeds bestaande degelijke constructies worden vervangen. Dat laatste is ook overduidelijk geworden.

Het kost allemaal nog wel een lieve cent, maar de stellen in zijn geheel naar de schrootverwerking te verwijzen is ook weer zo wat. We zien hetzelfde probleem bij de Deense dieseltreinen van Ansaldo Breda. Het reizend publiek is tevreden met de inrichting en het rijgedrag, maar technisch zijn ze een ramp.

Gegroet,

Rob 

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22557
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2856 Gepost op: 06 July 2014, 15:24:03 »
Nieuwe rijtuigen bestellen lijkt me eigenlijk goedkoper.
Laat AB maar op het gemak uitzoeken wat ermee te doen. Ben best benieuwd. Zie nog wel gebeuren dat ze uiteindelijk ergens ter wereld gewoon probleemloos een jaar of 30 rijden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2857 Gepost op: 06 July 2014, 15:34:40 »
nou dat is een "van de plank af model" niet designed voor Italie  ;)
Eeehh... http://inhabitat.com/ferrari-trains-italian-high-speed-rail/

"What NVT bills as Europe’s most modern train, the Italo, will debut on April 28th (2012) as service begins between Milan and Naples"

Maar misschien is dat inmiddels achterhaald?

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12278
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2858 Gepost op: 06 July 2014, 15:37:59 »
Voor degene die dat plaatje van dat treinstel niet kunnen zien net als ik,hier het linkje nog even.
http://4.bp.blogspot.com/-oB-7-i3wPp0/T5d0fgcK9iI/AAAAAAAAAuk/MAZX129padI/s1600/image-293973-galleryV9-jjwh.jpg
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 469
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2859 Gepost op: 06 July 2014, 15:45:12 »
nou dat is een "van de plank af model" niet designed voor Italie  ;)

Hallo,

Ja, en vergeet niet dat die Italo treinstellen met Frans kapitaal zijn bekostigd. Het is per slot van rekening een poging
het Italaanse economische spoorwegbastion te doorbreken. Dat daarbij Italiaanse "stroomannen" worden ingezet is verklaarbaar.

Het gaat Frankrijk er verkeerspolitiek om het TGV-net op basis van Alstom know how over geheel Europa uit te breiden
en dat lukt ze al aardig. Vanuit Parijs is Zuid-Spanje en Zuid italië met TGV's bereikbaar. In Engeland, Duitsland, Luxemburg, Zwitserland,
België en Nederland is het Franse materieel op alle belangrijke verbindingen al doorgedrongen. Geheel Skandinavië staat op het
programma zodra de rechtstreekse tunnelverbinding tussen Hamburg en Denemarken tot stand is gekomen.

Waar is de ondernemerssgeest bij de NS gebleven? Het TEE-net was de "uitvinding" van  NS Directeur F.Q den Hollander.
Waarom de NS dus geen Alstom TGV's heeft gekocht i.p.v. de Fyra is mij nog steeds een volslagen raadsel. Dacht men nu écht
niet verder dan een wat snellere verbinding tussen Amsterdam en Brussel (die het reizend publiek niet eens zo nodig vond omdat
je daar de Thalys al voor had). Allemachtig wat een kortzichtigheid en dat in een zich steeds sterker uitbreidend "Europa" waar
vrijheid bestaat bij het exploiteren van internationale treinverbindingen.

Gegroet,

Rob 

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2860 Gepost op: 06 July 2014, 18:19:48 »
(Y)

Met vriendelijke groet,
Michel


Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11668
    • Mijn fotoarchief
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2861 Gepost op: 06 July 2014, 19:47:27 »

Waarom de NS dus geen Alstom TGV's heeft gekocht i.p.v. de Fyra is mij nog steeds een volslagen raadsel.

Kwam vanwege de eisen van HiSpeed bij de aanbesteding. Er moest en zou een uniek en herkenbaar treinstel op de rails komen. Dus geen TGV van de plank. Zowel Siemens als Alstom hadden geen zin om een heel nieuw ontwerp de fabriceren en daarom kon Ansaldo deze order binnenslepen. Die zouden dat wel eventjes doen...

Eelco

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2862 Gepost op: 06 July 2014, 23:00:36 »
TGV's enzo waren ook gewoon te duur (...) want hij hoefde maar 220 km/h te kunnen, later is dat nog even opgeschroefd naar 250.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2863 Gepost op: 06 July 2014, 23:06:07 »
onmogelijke eisen gaat NS vrolijk mee verder, je zou bijna denken dat ze geen Hsl.willen rijden ::)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4066
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #2864 Gepost op: 06 July 2014, 23:06:26 »
En dan nog een heel specifiek kunstzinnig Italiaans aspect waar het het uiterlijk (met name de neuzen) van de stellen betereft. In het land van Pininfarina wordt altijd heel veel belang gehecht aan het uiterlijk, en laat ik eerlijk zijn de neuzen van die voormalige Fyra's met die grote stofzuigermond die zonder twijfel ook nog nadelig werkt waar het de luchtweerstand betreft.....Brrr. En dan te denken dat zulke stellen in de Benelux ook in sneeuwstormen moesten kunnen functioneren? Welke idioot heeft dat bedacht? Het is om problemen vragen. Nou, dat is al heel snel ook gebleken.
Laat die neus nou juist door Pininfarina ontworpen zijn  ;D

En of die neus daadwerkelijk zo nadelig is, vraag ik me af, zo dom zijn die italianen nou ookweer niet...