Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Bert_ztm
Vandaag om 22:11:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 21:49:28
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:35:47
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
Vandaag om 21:29:56
Roco NS plan V door Jeroen Water
Vandaag om 21:08:57
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 21:07:53
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 21:06:11
Pendel module Viessmann 5214 door Mar-Cas
Vandaag om 20:55:49
Schroefkoppeling voor H0. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 20:53:09
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Simplex
Vandaag om 20:51:48
Van 2D afbeelding naar 3D model door BartvD
Vandaag om 20:14:42
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:45:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:33:56
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Daan!
Vandaag om 17:20:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 17:12:51
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 16:56:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:55:55
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 16:35:51
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
Vandaag om 16:32:59
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door bellejt
Vandaag om 16:21:46
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:07:22
Dampflok-Museum Hermeskeil door 1200blauw
Vandaag om 15:43:17
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 15:41:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:31:04
Tender Roco Br 001 wiebelt een beetje door Josephes
Vandaag om 14:46:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 14:31:12
NL-baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 14:21:38
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 14:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 14:07:48
Raadplaatje door Hatsune Miku
Vandaag om 12:46:40
  

Auteur Topic: Industriële scenery  (gelezen 79056 keer)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7172
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Industriële scenery
« Reactie #60 Gepost op: 22 January 2014, 08:45:44 »
 (y)
mooi sfeertje.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2881
    • foto's op Imgur
Re: Industriële scenery
« Reactie #61 Gepost op: 22 January 2014, 09:02:11 »
Hieronder nog een stukje "industriële" kade in wording:



Deze is geheel gemaakt uit strookjes grijs karton (achterkant van een schrijfblok).
Geschilderd met grijze verf van Tamiya (uit mijn hoofd kleur XF-55).
Vervuild met verdunde donkergrijze verf.
De rand van het water moet in elk geval nog een stuk netter...
« Laatst bewerkt op: 22 January 2014, 11:26:24 door MarcNL »
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2323
  • Really old handsome bastard
Re: Industriële scenery
« Reactie #62 Gepost op: 22 January 2014, 12:06:10 »
@Marc; Mooie beschoeing. Goeie uitleg hoe je zoiets maakt, dank je.
O ja, die ringetjes aan de kadewand, ook zo'n detail.
Het water is bruin met een beetje grijs erdoor. Op de foto lijkt het vooral grijs. In werkelijkheid ook? Hoe verhoudt deze kleur zich dit tot de werkelijke kleur van het water? Is dat in een haven wat donkerder dan op een buitenwater?

@Koen; Komt die tip van lindehout toch nog van pas  ;D
Marc heeft hier ook die gele borden met een Z toegevoegd, was jij ook mee bezig toch?
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2881
    • foto's op Imgur
Re: Industriële scenery
« Reactie #63 Gepost op: 22 January 2014, 12:44:00 »
In de Rotterdamse havens (het thema van mijn baan) is het water vaak grijs-bruin, door het vele stof en zand op de bodems.
Al wisselt dat wel nogal, en de laatste decennia is het water in havens en Nieuwe Maas wel wat schoner geworden.

Overigens is dit wel zout (of eigenlijk brak) water, vanwege het getij. En dat ruik je ook wel, lijkt wat op zeewater.
De zoutgrens in Rotterdam ligt ongeveer tussen de Waalhaven en de Maashaven.


Binnenhavens langs rivieren etc. zijn vaak wel wat helderder, of groeniger.
Dat moet je echt van geval tot geval bekijken, naar gelang wat je wilt nabouwen.
Het jaargetijde doet uiteraard ook nog wel iets.


Dat  het water op de foto's wat grijs lijkt, komt wellicht door de flitser of bouwlamp-verlichting.
« Laatst bewerkt op: 22 January 2014, 13:29:33 door MarcNL »
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2323
  • Really old handsome bastard
Re: Industriële scenery
« Reactie #64 Gepost op: 22 January 2014, 13:22:55 »
Duidelijk. Dank je.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9032
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Industriële scenery
« Reactie #65 Gepost op: 22 January 2014, 22:48:05 »
Klopt Hijlco, daar ben ik ook naar op zoek die details voor langs het binnenwater. Marc is er al een heel eind mee :o

Groet Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2881
    • foto's op Imgur
Re: Industriële scenery
« Reactie #66 Gepost op: 10 May 2014, 12:53:57 »
In berichtje #40 van dit draadje beschreef ik de bouw van een typisch NS-onderstation.
De transformatoren hadden jullie nog van mij tegoed:

Hoe ziet nu een grote transformator er in werkelijkheid uit?
En hoe vertaal je dat naar iets in model, dat op ca. 60 cm. van de toeschouwer is verwijderd?

Een gerenomeerde leverancier van grote trafo’s in Nederland is de firma Smit in Nijmegen.
Op hun website, in combinatie met wat gegoogle op “onderstations” had ik al vrij snel een beeld wat het zou moeten gaan worden.

Bij de onderstations waarbij de trafo’s buiten staan, zijn deze geplaatst op een betonnen verhoging.
Deze maakt het mogelijk dat de kabels onder uit de trafo, aan de zijkanten het onderstation binnen gaan.
De funderingen werden gemaakt van een paar styreen plaatjes van 2 mm. dik.
In de zijwanden van de funderingen zijn 3 ronde gaten gemaakt. Dit was een stijlkenmerk van  architect Van Ravensteyn.
De funderingen links en rechts van het onderstation zijn identiek.

De transformatoren zelf kunnen worden gezien als een grote centrale kast, met op elk 5 stuks koellichamen. Er bovenop staat dan nog een expansietank voor de koel-olie. Veel details zitten er verder niet op.
Oudere type transformatoren hebben vaak wel meer zichtbare details, maar tegenwoordig pakt men ze zoveel mogelijk in om het onderhoud agv. weersinvloeden te minimaliseren.

Het centrale deel van elke trafo heb ik gemaakt van een stukje lat 44x12 mm, dat rondom werd bekleed met styreen plaat van 1 mm dik.
De koellichamen werden op dezelfde manier opgebouwd, rondom stukjes balk 8x8 mm. De geribbelde koelvlakken zijn gemaakt van een stuk golfplaten dak uit een kit van Heljan.
De langwerpige doos bovenop het centrale deel is weer rondom een balkje 8x8 gemaakt.

Vóór de samenbouw zijn alle delen geschilderd.
Ik heb de hoofdkleur lichtgrijs gehouden, om in de "lichte" stijl van Van Ravensteyn te blijven. Maar er zijn ook dergelijke onderstations waarbij de trafo’s bv. donkergroen zijn.
De koelvlakken zijn zwart, met een waasje roestleur.
Bovenop de trafo staat nog een expansietank, gemaakt van een stukje buis 8 mm, en 2 ronde plaatjes.
Van draadmateriaal werden aan de achterkant van de trafo 3 kabels gesimuleerd, en een olieleiding naar de expansietank.
Een paar gedownloade gele bordjes die waarschuwen voor hoogspanning, en een fabrieksplaat van Smit Nijmegen completeren het geheel.
De trafo’s zijn niet in spiegelbeeld gebouwd, maar beide indentiek.

Het enige wat nu nog ontbreekt, zijn manshoge hekken rondom de trafo’s.
In de originele uitvoering waren dit vaak sierlijke hekwerken die in Diergaarde Blijdorp (de oorspronkelijke gebouwen ook van Van Ravensteyn) niet zouden misstaan...


Hieronder nog enkele foto’s, want die zeggen toch meer dan alle tekst hierboven!


De onderdelen voor 2 trafo fundaties


De fundaties geassembleerd en in de eerste laag verf gezet


De 2x5 koellichamen in wording


De belangrijkste onderdelen van de trafo's


Hier beginnen ze al aardig vorm te krijgen


Trafo en fundatie op hun plek naast het onderstation


Een strak en beetje saai geheel. Maar hoe Nederlands wil je het hebben...?
« Laatst bewerkt op: 11 May 2014, 13:48:17 door MarcNL »
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 6055
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: Industriële scenery
« Reactie #67 Gepost op: 10 May 2014, 12:59:38 »
Mooi resultaat. (y)
groetjes Dion

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18608
    • Het Groterdam Project
Re: Industriële scenery
« Reactie #68 Gepost op: 10 May 2014, 13:17:16 »
 (y)

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: Industriële scenery
« Reactie #69 Gepost op: 10 May 2014, 16:18:36 »
Zeer herkenbaar (y)

Een typisch exemplaar van zo' n onderstation is goed te zien bij het station Ede-Wageningen :)
(Ook vanaf de kop van het perron te fotograferen...)

Mvg,

Tis
********

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9032
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Industriële scenery
« Reactie #70 Gepost op: 10 May 2014, 16:20:35 »
Mooi geslaagd stukje scenery langs de spoorbaan, Marc.

De Smit trafofabriekage is indrukwekkend groot. Trafotransport gebeurd per dieplader over de weg dwars door de stad naar buiten. Ze hebben ook een lokatie aan de industriehaven waar ze opgeslagen worden en volgens mij kan het daar ook verscheept worden als ze een kraan huren.

Als je het zoekt op youtube zijn er vast filmpjes van.

Misschien leuk als extra scene op de baan dat er een trafo vervangen wordt?

Groeten Koen.

Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2881
    • foto's op Imgur
Re: Industriële scenery
« Reactie #71 Gepost op: 10 May 2014, 16:26:33 »
Wie weet.

Ik heb nog een model van een ouder type trafo liggen. Die is van een zwaar-transport wagon van Lima.
Het onderstel van die Lima heb ik gebruikt om er een hoogoven-torpedo wagen van te maken (ruwijzer menger). Ook al omdat dat Lima zwaartransport geen realistisch model was, buiten-profiel, en met rij eigenschappen van nul-komma-nul.

Maar met die trafo op zich wil ik nog wel eens iets gaan doen op mijn industrie-baan.
Er zitten ook nog naamschildjes bij met de naam Philips er op. Maar voor zover ik weet heeft Philips nooit van dit soort trafo's gebouwd. Dat is toch echt een andere tak van sport dan TV's of wasmachines fabriceren...
Geeft nog eens extra aan dat dit Lima-ding eigenlijk een speelgoed model is.
En aan de lengte van de isolatoren is te zien dat dit een trafo is voor véél hogere voltages, tot 100 kV en meer.



Van deze wagen heb ik dus nog de trafo over...


Hieronder dezelfde wagen, in zijn 2e leven als ruwijzer menger:


De zelfgebouwde torpedo is een stuk langer dan die Lima zelf uitbrengt.
De kegelvormige uiteinden komen van 2 gesneuvelde badmintonrackets van de Action. De cilinder is een stukje PVC-buis 25,4 mm.
Het luik van de wagen is gemaakt van het dopje van een goedkoop parfum flesje van mijn dochter.

NB De achterste ruwijzer menger is een standaard Lima uitvoering, enigszins gesuperd en gewheaterd.
Deze modellen gaan niet rijden, maar worden geparkeerd op een stroomloos, overwoekerd kopspoortje.

« Laatst bewerkt op: 11 May 2014, 13:54:17 door MarcNL »
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11132
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Industriële scenery
« Reactie #72 Gepost op: 10 May 2014, 16:26:47 »
Ik doe gewoon zo  (y) (y)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2881
    • foto's op Imgur
Re: Industriële scenery
« Reactie #73 Gepost op: 10 May 2014, 21:41:15 »
Een typisch exemplaar van zo' n onderstation is goed te zien bij het station Ede-Wageningen

Klopt.
Al staan daar de trafo's binnen.
Het onderstation Ede-Wageningen is wat dat betreft wat gemakkelijker na te bouwen.
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Online Online
  • Berichten: 12512
    • sleutelspoor
Re: Industriële scenery
« Reactie #74 Gepost op: 11 May 2014, 15:06:02 »
Deze hadden ze ook. 8)

Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.