Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Yet Another Servo Decoder
door
AP3737
Vandaag
om 13:54:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
puntenglijder
Vandaag
om 13:53:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
cor_b
Vandaag
om 13:47:36
Raadplaatje
door
Nohome
Vandaag
om 13:47:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 13:47:06
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
bellejt
Vandaag
om 13:43:46
De Projecten van RetroJack
door
NS264
Vandaag
om 13:39:13
Klein baantje 1200x1200mm
door
Prutsert
Vandaag
om 13:36:59
Locverlichting dmv micro-LEDS
door
Bahn-AG
Vandaag
om 13:33:07
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV)
door
NS264
Vandaag
om 13:28:45
Arlbergbahn.. ?
door
Benelux795
Vandaag
om 13:24:23
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 13:23:26
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eelco Storm
Vandaag
om 13:19:50
digitaal veranderd in 15 jaar
door
Henk G
Vandaag
om 13:10:27
Een nieuw begin
door
dreezy
Vandaag
om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
tijgernootje
Vandaag
om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0)
door
tijgernootje
Vandaag
om 12:55:16
Göhrener Viaduct
door
MaraNCS
Vandaag
om 12:00:19
Piko 2025
door
Sicco Dierdorp
Vandaag
om 11:50:21
Aachenau West
door
Eric v C
Vandaag
om 11:39:38
BR-18.6 Schaal-0.
door
Frits C
Vandaag
om 11:13:19
Ronald doet de Fork Challenge!
door
MaraNCS
Vandaag
om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
thevandijks
Vandaag
om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
door
orientexpress
Vandaag
om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0
door
hervé
Vandaag
om 01:26:30
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139
door
Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225
door
Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
R1954
18 July 2025, 20:38:43
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Industriële scenery
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Vorige
-
Volgende
-
1
...
4
5
[
6
]
7
8
...
13
Omlaag
Auteur
Topic: Industriële scenery (gelezen 75829 keer)
MarcNL
1:87 begint met het bestuderen van 1:1
Offline
Berichten: 2883
Re: Industriële scenery
«
Reactie #75 Gepost op:
11 May 2014, 15:11:45 »
Dat lijkt er meer op dan dat Lima ding.
Die zou meteen omkieperen (dat deed hij in model ook...).
Op dit filmpje zie je zo'n transport rijden op een USA modelbaan (bij ca. 13:30 min).
http://www.youtube.com/watch?v=3DUbiQ_wMXM
Gelogd
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html
MarcNL
1:87 begint met het bestuderen van 1:1
Offline
Berichten: 2883
Re: Industriële scenery
«
Reactie #76 Gepost op:
15 June 2014, 13:05:31 »
Voorlopig (?) wordt dit een van de laatste achtergrondmodellen die ik nodig heb voor mijn modelbaan.
Op dit forum heb ik reeds besproken:
- Fabrieksgebouw (
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,28996.105.html
berichtje 118)
- Graansilo (
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html
berichtje 1)
- Ketelhuis (
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.15.html
berichtje 20)
- NS onderstation (
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.60.html
berichtje 66)
Langs de hoofdsporen van mijn baan is op de achtergrond nog ruimte voor een gebouw van ca. 55 cm lang, en 5 cm diep.
Het gaat een fictieve machinefabriek worden, die met zijn achterzijde aan het spoor grenst.
Als archirectuur koos ik voor een betonnen basisconstructie, met 5 gebogen daksegmenten. Dit soort gebouwen kwam na de oorlog veelvuldig voor, en is ook nu nog overal in Nederland te vinden, in de meest denkbare varianten.
Gebogen dakdelen had ik nog liggen, uit een kit van een perron overkapping van Vero (ex-DDR). Deze hebben een soort golfplaat structuur, en zouden qua maat uitstekend bruikbaar zijn.
Ook de glazen kopgevels van dezelfde overkapping zouden dienst kunnen doen in de fabriek; de boogvorm sluit immers exact aan bij de dakdelen van dezelfde kit.
De Vero bouwdoos die voor een groot deel als donor zal dienen.
Toch maar goed dat er een DDR bestond, met zijn VEB (Volks Eigener Betrieb) bedrijfjes...
De Vero onderdelen die voor dit project bruikbaar zijn.
Omdat het gebouw geen bakstenen gevels zou krijgen, koos ik voor karton als gevelafwerking. Lekker makkelijk te verwerken en gratis...
Als basis voor de machinefabriek maakte ik een achterwand en bodemplaat van MDF resp. multiplex, en een houten skelet van vuren 5x5 mm balkjes.
De achterwand werd zwart geschilderd, de bodem middelgrijs, en de balkjes wit. Deze zouden door de ramen heen deels te zien zijn als de dragende constructie van de fabriek.
Het houten/MDF skelet van het model.
De voorgevel werd uit een plaat grijs karton gesneden.
Een paar strookjes karton geven al snel wat reliëf.
De voorgevel werd gesneden uit grijs karton, en op een aantal plaatsen verdikt om wat relief te krijgen. De gehele voorgevel, en de zijgevels, werden wit geschilderd met Gamma muurverf, om een wit gesausd uiterlijk te krijgen. Heel effectief, en goedkoop...
In de gevel zitten 3 overhead deuren uit een oude kit van Heljan, waarop ik op elk 2 handgrepen maakte van 0,3 mm zwart lakdraad, en 2 loopdeuren.
Het glas van de ramen komt van de zijwanden van de overkapping uit de Vero kit.
Twee van de overhead deuren.
De fabriek al deels samengebouwd.
De aanbouw met schoorsteen.
De 2e en 4e gebogen geveldelen kregen een glazen pui vanaf ca. 3 cm hoogte, tot aan het dak.
Omdat hierdoor het binnenste van de fabriek te zien is, heb ik in deze secties een model gemaak van kraanbalken, en één bovenloopkraan. De andere bovenloopkraan is fictief aan het andere einde van de hal, en dus niet zichtbaar.
De kraan bestaat uit enkele 3x3 mm balkjes, een blokje 8x8x3 mm als loopkat, en enkele stukjes rond als de motoren.
Ook de kraanbalken zijn balkjes 3X3 m. Alles knalgeel geschilderd, en de “motoren” groen.
De kraan heeft zelfs een haak, gebogen uit 0,3 mm staaldraad. Het hijsblok is een stukje gele draadisolatie van 2 mm lang.
Om het interieur van de machinefabriek/constructiewerkplaats nog wat op te leuken heb ik er nog het frame van een Kibri tankinstallatie in gezet, die ik van een vorig project over had. Knal-oranje+geel geschilderd lijkt dit zo op iets wat de fabriek op dat moment aan het maken is.
Verder nog wat tafels, gereedschappen en een paar snippertjes papier als technische tekeningen.
Heel veel overkill eigenijk, want van buiten af zie je er nauwelijks iets van.
Het glaswerk is van de kopwanden van de Vero overkapping.
Een deel van het interieur (vulstation voor tankauto's, uit een Kibri kitje).
Let ook op de kraanbalken.
De bovenloopkraan in het andere zichtbare deel van de fabriek.
Op deze foto is de kraanhaak nog net zichtbaar. Let ook op de grijze schakelkast op de kraan.
Door de frontramen zie je dit er van terug...
Per bouwdeel heb ik een witte LED gemonteerd als binnenverlichting.
Uit een gebruikte kerstkaart had ik een serie van 5 LEDjes gesloopt. De knipper elektronica werd weggegooid, en een voorschakelweerstand werd toegevoed. Tevens werd de afstand tussen de LEDjes vergroot, want die was steeds 3 cm te klein.
De ronde daken werden geschilderd met matzwarte verf.
In ieder dak heb ik 2 vlakken blank gelaten alsof daar transparante dakplaten in zitten.
Het dak verder vervuild met witte en beige pigmentpoeder van Vallejo, en daarna met blanke matte lak ingespoten.
De fabriek heeft nog een aanbouwtje met een metalen schoorsteenpijp erop, die ik al zo’n 30 jaar in mijn rommeldoos had liggen. Waarschijnlijk een overblijfsel uit een Pola kit.
De laatste slag was een lichte vervuiling van de witte gevels met Vallejo poeder.
Je kunt het natuurlijk zo vies maken als je zelf wilt, maar deze fabriek wil toch wat aan zijn uitstraling doen en houdt de zaak netjes bij....
Het - nog niet gerede - model alvast even op de modelbaan geplaatst.
«
Laatst bewerkt op: 17 June 2014, 11:37:00 door MarcNL
»
Gelogd
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html
tijgernootje
Offline
Berichten: 12225
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re: Industriële scenery
«
Reactie #77 Gepost op:
15 June 2014, 14:22:01 »
Knap gedaan,kan niet anders zeggen
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
NS264
Online
Berichten: 8940
Het leven op de weg.
Re: Industriële scenery
«
Reactie #78 Gepost op:
15 June 2014, 14:47:56 »
Gelijk alweer een interieur erin
. Vaak zijn die gebouwen ook weer opgetrokken uit betonnen frame met baksteen opgevuld. De Vasim in Nijmegen is er een goed voorbeeld van. Maar ik begrijp dat je het niet met baksteen opvuld.
Gr Koen.
«
Laatst bewerkt op: 15 June 2014, 15:03:19 door Koen Frijlink
»
Gelogd
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan:
waiting for a train
.
MarcNL
1:87 begint met het bestuderen van 1:1
Offline
Berichten: 2883
Re: Industriële scenery
«
Reactie #79 Gepost op:
15 June 2014, 15:00:51 »
Ik heb nog allerlei industrie op de planning staan, maar hoe het er allemaal uit komt te zien qua architectuur weet ik nog niet.
In elk geval een (deel van een) papierfabriek, gebaseerd op SAPPI in Maastricht. Met als interieur een deel van de productielijn (2-assige opwikkelaar en bijbehorend transportsysteem voor de papierrollen).
Ook heb ik nog een stuk stad te bouwen (gebaseerd op Rotterdam), en een station. Dus hoef ik me de komende jaren niet te vervelen, en dat is nou precies de bedoeling.
Eerste werk is nu om het viaduct aan de rechterzijde eindelijk eens af te maken (zie de laatste foto), en wat sporen definitief te gaan leggen.
En tussendoor ben ik nog bezig met de revisie van divers HO-materieel, en een aantal ombouw-projecten.
De zomer is nog maar net begonnen, en de winter daarna is alweer volgeboekt...
«
Laatst bewerkt op: 15 June 2014, 15:05:49 door MarcNL
»
Gelogd
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html
MarcNL
1:87 begint met het bestuderen van 1:1
Offline
Berichten: 2883
Re: Industriële scenery
«
Reactie #80 Gepost op:
03 November 2014, 21:16:54 »
Het is even geleden dat er een nieuw berichtje kwam in dit draadje, maar dat wil niet zeggen dat ik op modelspoorgebied heb stilgezeten de afgelopen periode.
Allereerst heeft een forse hoeveelheid rollend materieel een grote onderhoudsbeurt gehad. Vooral mijn Fleischmann locs uit de jaren ’60 en ’70 waren daar hard aan toe.
Ook divers materieel dat ik het afgelopen jaar 2e hands in Houten heb gekocht, is onderhanden genomen.
Op scenery gebied heb ik het “klein” gehouden, en wel letterlijk.
Ik had nog allelei dozen en doosjes met losse onderdeeltjes, bij elkaar gesprokkeld in zo’n 45 jaar modelspoorleven. Dit waren oa. vaten, tonnen, kisten, parkbanken, en nog véél meer.
In meerdere series heb ik veel van deze onderdelen geschikt gemaakt voor directe plaatsing op mijn modelbaan in de nabije toekomst.
Alles is dus netjes ontbraamd, van een likje verf voorzien, en wel of niet licht geweatherd.
Omdat een plaatje meer zegt dan woorden, hieronder een impressie in foto’s.
Ik heb nog veel meer spul liggen, dat is een volgende ronde aan de beurt...
een zakje laadgoed (Faller?), ooit gekocht in Houten
In deze plastic kleuren wil geen enkele serieuze modelspoorder dit spul op zijn baan hebben...
de onderdelen werden in series onderhanden genomen
behandeld met een spuitbus zilver (Hema)
een onbehandelde verzameling tafels, stoelen, etc.; het meeste had ik al sinds de jaren '70...
in diverse stadia van schilderen; de glasbakken zijn van Mastica en worden uiteraard geel
divers laadgoed van Vero, Kibri en Faller
transportwerktuigen mogen niet ontbreken...
en dan heb je al gauw een overzichtelijk doosje vol...
Ik schat dat ik 3 van deze doosjes makkelijk kan vullen met alles wat ik nog heb liggen.
"And now for something completely different":
De laptop op de keukentafel, met daarop de voorbereidingen voor een project dat voor komende winter op de planning staat:
Een papierfabriek, losjes gebaseerd op de fabriek van SAPPI in Maastricht, met als interieur (een deel van) de lamineerlijn van Fujifilm in Tilburg.
In AutoCAD is het basisontwerp van het model al een eind gevorderd. De lengte zal ca. 60 cm bedragen.
«
Laatst bewerkt op: 04 November 2014, 08:33:27 door MarcNL
»
Gelogd
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html
NS264
Online
Berichten: 8940
Het leven op de weg.
Re: Industriële scenery
«
Reactie #81 Gepost op:
04 November 2014, 00:24:14 »
Pfff, dan kan ik nog wel even doorgaan de komende jaren met verzamelen. Ik koop steeds te grote dingen en kom nog niet aan de fijne details zoals je hier laat zien.
Gelogd
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan:
waiting for a train
.
Herwim Frank
Offline
Berichten: 2404
De Franklin Rail Compagnie
Re: Industriële scenery
«
Reactie #82 Gepost op:
04 November 2014, 01:09:33 »
Hoi Marc
Heel leuk al die kleine dingetjes te zien.
heb ook zo'n verzameling al vanaf ± 55 jaar terug maar eigenlijk niet zo veel als
jij bij elkaar hebt gesprokkeld.
Ben zeer benieuwd naar de bouw van je papier fabriek ga ik zeker volgen.
gr,
Herwim
Gelogd
Herwim is op 20-11-2016 overleden.
Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html
MarcNL
1:87 begint met het bestuderen van 1:1
Offline
Berichten: 2883
Re: Industriële scenery
«
Reactie #83 Gepost op:
24 February 2015, 13:52:35 »
Ruwijzer menger wagons als stationaire modellen
In Houten had ik een aantal goedkope oude Lima wagons op de kop getikt, met het idee dat die ooit wel ergens van pas zouden komen.
Er zat ook een model bij van een ruwijzermenger (zgn. “torpedowagen”). Hier had ik mijn zinnen op gezet om die ergens op een overwoekerd kopspoortje te parkeren.
Ik heb zelf geen hoogovens op mijn modelbaan, maar die ruwijzermengers zijn best imposante dingen, die goed passen op een industriële modelbaan.
Op beurzen kom je deze Lima modellen nog maar zeer sporadisch tegen. Ze zijn volgens mij behoorlijk gewild.
Ook Trix had/heeft dit soort wagens in haar programma. Weliswaar van een andere kwaliteit en prijsklasse.
Via een mede forumlid kon ik aan nog zo’n identieke Lima-wagen komen.
Bovendien had ik een Lima zwaartransport wagen met trafo, die dezelfde onderstellen had als de torpedowagens. Dus ook daar zou ik iets mee kunnen...
de twee Lima ruwijzer mengers; sommige plastic delen zijn in de loop der tijd al aardig vergeeld...
In Nederland komen dit soort wagens in principe nooit op het openbare spoorwegnet.
Ze worden alleen gebruikt bij de hoogovens in IJmuiden. Aangezien de hoogovens en de staalfabriek daar op hetzelfde terrein staan, komen ze nooit daarbuiten.
Ook alle onderhoud wordt aldaar door het bedrijf zelf gedaan.
De Lima wagons zien er af-fabriek best aardig uit.
Niet al te veel detail, maar aangezien dit soort wagons het in de praktijk behoorlijk voor hun kiezen krijgen, wil men er in 1:1 ook niet teveel poespas op hebben aan uitstekende delen etc.
Van één van de twee wagons ontbrak het deksel van de torpedo. Dit heb ik zelf gemaakt van wat styreen plaat en strip.
Ik heb de wagons geheel gedemonteerd, en roestbruin geweatherd (vnl. Met thinner en Vallego poeder). Hierop kun je je uitleven als roest je favoriete kleur is!
het weatheren van de diverse onderdelen
Op het draaistel bij het motorhuis heb ik een bordesje gemaakt als toegang, en het hekwerk geel gemaakt. Dat staat meteen al heel vrolijk... Op het motorhuis uit de hand een chargenummer gekalkt met witte verf.
Mijn modellen hadden metalen wielstellen, maar die heb ik vervangen door kunststof exemplaren. Het zouden immers slechts statische modellen worden, en metalen wielstellen komen ooit nog wel elders van pas.
de loopvlakken van de wielen krijgen ook en roestkleur; ze gaan toch niet rijden...
De Lima beugelkoppelingen heb ik verwijderd en de wagons veel korter gekoppeld met stukjes messing draad.
een geweatherd en een ongeweatherd model
In de volgende aflevering meer over de ruwijzermengers. Dan gaan we de zwaartransportwagen aanpakken...
«
Laatst bewerkt op: 24 February 2015, 14:32:36 door MarcNL
»
Gelogd
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html
Simplex
Offline
Berichten: 7283
Re: Industriële scenery
«
Reactie #84 Gepost op:
24 February 2015, 17:54:51 »
Zou hier en daar nog wat grijs tinten aanbrengen op de vlakke delen
En wat insinuaties van mossen. Zeker als de wagens al zolang stil staan.
Gelogd
Mvh Steef
MarcNL
1:87 begint met het bestuderen van 1:1
Offline
Berichten: 2883
Re: Industriële scenery
«
Reactie #85 Gepost op:
24 February 2015, 21:45:43 »
Da's wel een goed idee.
Op de volgende "Houten" mijn voorraad Vallejo poedertjes maar eens aanvullen, want juist grijs is op en groen had ik nog niet.
Gelogd
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html
g-j
Offline
Berichten: 1701
Re: Industriële scenery
«
Reactie #86 Gepost op:
25 February 2015, 19:50:32 »
Of je zet de wagens langs een perron als monument.
Ik had niet door dat dit hier altijd staat, ging dus razendsnel een foto maken, bang dat het weg zou rijden!
Gert-Jan
Gelogd
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9885
Re: Industriële scenery
«
Reactie #87 Gepost op:
25 February 2015, 21:23:56 »
In duisburg staat er bij lapadu een te rotten
Plaatje ter inspiratie: en
http://www.route-industriekultur.de/typo3temp/pics/LandschaftsparkDuisburgNord_20010101_038_Foto_Guntram_Walter_db30b9d0cb.jpg
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
MarcNL
1:87 begint met het bestuderen van 1:1
Offline
Berichten: 2883
Re: Industriële scenery
«
Reactie #88 Gepost op:
26 February 2015, 08:12:08 »
Als je googlet op "torpedowagen" kom je zowieso heel veel inspirerende foto's tegen.
Ook van die wagens op het openbare net, vnl. foto's uit Duitsland en België.
Ik moet er duidelijk nog eens met een paar waasjes grijs overheen...
Ik ben in IJmuiden ooit een keer bij de aftap van een hoogoven geweest, in zo'n maanpak.
Dan sta je zeg maar een verdieping hoger, dus eigenlijk boven de torpedowagens. Die ze je van daar af niet.
Zo'n aftap is een geweld dat ws. nergens mee te vergelijken is. Een indrukwekkende industrietak.
Gelogd
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html
MarcNL
1:87 begint met het bestuderen van 1:1
Offline
Berichten: 2883
Re: Industriële scenery
«
Reactie #89 Gepost op:
03 March 2015, 11:14:51 »
de ombouw van een Lima zwaartransportwagen
In mijn set oude Lima wagons zat ook een zwaartransport wagon met een grote Philips transformator. Een fantasie model, want ten eerste heeft Philips nooit dergelijke grote trafo’s gebouwd, en ook de wijze van beladen lijkt nergens op de werkelijkheid. In model rijdt het voor geen meter, en dat zou het ook in het echt niet doen.
de Lima zwaartransportwagen
Het onderstel van deze wagen (twee 5-assige draaistellen) is identiek aan dat van de Lima ruwijzer mengers. Ik wilde de trafo vervangen door een torpedo, maar dan wel langer dan de andere twee van Lima, en een iets andere detaillering.
Nu is zo’n torpedo geometrisch een relatief eenvoudig ding: 2 conussen met een cilindrisch deel ertussen.
De totale diameter moet uiteraard binnen het profiel van een spoorwagon blijven, en de conussen mogen niet te “stijl” zijn omdat ze dan de draaistellen raken.
Maar waar haal je nu een geschikte conus vandaan?
Ik had wel de mogelijkheid om de complete torpedo te (laten) draaien uit bv. Aluminium of PVC bij een bevriende machinefabriek. Maar dat is een beetje de weg van de minste weerstand. In elk geval was dit wel mijn Plan B.
Plan A was om op een of andere manier zelf een torpedo samen te stellen uit losse delen.
Ik heb eens vrijblijvend rondgekeken in allerlei bouwmarkten, tussen het PVC afvoer spul, houten trapspijltjes, etc. En zo ook de Action en Xenos afgestruind. Maar nergens een geschikte conusvorm. Als je ernaar zoekt, vind je het niet…
Uiteindelijk kwam Plan A toch tot een oplossing toen ik in Zwitserland op mijn balkon zat, in de avondzon met een glas wijn: mijn dochter had thuis op zolder nog “ergens” 2 oude badminton rackets liggen die niet meer als zodanig bruikbaar waren (van die goedkope “made in China” dingen die je binnen 1 avond aan gort slaat...).
De overgang van de schacht naar het handvat is bij dergelijke rackets meestal een conus, en in mijn beleving ongeveer de maat die ik nodig had.
Ik kon niet wachten tot onze vakantie voorbij was, en dus thuis meteen die rackets opgezocht.
En jawel: een conus van ca. 50 mm lang, oplopend van 10 naar 25 mm. Exact de maat die ik zocht.
Ook had ik nog een stukje PVC buis 1” liggen, ooit als afval achtergelaten door een elektro-installateur op mijn werk.
Op de buis staat zelfs heel degelijk de tekst “PVC met hergebruik garantie”. In dit geval zijn het dus ook “badminton rackets met hergebruik garantie…”
bruikbare delen van de badminton rackets
De handvaten van de rackets waren inwendig van hout (een soort afgeplat, acht-kantig, Chinees waaibomenhout). Dit heb ik op maat gevijld zodat het in de PVC buis pastte.
De metalen schacht van een racket zat ook in het hout geboord. Dit was aluminium buis 10 mm met een wanddikte ca. 0,7 mm. Ook hiervan heb ik een kort stuk laten zitten. In het holle aluminium heb ik een rond stukje vurenhout geperst/gelijmd.
Hierin zou ik later een gaatje kunnen boren om de torpedo op de onderstellen vast te kunnen zetten.
in de holle aluminium schacht werd een stukje rondhout geperst
Daarna de twee conussen + hout in de PVC buis gelijmd met alleslijm (Henkel). Zo onstond al meteen de torpedo in ruwbouw.
de onderdelen om de torpedo te maken
de torpedo in ruwbouw
Verdere afwerking van de torpedo bestond uit een deksel. Dit maakte ik uit de dop van een goedkoop speelgoed parfum flesje van mijn dochter (ze had net zo’n beetje de leeftijd om over te stappen op echte parfum, dus vond ze het niet erg dat pappa dat flesje inpikte en sloopte...).
het deksel
De zelfgemaakte torpedo is een stuk langer en iets dunner dan die van de standaard Lima wagons.
Maar ook die maat kwam in werkelijkheid voor, en is eigenlijk sierljker.
Een machinehuisje werd zelf gemaakt uit styreen plaat, naar het voorbeeld van de Lima wagons.
Let op het superfijne gaas achter de openingen. Fijner heb ik nog nooit in mijn handen gehad; het komt van een Disney balpen van Intertoys.
In het volgende deel gaan we de laatste hand leggen aan de weatering dmv. diverse poedertjes.
vergelijking met een standaard Lima menger
de torpedo in de grijze primer (Action); of wordt het een onderzeeboot...?
het motorhuis
op een laatste weatherbeurt na gereed...
Gelogd
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Vorige
-
Volgende
-
1
...
4
5
[
6
]
7
8
...
13
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Industriële scenery