Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor door MichielB
Vandaag om 17:02:02
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Mitchell
Vandaag om 17:01:36
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
Vandaag om 16:59:23
Raadplaatje door henk
Vandaag om 16:55:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Charles_
Vandaag om 16:49:46
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 16:44:10
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door rjr
Vandaag om 16:28:47
Fleischmann 7375 (BR103) onderdelen gevraagd door henkoia
Vandaag om 15:55:00
FS en de Frecciarossa Europea door Huup
Vandaag om 15:30:14
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 15:13:54
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door grossraumwagen
Vandaag om 15:03:50
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Herb73
Vandaag om 15:00:47
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 14:56:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Dave.......
Vandaag om 14:31:06
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:15:17
NS Mat 35 Maple Leaf door Karben
Vandaag om 13:57:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:23:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 13:04:29
Mijn geweatherde modellen door Frank103
Vandaag om 12:39:25
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:38:09
Rondom Charlois door Montanbahn
Vandaag om 12:32:40
Wie (welk bedrijf) kan snijden én graveren in polystyreenplaten? door Kees-Jan
Vandaag om 11:56:10
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door KNed
Vandaag om 11:49:09
soundprobleem piko 2000 decoder door Coen Burki
Vandaag om 11:46:53
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:27:50
Een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 11:23:25
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Gerard
Vandaag om 11:10:18
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 11:05:20
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 09:59:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:22:58
  

Auteur Topic: Groenewoud 2.0/2.1  (gelezen 13533 keer)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2941
  • Twentelijn 1968-1980
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #15 Gepost op: 01 October 2012, 11:09:39 »
1200 Blauw,

Goed meegedacht maar ik houd het op 3 opstelsporen omdat ik met hooguit 2 á 3 treinen ga rijden.
[...]

Grt, Ronald.

Het grappige is dat het lijkt of je me niet begreep (ik heb het misschien wat onduidelijk geformuleerd ook), maar het wel hebt opgelost zoals ik bedoelde. Nu kun je op "spoor 3" binnenkomen terwijl er een andere trein van het uitrijspoor vertrekt. Ik ben benieuwd waar dit naartoe gaat. Je vorige baan vond ik geweldig. Ik kan dus van dit proces veel leren.

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 3014
  • Duitsland TP III/IV
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #16 Gepost op: 01 October 2012, 22:10:35 »
Weer een stapje verder:


Afbeelding klikbaar.
Spoor 1, 2, 3 en 4 perronsporen.
Spoor 5 en 6 opstelspoor loc's
Spoor 6 = uithaalspoor, spoor 7 en 8 goederensporen.
Spoor 9, 10, 11 en 12 depotsporen(na TP IIIc dieselloods).
Spoor 41 en 42 aan/afvoer sporen depot.


Grt, Ronald.
« Laatst bewerkt op: 02 October 2012, 13:26:17 door Ronald69 »
Grt, Ronald.

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 3014
  • Duitsland TP III/IV
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #17 Gepost op: 02 October 2012, 13:28:50 »
Een oplossing van Jan(44) toegepast in het schaduwstation:


Iemand anders nog verbeter voorstellen, tips, op-of aanmerkingen of andere commentaren?
Ik hoor ze graag.

Grt, Ronald.
« Laatst bewerkt op: 03 October 2012, 02:12:49 door Ronald69 »
Grt, Ronald.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12260
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #18 Gepost op: 06 October 2012, 13:10:38 »
Nu ben ikzelf nog wel niet bezig met het bouwen van een baan,maar ik zou de situatie rondom spoor 5 anders aanpakken.
Je hebt rond de aansluiting van spoor 5 nu wel erg veel engelse wissels zitten,in geval van storing levert je dat een probleem op om daar bij te kunnen.
Bovendien zou je(mijn idee) kunnen kiezen om dat engelse wissel dat spoor 5 mogelijk maakt kunnen vervangen door een normaal wissel.
Dan kan je het engelse wissel bij nrtje 42 ook vervangen door een normaal wissel,dat scheelt je er dus 2.
Qua rijwegen houd je mijn inziens praktisch de zelfde opties open,als ik tenminste kijk naar hoe je rijrichtingen zijn getekend.
Het hebben van de 2 engelse wissels voegt dus behalve potentiele ellende kunnen krijgen niet veel extra's toe.
Het is zomaar een idee,en ik weet ook niet exact wat je gedachtes zijn aangaande die nu 2 ingetekende engelse wissels.
Kortom de toelichting en mening over de voorstellen hoor ik graag,verder ziet het plan er steeds beter uit  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 3014
  • Duitsland TP III/IV
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #19 Gepost op: 10 October 2012, 11:03:20 »
Floris,

Heb even zitten nadenken en heb jouw verbeter voorstel ingepast:


Ben alleen nog aan het nadenken wat ik met de ruimte ga doen waar het mangat is gepland in het stationsplan. Het gearceerde gedeelte verdwijnt onder de tafel en hou hier een kaal stuk over met wellicht een afneembaar deksel.
Als iemand ideeën heeft hoor ik die graag net zoals opmerkingen en andere voorstellen.

Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #20 Gepost op: 10 October 2012, 12:53:06 »
Die laatste aanpassing rond spoor 5 heeft je 2 engelse wissels bespaard, maar ook rijmogelijkheden weggenomen.

Op zich zijn de meeste opties nog wel afzonderlijk mogelijk, maar drukker verkeer is niet meer mogelijk.
In de oude situatie kon er b.v. een trein binnen komen op de bovenste sporen, en 1 vertrekken van de onderste.

Of 1 vertrekken/binnen komen van de onderste, en via de bovenste spoor 5 beschikbaar blijven voor gebruik.

Of dat ook echt een probleem gaat worden hangt er van af hoeveel je gelijktijdig wilt rijden.

Roelco

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12260
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #21 Gepost op: 10 October 2012, 16:57:59 »
@ rjr
Zoals je zelf al opmerkt is alles nog steeds mogelijk,het kost enkel wat moeite.
En juist mede omdat het je moeite gaat kosten geeft het potentieel extra rangeerbewegingen,het maakt je baan levendiger(is mijn idee tenminste)
Bovendien zal er qua reizigers treinen nooit massaal bedrijf plaats vinden denk ik(corrigeer me gerust)
Het is en blijft een kopstation,nu met extra uitdagingen  ;)
Afijn tot zover mijn verduidelijking/aanvulling op het geheel   ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 3014
  • Duitsland TP III/IV
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #22 Gepost op: 11 October 2012, 11:37:41 »
Heren,

Dank voor het meedenken.
Zoals jullie al zeiden is er geen intensief verkeer mogelijk en dat klopt.
Mijn bedoeling was om met max. 3 á 4 treinen te rijden per tijdperk.

In TP IIc heb ik de keuze uit de volgende stammen: 4 x bolkop + stalen D, 5 x coupérijtuigen, 2 x bolkop + 2 x houtenrijtuigen + D 7571, Mat'24 en diverse goederenwagons.
In TPIIIa/c heb ik de keuze uit de volgende stammen: 4 x Plan D(blauw), 4 x Plan D(turkoois), 5 x Plan E en Mat'54-2 +4) en diverse goederenwagons.
In TPIVa heb ik de keuze uit de volgende stammen: 4 x Plan D, 5 x Plan E, 2 x K + 2 x N + D en 2 x Plan W als spits/versterkings rijtuigen en Mat'46-2
In TP IVb/V kan ik kiezen uit 4 x ICR, ICM-3, DD AR en diverse goederenwagons.

Om bovenstaande in te passen rijdt er dus max. 4 treinen, 1 sneltrein - 1 stoptrein - 1 x spitstrein, en een  goederentrein waarbij steeds de stopper als eerste binnenkomt gevolgd door de spitstrein en sneltrein. deze treinen vertrekken in omgekeerde volgorde.
Hierdoor ontstaat er ruimte om de loc's van en naar spoor 5 te rangeren en kan de goederentrein binnenkomen en afgerangeerd worden.

Op deze manier houd je het geheel overzichtelijk en wordt het niet te druk qua treinen en kun je op je gemak rangeren.

Grt, Ronald.


 
Grt, Ronald.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #23 Gepost op: 11 October 2012, 11:52:06 »
Als dat je idee is dan kan de aanpassing inderdaad zonder problemen.

Ik ben zelf ook met een kopstation bezig, maar vindt het juist leuk als ik een trein weg kan sturen terwijl er op dat moment ook net 1 binnen komt, of bij mij kan het zelfs dat er 2 treinen gelijktijdig binnen komen, dan wel 2 gelijktijdig weggaan, of welke combinatie daarvan dan ook.

Maar dat is een keuze. En als je kiest voor een rustig treinverkeer, dan is de tweede oplossing inderdaad rustiger.

Roelco

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #24 Gepost op: 11 October 2012, 12:18:27 »
nu heb ik dit hele draadje gelezen en heb ik nog nergens een stoom lok gelezen, er zijn wel voorzieningen voor aanwezig..
wat is je plan met de stomers? worden het goederen? of juist passagiers?
als het passagiers worden.. hoe ziet de aankomst/vertrek er dan uit?
de wordt denk ik in het huidige plan opgesloten te zitten of de wagons staan niet meer aan het perron..
hoe lang worden deze stomers met rijtuigen eigenlijk? komen denk ik(ivm tp2/3) 4 assers achter?
in huidige setting zouden er maximaal 2 achter een stomer kunnen hangen op spoor 4(wil je de treinen niet opsluiten)

correct me if i`m wrong ;)

verder.. ziet er goed uit (y) wat is trouwens de reden voor de 2 losse sporen in het schaduwstation?
groeten,
Auke

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 3014
  • Duitsland TP III/IV
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #25 Gepost op: 11 October 2012, 12:32:02 »
Hallo Auke,
Dank voor de complimenten.

Zoals je ziet is er in het plan een draaischijf aanwezig dus er is stoom aanwezig.
Deze komt binnen op sp.4 en de loc wordt opgesloten.
Een verse loc komt via sp.42 en wordt voor de trein gezet om de trein te rijden.
De opgesloten loc is nu vrij, gaat via sp.41 naar de verzorging, wordt gekeerd en wacht in de loods zijn volgende dienst af.
De losse sporen in het schaduwstation zijn opstelsporen voor de treinstellen.

Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #26 Gepost op: 11 October 2012, 12:37:14 »
duidelijk (y) was ik zelf nog niet op gekomen ;)
wou dat ik de ruimte had om ook een station bij mn Bw te plaatsen :) dat geeft zoveel leuke dingen om te doen ;D

maargoed, nog een vraagje, wat doe je met de helix? wordt dat een berg? komt er een achtergrond voor te staan?
in de huidige opstelling loopt de helix heel dicht langs de loods..
groeten,
Auke

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8624
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #27 Gepost op: 11 October 2012, 12:39:33 »

Zoals je ziet is er in het plan een draaischijf aanwezig dus er is stoom aanwezig.

Grt, Ronald.

Oh ja...... ???



bron: http://www.wuppertal-vohwinkel.net/6-eisenbahn/betriebswerk.htm
Jeroen

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 3014
  • Duitsland TP III/IV
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #28 Gepost op: 11 October 2012, 13:00:25 »
@ Jeroen,

Je hebt gelijk,  het hebben van een draaischijf hoeft niet te betekenen dat er met stoom gereden wordt. Bij mij wordt de draaischijf alleen voor stoom gebruikt.

@Auke,

Er komt geen berg bij de helix te staan, wellicht wel iets van een achtergrond of ingraving.
Het lijkt dat de helix dicht bij de loods komt te liggen maar in werkelijkheid is hij daar al onder de tafel verdwenen.(Punt A in het plan.)
In het plan zakt de helix daar waar de verborgen rails beginnen(streepjes i.p.v. rails) en bij punt A is hij een volledige winding, 8 cm, gezakt. Hierdoor kan er achter de loods gebouwen o.i.d. neergezet worden.
Ik ben nog aan het puzzelen om te kijken of hier de goederensporen neergelegd kunnen worden.

Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #29 Gepost op: 11 October 2012, 13:05:24 »
goederenspoor.. je zou dat deel ook ietsje hoger kunnen leggen.. dan is daar wel mogelijk ;D
groeten,
Auke