Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De modeltreinen van Spoorijzer door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 23:02:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 22:51:50
Piko blauwe 1000 door prutser
Vandaag om 22:49:28
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 22:38:03
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door j.ossebaar
Vandaag om 22:09:49
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door wob
Vandaag om 21:44:09
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:41:21
Site Uhlenbrock door Jan-Peter
Vandaag om 21:38:45
Stub switches door Hans1963
Vandaag om 21:25:21
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Herb73
Vandaag om 21:20:49
fotowedstrijd 2025 door Keska
Vandaag om 20:46:34
Welke versies van de Roco 2200 zijn er? door JohnH0
Vandaag om 20:44:28
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 20:42:03
Arlbergbahn.. ? door Krazy Dre
Vandaag om 20:23:36
Beekdaelen in H0 door ruudns
Vandaag om 20:19:33
Nieuw huis, nieuwe baan door Benelux795
Vandaag om 20:05:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:56:08
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 18:54:44
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 18:10:13
Au bord de la Cèze door Wim1969
Vandaag om 18:08:09
MLF Fielschmann motor kit door henk
Vandaag om 16:57:08
Revier Rheinbrenner (H0) door cor_b
Vandaag om 16:09:07
Loksound5 decoder door 008200
Vandaag om 15:34:24
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:30:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 15:21:11
W.V. Kalender 2026 door Jelmer
Vandaag om 15:14:45
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 14:30:50
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:47:22
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 11:13:05
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 10:52:17
  

Auteur Topic: INT 495 - 1991 Maastricht Basel - stukje tot Liège Guillemins  (gelezen 27321 keer)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4081
Re:INT 495 - 1991 Maastricht Basel - stukje tot Liège Guillemins
« Reactie #75 Gepost op: 28 August 2012, 10:20:02 »
Dat is wat Rudolpfh schrijft. In een omloop waarin een bepaald type loc is ingezet is er een moment waar de teein naar/vanMaastricht wordt gebracht. Dit is dus volgens een plan en dus ook altijd hetzelfde type lok. Men pakt niet zomaar een loc, omdat ie toevallig ff stil staat, daar zitten veel mensen op om elke lok in elke omloop in te plannen.

Dirkjan
« Laatst bewerkt op: 28 August 2012, 19:13:39 door Falkenberg »

Joost.

  • Offline Offline
  • Berichten: 664
    • Foto Website
Re:INT 495 - 1991 Maastricht Basel - stukje tot Liège Guillemins
« Reactie #76 Gepost op: 28 August 2012, 11:06:49 »
Citaat van: Commentator uit het filmpje
Wie Guillemins was weet ik niet, maar het klinkt wel leuk
(y)

metpetergaathetbeter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
  • http://www.amsac.be/
Re:INT 495 - 1991 Maastricht Basel - stukje tot Liège Guillemins
« Reactie #77 Gepost op: 28 August 2012, 17:50:58 »
in de afkondiging van MODELSP.MAG.(117) staat te lezen dat er een reportage instaat van de 297 Maastr.-Genova ;   ??? ::) :-\ niet direct dezelfde trein, misschien eens leuk om te lezen ? (mogelijks korte reportage, met foto + trein in 1:87?)

Groeten Peter ;)
« Laatst bewerkt op: 28 August 2012, 17:52:38 door metpetergaathetbeter »

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4081
Re:INT 495 - 1991 Maastricht Basel - stukje tot Liège Guillemins
« Reactie #78 Gepost op: 28 August 2012, 19:18:16 »
peter, het is dezelfde trein, alleen ouder. De treinen krijgen elk jaar op een UIC conferentie nummers toegewezen. In 1989is deze trein van nummer gewisseld van 296/297 naar 495/496, maar de basis bleef gelijk. De italiaanse wagens kwamen te vervallen, waardoor de rit nog maar van Basel tot Amsterdam (zomer) of Basel - Maastricht (zomer) liep. In 1991 was het over voor het deel naar Amsterdam en reed de trein maar tot Maastricht. Zo zie je in een trein het verval van het internationale reizigersvervoer in de jaren 80/90.

dirkjan

Gert1

  • Gast
Re:INT 495 - 1991 Maastricht Basel - stukje tot Liège Guillemins
« Reactie #79 Gepost op: 28 August 2012, 19:32:31 »
Klopt. Veel informatie over deze interessante trein is te lezen op de site van Stefan von der Ruhren.
Bekentenissen-lectuur: Toen ik 'The Cassandra Crossing"* voor het eerst zag, was ik nog zo jong/onwetend om te denken dat het onzin was om een internationale trein via Maastricht het land in en uit te laten gaan. Ik was echt in de veronderstrelling dat dat alleen maar via Arnhem gebeurde.   ;D

mvg,
Gert


* http://en.wikipedia.org/wiki/The_Cassandra_Crossing

metpetergaathetbeter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
  • http://www.amsac.be/

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4081
Re:INT 495 - 1991 Maastricht Basel - stukje tot Liège Guillemins
« Reactie #81 Gepost op: 28 August 2012, 20:34:32 »
Heeft iemand de samenstelling genoteerd? Gert wil graag weten of het 11 of 12 ramers zijn  ;)
Leuk koersbord trouwens: Geneve - Basel - Paris - Brussel - Amsterdam - Kopenhagen - Stockholm. Rondje Europa  :P

dirkjan

Maarten

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
Re:INT 495 - 1991 Maastricht Basel - stukje tot Liège Guillemins
« Reactie #82 Gepost op: 28 August 2012, 21:05:02 »
Over andere locs, eerder in dit draadje liet ik al andere locs zien via de site van Beluxtrains.net.

In 1992 de diesel 62 en in 1993 de elektroloc 23. Verder voorlopig alleen de 27 gezien. klik voor die eerdere plaatjes

Ik ben gewoon benieuwd of dat in die jaren incidentele locs waren, of dat dat vast was. Ik probeer gewoon een beetje grip te krijgen op wat er allemaal mogelijk is. Want in het geval dat er soms incidenteel een andere loc voorgezet werd, vraag ik me gewoon af wat er allemaal nog meer gekund zou hebben.
met de groeten van Maarten

metpetergaathetbeter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
  • http://www.amsac.be/
Re:INT 495 - 1991 Maastricht Basel - stukje tot Liège Guillemins
« Reactie #83 Gepost op: 28 August 2012, 21:35:28 »
bv met zo'n trein had een 26 gekunnen !
Groeten Peter ;)

Maarten

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
Re:INT 495 - 1991 Maastricht Basel - stukje tot Liège Guillemins
« Reactie #84 Gepost op: 31 August 2012, 12:26:37 »
Omdat het DMS rijtuig nog lastig te vinden is heb ik even gekeken naar een jaar eerder in 1990, en dan vind je op de site Beluxtrains.net deze samenstelling:


Het sncf rijtuig is van Piko, die kon ik makkelijk mee bestellen met het CFL Wegmann rijtuig van Roco, dus toch maar gedaan. Ook al vind ik hem niet heel fraai, want met name de bagagedeur is wel heel simpel vormgegeven.
Gevonden zijn nu:


De SBB rijtuigen had ik al, met dus de incorrecte 12-ramer voor het B-rijtuig.

Met hier de nieuwe rijtuigen:



met de groeten van Maarten

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4310
Re:INT 495 - 1991 Maastricht Basel - stukje tot Liège Guillemins
« Reactie #85 Gepost op: 31 August 2012, 13:05:58 »
Is dat pikorijtuig 1:87 ?

Martijn
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4081
Re:INT 495 - 1991 Maastricht Basel - stukje tot Liège Guillemins
« Reactie #86 Gepost op: 31 August 2012, 13:10:44 »
ja, maar een betere is de Roco. Bovendien heeft LS m aangekondigd

dirkjan

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4945
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re:INT 495 - 1991 Maastricht Basel - stukje tot Liège Guillemins
« Reactie #87 Gepost op: 31 August 2012, 15:21:06 »
En het CFL-rijtuig heeft een te modern logo.....maar volgens mij is dit overigens een andere trein....

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4081
Re:INT 495 - 1991 Maastricht Basel - stukje tot Liège Guillemins
« Reactie #88 Gepost op: 31 August 2012, 15:27:51 »
nee, dit is de 495

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 941
Re:INT 495 - 1991 Maastricht Basel - stukje tot Liège Guillemins
« Reactie #89 Gepost op: 31 August 2012, 15:48:21 »
En het CFL-rijtuig heeft een te modern logo.....maar volgens mij is dit overigens een andere trein....
Idd, dit CFL logo is ergens eind jaren '90, begin 2000 het het CFL materieel gekomen.