BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: Maarten op 22 augustus 2012, 15:13:42
-
In het kader van de treinsamenstellingen ben ik gaan kijken naar leuke Beneluxopties.
Stuk van Nederland naar Luik spreekt me erg aan, en toen vond ik de trein naar Basel. ik heb dankbaar gebruik gemaakt van de site Beluxtrains.net (http://www.beluxtrains.net).
Plaatje van daaruit opgehaald:
(http://www.bouwkunstig.nl/model/INT495/beluxtrains-net-INT 495-1991-1-Maastricht-Basel.jpg)
Ik ben nog op zoek naar het Dms rijtuig (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,45809.msg737232.html#msg737232), die blijkt erg lastig te vinden. Maar verder ben ik een heel eind gekomen.
Ook al heb ik dan de 2024 in gele livrei, i.p.v. een groene 27. De 2024 is overigens ook nog tot in ieder geval geel gebleven want ik heb foto's uit 1991 gezien dat hij in het geel in Namen was.
Gevonden zijn nu:
Ls Models SBB CFF FFS set 47221 met daarin een AB en B rijtuig met nieuw logo
Ls Models 12017 - B rijtuig I10 B in volgens mij een moderne uitvoering maar zag hem terug in andere samenstellingen van 1991.
(http://www.bouwkunstig.nl/model/INT495/INT495-1991-1.jpg)
(http://www.bouwkunstig.nl/model/INT495/INT495-1991-2.jpg)
(http://www.bouwkunstig.nl/model/INT495/INT495-1991-3.jpg)
(http://www.bouwkunstig.nl/model/INT495/INT495-1991-4.jpg)
(http://www.bouwkunstig.nl/model/INT495/INT495-1991-5.jpg)
(http://www.bouwkunstig.nl/model/INT495/INT495-1991-6.jpg)
groeten
Maarten
-
Dat Zwitserse B-rijtuig is helaas niet correct. Jij hebt een 12-ramer en je hebt een 11-ramer nodig.
mvg,
Gert
-
tsja, dat is dan ook weer zo.
Dacht ik toch echt goed gekeken te hebben, haha. Helaas.
-
Ah, weet het alweer, was erg gefocust op de AB. Nou ja, blijft er nog wat te zoeken (of te ruilen) over ;D
-
Excuses als ik je plezier een beetje bedorven hebt, maar je lijkt me ook iemand die graag realistische treinen samenstelt, dus dan kun je het toch maar beter wel weten. Voor internationale treinen stelde de SBB de 11-ramers. Die hebben namelijk meer beenruimte voor de passagiers en dat werd zeker op de lange afstanden gewaardeerd.
mvg,
Gert
-
helemaal terecht Gert, dank voor je reactie
;D
-
Nu kan ik een set van twee 11-ramers ergens vinden. Wil er iemand één van de twee?
;D
-
zover ik weet is er nog nooit een reeks 20 in Maastricht geweest.
groetjes Chris (y)
-
:) Nou beweerde ik ook niet dat die 2024 zou kloppen. Maar ja, da's de loc die ik nu heb...
-
Excuses als ik je plezier een beetje bedorven hebt, maar je lijkt me ook iemand die graag realistische treinen samenstelt, dus dan kun je het toch maar beter wel weten. Voor internationale treinen stelde de SBB de 11-ramers. Die hebben namelijk meer beenruimte voor de passagiers en dat werd zeker op de lange afstanden gewaardeerd.
mvg,
Gert
Ahum blz 63 het grensbaanvak Arnhem - Emmerich Loreley-express B 12 rijtuigen. We kunnen de wagens uit de Lsm sets dus goed gebruiken ( kom ik nu ook pas achter)
Arnold
-
Meen je dat nou? Tot op heden hen ik altijd 11-ramers gezien.
Dit zou goed nieuws zijn!
Mvg,
Gert
-
@Arnold,
zeker weten?
Ook tussen Maastricht en Basel? (Luik)
-
Ik zal later vanavond dat boekje even opzoeken.
Mvg,
Gert
-
tof, ben ook wel benieuwd. Maakt het een stuk eenvoudiger ;D
-
zeker weten?
Haal hem voor de zekerheid maar snel uit de verkoop... ;D
-
groene 27 ? blauwe bedoel je 23 waren eerst groen en kwamen die soms niet in Nederland ? 2024 en 25 werden later ook in blauw met geel gespoten ! Die 20 vanaf Brussel richting Lux
Groeten peter
-
@poes,
het liep nog niet storm, haha. Maar allicht goed idee. Ik wacht nog even op de nadere verifiëring. Er zit ook geen bindende "direct-kopen-knop" op het advertentiedeel hier ;D
Scheelt een hoop gedoe als de 12-ramer toch voldoet.
@Peter, wie weet wat er nog mogelijk is. Formeel volgens het plaatje zou ik nog een dure LS 27 serie moeten zoeken die nauwelijks te krijgen is...
-
ik dacht dat er groen 23 richting Nederland kwamen heb ergens op beluxtrains gezien dacht ik ! trouwens bij panne kan eventueel een ander loc dienst overgenomen hebben, met treinen is het vaak link om te zeggen dat kan niet !
Groeten Peter ;)
-
groen 23 reed in 1993 enkel met de Zwitserse rijtuigen tussen Maastricht en Luik volgens diezelfde site inderdaad. Maar dus heel korte trein op dat stukje.
-
En in 1992 de diesel 62 (6215?) met ook enkel de Zwitserse rijtuigen.
-
Met de plaatjes van de site Beluxtrains.net (http://www.beluxtrains.net).
(http://www.bouwkunstig.nl/model/INT495/beluxtrains-net-INT 495-1993-3-Maastricht-Basel.jpg)
(http://www.bouwkunstig.nl/model/INT495/beluxtrains-net-INT 496-1992-2-Basel-Maastricht.jpg)
-
vind niet meteen maar een 22, 23 en een 26 zouden ook mogelijk gekunnen hebben,bij die 22 en 23 eventueel groen of blauw
Verder ook 1 of 2 55's (waarvan minstens een blauwe of zelf 2 blauwe, zal een 6215 geweest zijn was eigenljk de ene die dit soort wagons kon trekken uit die reeks
Groeten Peter ;)
-
Ahum blz 63 het grensbaanvak Arnhem - Emmerich Loreley-express B 12 rijtuigen. We kunnen de wagens uit de Lsm sets dus goed gebruiken ( kom ik nu ook pas achter)
Goed, ik heb het boekje opgezocht. En inderdaad een 12-ramer achter een 1600-loc.
Maar wat staat er in het foto-onderschrift: "Met treins 29242 van Basel naar Amsterdam vetrok loc 1602 op 6 mei 1989 uit Emmerich. De samenstelling van de trein met de SBB UIC-X rijtuigen deed sterk denken aan de vroegere 'Loreley Express'.
Kortom, die trein op die foto was niet de Loreley Express. Wel is het bewijs dat de 12-ramers op enig moment ook in Nederland kwamen. Dus je kunt ze met een gerust hart inzetten als het je niet specifiek om de Loreley Express gaat en als het baanvak Emmerich-Arnhem je voorbeeld is of kan zijn.
mvg,
Gert
-
dank Gert,
dan hou ik het er maar even op dat de 12-ramer voor mij ook zou kunnen. Ik bied de mijne nog wel te ruil aan voor diegene die evt een 11-ramer wil omruilen.
-
Graag gedaan Maarten. Zelf ben ik steeds strenger geworden. Voor mijn samenstellingen ga ik af op fotobewijs of op de sites van erkende spotters die de samenstellingen hebben genoteerd of ook gefotografeerd.
In ieder geval kun je zo'n 12 ramer met gerust hart in treinen naar NL inzetten.
mvg,
Gert
-
Helemaal super. Goed dat je zo streng en correct bent.
En het fnuikende is, als iemand eenmaal gezegd heeft dat het niet kan dan blijft het immer jeuken. Haha.
Dus erg fijn dat je het nagekeken hebt.
-
Ja ik herken dat. Zolang je niet weet dat iets niet klopt, is er niks aan de hand.
Maar zodra je die kennis hebt...
Ik weet nog dat ik er toch wel even ziek van was toen iemand hier op het forum (overigens volkomen terecht) schreef dat de NS 2400-locs van Roco fraaie modellen zijn, maar dat het toch wel een beetje gek is dat de handrails gewoon keihard tegen de cabine deur aanzit...
En ja, alleen Philotrain 2400-locs hebben dat niet. Maar ja.
Dus ik bedoel maar 'eternal hapiness of the spotless mind'!
mvg,
Gert
-
haha, ja, dat 2400 verhaal ken ik nog, stond hier thuis ook ineens anders naar dat ding te kijken.
Daarom fijn als er iets nu wel kan. Nu dus ooit nog op zoek naar een juiste loc en de Dms.
-
Wat die Dms betreft: Heel veel geduld oefenen en eBay afstruinen!
Ik had zelf de hoop al opgegeven toen ik 'm doodleuk op een vrijdagmiddag (toen er dus al honderden, zoniet duizenden mensen langs die stand waren geschuifeld) op Eurospoor voor gewoon 40 euro zag liggen. :o
Tja, gezicht in de plooi gehouden, model kritisch bekeken (was in perfecte staat) en just for fun tegen de verkoper gezegd 'vooruit ik neem hem toch maar'. Overigens netjes 40 euro betaald hoor. Afdingen op iets zeldzaams omdat de verkoper niet wist dat hij goud in handen had vind ik niet netjes. :D
mvg,
Gert
-
eBay al binnenstebuiten gekeerd, haha.
Ik hou voorlopig oren en ogen open ;D
Voor die prijs zou ik ook in stilte hebben staan popelen natuurlijk 8)
-
Yep! Ik had waarschijnlijk het dubbele nog wel betaald...
Dus was ik dubbel blij met mijn vondst!
By the way: ken je de website van Stefan von der Ruhren?
Zie: http://www.vonderruhren.de/aachenbahn/index.php
mvg,
Gert
-
gevaarlijk dat soort sites ::)
Dat CFL Wegmann rijtuig zat ik ook al paar keer naar te kijken, net als de corail rijtuigen met die BD.
Maar ik hou me nog even in ;D
-
Dat SNCF-rijtuig met bagage-afdeling is aangekondigd door LS Models, maar is er al van Roco.
B6Dd2 zit namelijk in set 64002.
mvg,
Gert
-
Maar die Corailset dan heb je gelijk een AB erbij terwijl je een B moet hebben.
Ik zag wel rijtuigen van Piko maar die zijn beetje lomp uitgevoerd.
cat.no. 59604 en 59603
Het CFL Wegmann rijtuig is er ook van Roco
cat.no. 45884
Qua loc zou voor deze trein uiteindelijk het best de diesel 55 of de electro 27 passen. Hm...
-
Maastricht - Basel: op foto's heb ik nooit een 12 ramer kunnen vinden. In het echt weet ik het niet. Mijn verbazing was ook groot m.b.t. de Loreley.
-
Ook tegenaan bemoeien! ;D
Ik heb net de Spoorwegjournaals 171, 172 en 173 er op na geslagen, elk met een artikel gericht op de Edelweiss, 495/496 of 296/297, en ik heb daarin geen foto's gevonden van een B12. Wel een hele serie B11'n en B-rijtuigen waarvan het niet vast te stellen is of het een B11 of B12 is. Beetje zoeken op DSO leverde op dat voor internationale inzet een B11 de voorkeur heeft, maar dat er ook verbindingen waren waar ook wel eens een B12 werd ingezet, al dan niet als vervanging van een defecte B11. Ondanks dat ik (nog) geen foto's heb gevonden, zou ik een B12 dus niet uitsluiten. Deze verbinding was niet heel prestigieus dus ik kan me voorstellen dat er dus ook niet heel zwaar aan de inzet van een B12 getild werd. Dàt er een rijtuig gesteld was belangrijker. Over het reiscomfort zou ik me ook niet heel druk maken, andere spoorwegmaatschappijen stelden ook B12-rijtuigen, denk aan de CFL Wegmann-rijtuigen en de FS-rijtuigen, de DB-rijtuigen die soms in deze treinen reden, om nog maar te zwijgen over het comfort van de vooroorlogse antieke* NMBS-rijtuigen die tot ver in de jaren '80 in deze treinen reden...
Voor kleurliefhebbers: de inzet van een oranje B11 is zeker niet volgens omloop, maar kwam met enige regelmaat voor.
*Alleen I1-rijtuigen zijn écht vooroorlogs, I2-rijtuigen stammen uit 1952. Qua ontwerp sluiten de I2-rijtuigen echter meer aan bij de I1-rijtuigen dan bij later gebouwde series.
-
Rudolfph: ik heb ook tot in de treuren ramen geteld in de Spoorwegjournaals die jij aangeeft. Ik kwam ook nooit verder dan 11..... vandaar ook mijn verbazing..
-
Maastricht - Basel: op foto's heb ik nooit een 12 ramer kunnen vinden. In het echt weet ik het niet. Mijn verbazing was ook groot m.b.t. de Loreley.
Maar volgens mij was dat dan ook geen Loreley.
mvg,
Gert
-
Wat de oranje rijtuigen betreft, zie ik steeds twee verschillende I10 B rijtuigen.
De ene met allemaal schuifraampjes bovenin, en de andere. Ik heb nu de andere terwijl op de tekening die ik als eerste liet zien er allemaal schuifraampjes zouden zitten. Toch zag ik in veel andere samenstellingen op dit traject ook de andere.
Volgens mij is dat met of zonder airco. Wanneer is dat gekomen, of wanneer zou dat op dit traject erin gekomen zijn? Of heeft dat nog een hele tijd door elkaar heen gelopen?
Even van deze pagina (http://rfe.railclub.ru/pix/be/car/I10/) geplukt:
Met schuifraampjes:
(http://rfe.railclub.ru/pix/be/car/I10/i10b_oostende.jpg)
Zonder schuifraampjes:
(http://rfe.railclub.ru/pix/be/car/I10/Be-Eurofima_old_Colour.jpg)
-
inderdaad aanwezigheid van airco zorgt inderdaad voor een verschil zichtbaar als zijnde met of zonder schuiframen ! Normaal werden voor de int.(vooral langs afstanden) de airco's gebruikt, bij eventuele niet beschikbaarheid reed dan één (of meerdere)mee die niet over airco beschikten
Groeten Peter ;)
Ps ik meen dat er in MSM een artikel verscheen bij de lancering van de eerste oplage van de I10 door LS(toen nog met Heris) met meer uitleg en wanneer welk rijtuig gebruikt werd !
Opgelet ik weet niet of(of toch niet zeker) van oranje rijtuigen 1tste klasse of die over airco beschikten (ik denk wel in schaal gemaakt)
-
Maar volgens mij was dat dan ook geen Loreley.
mvg,
Gert
Hm te snel gelezen dus.... Zal eens gaan zoeken in oude dienstregelingen. Er was (dacht ik) maar één dagtrein naar Basel en dat was de Lorely. Later reed íe misschien zonder naam?
-
Ik durf het niet met zekerheid te zeggen. Er waren namelijk nogal wat treinen met die naam.
Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/D-trein
Wat ik wel met zekerheid durf te zeggen is dat Peter gelijk heeft: Er waren I10 rijtuigen met en zonder airco.
Op de website van LS Models is een pdf te downloaden van 'de oude productie' (d.w.z.: de periode dat men met Heris samenwerkte). En destijds heeft men modellen van de I10 in oranje livrei gemaakt met en zonder airco.
mvg,
Gert
-
leuk linkje (http://www.aula.com/peter/default.asp?HxQ=0030&Qo=11&TxQ=01733530202&Mb=0040&Mc=2)
Helaas nog geen verduidelijking over de rijtuigen
-
De D-trein nog in Nederland met wel heel bonte samenstelling
klik (http://www.flickr.com/photos/bevadi/6832690821/in/photostream/)
-
Fraaie foto. Alleen klopt het onderschrift niet helemaal. Er is geen NMBS-rijtuig te zien.
Het oranje rijtuig is een Bm UIC-X van de SBB.
Afgezien van de exacte locnummers zou ik deze trein verder precies zo kunnen samenstellen.
mvg,
Gert
-
foto! ;D
-
Die zal ik t.z.t. eens maken.
mvg,
Gert
-
gelezen MSM nr12 35 rijtuigen 2de klasse beschikten toen over airco, echter geen vermelding airco in 1ste klasse !
Groeten Peter ;)
PS kwamen er 95 in dienst I10 waarvan 35 met airco 2de klasse rijtuigen !
-
Dank Peter,
in het geval zoals ik hier aankaart zag ik alleen een 2e klasse oranje rijtuig dus dan komt dat goed uit
gr.
Maarten
-
En LS Models heeft destijds inderdaad alleen B-rijtuigen met airco uitgebracht.
mvg,
Gert
-
Deze trein is lekker kleurrijk, jammer dat ie niet in mn tijdperk past. (tot 1982)
Dus ik hou t bij zn voorganger (int296)
dirkjan
-
Nu heeft Heris de produktie hernomen : zijn er I10 te krijgen in setjes van 2 dacht ik, maar ik bestelde al I10 van LS om de restauratie-rijtuigen er bij te hebben ; nl een I2 restaur(oranje) en een set met I4 retauratie-rijtuig van Railtour(bruin met oranje strepen dat dienst deed tot omstreeks '90 en die tijdens een reis naar of van Duitsland uitbrandde!
De setjes zijn Eurof.oranje,Memling en New Look!
Groeten Peter
-
Ja, de I2AR zou leuk zijn, maar de koppelverkoop met wagens die ik niet nodig heb (I2 of I10) ga ik niet doen, zonder zeker te zijn ik dat de andere wagens kwijt kan raken.
-
@Falkenberg: Ook dan kun je er een kleurrijke trein van maken: groene rijtuigen van de CFL, NMBS en SBB en grijze van de FS waren standaard. Als de SBB geen groene rijtuigen meer had, werden er ook wel oranje rijtuigen gesteld. In de zomer van 1978 reed er zelfs nog een tijdje een plan N mee (blauw). DB-rijtuigen (groen, blauwbeige) en SNCF-rijtuigen (groen met wit) reden soms ook in deze treinen mee. In sommige winterdiensten reed er een lichtblauwe generatorwagen van de NMBS mee. De loc kan nog meer kleur brengen: geelgrijs (NS), groen, groen met geel of geel met blauw (NMBS) of rood met geel (CFL).
In de jaren '80 zijn de CFL Wegmann rijtuigen omgeschilderd van groen tot groen met wit en de FS-rijtuigen van grijs in rood met grijs. Ik heb geen idee wanneer daar mee begonnen is, maar als dat voor 1982 gebeurd is kun je de treinen dus nog wat kleurrijker samenstellen.
-
Yep, zie hier (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22449.75.html) maar. Alles is er voor de trein in de tijdperken van 1976-1982, dus ik kan lekker combineren.
dirkjan
-
m.a.w. er is al een draadje over de 296/297
;D
-
Zou dit (http://www.flickr.com/photos/johnybrauns/7428868558/in/pool-1334967@N21/) een 495 zijn?
-
Ongetwijfeld. De italiaanse spoorwegen waren in die tijd berucht om stakingen (niet veel beter nu) dus dat de FS rijtuigen het een keertje niet op tijd haalden is goed mogelijk. Dan wordt de trein wel erg kort.. Het is een zondag. De trein heet in 1980 nog wel 296 en nog niet de 495.
dirkjan
-
nu dat MSM-forum weer online is evenetje een draadje over die al dan niet bestaande I10 1ste klasse (met airco?) :
http://forum.modelspoormagazine.be/index.php?topic=14851.0;topicseen
Groeten Peter ;)
-
Volgende poging: SBB RIC B 12 in de Loreley pag 46 2de rijtuig pag 46 in het boekje het grensbaanvak Arnhem Emmerich
-
Het logo daar zit onder het middelste raam -> B11
-
Klopt. Ook de raampjes tellen op die foto levert er gewoon 11 op.
mvg,
Gert
-
Deze foto heb ik in augustus 1988 in Luik gemaakt van de trein Basel-Maastricht. Het is een Bz-rijtuig uit de serie 45320-751 van de FS. Ik ben op zoek gegaan naar dit rijtuig en Rivarossi bleek het in zijn catalogus te hebben onder nummer 3501.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bz_Rivarossi_3501.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bz_Rivarossi_3501.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P8260117.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P8260117.jpg)
-
Klopt. Ook de raampjes tellen op die foto levert er gewoon 11 op.
mvg,
Gert
Dan toch maar aan de leesbril.....
Arnold
-
jaartal klopt niet maar leuk filmpje van Liege Guillemins in 1994 (http://www.youtube.com/watch?v=kpAgIeKZqsU) met warempel vanaf 36.51 de beoogde trein nog steeds die binnen komt rijden met de diesel 5540, en waarbij de SBB rijtuigen worden opgepikt door de elektrische 2705 om te rijden naar Maastricht. (nota bene, SBB B-rijtuig nog met oud logo). De versie met slechts de 2 SBB rijtuigen heb ik op Beluxtrains.net voor sommige dagen gezien in 1991, 1992 en 1993.
Verder veel treinbewegingen, ook internationaal en natuurlijk veel sncb locs in bedrijf.
-
;D op 43.00 komt de tegemoetrijdende 2759 uit Maastricht binnenrijden. SBB B-rijtuig nu wel met nieuw logo. Waarna de oranje rijtuigen aangekoppeld worden door nu weer de Diesel 5540.
-
Geweldig leuk beeldmateriaal dit! Ik heb alleen na een poos het geluid uitgezet omdat ik me aan het commentaar begon te storen. Vooral de toonhoogte zat in mijn irritatiebereik ;-) Maar nogmaals, zeker een aanrader dit filmpje! Volgens mij zat de trein van Maastricht ook in het intro, eerste, bovenin, of moet ik ook aan de bril? ;D
-
In de intro zat inderdaad ook de trein van Maastricht.
Ik had muziek opstaan en het geluid zachtjes, haha, en luisterde alleen maar voor bevestiging welke trein het was. Rest van de film deels het geluid uitgezet. Want inderdaad, eh....
;D
-
tussendoor trouwens wel paar dingen opgestoken van wat hij allemaal vertelt, dus onnuttig is het allemaal niet (voor mij althans)
-
[zijspoortje]
op 11.12 aankomst trein uit Moskou met Pulitzer rijtuigen, getrokken door een 27, met achteraan een Russisch rijtuig
Wat een hoop treinbewegingen op dat station Luik zeg.
Ook mooie trein tussen Keulen en Oostende
[...]
-
Goed te zien is dat op het stuk Luik-Luxemburg de volgorde van de trein per richting verschilt omdat dat het rangeren te Luik en Luxemburg vereenvoudigt.
-
Van dezelfde filmmaker een film van het afscheid van de D-trein naar Basel in 1994 (http://www.youtube.com/watch?v=cTDaZeWZs3Y), tussen Luik en Maastricht. Met een cabinefilm van de route. Leuk is het laten zakken van de stroomafnemer en het uitglijden tot het weer oppikken van de andere spanning. Op film vanaf 12.35.
-
Terugweg, op filmpje, machinist vergeet pantograaf te laten zakken, vanaf 29.20.
Toch wel opmerkelijk dat de zware 27 werd ingezet voor de pendeldienst van slechts twee SBB rijtuigen. Weet iemand waarom dat was?.
-
Waarschijnlijk omdat het in de omloop zo uitkwam. Voor het ritje naar Maastricht is een loc nodig, wat voor een type maakt niet veel uit. Dan gebruiken ze dus een loc die toevallig beschikbaar is omdat die een paar uurtjes in Luik staat, of omdat die op de terugweg een goederentrein kan meenemen.
-
Ha Rudolph,
toch is het opvallend dat er altijd een 27 voor gebruikt werd als ik het zo zie.
-
Dat is wat Rudolpfh schrijft. In een omloop waarin een bepaald type loc is ingezet is er een moment waar de teein naar/vanMaastricht wordt gebracht. Dit is dus volgens een plan en dus ook altijd hetzelfde type lok. Men pakt niet zomaar een loc, omdat ie toevallig ff stil staat, daar zitten veel mensen op om elke lok in elke omloop in te plannen.
Dirkjan
-
Wie Guillemins was weet ik niet, maar het klinkt wel leuk
(y)
-
in de afkondiging van MODELSP.MAG.(117) staat te lezen dat er een reportage instaat van de 297 Maastr.-Genova ; ??? ::) :-\ niet direct dezelfde trein, misschien eens leuk om te lezen ? (mogelijks korte reportage, met foto + trein in 1:87?)
Groeten Peter ;)
-
peter, het is dezelfde trein, alleen ouder. De treinen krijgen elk jaar op een UIC conferentie nummers toegewezen. In 1989is deze trein van nummer gewisseld van 296/297 naar 495/496, maar de basis bleef gelijk. De italiaanse wagens kwamen te vervallen, waardoor de rit nog maar van Basel tot Amsterdam (zomer) of Basel - Maastricht (zomer) liep. In 1991 was het over voor het deel naar Amsterdam en reed de trein maar tot Maastricht. Zo zie je in een trein het verval van het internationale reizigersvervoer in de jaren 80/90.
dirkjan
-
Klopt. Veel informatie over deze interessante trein is te lezen op de site van Stefan von der Ruhren.
Bekentenissen-lectuur: Toen ik 'The Cassandra Crossing"* voor het eerst zag, was ik nog zo jong/onwetend om te denken dat het onzin was om een internationale trein via Maastricht het land in en uit te laten gaan. Ik was echt in de veronderstrelling dat dat alleen maar via Arnhem gebeurde. ;D
mvg,
Gert
* http://en.wikipedia.org/wiki/The_Cassandra_Crossing
-
http://www.youtube.com/watch?v=qHLpBNQ9a3g
Groeten Peter ;)
-
Heeft iemand de samenstelling genoteerd? Gert wil graag weten of het 11 of 12 ramers zijn ;)
Leuk koersbord trouwens: Geneve - Basel - Paris - Brussel - Amsterdam - Kopenhagen - Stockholm. Rondje Europa :P
dirkjan
-
Over andere locs, eerder in dit draadje liet ik al andere locs zien via de site van Beluxtrains.net.
In 1992 de diesel 62 en in 1993 de elektroloc 23. Verder voorlopig alleen de 27 gezien. klik voor die eerdere plaatjes (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,45877.msg739048.html#msg739048)
Ik ben gewoon benieuwd of dat in die jaren incidentele locs waren, of dat dat vast was. Ik probeer gewoon een beetje grip te krijgen op wat er allemaal mogelijk is. Want in het geval dat er soms incidenteel een andere loc voorgezet werd, vraag ik me gewoon af wat er allemaal nog meer gekund zou hebben.
-
bv met zo'n trein had een 26 gekunnen !
Groeten Peter ;)
-
Omdat het DMS rijtuig nog lastig te vinden is heb ik even gekeken naar een jaar eerder in 1990, en dan vind je op de site Beluxtrains.net (http://www.beluxtrains.net) deze samenstelling:
(http://www.bouwkunstig.nl/model/INT495/beluxtrains-net-INT 495-1990-1-Amsterdam-Basel.jpg)
Het sncf rijtuig is van Piko, die kon ik makkelijk mee bestellen met het CFL Wegmann rijtuig van Roco, dus toch maar gedaan. Ook al vind ik hem niet heel fraai, want met name de bagagedeur is wel heel simpel vormgegeven.
Gevonden zijn nu:
(http://www.bouwkunstig.nl/model/INT495/INT495-1990-1.jpg)
De SBB rijtuigen had ik al, met dus de incorrecte 12-ramer voor het B-rijtuig.
Met hier de nieuwe rijtuigen:
(http://www.bouwkunstig.nl/model/INT495/INT495-1990-2.jpg)
(http://www.bouwkunstig.nl/model/INT495/INT495-1990-3.jpg)
-
Is dat pikorijtuig 1:87 ?
Martijn
-
ja, maar een betere is de Roco. Bovendien heeft LS m aangekondigd
dirkjan
-
En het CFL-rijtuig heeft een te modern logo.....maar volgens mij is dit overigens een andere trein....
-
nee, dit is de 495
-
En het CFL-rijtuig heeft een te modern logo.....maar volgens mij is dit overigens een andere trein....
Idd, dit CFL logo is ergens eind jaren '90, begin 2000 het het CFL materieel gekomen.
-
ja, de lima (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,41272.msg655807.html#msg655807) hebben nog het oude logo of de roco 44423 (AB) en 44424(B)
dirkjan
-
Idd, dit CFL logo is ergens eind jaren '90, begin 2000 het het CFL materieel gekomen.
Zijn van die dingen die ik nog niet wist dus heb ik er niet goed op gelet. Op de Beluxtrains-site zag ik zo klein het verschil niet met het model dat ik op het oog had. Voortaan vooraf de kenners hier bevragen. Leer ik ook weer van ;D
-
http://www.rail.lu/materiel/cflwegmann.html
misschien eens verder oeken op deze site, misschien vind je hier wel je antwoord !
Groeten Peter ;)
-
Het antwoord (dat die van mij te modern is) heb ik nu toch al? ;D
Maar leuke pagina.
-
Grappig, ineens het moderne CFL rijtuig met een 2024 (in latere livrei dan degene die ik heb)
(http://www.rail.lu/im/x/DSCN1550.jpg)
En wel op Luxemburg, maar dus in later tijd dan waar dit draadje over gaat.
-
Teaser: ik heb vandaag een meer geschikte ronkende loc ontvangen. Dit weekend foto maken want na werktijd is het hier nu te donker. ;D
-
Voor stuk na Liege deze Belgische diesel (klopt dus feitelijk niet met draadjestitel, zal het zelf maar zeggen)
Maar deze diesel is voor veel trajecten in Belgische samenstellingen te gebruiken. En in de INT 495 dus ook vanaf Liege.
(http://www.bouwkunstig.nl/model/INT495/5529-1.jpg)
-
@Maarten
Tip. Er staan veel foto's en info over deze trein(298) in Spoorweg Jounaal nr. 172. ( 15 tal pagina's )
Het betreft de geschiedenis van Amsterdam - Genua vlgs. mij de voorloper van de int 495.
Gr. Jos
-
Inmiddels ben ik eens aan het kijken om verlichting in te bouwen in de rijtuigen.
Maar dan open je de LS Models rijtuigen die ook van binnen prachtig gedetailleerd zijn, maar dan is er toch wat verbazing.
Het AB-rijtuig heeft van binnen links en rechts twee coupé's met rode banken, terwijl het A-gedeelte maar aan één kant zit.
Goed, hebben we die verbazing gehad en wat blijkt? Het B-rijtuig heeft juist aan één kant vier coupé's met rode banken.
Het zal niet meevallen banken te verplaatsen, ze lijken aardig vast te zitten. En in het B-rijtuig, zouden daar die banken niet gewoon allemaal dezelfde kleur moeten hebben?
-
Toch alvast bezig geweest in de AB. Sommige bankjes wipte ik er zo uit. Maar van sommige brak er een lipje af. Nou ja. Ik heb in ieder geval nu in de 1e klasse allemaal rode bankjes en in de 2e klasse groene.
Blijft staan dat ik in het B-rijtuig nog rode en groene bankjes heb. ::)
-
Roken (rood) en niet-roken (groen), in ieder geval in de 2e klas. In de 1e klas weet ik het niet, nooit in gezeten.
-
Omdat het DMS rijtuig nog lastig te vinden is heb ik even gekeken naar een jaar eerder in 1990, en dan vind je op de site Beluxtrains.net (http://www.beluxtrains.net) deze samenstelling:
(http://www.bouwkunstig.nl/model/INT495/beluxtrains-net-INT 495-1990-1-Amsterdam-Basel.jpg)
Reed dit stammetje ook wel eens door naar Amsterdam? Volgens mij heb ik wel eens een foto gezien met een SBB en CFL wagon tussen Mt en Asd.
-
euhm, daar staat toch dat de wagens uit Amsterdam CS komen? En ja, deze set ging als 1 geheel, vaak zonder andere wagens, maar wel met 1,2 of 3 loks ervoor tussen Asd en Mt onderweg.
dirkjan
-
euhm, daar staat toch dat de wagens uit Amsterdam CS komen? En ja, deze set ging als 1 geheel, vaak zonder andere wagens, maar wel met 1,2 of 3 loks ervoor tussen Asd en Mt onderweg.
dirkjan
oeps, niet goed gelezen ;) Bedankt!
-
waarom ga je eens zoeken op Utube : https://www.youtube.com/watch?v=cTDaZeWZs3Y :police: ;)
-
De roco 44424 (cfl wegmann) heeft volgens mij een lengtemaat van 1:100. Zijn deze wagens (in deze kleurstelling, groen/wit) ook in lengtemaat 1:87 uitgebracht?
-
Lima maakte 1:87 wagens in groen en groen/beige met tpIV logo (B, AB, BD en ik dacht ABD). Roco volgens mij in 1:87 met tpV logo en alleen groen/beige (B, AB).
ADE had groene tpIV in 1:87 (B, AB).
Ik heb het wel over de lengtemaat; verkorte wagens zijn naar mijn mening geen modellen.
-
Piko heeft een groen AB en B aangekondigd als speciale serie voor Luxemburg.
-
Wat notities die ik destijds maakte:
Vrijdag 29-06-1990: trein D 495 bij vertrek uit Amsterdam:
1 Locomotief NS 1107
2 Rijtuig (B6Dd2) SNCF 6187 82-70 319-2
3 Rijtuig (Bm) SBB 5185 21-70 045-1
4 Rijtuig (ABm) SBB 5185 30-70 016-1
5 Rijtuig (B) CFL 5082 22-40 470-1
Vrijdag 29-06-1990: trein D 496 bij binnenkomst te Maastricht:
1 Locomotief NMBS Nr ?
2 Rijtuig (B6Dd2) SNCF 6187 82-70 304-4
3 Rijtuig (Bm) SBB 5185 21-70 111-1
4 Rijtuig (ABm) SBB 5185 30-70 034-4
5 Rijtuig (B) CFL 5082 22-40 458-6
-
Lima maakte 1:87 wagens in groen en groen/beige met tpIV logo (B, AB, BD en ik dacht ABD). Roco volgens mij in 1:87 met tpV logo en alleen groen/beige (B, AB).
ADE had groene tpIV in 1:87 (B, AB).
Ik heb het wel over de lengtemaat; verkorte wagens zijn naar mijn mening geen modellen.
Thnx! (y)
-
Beste Lucf,
Mocht je wat meer over de modellen van de CFL Wegmann-wagens in h0 willen weten:
op de site van Spoorgroep Luxemburg (www.spoorgroepluxemburg.nl) is men bezig aan het inventariseren welke varianten door welke fabrikant zijn uitgebracht (en sommige wel aangekondigd maar nooit uitgeleverd).
Thans staan er van 7 fabrikanten zo'n 90 stuks wagens genoemd.
-
Hallo karben,
Ikzelf heb geen toegang tot de website dan wel tot het forum van de Spoorgroep Luxemburg zodat ik de door jou genoemde lijst van Luxemburgse modelspoormodellen niet meer kan raadplegen om je eventueel - zo gewenst- bij te staan bij de beantwoording van je gestelde vraag.
Gegroet,
Rob van Kooy
-
Ik heb hier een aantekening van 9 augustus 1991.
Sleep rijtuigen in Maastricht met koersbord Basel SBB - Maastricht erop.
CFL 50 82 22-40 458-6
SBB/CFF/FFS 51 85 30-70 017-9 (ABm)
SBB/CFF/FFS 51 85 21-70 002-2 (Bm)
SBB/CFF/FFS 51 88 95-70 910-4 (B)
Wellicht kunnen jullie er nog wat mee.
mvgr.
Rob
-
Goedenavond.
Weet iemand of de combinatie
Cfl wegmann 2e klas
SBB AB
SBB B
SBB Dm
FS B
Ik heb deze samenstelling verzameld op basis van een site maar kan deze niet meer vinden en begin nu te twijfelen of ik het wel goed heb....ik zie namelijk SNCF rytuigen voorbij komen die ik in de jaren 90 nimmer gezien heb.
Groeten Chris
-
http://www.vonderruhren.de/aachenbahn/seiten/int296.php