Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 01:05:47
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
22 July 2025, 23:10:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door acarailnerd
22 July 2025, 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Gewoon wat busfoto's door chrvdv37402
22 July 2025, 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door IMagic
22 July 2025, 21:42:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Priegelman
22 July 2025, 21:41:42
Sfeer op je modelbaan door meino
22 July 2025, 21:23:45
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door j.ossebaar
22 July 2025, 21:11:18
Raadplaatje door hervé
22 July 2025, 20:58:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 July 2025, 20:53:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
22 July 2025, 20:51:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
22 July 2025, 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
22 July 2025, 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
22 July 2025, 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
22 July 2025, 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
22 July 2025, 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
22 July 2025, 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
22 July 2025, 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
22 July 2025, 16:18:48
  

Auteur Topic: INT 495 - 1991 Maastricht Basel - stukje tot Liège Guillemins  (gelezen 26317 keer)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re:INT 495 - 1991 Maastricht Basel - stukje tot Liège Guillemins
« Reactie #75 Gepost op: 28 August 2012, 10:20:02 »
Dat is wat Rudolpfh schrijft. In een omloop waarin een bepaald type loc is ingezet is er een moment waar de teein naar/vanMaastricht wordt gebracht. Dit is dus volgens een plan en dus ook altijd hetzelfde type lok. Men pakt niet zomaar een loc, omdat ie toevallig ff stil staat, daar zitten veel mensen op om elke lok in elke omloop in te plannen.

Dirkjan
« Laatst bewerkt op: 28 August 2012, 19:13:39 door Falkenberg »

Joost.

  • Offline Offline
  • Berichten: 665
    • Foto Website
Re:INT 495 - 1991 Maastricht Basel - stukje tot Liège Guillemins
« Reactie #76 Gepost op: 28 August 2012, 11:06:49 »
Citaat van: Commentator uit het filmpje
Wie Guillemins was weet ik niet, maar het klinkt wel leuk
(y)

metpetergaathetbeter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1106
  • http://www.amsac.be/
Re:INT 495 - 1991 Maastricht Basel - stukje tot Liège Guillemins
« Reactie #77 Gepost op: 28 August 2012, 17:50:58 »
in de afkondiging van MODELSP.MAG.(117) staat te lezen dat er een reportage instaat van de 297 Maastr.-Genova ;   ??? ::) :-\ niet direct dezelfde trein, misschien eens leuk om te lezen ? (mogelijks korte reportage, met foto + trein in 1:87?)

Groeten Peter ;)
« Laatst bewerkt op: 28 August 2012, 17:52:38 door metpetergaathetbeter »

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re:INT 495 - 1991 Maastricht Basel - stukje tot Liège Guillemins
« Reactie #78 Gepost op: 28 August 2012, 19:18:16 »
peter, het is dezelfde trein, alleen ouder. De treinen krijgen elk jaar op een UIC conferentie nummers toegewezen. In 1989is deze trein van nummer gewisseld van 296/297 naar 495/496, maar de basis bleef gelijk. De italiaanse wagens kwamen te vervallen, waardoor de rit nog maar van Basel tot Amsterdam (zomer) of Basel - Maastricht (zomer) liep. In 1991 was het over voor het deel naar Amsterdam en reed de trein maar tot Maastricht. Zo zie je in een trein het verval van het internationale reizigersvervoer in de jaren 80/90.

dirkjan

Gert1

  • Gast
Re:INT 495 - 1991 Maastricht Basel - stukje tot Liège Guillemins
« Reactie #79 Gepost op: 28 August 2012, 19:32:31 »
Klopt. Veel informatie over deze interessante trein is te lezen op de site van Stefan von der Ruhren.
Bekentenissen-lectuur: Toen ik 'The Cassandra Crossing"* voor het eerst zag, was ik nog zo jong/onwetend om te denken dat het onzin was om een internationale trein via Maastricht het land in en uit te laten gaan. Ik was echt in de veronderstrelling dat dat alleen maar via Arnhem gebeurde.   ;D

mvg,
Gert


* http://en.wikipedia.org/wiki/The_Cassandra_Crossing

metpetergaathetbeter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1106
  • http://www.amsac.be/

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re:INT 495 - 1991 Maastricht Basel - stukje tot Liège Guillemins
« Reactie #81 Gepost op: 28 August 2012, 20:34:32 »
Heeft iemand de samenstelling genoteerd? Gert wil graag weten of het 11 of 12 ramers zijn  ;)
Leuk koersbord trouwens: Geneve - Basel - Paris - Brussel - Amsterdam - Kopenhagen - Stockholm. Rondje Europa  :P

dirkjan

Maarten

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
Re:INT 495 - 1991 Maastricht Basel - stukje tot Liège Guillemins
« Reactie #82 Gepost op: 28 August 2012, 21:05:02 »
Over andere locs, eerder in dit draadje liet ik al andere locs zien via de site van Beluxtrains.net.

In 1992 de diesel 62 en in 1993 de elektroloc 23. Verder voorlopig alleen de 27 gezien. klik voor die eerdere plaatjes

Ik ben gewoon benieuwd of dat in die jaren incidentele locs waren, of dat dat vast was. Ik probeer gewoon een beetje grip te krijgen op wat er allemaal mogelijk is. Want in het geval dat er soms incidenteel een andere loc voorgezet werd, vraag ik me gewoon af wat er allemaal nog meer gekund zou hebben.
met de groeten van Maarten

metpetergaathetbeter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1106
  • http://www.amsac.be/
Re:INT 495 - 1991 Maastricht Basel - stukje tot Liège Guillemins
« Reactie #83 Gepost op: 28 August 2012, 21:35:28 »
bv met zo'n trein had een 26 gekunnen !
Groeten Peter ;)

Maarten

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
Re:INT 495 - 1991 Maastricht Basel - stukje tot Liège Guillemins
« Reactie #84 Gepost op: 31 August 2012, 12:26:37 »
Omdat het DMS rijtuig nog lastig te vinden is heb ik even gekeken naar een jaar eerder in 1990, en dan vind je op de site Beluxtrains.net deze samenstelling:


Het sncf rijtuig is van Piko, die kon ik makkelijk mee bestellen met het CFL Wegmann rijtuig van Roco, dus toch maar gedaan. Ook al vind ik hem niet heel fraai, want met name de bagagedeur is wel heel simpel vormgegeven.
Gevonden zijn nu:


De SBB rijtuigen had ik al, met dus de incorrecte 12-ramer voor het B-rijtuig.

Met hier de nieuwe rijtuigen:



met de groeten van Maarten

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4252
Re:INT 495 - 1991 Maastricht Basel - stukje tot Liège Guillemins
« Reactie #85 Gepost op: 31 August 2012, 13:05:58 »
Is dat pikorijtuig 1:87 ?

Martijn
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re:INT 495 - 1991 Maastricht Basel - stukje tot Liège Guillemins
« Reactie #86 Gepost op: 31 August 2012, 13:10:44 »
ja, maar een betere is de Roco. Bovendien heeft LS m aangekondigd

dirkjan

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re:INT 495 - 1991 Maastricht Basel - stukje tot Liège Guillemins
« Reactie #87 Gepost op: 31 August 2012, 15:21:06 »
En het CFL-rijtuig heeft een te modern logo.....maar volgens mij is dit overigens een andere trein....

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re:INT 495 - 1991 Maastricht Basel - stukje tot Liège Guillemins
« Reactie #88 Gepost op: 31 August 2012, 15:27:51 »
nee, dit is de 495

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 937
Re:INT 495 - 1991 Maastricht Basel - stukje tot Liège Guillemins
« Reactie #89 Gepost op: 31 August 2012, 15:48:21 »
En het CFL-rijtuig heeft een te modern logo.....maar volgens mij is dit overigens een andere trein....
Idd, dit CFL logo is ergens eind jaren '90, begin 2000 het het CFL materieel gekomen.