Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door aad52
Vandaag om 10:48:34
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:40:00
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 10:36:20
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Pauldg
Vandaag om 10:35:02
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 10:08:57
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door meino
Vandaag om 09:57:23
Bouw van materieel 40 treinstellen door cor_b
Vandaag om 09:57:12
Mini baantje `` De visafslag`` door spoorijzer
Vandaag om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 09:28:35
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 09:24:47
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Gerard
Vandaag om 09:21:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door tothebeach
Vandaag om 09:11:51
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door Arjan6511
Vandaag om 09:04:01
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 07:45:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door gdh
Vandaag om 06:54:59
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:32:25
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door eitreb
17 april 2024, 23:06:00
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door gdh
17 april 2024, 22:26:07
Pools diorama H0 door Cegielski
17 april 2024, 22:26:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
17 april 2024, 22:16:30
Bauarbeiten im gange door Frank 123
17 april 2024, 22:13:30
Raadplaatje door Magic
17 april 2024, 22:10:17
  

Auteur Topic: INT 495 - 1991 Maastricht Basel - stukje tot Liège Guillemins  (gelezen 24642 keer)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3802
Re:INT 495 - 1991 Maastricht Basel - stukje tot Liège Guillemins
« Reactie #75 Gepost op: 28 augustus 2012, 10:20:02 »
Dat is wat Rudolpfh schrijft. In een omloop waarin een bepaald type loc is ingezet is er een moment waar de teein naar/vanMaastricht wordt gebracht. Dit is dus volgens een plan en dus ook altijd hetzelfde type lok. Men pakt niet zomaar een loc, omdat ie toevallig ff stil staat, daar zitten veel mensen op om elke lok in elke omloop in te plannen.

Dirkjan
« Laatst bewerkt op: 28 augustus 2012, 19:13:39 door Falkenberg »

Joost.

  • Offline Offline
  • Berichten: 666
    • Foto Website
Re:INT 495 - 1991 Maastricht Basel - stukje tot Liège Guillemins
« Reactie #76 Gepost op: 28 augustus 2012, 11:06:49 »
Citaat van: Commentator uit het filmpje
Wie Guillemins was weet ik niet, maar het klinkt wel leuk
(y)

metpetergaathetbeter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1031
  • http://www.amsac.be/
Re:INT 495 - 1991 Maastricht Basel - stukje tot Liège Guillemins
« Reactie #77 Gepost op: 28 augustus 2012, 17:50:58 »
in de afkondiging van MODELSP.MAG.(117) staat te lezen dat er een reportage instaat van de 297 Maastr.-Genova ;   ??? ::) :-\ niet direct dezelfde trein, misschien eens leuk om te lezen ? (mogelijks korte reportage, met foto + trein in 1:87?)

Groeten Peter ;)
« Laatst bewerkt op: 28 augustus 2012, 17:52:38 door metpetergaathetbeter »

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3802
Re:INT 495 - 1991 Maastricht Basel - stukje tot Liège Guillemins
« Reactie #78 Gepost op: 28 augustus 2012, 19:18:16 »
peter, het is dezelfde trein, alleen ouder. De treinen krijgen elk jaar op een UIC conferentie nummers toegewezen. In 1989is deze trein van nummer gewisseld van 296/297 naar 495/496, maar de basis bleef gelijk. De italiaanse wagens kwamen te vervallen, waardoor de rit nog maar van Basel tot Amsterdam (zomer) of Basel - Maastricht (zomer) liep. In 1991 was het over voor het deel naar Amsterdam en reed de trein maar tot Maastricht. Zo zie je in een trein het verval van het internationale reizigersvervoer in de jaren 80/90.

dirkjan

Gert1

  • Gast
Re:INT 495 - 1991 Maastricht Basel - stukje tot Liège Guillemins
« Reactie #79 Gepost op: 28 augustus 2012, 19:32:31 »
Klopt. Veel informatie over deze interessante trein is te lezen op de site van Stefan von der Ruhren.
Bekentenissen-lectuur: Toen ik 'The Cassandra Crossing"* voor het eerst zag, was ik nog zo jong/onwetend om te denken dat het onzin was om een internationale trein via Maastricht het land in en uit te laten gaan. Ik was echt in de veronderstrelling dat dat alleen maar via Arnhem gebeurde.   ;D

mvg,
Gert


* http://en.wikipedia.org/wiki/The_Cassandra_Crossing

metpetergaathetbeter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1031
  • http://www.amsac.be/
Re:INT 495 - 1991 Maastricht Basel - stukje tot Liège Guillemins
« Reactie #80 Gepost op: 28 augustus 2012, 20:12:14 »

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3802
Re:INT 495 - 1991 Maastricht Basel - stukje tot Liège Guillemins
« Reactie #81 Gepost op: 28 augustus 2012, 20:34:32 »
Heeft iemand de samenstelling genoteerd? Gert wil graag weten of het 11 of 12 ramers zijn  ;)
Leuk koersbord trouwens: Geneve - Basel - Paris - Brussel - Amsterdam - Kopenhagen - Stockholm. Rondje Europa  :P

dirkjan

Maarten

  • Offline Offline
  • Berichten: 964
Re:INT 495 - 1991 Maastricht Basel - stukje tot Liège Guillemins
« Reactie #82 Gepost op: 28 augustus 2012, 21:05:02 »
Over andere locs, eerder in dit draadje liet ik al andere locs zien via de site van Beluxtrains.net.

In 1992 de diesel 62 en in 1993 de elektroloc 23. Verder voorlopig alleen de 27 gezien. klik voor die eerdere plaatjes

Ik ben gewoon benieuwd of dat in die jaren incidentele locs waren, of dat dat vast was. Ik probeer gewoon een beetje grip te krijgen op wat er allemaal mogelijk is. Want in het geval dat er soms incidenteel een andere loc voorgezet werd, vraag ik me gewoon af wat er allemaal nog meer gekund zou hebben.
met de groeten van Maarten

metpetergaathetbeter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1031
  • http://www.amsac.be/
Re:INT 495 - 1991 Maastricht Basel - stukje tot Liège Guillemins
« Reactie #83 Gepost op: 28 augustus 2012, 21:35:28 »
bv met zo'n trein had een 26 gekunnen !
Groeten Peter ;)

Maarten

  • Offline Offline
  • Berichten: 964
Re:INT 495 - 1991 Maastricht Basel - stukje tot Liège Guillemins
« Reactie #84 Gepost op: 31 augustus 2012, 12:26:37 »
Omdat het DMS rijtuig nog lastig te vinden is heb ik even gekeken naar een jaar eerder in 1990, en dan vind je op de site Beluxtrains.net deze samenstelling:


Het sncf rijtuig is van Piko, die kon ik makkelijk mee bestellen met het CFL Wegmann rijtuig van Roco, dus toch maar gedaan. Ook al vind ik hem niet heel fraai, want met name de bagagedeur is wel heel simpel vormgegeven.
Gevonden zijn nu:


De SBB rijtuigen had ik al, met dus de incorrecte 12-ramer voor het B-rijtuig.

Met hier de nieuwe rijtuigen:



met de groeten van Maarten

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3829
Re:INT 495 - 1991 Maastricht Basel - stukje tot Liège Guillemins
« Reactie #85 Gepost op: 31 augustus 2012, 13:05:58 »
Is dat pikorijtuig 1:87 ?

Martijn
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3802
Re:INT 495 - 1991 Maastricht Basel - stukje tot Liège Guillemins
« Reactie #86 Gepost op: 31 augustus 2012, 13:10:44 »
ja, maar een betere is de Roco. Bovendien heeft LS m aangekondigd

dirkjan

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re:INT 495 - 1991 Maastricht Basel - stukje tot Liège Guillemins
« Reactie #87 Gepost op: 31 augustus 2012, 15:21:06 »
En het CFL-rijtuig heeft een te modern logo.....maar volgens mij is dit overigens een andere trein....

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3802
Re:INT 495 - 1991 Maastricht Basel - stukje tot Liège Guillemins
« Reactie #88 Gepost op: 31 augustus 2012, 15:27:51 »
nee, dit is de 495

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
Re:INT 495 - 1991 Maastricht Basel - stukje tot Liège Guillemins
« Reactie #89 Gepost op: 31 augustus 2012, 15:48:21 »
En het CFL-rijtuig heeft een te modern logo.....maar volgens mij is dit overigens een andere trein....
Idd, dit CFL logo is ergens eind jaren '90, begin 2000 het het CFL materieel gekomen.