Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 22:42:28
booster vraag door Patrick Smout
Vandaag om 22:38:06
Zelf gebogen brug maken door schipcas
Vandaag om 22:28:23
Interieur ideeën voor gebouwen door Ronald69
Vandaag om 22:08:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 21:56:39
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 21:37:11
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 21:29:00
Trix BR94 ontspoort door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:26:08
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 20:45:26
Wat was jullie allereerste loc? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 20:45:22
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 20:21:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:14:32
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 20:08:37
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
Vandaag om 19:53:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 18:29:04
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ben
Vandaag om 18:06:27
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
Vandaag om 17:51:42
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 17:44:39
Programmeren cv door Martin Domburg
Vandaag om 17:39:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 17:30:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 16:27:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:59:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Biesje
Vandaag om 15:44:26
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door martijnhaman
Vandaag om 14:19:41
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 14:11:18
Site Uhlenbrock door VAM65
Vandaag om 13:58:47
Tams app door reinderlf
Vandaag om 12:55:06
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:28:06
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 12:26:44
  

Auteur Topic: Servo's handmatig schakelen.  (gelezen 59166 keer)

Patrick Pontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 1204
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
Re:Servo's handmatig schakelen.
« Reactie #105 Gepost op: 06 October 2012, 09:45:10 »
Ai sterkte, gauw een pilletje onder de tong.  ;)

'Gewoon' bij de stiftjes waar de servo op aangesloten word op de - en + van de servo.
Het is iets krapjes bij de potmeter, als je nog moet bouwen zou je kunnen kijken of je iets meer ruimte kan houden.

Groeten,
Patrick

Patrick Pontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 1204
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
Re:Servo's handmatig schakelen.
« Reactie #106 Gepost op: 07 October 2012, 17:08:44 »
Is het dan mogelijk met deze schakeling een puls aan te bieden van 0,5ms tot 2,5ms door andere waardes in de componenten te kiezen?
Of wordt dit door het IC geregeld?

Groeten,
Patrick

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re:Servo's handmatig schakelen.
« Reactie #107 Gepost op: 07 October 2012, 19:22:50 »
Hoi Patrick,

De tijden van de pulsen kun je inderdaad variëren door andere waarden voor de componenten te kiezen. Die zorgen voor de pulstijden. Het IC op zich regelt niet zelfstandig de pulslengte.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Geert2

  • Offline Offline
  • Berichten: 82
Re:Servo's handmatig schakelen.
« Reactie #108 Gepost op: 08 October 2012, 16:10:59 »
Op vraag van een forumlid, je kan met de opstelling zoals ik ze afbeeld, ook eenvoudig puntstukpolarisatie aan toevoegen. Een foto zegt hopelijk genoeg...




Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Servo's handmatig schakelen.
« Reactie #109 Gepost op: 08 October 2012, 16:40:08 »
Geert,

Bedankt voor het antwoord. Dit is inderdaad een simpele oplossing als je een wat langere stang hebt. Ik zat zelf aan een relais bestuurd door de terugmeld contacten te denken. Ikzelf werk namelijk met een servo die direct (d.m.v. verenstaal) het wissel aanstuurd.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Patrick Pontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 1204
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
Re:Servo's handmatig schakelen.
« Reactie #110 Gepost op: 10 October 2012, 22:49:37 »
Vooralsnog houd ik het bij een rechtstreekse aansturing en zal ik proberen de puntstukschakeling met een relais uit gaan proberen.

Hierbij een kort filmpje van een wissel dmv de servo aangestuurd. Het is wat donker en ik heb de 'camera' niet helemaal stil gehouden...


afstelling is nog niet helemaal optimaal, maar dat komt nog wel.

Groeten,
Patrick

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26695
    • Pagina van klaas
Re:Servo's handmatig schakelen.
« Reactie #111 Gepost op: 10 October 2012, 23:39:58 »
Een filmpje van wat er onder de tafel gebeurt is eigenlijk veel interessanter.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Patrick Pontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 1204
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
Re:Servo's handmatig schakelen.
« Reactie #112 Gepost op: 11 October 2012, 11:05:29 »
U vraagt, wij draaien.



Gezien de fysieke inbouwruimte, en ik n-spoorwissels gebruik, is de uitslag vrij klein gehouden.
Wat me opvalt is dat deze servo toch nog vrij snel begint te jutteren/ jitteren zodra er enige tegendruk ontstaat. Ik moet hoognodig een andere servo gaan zoeken om te zien of dat 'probleem' blijft.

Groeten,
Patrick

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26695
    • Pagina van klaas
Re:Servo's handmatig schakelen.
« Reactie #113 Gepost op: 11 October 2012, 12:18:54 »
Patrick, bedankt voor het onderaanzicht.
Ik heb nog wel een tip. Heb je er al eens aan gedacht om de servo-arm andersom te monteren?
In een plaatje heb ik verduidelijkt wat ik bedoel. Links staat zoals jij het hebt gedaan, rechts de arm naar onderen wijzend.
Voor de slag die je moet maken maakt het weinig of niks uit, maar je hebt een langere veerdraad, dus minder tegendruk op je servo. je hebt ook minder druk op je wissel, maar ik neem aan dat dat geen bezwaar is.

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re:Servo's handmatig schakelen.
« Reactie #114 Gepost op: 11 October 2012, 12:22:27 »
dat idee had ik net ook ;)
op deze manier ontstaat er ook minder schade als de wissel tegen gehouden word door wat dan ook.. dan vangt het verenstaal de klap op ;D
groeten,
Auke

Patrick Pontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 1204
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
Re:Servo's handmatig schakelen.
« Reactie #115 Gepost op: 11 October 2012, 12:25:44 »
Hoi Klaas,

Bedankt voor de tip. Ga ik zeker eens proberen. Nu eerst weer echt werken.  ::)
Je uitleg klinkt in ieder geval zeer aannemelijk  (y)

Groeten,
Patrick

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Servo's handmatig schakelen.
« Reactie #116 Gepost op: 11 October 2012, 12:40:53 »
Heeft nog een voordeel. Je kunt de servo met de lange kant tegen de tafel monteren. Hierdoor ligt deze steviger.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Geert2

  • Offline Offline
  • Berichten: 82
Re:Servo's handmatig schakelen.
« Reactie #117 Gepost op: 11 October 2012, 15:25:58 »
Wat me opvalt is dat deze servo toch nog vrij snel begint te jutteren/ jitteren zodra er enige tegendruk ontstaat.

Het is al eens hier aan bod gekomen, als je 5V niet goed gestabiliseerd is, dan zal de hoge piekstroom naar de servo (zeker bij mechanische weerstand) de stuurelektronica kunnen beïnvloeden. Dit is door mij al vastgesteld en ook al door een ander forumlid op het zelfde type blauwe servo. Beter is de servo 5V voeding te ontkoppelen van de stuurelektronica 5V voeding wel met gemeenschapelijke massa.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

klusser

  • Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
  • zwols......maar geen balletje!!
    • Kuyerbosch  H0
Re:Servo's handmatig schakelen.
« Reactie #118 Gepost op: 11 October 2012, 15:30:05 »
Zo....
Na veel gedoe eindelijk een printje kunnen bakken
 

Het mooiste van alles: hij doet het (y)
Even voor de foto de kabeltjes er weer op geprikt. :P
Deze blauwe servo reageerd wat zenuwachtig, ik moet er nog een elco op prikken maar ja, die elco had ik niet voorradig.

Aan allen die aan dit resultaat hebben 'meegewerkt',reuze bedankt (y)
@ de bedenker van deze print: top dat je je kennis wilde delen!

Groet Wim.
« Laatst bewerkt op: 11 October 2012, 16:04:39 door klusser »
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...

Patrick Pontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 1204
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
Re:Servo's handmatig schakelen.
« Reactie #119 Gepost op: 12 October 2012, 20:35:15 »
Netjes Wim,
Veel 'gedoe'  ???
Fijn dat het werkt.

@Geert stabiliseer je de voeding echt goed dan?
De voeding die was een 'gestabiliseerde' adapter, althans zo werd ie verkocht... en je voert deze over een 7805...

Nogmaals, is dit voor sommigen misschien gesneden koek, ik ben er iets minder in thuis...

Groeten,
Patrick