Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

tandwiel lux modellbau door Olav
Vandaag om 19:38:02
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:34:04
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 19:14:19
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Conrat door Overet
Vandaag om 19:04:10
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 18:42:05
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 18:30:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 08:57:01
  

Auteur Topic: Servo's handmatig schakelen.  (gelezen 59784 keer)

Patrick Pontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 1204
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
Re:Servo's handmatig schakelen.
« Reactie #105 Gepost op: 06 October 2012, 09:45:10 »
Ai sterkte, gauw een pilletje onder de tong.  ;)

'Gewoon' bij de stiftjes waar de servo op aangesloten word op de - en + van de servo.
Het is iets krapjes bij de potmeter, als je nog moet bouwen zou je kunnen kijken of je iets meer ruimte kan houden.

Groeten,
Patrick

Patrick Pontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 1204
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
Re:Servo's handmatig schakelen.
« Reactie #106 Gepost op: 07 October 2012, 17:08:44 »
Is het dan mogelijk met deze schakeling een puls aan te bieden van 0,5ms tot 2,5ms door andere waardes in de componenten te kiezen?
Of wordt dit door het IC geregeld?

Groeten,
Patrick

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re:Servo's handmatig schakelen.
« Reactie #107 Gepost op: 07 October 2012, 19:22:50 »
Hoi Patrick,

De tijden van de pulsen kun je inderdaad variëren door andere waarden voor de componenten te kiezen. Die zorgen voor de pulstijden. Het IC op zich regelt niet zelfstandig de pulslengte.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Geert2

  • Offline Offline
  • Berichten: 82
Re:Servo's handmatig schakelen.
« Reactie #108 Gepost op: 08 October 2012, 16:10:59 »
Op vraag van een forumlid, je kan met de opstelling zoals ik ze afbeeld, ook eenvoudig puntstukpolarisatie aan toevoegen. Een foto zegt hopelijk genoeg...




Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Servo's handmatig schakelen.
« Reactie #109 Gepost op: 08 October 2012, 16:40:08 »
Geert,

Bedankt voor het antwoord. Dit is inderdaad een simpele oplossing als je een wat langere stang hebt. Ik zat zelf aan een relais bestuurd door de terugmeld contacten te denken. Ikzelf werk namelijk met een servo die direct (d.m.v. verenstaal) het wissel aanstuurd.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Patrick Pontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 1204
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
Re:Servo's handmatig schakelen.
« Reactie #110 Gepost op: 10 October 2012, 22:49:37 »
Vooralsnog houd ik het bij een rechtstreekse aansturing en zal ik proberen de puntstukschakeling met een relais uit gaan proberen.

Hierbij een kort filmpje van een wissel dmv de servo aangestuurd. Het is wat donker en ik heb de 'camera' niet helemaal stil gehouden...


afstelling is nog niet helemaal optimaal, maar dat komt nog wel.

Groeten,
Patrick

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26780
    • Pagina van klaas
Re:Servo's handmatig schakelen.
« Reactie #111 Gepost op: 10 October 2012, 23:39:58 »
Een filmpje van wat er onder de tafel gebeurt is eigenlijk veel interessanter.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Patrick Pontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 1204
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
Re:Servo's handmatig schakelen.
« Reactie #112 Gepost op: 11 October 2012, 11:05:29 »
U vraagt, wij draaien.



Gezien de fysieke inbouwruimte, en ik n-spoorwissels gebruik, is de uitslag vrij klein gehouden.
Wat me opvalt is dat deze servo toch nog vrij snel begint te jutteren/ jitteren zodra er enige tegendruk ontstaat. Ik moet hoognodig een andere servo gaan zoeken om te zien of dat 'probleem' blijft.

Groeten,
Patrick

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26780
    • Pagina van klaas
Re:Servo's handmatig schakelen.
« Reactie #113 Gepost op: 11 October 2012, 12:18:54 »
Patrick, bedankt voor het onderaanzicht.
Ik heb nog wel een tip. Heb je er al eens aan gedacht om de servo-arm andersom te monteren?
In een plaatje heb ik verduidelijkt wat ik bedoel. Links staat zoals jij het hebt gedaan, rechts de arm naar onderen wijzend.
Voor de slag die je moet maken maakt het weinig of niks uit, maar je hebt een langere veerdraad, dus minder tegendruk op je servo. je hebt ook minder druk op je wissel, maar ik neem aan dat dat geen bezwaar is.

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re:Servo's handmatig schakelen.
« Reactie #114 Gepost op: 11 October 2012, 12:22:27 »
dat idee had ik net ook ;)
op deze manier ontstaat er ook minder schade als de wissel tegen gehouden word door wat dan ook.. dan vangt het verenstaal de klap op ;D
groeten,
Auke

Patrick Pontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 1204
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
Re:Servo's handmatig schakelen.
« Reactie #115 Gepost op: 11 October 2012, 12:25:44 »
Hoi Klaas,

Bedankt voor de tip. Ga ik zeker eens proberen. Nu eerst weer echt werken.  ::)
Je uitleg klinkt in ieder geval zeer aannemelijk  (y)

Groeten,
Patrick

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Servo's handmatig schakelen.
« Reactie #116 Gepost op: 11 October 2012, 12:40:53 »
Heeft nog een voordeel. Je kunt de servo met de lange kant tegen de tafel monteren. Hierdoor ligt deze steviger.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Geert2

  • Offline Offline
  • Berichten: 82
Re:Servo's handmatig schakelen.
« Reactie #117 Gepost op: 11 October 2012, 15:25:58 »
Wat me opvalt is dat deze servo toch nog vrij snel begint te jutteren/ jitteren zodra er enige tegendruk ontstaat.

Het is al eens hier aan bod gekomen, als je 5V niet goed gestabiliseerd is, dan zal de hoge piekstroom naar de servo (zeker bij mechanische weerstand) de stuurelektronica kunnen beïnvloeden. Dit is door mij al vastgesteld en ook al door een ander forumlid op het zelfde type blauwe servo. Beter is de servo 5V voeding te ontkoppelen van de stuurelektronica 5V voeding wel met gemeenschapelijke massa.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

klusser

  • Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
  • Offline Offline
  • Berichten: 1154
  • zwols......maar geen balletje!!
    • Kuyerbosch  H0
Re:Servo's handmatig schakelen.
« Reactie #118 Gepost op: 11 October 2012, 15:30:05 »
Zo....
Na veel gedoe eindelijk een printje kunnen bakken
 

Het mooiste van alles: hij doet het (y)
Even voor de foto de kabeltjes er weer op geprikt. :P
Deze blauwe servo reageerd wat zenuwachtig, ik moet er nog een elco op prikken maar ja, die elco had ik niet voorradig.

Aan allen die aan dit resultaat hebben 'meegewerkt',reuze bedankt (y)
@ de bedenker van deze print: top dat je je kennis wilde delen!

Groet Wim.
« Laatst bewerkt op: 11 October 2012, 16:04:39 door klusser »
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...

Patrick Pontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 1204
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
Re:Servo's handmatig schakelen.
« Reactie #119 Gepost op: 12 October 2012, 20:35:15 »
Netjes Wim,
Veel 'gedoe'  ???
Fijn dat het werkt.

@Geert stabiliseer je de voeding echt goed dan?
De voeding die was een 'gestabiliseerde' adapter, althans zo werd ie verkocht... en je voert deze over een 7805...

Nogmaals, is dit voor sommigen misschien gesneden koek, ik ben er iets minder in thuis...

Groeten,
Patrick