Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Fleischmania Nostalgia door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:37:02
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
  

Auteur Topic: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0  (gelezen 105281 keer)

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
    • Somda
Re:DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #15 Gepost op: 03 August 2012, 16:03:55 »
Het omcirkelde spoor zou ik met een stuk flexrail aanleggen. Dan wordt de bocht meer vloeiend.
Daarnaast is het een wat merkwaardige wisselstraat, excuses als dit al besproken is. De Engelse wissel links vooraan is namelijk helemaal niet nodig, je kan de aansluitende wissel op de plaats van het Engels wissel leggen. Je bereikt met die extra verbinding naar het linkerspoor niets, want even verderop komen alle sporen alsnog samen.

Schematisch (links jouw situatie, rechts mijn voorstel dat exact dezelfde rijmogelijkheden biedt):
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1078
Re:DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #16 Gepost op: 04 August 2012, 18:12:36 »
Halllo Ivo,

Wat een schittered seinhuis heb je daar. van welk merk is het Volmer/KIbri?

Grt, Ric

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re:DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #17 Gepost op: 04 August 2012, 23:54:56 »
@Ric, welke van de twee?

Piltz stellwerk bij het station is van Vollmer.
De andere, bruckenstellwerk "Wuppertal-elberfeld" is van Pola.

Vandaag even een tegenslag gehad. Doordat het bovenste deel van de steige extra ondersteuning nodig had ben ik genoodzaakt om het onderste deel te verleggen. De aansluiting op het paradedeel wordt daardoor ook anders.
Morgen maar eens proberen een deel opnieuw te leggen.

@Peter, de nieuwe wisselstraat, met meerdere uitrijd mogelijkheden:

Ik wist dat het geen perfecte oplossing was maar kon op dat moment nog niks beters verzinnen.

groet,

Ivo vS
groet,

Ivo vS

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
    • Somda
Re:DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #18 Gepost op: 05 August 2012, 08:54:20 »
Dat ziet er een stuk beter uit :)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re:DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #19 Gepost op: 10 August 2012, 22:38:30 »
Even de stand van zaken:

Vanochtend:

Het voorste spoor is nog niet verbonden met het dalend spoor uit het station. Het schaduw station is ook nog maar deels af. (Net links in beeld ligt nog maar 1 spoor.)

Namiddag:
Het schaduwstation is klaar:

Even passen met de Br03 en 4 wagons.

's avonds:

Leuk hoor, dat spiegelfolie op het raam, maar 's avonds geeft dat een erg blauw licht :( . Moet nog maar eens gaan prutsen met extra verlichting binnen en de afstelling van de camera.

Het laatste stukje van de helling:


De voorzijde van de baan al afgewerkt met witte panelen. Deze functioneren meteen als valbeveiliging:

Even een plaatje van de Br03 met sleep onder het seinhuis.

En twee laatste overzichtsfoto's van de baan:
rechter deel:

Linker deel:

Onder in beeld een deel van de keerlus.
De paradebaan is nu slechts een cirkel met een schaduwstation. Daar de steige slechts enkelsporig is het ik een keerlus gemaakt zdat de trein ook weer terug het station in kan komen.

Dat was het weer voor vandaag. Dit weekend maar eens proefrijden en de eerste delen van de baan voorzien van kurk bedding.

groet,

Ivo vS

« Laatst bewerkt op: 10 August 2012, 23:57:20 door Ivo vS »
groet,

Ivo vS

Bas23

  • Offline Offline
  • Berichten: 316
Re:DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #20 Gepost op: 10 August 2012, 22:57:55 »
Leuk dit Ivo! Ga dit zeker maar eens volgen.

Gr Bas
Esu Ecos II, Fleischmann profirails, Tijdperk II/III,
Esu,Fleischmann,Roco,Faller,Vollmer.

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re:DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #21 Gepost op: 22 August 2012, 22:23:18 »
Zo even later, veel gedaan maar weinig dat echt zichtbaar is.
Nog maar even een extra pak placemats gehaald bij het bekende Zweedse woonwarenhuis.
Daarmee kon ik weer veel kurk knippen en plakken, heel veel. Helaas moet ik nog een behoorlijk stukje.  :(

Het stukje spoor tussen het station en het Bw krijgt langzaam vorm. De precieze indeling van het Bw is nog niet gemaakt. Na de zoektocht van Peter (Charp) naar tiefbunker bij de bekolingsinstalatie wil ik nog eens nadenken over de bekolingsinstalatie op mijn eigen baan.

Toch even een foto van een zichtbare verbetering:

De eerste pijler op de juiste hoogte.  :)

groet,

Ivo vS

groet,

Ivo vS

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re:DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #22 Gepost op: 09 September 2012, 22:19:18 »
Update!

Eindelijk weer eens vorderingen, na het nodige gerommel. De Helling is uitgebreid getest, alleen de piko kofI heeft problemen met de helling (met wagons).
Deze zal op andere delen van de baan ingezet worden.
De Br 91 heeft geen enkel probleem met dit vrachtje:

Een achtergrondje moet ik nog plaatsen, dat komt wel, eerst kurk plakken en elektra aanleggen.

Aan de andere kant heeft het stationsplein de eerste bebouwing gekregen.

De komende weken duik ik maar weer eens het schoolwerk in....

groet,

Ivo vS
groet,

Ivo vS

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re:DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #23 Gepost op: 23 September 2012, 22:29:53 »
Hallo allemaal,

Ook dit weekend weer een moment tijd gehad om te knutselen.
Als eerste weer naar het Zweeds woonwarenhuis geweest om wat kurk te halen. Er blijkt toch meer kurk onder de rails te verdwijnen dan ik vooraf had ingeschat.
Behalve kurk knippen en plakken heb ik op verschillende plaatsen de eerste bedrading aangelegd en de eerste seinen geplaatst.
Ook maar even een paar foto's geschoten van de baan:

Onder de baan: (De keerlus.)

De eerste seinen op de baan:

De scenery wisselt nog hier en daar, gewoon maar eens proberen wat past en wat niet.

groet,

Ivo vS
groet,

Ivo vS

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re:DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #24 Gepost op: 17 October 2012, 09:20:44 »
--RUILEN--

De laatste foto's, een laatste keer op de baan.
Helaas geen afscheidsrit omdat de bedrading nog niet ver genoeg is aangelegd.

Na lang wikken en wegen heb ik besloten om, gezien de maximale treinlengte, enkele locs en treinstellen in te ruilen. Daarnaast gaan er nog enkele weg omdat deze niet voldoende in het thema in te passen zijn.

Het kopstation vraagt om meer tenderlocs dan sleeptenderlocs. Zeker daar het BW niet direct naast het station ligt.
De BR 44 was te groot om dienst te doen, voor een mooie bijpassende trein was er onvoldoende plek.
De 2 stuks BR91 wil ik vervangen door Beierse rangeerlocs/lokaalspoorlocs.


De SVT die een kopstation van een klein stadje aan doet is ook minder waarschijnlijk.
Een VT is logischer of het model dat ik in gedachte heb ook in het zuiden van Duitsland heeft rondgereden.....waarschijnlijk niet, maar daar kan ik dan wel mee leven.


De Br 56 was mooi maar is als sleeptenderlok minder geschikt in het station. Hier nog eenmaal op de foto naast de loods.
Er zal dus een behoorlijke wisseling plaats vinden in het locbestand van het BW Reithsburg.

Groet,

Ivo vS




groet,

Ivo vS

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12227
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #25 Gepost op: 17 October 2012, 14:06:43 »
Dat is een fraai plan wat je aan t bouwen bent.
Wat ik echter wilde vragen is het volgende: je bent de buiten zijde van de baan gaan voorzien van platen die ook gelijk zorgen dat je treinen op hun plek blijven,is het miss een idee om ipv platen een soort plexiglas te gebruiken als val beveiliging ?
Dan zie je tenminste je hele trein en niet 65% ervan  ;D
Zomaar een idee,ik blijf dit in elk geval wel volgen  8)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re:DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #26 Gepost op: 17 October 2012, 19:38:56 »
@tijgernootje: Die platen zijn niet zozeer alleen uit valbeveiliging. Mijn vriendin wil een afgewerkte hoek van de zolder aan mij afstaan.
Ze wil dus niet alle bedrading/rommel/schaduwstation ed zien. Een gordijn oid is daarbij ook niet de bedoeling.
Dus vandaar hout.

groet,

Ivo vS

groet,

Ivo vS

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re:DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #27 Gepost op: 17 October 2012, 20:00:26 »
mooie baan ben je aan het bouwen ;D
ik ga je zeker volgen ;)
@tijgernootje: Die platen zijn niet zozeer alleen uit valbeveiliging. Mijn vriendin wil een afgewerkte hoek van de zolder aan mij afstaan.
Ze wil dus niet alle bedrading/rommel/schaduwstation ed zien. Een gordijn oid is daarbij ook niet de bedoeling.
Dus vandaar hout.
de bovenkant van je baan valt toch niet onder bedrading/rommel/schaduwstation? :o
groeten,
Auke

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re:DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #28 Gepost op: 17 October 2012, 22:19:34 »
--RUILEN2--

Behalve dat er tractie materiaal weg gaat komt er ook weer wat voor terug.
Als eerste een oud beestje van trix:

(Het houten afdekmateriaal loopt tot bijna helemaal tot op de grond aan de zichtkant. Aan de achterkant steunt de plaatwaarop het landschap komt op 44mm balkjes op slechts 40cm boven de grond.)

Met de opmerking van Bas(ilicum) in mijn achterhoofd, de lengte van dit treinstel past prima langs het perron. Steeds minder compromissen, 2 sneltreinlocs zijn gebleven en die rijden met stammen van 4 wagons.

Wat er nog meer komt......tja, even geduld.

groet,

Ivo vS
« Laatst bewerkt op: 17 October 2012, 22:54:41 door Ivo vS »
groet,

Ivo vS

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Re:DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #29 Gepost op: 17 October 2012, 23:26:42 »
Gd Ivo,

Hopelijk gaat het materieel dat weg moet naar de vitrine (:)) en niet niet definitief weg (???).
De SVT is, mijns inziens, voor de modelbaan heel geschikt vanwege de relatief korte lengte. Ik ben benieuwd welke VT je in gedachte hebt. Ik zoek het inzetgebied graag voor je op.

Gr,
Maarten