Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
  

Auteur Topic: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0  (gelezen 100000 keer)

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #330 Gepost op: 30 november 2015, 23:44:29 »
Dank, geheim: papiertje onder de 5 stokjes plakken en als 1 setje neerleggen. Soms moet er een randje van een van de buitenste stokje af gesneden worden.
groet,

Ivo vS

KJB

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
Re: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #331 Gepost op: 01 december 2015, 11:15:51 »
De 'De Zwaluw' doet maar goede zaken zo. Ziet er netjes uit!

Waarmee geef je ze een mooie kleur als ik vragen mag??

Klaas Johannes

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #332 Gepost op: 18 december 2015, 22:38:30 »
Ben al enige tijd op een Duits forum een draadje aan het volgen, daar staat de teller op ruim 36.000 stokjes (prikkertjes).
Deze bouwer werkt o.a. met schoencrème en spiritus. Daar wil ik ook wel wat mee proberen. Ik ga in de komende dagen wel weer wat proberen. De eerste poging heb ik gedaan met tot poeder vermalen houtskool maar dat geeft niet het gewenste resultaat. Een te grof klonterende korrel naar mijn smaak.
 
« Laatst bewerkt op: 18 december 2015, 22:42:39 door Ivo vS »
groet,

Ivo vS

KJB

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
Re: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #333 Gepost op: 18 december 2015, 23:29:06 »
Dat draadje herken ik! Althans, de opbouw.. Als ik het goed heb is dat een baan naar voorbeeld met (bijna?) alle gebouwen zelfbouw.

En wat betreft de prikkertjes.. Wow, wel erg veel. Maar maakt de 'De Zwaluw' die ook 😄?

Ben benieuwd naar de kleuring! Trekken in thee en koffie werkte niet zo mooi namelijk..

Klaas Johannes

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #334 Gepost op: 30 december 2015, 16:54:39 »
---Nieuwe lokloods---

Al even geleden is een der lokloodsen in Reithsburg besproken waarbij gediscussieerd werd over de deuren met ingebouwde veertjes:
@ Bas; de linker twee deurtjes zijn van het type "saloondeur" en sluiten met veertjes. De trein kan deze open duwen. Geen idee of dit prettig werkt, mocht straks blijken dat het geen handige oplossing is dan verbouw ik het geheel gewoon, nieuwe deurtjes zijn eenvoudig te plaatsen.

 De groene zijn met een mechaniek uit te rusten, echter zijn die onderdelen gebruikt in de ringloods. Ik moet nog even puzzelen hoe ik dat kan aanpassen.
Van de groene deuren wordt alleen de linker deuren gebruikt om een lok te kunnen plaatsen. In dit deel van de  loods zal vooral klein onderhoud plaats vinden.
Buiten zal nog een kraan geplaatst worden. Via de rechter deuren kan materiaal per vrachtauto de hal in en uit.
Het project heeft "even" in de hoek gelegen maar zo nu en dan komt er een idee boven drijven en met de kerstvakantie daarbij kon een begin niet uit blijven. Het aantal loks neemt gestaagd toe waardoor ruimte gebrek begint op te treden. De driedelige loods is niet groot genoeg dus tijd voor een nieuwe loods.
Deze loods bevat maar twee sporen maar deze worden wel lang waardoor meerdere loks achter elkaar te plaatsen zijn. Door maar 2 sporen te gebruiken heb ik de "saloondeurtjes" niet meer nodig.
Hier alvast een voorproefje met wat muurdelen:

groet,

Ivo vS

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #335 Gepost op: 27 november 2016, 23:32:22 »
---Stofdoek door de lokloods---

Zoals te lezen is in het voorgaande berichten, mits u deze van stof ontdoet, was ik begonnen aan een nieuwe versie van de lange lokloods. Een project wat noodgedwongen bijna een jaar in de hoek heeft staan stofvangen, net als alle andere projecten rondom de modelbaan.
Gelukkig heb ik weer wat tijd gevonden om zo hier en daar wat aan deze hobby te besteden. Dat de eerste dagen besteed zijn aan afstoffen en opruimen zal ik de lezers besparen. ;)
Het project "lokloods" krijgt meer vorm:

Een loods, 74,5cm lang met twee sporen, die elk verdeeld zijn in 3 gelijke delen. Elke sectie kan ik straks stroomloos schakelen waardoor er straks 6 loks in deze loods een plekje kunnen vinden.
Op dit moment twijfel ik tussen de volgende twee opties:

Lokloods aan de achterzijde open of:

Lokloods aan de achterzijde dicht.
groet,

Ivo vS

AndréDev

  • Een trein is nooit genoeg
  • Offline Offline
  • Berichten: 1437
  • Always on track!
    • reichsbahn.nl
Re: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #336 Gepost op: 27 november 2016, 23:54:14 »
 ;D
Groetjes,Dames en Heren
André
Some trains never roll.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #337 Gepost op: 28 november 2016, 08:29:37 »
Hoi Ivo,

Leuk dat je er weer bent! Heb je goede inkijk in de loods, met andere woorden kan je de loods ook gebruiken als een soort vitrine? Of denk je er leuke sfeerplaatjes te kunnen maken? Dan is het leuk om hem open te houden. Anders zou ik hem dichthouden, alhoewel....
Ik weet het ook niet ;)

Groet,
Michel

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #338 Gepost op: 30 november 2016, 07:27:37 »
Ik zou de hem open houden. Het "nadeel" daarvan is wel, dat de loods dan om enige inrichting vraagt. Misschien kan mijn lange loods daarvoor inspiratie geven. Het project, waarmee ik nu bezig ben, krijgt gedeeltelijk een open gevel.

Groet,
Bas

KJB

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
Re: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #339 Gepost op: 01 december 2016, 16:58:21 »
Open is, met inrichting, wel een erg leuke optie. Vergt wel wat meer werk

Klaas Johannes

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #340 Gepost op: 03 januari 2017, 12:37:03 »
De lokloods zal inderdaad open, met inrichting afgemaakt worden. Ook al ligt de bouwsnelheid laag.
Een ander project wat al 1,5 jaar onder de baan stof lag te vangen hangt nu:

De verlichting uit de oude keuken heeft nu eindelijk z'n nieuwe bestemming bereikt.
groet,

Ivo vS

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #341 Gepost op: 03 januari 2017, 19:27:38 »
Wow! Wat een foto!
Van alle banen die ik de moeite waard vind, staat deze wel vrij hoog in m'n lijstje.
Mooi dat er weer wat leven in zit!

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #342 Gepost op: 03 januari 2017, 21:50:18 »
---Nieuw---

Op 1 januari 1938 is de Lübeck-Büchener Eisenbahn (LBE) opgegaan in de Reichsbahn. De LBE had in de jaren 30 enkele interessante vernieuwingen doorgevoerd. Een daarvan was de snelle passagierstrein met dubbeldekrijtuigen en een gestroomlijnde tenderlok. Dit geheel reed als Wendezug waardoor omlopen aan het eind van de lijn niet meer nodig was. De loks zijn als Baureihe 60 ingevoerd in het bestand van de Reichsbahn.

Men heeft bij de Reichsbahn geprobeerd om deze loks ook op andere plaatsen in het land in te zetten waaronder op de Königsteiner Bahn. De voor het vlakke noorden ontwikkelde loks kwamen in het heuvelachtige terrein niet goed tot hun recht.

Bij de LBE werden de dubbeldek rijtuigen soms door een S10 getrokken bij gebrek aan gestroomlijnde tractie meende ik. Ergens heb ik dat op een foto gezien maar die kan ik natuurlijk even niet vinden. Nu doet dat er ook niet echt toe.

In Reithsburg komt de Baureihe 60 niet omdat de Reithsburgersteige de inzet van deze loks niet rendabel maakt. Echter de groei van het aantal reizigers tussen Ulm en Reithsburg vraagt wel een uitbreiding van de capaciteit. Men heeft daarom een set dubbeldekrijtuigen als proef in Reithsburg gestationeerd en een lokuit de Baureihe 75 Wendezugfähig gemaakt.

Deze set had ik al enkele jaren op het oog maar ik heb tot nu toe altijd achter het net gevist.
Nu heb ik een set die al voorzien is van een andere koppeling waardoor deze ook nog mooi kort achter de 75'er hangt.

@44, dank voor het compliment Jan. De snelheid was er even uit maar ergens komt de energie om te bouwen weer langzaam terug. Het opruimen is grotendeels klaar en de baan staat na een jaar eindelijk weer op de juiste plek met werkende verlichting er boven.
groet,

Ivo vS

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #343 Gepost op: 03 januari 2017, 23:15:11 »
Die S10 van de LBE is ook een exoot, met extreme overhang aan de voorkant en een 3 as tender...
Ze hadden ook gestroomlijnde br74s rondrijden

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0
« Reactie #344 Gepost op: 07 januari 2017, 21:09:10 »
Nu ook een foto van het complete "nieuwe" setje:

Daarnaast deze week nog een bezoekje gebracht aan het oorlogsmuseum in Overloon en in de tegenover liggende modelbouwwinkel natuurlijk nog even wat aan mijn vingers laten plakken.

3 modellen van het merk Trident. Dit is mijn eerste kennismaking met het merk. Er blijkt een leuke verzameling kleine onderdelen bij te zitten dus na wat  knippen, snijden en plakken is de 250/3 al wat meer toonbaar.

De andere twee modellen staan nog even in de wacht om voorzien te worden van extra onderdelen.

De S10 is inderdaad ook een gevalletje apart. Misschien wel bruikbaar als ik nog eens een idee uitwerk om een 58'er en een 17'er van tender laat wisselen....maar dan moet ik wel eerst deze loks aanschaffen voor een mooi prijsje.
groet,

Ivo vS