Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:46:32
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
Vandaag om 22:40:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MOVisser
Vandaag om 22:36:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:32:27
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 22:30:41
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
Vandaag om 22:07:12
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:55:03
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
Vandaag om 21:51:14
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:29:45
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 21:24:37
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 21:18:17
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:11
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 21:05:54
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 21:01:35
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 21:00:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Karst Drenth
Vandaag om 20:48:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 20:45:15
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door puntenglijder
Vandaag om 20:39:54
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:32:53
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door hmmglaser
Vandaag om 20:30:09
Aanpassen baanplan bestaande baan door JoopSpoort
Vandaag om 18:31:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bob11
Vandaag om 18:15:35
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:05:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
Vandaag om 16:27:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 15:48:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
  

Auteur Topic: Perkhout  (gelezen 24044 keer)

Ferry As

  • Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • Berichten: 1769
  • **
Re:Perkhout
« Reactie #30 Gepost op: 24 July 2012, 20:36:28 »
Hallo Peter,

Dat de lijm de ondervloer doordrenkt, dat zal wel meevallen. De bekende blauwe platen nemen geen vocht op.

Als je voor houtlijm gaat, neem dan wel de normale ( goedkope ) versie. Die is later het makkelijkste te verwijderen met water.

Overigens ben ik net als Kees-Jan weer terug gegaan naar kurk. Werkt naar mijn mening toch iets makkelijker en meer solide. Vooral als je wat wil solderen bij de rails smelt niet meteen de hele boel weg.

Als je de rails tijdelijk vastzet met schroefjes en ringetjes, draai ze niet te vast, de blauwe platen deuken vrij snel in en voordat je het weet heb je een hobbelbaan. ( uit ervaring  8)  )

Succes,

Grt.

Ferry



Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
    • Somda
Re:Perkhout
« Reactie #31 Gepost op: 26 July 2012, 21:50:40 »
Dank voor de tips Ferry!

Intussen heb ik gaten geboord voor de wissel aandrijvingen en de eerste rails vastgelegd:



Na een uurtje drogen krijg ik de rails niet meer van z'n plaats, dus het zit echt goed vast.
Het geluidsniveau is merkbaar toegenomen, maar voor mijn gevoel nog steeds acceptabel. Zeker ook omdat ik zoals gezegd overal langzaam zal rijden.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
    • Somda
Re:Perkhout
« Reactie #32 Gepost op: 29 July 2012, 12:08:55 »
Inmiddels is de keerlus helemaal rond:


De bedrading die je al aan de rails ziet zitten is nog van de vorige baan. Die gaat er grotendeels weer van af, tenzij locatie, lengte en kleur overeen komen met wat er nu benodigd is.
Ik hoop vandaag nog wat wisselmotoren (Tortoises) op te hangen en een start te maken met de bedrading.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17949
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Perkhout
« Reactie #33 Gepost op: 29 July 2012, 12:31:47 »
Je gaat snel! (y)

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
    • Somda
Re:Perkhout
« Reactie #34 Gepost op: 29 July 2012, 13:09:09 »
In het weekend wel ja :)

Ik ben intussen de baan aan het invoeren in Koploper en loop tegen een praktisch probleem aan: Door de halve Engelse wissel in het schaduwstation kan je van de bovenste 3 sporen op 2 manieren de keerlus in en uit rijden. Van het onderste spoor is het echter alleen mogelijk om rechtdoor de keerlus in en uit te rijden:

De keerlus is zelf is uitgerust met een keerlus module en vormt daardoor 1 blok. Hoe leg ik nu de wisselstraten en de toestemmingen van blok naar blok vast?
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re:Perkhout
« Reactie #35 Gepost op: 29 July 2012, 13:30:27 »
Als de keerlus uit één blok bestaat, werkt het alleen goed als je die lus maar in één richting kunt bereiden. Anders kan koploper er niet mee omgaan bij de verwachte volgorde van de bezetmelders. Er zijn wel trucjes om dat te omzeilen, maar dat zou ik je niet aanraden.
Afhankelijk of je dat met de klok mee of tegen de klok in doet, kun je vanaf het onderste spoor dus nooit de keerlus in of nooit de keerlus uit naar het onderste spoor. Wil je dit ondervangen met twee richtingverkeer in de keerlus, zul je in die lus een extra blok moeten aanbrengen. Dit kan heel kort zijn, een trein hoeft er niet te stoppen en je kunt aangeven dat er maximaal één trein in de blokken van de keerlus tegelijk mag zijn.

Ik zou zelf overwegen om de rechtse aansluiting van de keerlus op te schuiven naar rechts van het engelse wissel. Het onderste spoor gebruik je dan als aankomstspoor voor iedere trein die moet keren. De trein gaat vervolgens met de klok mee door de keerlus en kiest een van de drie andere sporen als bestemming. Voordeel van deze oplossing is dat de flessenhals die het engels wissel vormt dan minder vaak bezet is, nadeel dat je wat minder flexibel bent met de vier opstelsporen. Qua aantal wissels maakt het niks uit, hoogstens dat je een rechts wissel moet inruilen voor een links exemplaar.

Huub

edit: zoiets dus, let niet op de nummertjes, ik heb gewoon de eerste railbibliotheek gebruikt die ik tegenkwam.
« Laatst bewerkt op: 29 July 2012, 13:43:31 door hubertus »

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
    • Somda
Re:Perkhout
« Reactie #36 Gepost op: 29 July 2012, 13:50:36 »
Hoi Huub, dankjewel voor je reactie. Het sporenplan aanpassen gaat helaas in dit stadium niet meer, bijna alle rails van het schaduwstation ligt al vast.
Ik denk dat ik voor optie 1 ga: de keerlus altijd in een vaste richting berijden. Dat zal dan onder inrijden en boven uitrijden worden (zo wordt de Engelse wissel zo veel mogelijk recht bereden). Dit betekent dat de onderste 2 sporen alleen voor gekeerde getrokken treinen of voor treinstellen zijn.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Deka

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
Re:Perkhout
« Reactie #37 Gepost op: 29 July 2012, 16:48:43 »
Dan heb je mijn tekeningetje toch niet juist begrepen. Het was de bedoeling altijd elke trein op het onderste opstelspoor te laten binnenkomen, dan door het berijden van de keerlus (halve Engelsman rechtdoor oversteken) steeds in dezelfde richting elke trein of treinstel standaard te keren, en deze dan op één van de drie bovenste sporen op te stellen om te wachten op vertrek. Op die manier houd je altijd het inrijdspoor zoveel mogelijk vrij en kan je dus 3 of 4 treinen/treinstellen in je schaduwstation kwijt. Het verschil zit tussen de oren ;D: je moet ook alle treinstellen laten keren. Maar misschien ben ik iets te geïndoctrineerd door het enige treinbesturingssysteem wat ik goed ken: dat van Gahler en Ringstmeier. Daarbij zou je dit gehele proces kunnen automatiseren, van binnenkomst tot vertrek.

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
    • Somda
Re:Perkhout
« Reactie #38 Gepost op: 29 July 2012, 17:04:50 »
Hoi Dick, ik heb 't qua sporenplan wel gebouwd zoals jij het hebt bedoeld, alleen de uitvoering qua geautomatiseerd rijden ben ik nog niet helemaal over uit. Wellicht dat ik het inderdaad oplos zoals jij nu zegt, maar dan met het middelste spoor als aankomstspoor. Vervolgens gaat alles inderdaad door de keerlus en wacht dan op het onderste of de 2 bovenste sporen op vertrek richting station.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
    • Somda
Re:Perkhout
« Reactie #39 Gepost op: 29 July 2012, 17:05:48 »
Intussen even bewijzen dat de eerste Tortoises onder baan zitten:
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
    • Somda
Re:Perkhout
« Reactie #40 Gepost op: 29 July 2012, 17:54:02 »
En toen was het hele station voorzien van Tortoises. Tijd om de soldeerbout van stal te halen :)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6340
  • ***
Re:Perkhout
« Reactie #41 Gepost op: 29 July 2012, 18:10:45 »
 (y) schiet lekker op zo.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Gert1

  • Gast
Re:Perkhout
« Reactie #42 Gepost op: 29 July 2012, 20:21:36 »
En toen was het hele station voorzien van Tortoises.

Nou, die schildpadjes heb je dan in een hazen-tempo aangelegd!   8)

mvg,
Gert
« Laatst bewerkt op: 05 August 2012, 00:37:31 door 0101100001. Reden: Tikfoutje hersteld »

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
    • Somda
Re:Perkhout
« Reactie #43 Gepost op: 30 July 2012, 17:57:09 »
 ;D

Ik heb de soldeerbout weer gevonden en ben er vandaag mee aan de slag gegaan, te beginnen met de keerlus module:

Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
    • Somda
Re:Perkhout
« Reactie #44 Gepost op: 03 August 2012, 17:51:06 »
Zojuist de bezetmelders opgehangen en enkele kabelgoten. De ultieme keerlusmodule hangt nu aan de bezetmelders.

Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek