Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door NS2408
Vandaag om 07:56:53
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 07:36:36
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Grootspoor in Frankrijk door Thom
Vandaag om 01:08:43
Wat was jullie allereerste loc? door Syb030
Vandaag om 00:58:56
booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 00:33:22
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
't Boemeltje door MOVisser
06 August 2025, 22:56:43
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Terugverende koppeling door phdirk
06 August 2025, 22:23:02
Update: baan in de tropen door Arjen52
06 August 2025, 22:21:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
06 August 2025, 22:12:23
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
Met welke tang knip je verenstaal? door Ronaldk
06 August 2025, 21:50:59
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
De fabriek - Spoor 0 door Huup
06 August 2025, 20:48:34
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
06 August 2025, 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
06 August 2025, 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
06 August 2025, 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
06 August 2025, 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
06 August 2025, 11:09:35
  

Auteur Topic: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm  (gelezen 92088 keer)

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw U-vorm
« Reactie #15 Gepost op: 14 July 2012, 16:47:54 »
De in de Enceclopedie onder "Keerlus" genoemde methode tot het opsporen van "verborgen" keerlussen in het ontwerp nogmaals gevolgd. Ik kan geen keerlussen ontdekken.

Overigens heeft WinRail de mogelijkheid om kortsluitingen aan te geven. Zo geeft WinRail inderdaad kortsluiting aan in de twee keerlussen in het Nevenspoor, hetgeen ook de verwachting was (zie draadje Testen Baanplan). Maar op geen enkele andere plaats in het aangepaste ontwerp wordt een kortsluiting gemeld.

Niettemin wil ik op dit punt absolute zekerheid hebben, dus zou ik het zeer op prijs stellen als ook andere ogen nog eens naar het ontwerp willen kijken.

Charp
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw U-vorm
« Reactie #16 Gepost op: 14 July 2012, 16:56:38 »
Charp, mis ik soms een aantal berichten of zit je tegen jezelf te praten
zo nee waarom reageert er dan niet op Charp?

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw U-vorm
« Reactie #17 Gepost op: 14 July 2012, 17:00:43 »
Ik reageer hierboven nader op Sander, Haes en jou. In het laatste berichtje doe ik nogmaals een oproep aan allen om mee te zoeken naar "verborgen" keerlussen.

Charp
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw U-vorm
« Reactie #18 Gepost op: 14 July 2012, 17:01:28 »
Peter,

In dit nieuwe baanplan kan ik geen keerlus ontdekken. Ten opzichte van het eerdere ontwerp heb je veel verbeteringen aangebracht. Heel goed.

Het rode nevenspoor heeft nog wel de dubbele keerlus. Technisch gezien is dat geen probleem, je kunt die electrisch oplossen. Wel creeer je met die keerlussen een probleem in de treinloop.
Neem een getrokken trein, goederen bijvoorbeeld, in gedachten. Die kan met loc voorop het nevenspoor oprijden, de keerlus nemen en vervolgens weer getrokken, dus loc voorop, z'n weg vervolgen. En dan ... ?
Je hebt nergens een andere keerlus, dus nergens kan de trein 'terug keren'. Dus je kunt nu nooit meer als getrokken trein naar het nevenspoor. Je bent gedwongen ergens de loc af te koppelen, omlopen of andere loc voorzetten, en pas daarna heb je de getrokken trein weer goed staan voor het rode spoor.

Sander

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw U-vorm
« Reactie #19 Gepost op: 14 July 2012, 17:17:16 »
Sander,
Blij te zien dat ook jij geen andere keerlussen ziet dan de twee aan het einde van het Nevenspoor.

De doodlopende opstelsporen aldaar zijn inderdaad bedoeld voor trek- duwtreinen/pendeltreinen.

Je opmerking m.b.t. de getrokken treinen is helemaal juist. Daarvan is het de bedoeling dat dit het nodige rangeerwerk oplevert in het kopstation. De loks worden gekeerd in het Bw. Zie ook hieronder.

Charp
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw U-vorm
« Reactie #20 Gepost op: 14 July 2012, 17:18:08 »
Het is jammer dat ik de WinRail plaatjes van het ontwerp niet groter afgebeeld
 krijg. Om een idee te geven; de vierkante vakken omvatten een vierkante meter.

Charp
Peter,

Je kunt plaatjes groter afbeelden via een trucje. Tijdens het plaatsen van je bericht voegt de forumsoftware automatisch de instructie 'width = 400' toe. Je kunt dat wijzigen door de 'width = 400' instructie weghalen. Let wel - weghalen, dus niet het getal 400 aanpassen.

Sander

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw U-vorm
« Reactie #21 Gepost op: 14 July 2012, 17:41:11 »


Gelukt !

Charp
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw U-vorm
« Reactie #22 Gepost op: 14 July 2012, 17:57:26 »
Peter,

Dat is inderdaad gelukt ! - Natuurlijk, had je anders van mij verwacht ?  :)

Het plaatje geeft me nog wel een onbenullig idee. Links en rechts heb je lange sporen naar de beide reeksen opstelsporen. Die reeksen opstelsporen lopen taps toe, ze worden steeds korter naar uiteinden van de wisselstraten.

Stel voor dat je de aanloopsporen (links en rechts) iets korter maakt. Dan kun je de reeksen opstelsporen symetrisch verdelen, de helft van de wisselstraat naar boven en de andere helft naar beneden. Daarmee heb je meer lange opstelsporen beschikbaar.

Omdat je met de 'open frame bouw' werkt, zie ik niet zo snel dat je daardoor andere knelpunten oproept.

Sander

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw U-vorm
« Reactie #23 Gepost op: 14 July 2012, 19:09:01 »
Sander,

Dat lijkt mij geen onbenullig idee. Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt, maar geef ik dan de lekker ruime radius (647 mm) van de beide bogen van de "ovaal"niet op ?

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Rubedino

  • Gast
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw U-vorm
« Reactie #24 Gepost op: 14 July 2012, 19:13:34 »
Hoi,



Zo krijg je een keerlus als je in het zicht deel deze aansluiting maakt.

Succes,

Kees-Jan.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw U-vorm
« Reactie #25 Gepost op: 14 July 2012, 19:35:12 »
Kees-Jan,

Helemaal juist. Vandaar dat ik dat uitdrukkelijk probeer te vermijden. De aangesloten paradesporen zijn zodanig aangesloten dat er geen polariteitsproblemen optreden.

Alleen het emplacement heeft dit probleem merk ik zojuist. Vereenvoudigd weergegeven komt het hier op neer.

Links is kopstation; rechts via paradespoor naar  opstelstation.

Analoog weet ik wel een oplossing. Hoe zit dat digitaal ?

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Rubedino

  • Gast
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw U-vorm
« Reactie #26 Gepost op: 14 July 2012, 19:38:56 »
Kijk:



Er is helemaal geen probleem op het moment dat je een keerlus maakt. Daar zijn digitaal erg goede oplossingen voor.

In de wiki zul je die dan ook vinden.

Met een keerlusmodule heb je namelijk de oplossing.

succes,

kees-Jan
« Laatst bewerkt op: 14 July 2012, 19:41:18 door Kees-Jan van Vessem »

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw U-vorm
« Reactie #27 Gepost op: 14 July 2012, 19:48:13 »
Kees-Jan,

In grote lijnen begrijp ik wel hoe een keerlusmodule werkt. Ik zie alleen nog niet voor mij hoe ik de secties moet maken in het geval van polariteitswisseling bij een wisselstraatprobleem zoals je hierboven ook terecht hebt omcirkeld.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Rubedino

  • Gast
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw U-vorm
« Reactie #28 Gepost op: 14 July 2012, 19:51:16 »
Peter,

Alles staat in de link die ik je eerder liet zien. Je legt de keerlus gewoon in de twee buitenste verticale sporen van de paarse tekening.



Kees-Jan

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw U-vorm
« Reactie #29 Gepost op: 14 July 2012, 20:55:52 »
Kees-Jan,

Mijn dank is groot ! Het is dan toch zeker wel zaak dat de in te bouwen secties in dezelfde "boosterkring" moeten zitten als het gedeelte dat door jou met rood is omcirkeld ?

Ik ben weliswaar een groentje op digitaal gebied, maar ik snap wel dat deze baan met de treingarnituren die er op moeten rijden, noodzaken tot het gebruik van meerdere boosters.

Charp
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB