Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 10:48:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 10:43:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm  (gelezen 85619 keer)

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw U-vorm
« Reactie #30 Gepost op: 30 juli 2012, 17:11:55 »
Peter,

Alles staat in de link die ik je eerder liet zien. Je legt de keerlus gewoon in de twee buitenste verticale sporen van de paarse tekening.



Kees-Jan

Kees-Jan,

Voorzie jij geen problemen met gescheiden "boosterkringen" ?


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Rubedino

  • Gast
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw U-vorm
« Reactie #31 Gepost op: 30 juli 2012, 17:21:59 »
Nee.

Zolang je de keerlusschakeling maar in 1 booster houdt is er niet aan de hand.

Mvg,

Kees-Jan

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw U-vorm
« Reactie #32 Gepost op: 30 juli 2012, 17:24:21 »
Peter,

(Ik ben dan wel niet Kees-Jan, maar probeer toch maar te antwoorden)

Overgangen tussen boosterkringen kun je bijna overal plaatsen, maar beslist niet doen in het A-B-C-D-E gebied van een keerlus-schakeling. Alle sectie's krijgen hun voeding via de keerlus-electronica en die print wordt vanuit één enkele booster gevoed.

Het maakt in feite ook niets uit. Binnen het keerlus gebied kan zich altijd slechts 1 enkele trein bevinden. Dus kies je gewoon bij een 'grensgeval' bij welke van de twee betrokken boosters je de keerlus aansluit.

Sander

edit : Kees-Jan was toch sneller !

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw U-vorm
« Reactie #33 Gepost op: 30 juli 2012, 17:38:07 »
Nog even een kleine aanvulling ....

De sectie's A-B-D-E zijn in werkelijkheid heel kort. Denk aan stukjes van 5-10 centimeter. Langer is niet nodig, je hoeft in die korte stukjes alleen maar te detecteren dat een locomontief passeert. De electronica reageert meteen zodra de trein 'gezien' is.

De essentie is alleen maar sectie C. Die moet je zo lang kiezen dat de langste trein in zijn geheel in die sectie past. Puriteinen zullen je gaan uitleggen dat je B en D daar ook nog mag bijtellen, maar ja .... we praten over losse centimeters op jouw hellingen van 12 meter !

Sander
« Laatst bewerkt op: 30 juli 2012, 17:40:17 door santerdam »

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw U-vorm
« Reactie #34 Gepost op: 30 juli 2012, 17:47:36 »
Sander, Kees-Jan,

Veel dank aan jullie beiden ! Het maakt dus in het geheel niet uit dat het polariteitsprobleem in feite manifest wordt in een andere boosterkring, als ik het goed begrijp.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw U-vorm
« Reactie #35 Gepost op: 30 juli 2012, 18:04:13 »
Peter,

Wat bedoel je precies met 'manifest worden' ? Ik gok dat je daarmee wijst op het punt waar de mogelijke kortsluiting ontstaat. Maar dat 'ene en enkele punt' bestaat niet. Een keerlus is altijd het resultaat van een langer traject, waarbij het beginpunt en het eindpunt 'electrisch' gezien niet overeenkomen.

Je kunt dan moeilijk -of- het beginpunt -of- het eindpunt als boosdoener zien.

Denk even aan een heel klassieke keerlus - een wissel, vervolgens een grote lus en dan weer terugkeren op diezelfde wissel. Je kunt dan makkelijk de wissel in boosterkring I plaatsen en de lus met keerlus-electronica in boosterkring II. Zolang je dan maar wel de sectie's A-B-C-D-E in dezelfde boosterkring plaatst.

Sander

Sander

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw U-vorm
« Reactie #36 Gepost op: 30 juli 2012, 18:09:28 »
Sander,

Nu ben ik geheel gerust gesteld. Ik stel liever een (wellicht domme) vraag teveel, dan dat ik mezelf in slaap sus door te snel aan te nemen dat ik het wel begrijp.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw U-vorm
« Reactie #37 Gepost op: 31 juli 2012, 12:16:02 »
Peter,

Het plaatje geeft me nog wel een onbenullig idee. Links en rechts heb je lange sporen naar de beide reeksen opstelsporen. Die reeksen opstelsporen lopen taps toe, ze worden steeds korter naar uiteinden van de wisselstraten.

Stel voor dat je de aanloopsporen (links en rechts) iets korter maakt. Dan kun je de reeksen opstelsporen symetrisch verdelen, de helft van de wisselstraat naar boven en de andere helft naar beneden. Daarmee heb je meer lange opstelsporen beschikbaar.

Sander

@ Sander,

Begrijp ik je suggestie goed, dan zou ik toch de  radius (647 mm) van de bogen van de "ovaal" moeten verkleinen ? Overigens is de lengte van de kortste opstelsporen nog altijd 2,0 m, lang genoeg voor treingarnituren van 1,5 a 1,6 m (bijv. de TEE Vt 11.5 en TEE Ram treinstellen).


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw U-vorm
« Reactie #38 Gepost op: 31 juli 2012, 14:07:22 »
Peter,

Als de sporen 2 mtr lang zijn en de treinen tot 1,6 mtr dan is het niet nodig de reeksen opstelsporen anders in te delen. Ik reken voor dergelijke sporen meestel de lengte van de trein plus ruimte voor de inrij- en stop bezetmelder. Die mogen bij een opstelspoor relatief kort zijn omdat ik nooit op hoge snelheid het opstelspoor ga binnenrijden - binnenrijden is altijd wisselstraat en dus gematigde snelheid.

In jouw situatie zou ik dus zeker de radius van 647 mm aanhouden.

Sander

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw U-vorm
« Reactie #39 Gepost op: 04 augustus 2012, 16:28:03 »
Ter completering hieronder de wijzigingen in het sporenplan met de bijbehorende omschrijving.

Het opstelstation:

https://images.beneluxspoor.net/bnls/mbcversie216schaduwstation_4.jpg[/img]

De omschrijving:

8. Opstelstation
Afkorting: Os
Omschrijving:
Os bestaat uit een ovaal waarin twee maal negen, dus in totaal achttien opstelsporen zijn opgenomen. Slechts één rijrichting (tegen de klok in) is toegestaan om de treinautomatisering niet te compliceren. Er zijn geen engelse- of driewegwissels opgenomen en geen kruisingen. Door middel van de in § 9 omschreven Hellingen zijn op Os het ParadespoorHoog (PsH) en ParadespoorLaag (PsL) en tot slot het Emplacement (E) aangesloten. PsH en PsL zijn zowel aan de west- als aan de oostzijde aangesloten. E vindt uiteraard alleen aan de oostzijde zijn aansluiting. Door deze wijze van aansluiting op het ovaal wordt bewerkstelligd dat westbound treinen vanaf PsH en PsL weer richting eastbound kunnen terugkeren op de beide paradesporen en vice versa, terwijl alternatief gekozen kan worden voor het terugkeren in dezelfde richting (westbound-westbound/eastbound-eastbound).
NB: Dit laatste is van belang voor goederentreinen waarvan de tegentrein bestaat uit het beladen/onbeladen garnituur. Bijvoorbeeld de kolentrein bestemd voor de hoogovens altijd eastbound en de lege kolentrein altijd westbound over het paradespoor.
In totaal is er 56 m opstelspoor (netto) beschikbaar verdeelt over (van noord naar zuid):
O.01: 4,0 m
O.02: 4,0 m
O.03: 4,0 m
O.04: 3,6 m
O.05: 3,2 m
O.06: 2,8 m
O.07: 2,4 m
O.08: 2,0 m
O.09: 2,0 m
O.10: 2,0 m
O.11: 2,0 m
O.12: 2,4 m
O.13: 2,8 m
O.14: 3,2 m
O.15: 3,6 m
O.17: 4,0 m
O.18: 4,0 m
O.19: 4,0 m
Naast bovengenoemde opstelsporen omvat  Os vier aansluitsporen naar en van Hellingen met ieder een lengte van ruim 3 m.
Kleuraanduiding: paars
Hoogte: 0 mm
Totale lengte: oppervlakte 7,0 m x 1,5 m
Booglengte: n.v.t.
Kleinste Radius: bogen ovaal 647 mm
Treinverloop Os:
Vanaf PsH of PsL westbound via Hellingen over Aansluiting west northbound (Awn) naar O.10 tot en met O.19 om vervolgens via Aansluiting oost southbound (Aos) over Hellingen naar PsH of PsL westbound te rijden.
alternatief 1: vanaf O.10 tot en met O.19 via oostelijke boog in ovaal (Klo) naar O.01 tot en met O.09 en vervolgens via Aansluiting west southbound (Awn) naar Hellingen en dan door naar PsH of PsL eastbound.
alternatief 2: vanaf O.10 tot en met O.19 via Aos en Oprit Emplacement (OE) naar E.
Vanaf PsH of PsL eastbound via Hellingen over Aansluiting oost northbound (Aon) naar O.01 tot en met O.09 om vervolgens via Aansluiting west southbound (Aws) over Hellingen naar PsH of PsL eastbound te rijden.
alternatief 1: vanaf O.01 tot en met O.09 via westelijke boog in ovaal (Klw) naar  O.10 tot en met O.19 en vervolgens via Aansluiting oost southbound (Aos) naar Hellingen en dan door naar PsH of PsL westbound.
alternatief 2: vanaf O.01 tot en met O.09 via westelijke boog in ovaal (Klw) naar O.10 tot en met O.19 om vervolgens via Aos en OE het Emplacement op te rijden.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw U-vorm
« Reactie #40 Gepost op: 05 augustus 2012, 00:56:48 »
Opstelstation:



Hellingen ParadespoorHoog:



Hellingen ParadespoorLaag:




Hellingen Emplacement:



Helling Nevenspoor naar Emplacement:



Helling Industriespoor naar Emplacement:



Omschrijving Hellingen:

9. Hellingen
Afkortingen: Afrit west PsH (AwPsH), Oprit west PsH (OwPsH), Afrit west PsL (AwPsL), Oprit west PsL (OwPsL), Afrit oost PsH (AoPsH), Oprit oost PsH (OoPsH), Afrit oost PsL (AoPsL). Oprit oost PsL (OoPsL), Oprit Emplacement (OE), Afrit Emplacement (AE), Oprit/Afrit Nevenspoor/Emplacement (OANs), Oprit/Afrit Industriespoor/Emplacement (OAInd).
NB: Het betreft hier voorlopige werkaanduidingen, uit de afkorting zélf blijkt in één oogopslag welk baanvak het betreft.
Omschrijving:
steigende c.q. dalende baantrajecten bedoeld om hoogteverschillen te overbruggen tussen PsH en Os (van 300 mm naar 0 mm en vice versa), tussen PsL en Os (van 100 mm naar 0 mm en vice versa), tussen E en Os (van 250 mm naar 0 mm en vice versa), tussen Ns en E (van 150 mm naar 250 mm) en tot slot tussen Ind en E (van 400 mm naar 250 mm); de stijgingen c.q. dalingen blijven allen ruim onder de 3 % (meestal circa 2,5 %); vanwege de relatief grote spoorlengten zijn de Hellingen tevens geschikt voor het opstellen van maximaal 22 treinen volgens het "first in first out" principe, d.w.z. zonder inhaalmogelijkheden omdat uiteraard geen wissels zijn opgenomen; in totaal betreft het ruim 68 m spoorlengte (bogen niet meegerekend).
Kleuraanduiding: blauwgroen
Hoogte: variërend
Totale lengte: oppervlakte circa 2 x 4,5 x 1,5 m (linker- en rechterpoot van de U)
Booglengte: n.v.t.
Kleinste Radius: R2 = 420 mm
Treinverloop: zie § 8 Opstelstation

10. Opstel/Afstelcapaciteit
In totaal kunnen er maximaal 50 treinen buiten het zichtbare bereik worden opgesteld. In Os zijn dat er 18 plus 4 op de Aansluitingen. Het OsNs beschikt over 6 opstelsporen (waarvan 4 voor pendelzugen). Op Hellingen is plaats voor 22 treingarnituren. 
[aan de in spec.mbcversie7.2012 opgenomen eis om minimaal dertig treingarnituren uit het zicht te kunnen opstellen is dus ruimschoots voldaan]
NB: In de praktijk zal het niet snel tot 50 treingarnituren komen. Op dit moment is de verwachting dat in de toekomst tot hooguit  circa 35 treinen zal worden uitgebreid.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 997
  • D813 Groningen,1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw U-vorm
« Reactie #41 Gepost op: 06 augustus 2012, 09:58:49 »
De in de Enceclopedie onder "Keerlus" genoemde methode tot het opsporen van "verborgen" keerlussen in het ontwerp nogmaals gevolgd.

Waar kan ik die methode vinden? Heb in de encyclopedie gezocht, maar het niet gevonden.

Mvg,

Henk
H0 2-rail, ECoS, TwinCenter, LocoNet, Koploper, iTrain.

Hermes73

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw U-vorm
« Reactie #42 Gepost op: 06 augustus 2012, 11:21:44 »
Henk: ik denk dat charp deze tekst bedoeld "Gewoon met een rode pen één van de rails volgen op een tekening, net zolang totdat u helemaal rond bent geweest.", uit Keerlusmodule met relais.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw U-vorm
« Reactie #43 Gepost op: 06 augustus 2012, 11:49:47 »
Dat klopt, alleen had ik dat in WinRail uitgevoerd. Dit programma geeft een rode en een groene lijn langs beide spoorstaven. Daar waar een polariteitsprobleen optreedt, wordt dit aangegeven met een rood "bliksemschichtje". Heel handig, maar je moet niet - net als ik per ongeluk - teveel hebben uitgezoomd want dan zie je de waarschuwing al snel over het hoofd (te klein). Dat is de reden dat ik niet gezien had wat Kees-Jan gelukkig wel opmerkte met als gevolg dat ik weer aan de tekentafel belandde.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw U-vorm
« Reactie #44 Gepost op: 06 augustus 2012, 15:02:13 »
Even een kleine aanvulling/correctie op het bovenstaande; waar Kees-Jan mij terecht op wees heb ik niet aan de tekentafel opgelost. Ik volg het advies van Kees-Jan en Sander door het plaatsen van twee extra keerlusmodules op de door hen aangegeven wijze.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB