Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Charles_
Vandaag om 13:57:56
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:57:35
Nieuws 2026 Brekina, PCX 87 door spoorzeven
Vandaag om 13:56:00
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Herb73
Vandaag om 13:46:25
Acme nieuwe ICNG door Quinzeedied
Vandaag om 13:45:52
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 13:40:54
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 13:28:13
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:01:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:48:18
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door VAM65
Vandaag om 12:45:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 12:04:45
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 11:22:21
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 11:02:16
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Falkenberg
Vandaag om 10:33:45
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door Miniature Holland
Vandaag om 09:37:03
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 09:29:31
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:29:10
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 08:49:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Eric B
Vandaag om 06:52:54
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 00:15:33
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Reinout van Rees
Vandaag om 00:00:29
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 November 2025, 21:42:37
Liliput schaal N door RodeDuivel
04 November 2025, 21:38:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
04 November 2025, 21:22:19
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
04 November 2025, 21:21:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Priegelman
04 November 2025, 21:19:50
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
04 November 2025, 21:03:34
LS Models 2025 door Corné81
04 November 2025, 20:43:12
Had de NS4903 rangeerlicht? door ruudns
04 November 2025, 20:29:31
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
04 November 2025, 20:00:47
  

Auteur Topic: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm  (gelezen 94922 keer)

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1896
  • werken met de aaiket
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw U-vorm
« Reactie #15 Gepost op: 14 July 2012, 16:47:54 »
De in de Enceclopedie onder "Keerlus" genoemde methode tot het opsporen van "verborgen" keerlussen in het ontwerp nogmaals gevolgd. Ik kan geen keerlussen ontdekken.

Overigens heeft WinRail de mogelijkheid om kortsluitingen aan te geven. Zo geeft WinRail inderdaad kortsluiting aan in de twee keerlussen in het Nevenspoor, hetgeen ook de verwachting was (zie draadje Testen Baanplan). Maar op geen enkele andere plaats in het aangepaste ontwerp wordt een kortsluiting gemeld.

Niettemin wil ik op dit punt absolute zekerheid hebben, dus zou ik het zeer op prijs stellen als ook andere ogen nog eens naar het ontwerp willen kijken.

Charp
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

rene w.

  • Online Online
  • Berichten: 1297
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw U-vorm
« Reactie #16 Gepost op: 14 July 2012, 16:56:38 »
Charp, mis ik soms een aantal berichten of zit je tegen jezelf te praten
zo nee waarom reageert er dan niet op Charp?

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1896
  • werken met de aaiket
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw U-vorm
« Reactie #17 Gepost op: 14 July 2012, 17:00:43 »
Ik reageer hierboven nader op Sander, Haes en jou. In het laatste berichtje doe ik nogmaals een oproep aan allen om mee te zoeken naar "verborgen" keerlussen.

Charp
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw U-vorm
« Reactie #18 Gepost op: 14 July 2012, 17:01:28 »
Peter,

In dit nieuwe baanplan kan ik geen keerlus ontdekken. Ten opzichte van het eerdere ontwerp heb je veel verbeteringen aangebracht. Heel goed.

Het rode nevenspoor heeft nog wel de dubbele keerlus. Technisch gezien is dat geen probleem, je kunt die electrisch oplossen. Wel creeer je met die keerlussen een probleem in de treinloop.
Neem een getrokken trein, goederen bijvoorbeeld, in gedachten. Die kan met loc voorop het nevenspoor oprijden, de keerlus nemen en vervolgens weer getrokken, dus loc voorop, z'n weg vervolgen. En dan ... ?
Je hebt nergens een andere keerlus, dus nergens kan de trein 'terug keren'. Dus je kunt nu nooit meer als getrokken trein naar het nevenspoor. Je bent gedwongen ergens de loc af te koppelen, omlopen of andere loc voorzetten, en pas daarna heb je de getrokken trein weer goed staan voor het rode spoor.

Sander

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1896
  • werken met de aaiket
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw U-vorm
« Reactie #19 Gepost op: 14 July 2012, 17:17:16 »
Sander,
Blij te zien dat ook jij geen andere keerlussen ziet dan de twee aan het einde van het Nevenspoor.

De doodlopende opstelsporen aldaar zijn inderdaad bedoeld voor trek- duwtreinen/pendeltreinen.

Je opmerking m.b.t. de getrokken treinen is helemaal juist. Daarvan is het de bedoeling dat dit het nodige rangeerwerk oplevert in het kopstation. De loks worden gekeerd in het Bw. Zie ook hieronder.

Charp
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw U-vorm
« Reactie #20 Gepost op: 14 July 2012, 17:18:08 »
Het is jammer dat ik de WinRail plaatjes van het ontwerp niet groter afgebeeld
 krijg. Om een idee te geven; de vierkante vakken omvatten een vierkante meter.

Charp
Peter,

Je kunt plaatjes groter afbeelden via een trucje. Tijdens het plaatsen van je bericht voegt de forumsoftware automatisch de instructie 'width = 400' toe. Je kunt dat wijzigen door de 'width = 400' instructie weghalen. Let wel - weghalen, dus niet het getal 400 aanpassen.

Sander

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1896
  • werken met de aaiket
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw U-vorm
« Reactie #21 Gepost op: 14 July 2012, 17:41:11 »


Gelukt !

Charp
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw U-vorm
« Reactie #22 Gepost op: 14 July 2012, 17:57:26 »
Peter,

Dat is inderdaad gelukt ! - Natuurlijk, had je anders van mij verwacht ?  :)

Het plaatje geeft me nog wel een onbenullig idee. Links en rechts heb je lange sporen naar de beide reeksen opstelsporen. Die reeksen opstelsporen lopen taps toe, ze worden steeds korter naar uiteinden van de wisselstraten.

Stel voor dat je de aanloopsporen (links en rechts) iets korter maakt. Dan kun je de reeksen opstelsporen symetrisch verdelen, de helft van de wisselstraat naar boven en de andere helft naar beneden. Daarmee heb je meer lange opstelsporen beschikbaar.

Omdat je met de 'open frame bouw' werkt, zie ik niet zo snel dat je daardoor andere knelpunten oproept.

Sander

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1896
  • werken met de aaiket
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw U-vorm
« Reactie #23 Gepost op: 14 July 2012, 19:09:01 »
Sander,

Dat lijkt mij geen onbenullig idee. Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt, maar geef ik dan de lekker ruime radius (647 mm) van de beide bogen van de "ovaal"niet op ?

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Rubedino

  • Gast
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw U-vorm
« Reactie #24 Gepost op: 14 July 2012, 19:13:34 »
Hoi,



Zo krijg je een keerlus als je in het zicht deel deze aansluiting maakt.

Succes,

Kees-Jan.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1896
  • werken met de aaiket
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw U-vorm
« Reactie #25 Gepost op: 14 July 2012, 19:35:12 »
Kees-Jan,

Helemaal juist. Vandaar dat ik dat uitdrukkelijk probeer te vermijden. De aangesloten paradesporen zijn zodanig aangesloten dat er geen polariteitsproblemen optreden.

Alleen het emplacement heeft dit probleem merk ik zojuist. Vereenvoudigd weergegeven komt het hier op neer.

Links is kopstation; rechts via paradespoor naar  opstelstation.

Analoog weet ik wel een oplossing. Hoe zit dat digitaal ?

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Rubedino

  • Gast
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw U-vorm
« Reactie #26 Gepost op: 14 July 2012, 19:38:56 »
Kijk:



Er is helemaal geen probleem op het moment dat je een keerlus maakt. Daar zijn digitaal erg goede oplossingen voor.

In de wiki zul je die dan ook vinden.

Met een keerlusmodule heb je namelijk de oplossing.

succes,

kees-Jan
« Laatst bewerkt op: 14 July 2012, 19:41:18 door Kees-Jan van Vessem »

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1896
  • werken met de aaiket
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw U-vorm
« Reactie #27 Gepost op: 14 July 2012, 19:48:13 »
Kees-Jan,

In grote lijnen begrijp ik wel hoe een keerlusmodule werkt. Ik zie alleen nog niet voor mij hoe ik de secties moet maken in het geval van polariteitswisseling bij een wisselstraatprobleem zoals je hierboven ook terecht hebt omcirkeld.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Rubedino

  • Gast
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw U-vorm
« Reactie #28 Gepost op: 14 July 2012, 19:51:16 »
Peter,

Alles staat in de link die ik je eerder liet zien. Je legt de keerlus gewoon in de twee buitenste verticale sporen van de paarse tekening.



Kees-Jan

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1896
  • werken met de aaiket
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw U-vorm
« Reactie #29 Gepost op: 14 July 2012, 20:55:52 »
Kees-Jan,

Mijn dank is groot ! Het is dan toch zeker wel zaak dat de in te bouwen secties in dezelfde "boosterkring" moeten zitten als het gedeelte dat door jou met rood is omcirkeld ?

Ik ben weliswaar een groentje op digitaal gebied, maar ik snap wel dat deze baan met de treingarnituren die er op moeten rijden, noodzaken tot het gebruik van meerdere boosters.

Charp
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB