Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm  (gelezen 85627 keer)

könings

  • Gast
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #345 Gepost op: 24 maart 2017, 21:00:12 »
Maar in ieder geval niet geheel in lijn met het dak, zoals deze zijn opgehangen aan jouw loods. De idee van 44 is zeker het overwegen waard.

Nog meer groeten, Bas

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #346 Gepost op: 24 maart 2017, 23:35:37 »
En met die laatste opmerking van Bas kunnen wij weer terug naar het bouwdraadje, waar het dakgotendilemma speelt en al of niet de wereld uitgeholpen wordt  :D.

Sander, Frans en Bas, mijn dank voor het brengen van meer klaarheid ! Het is mij kennelijk nooit opgevallen dat die ronde dakgoten wat naar voren afhangend worden bevestigd.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #347 Gepost op: 08 september 2017, 01:30:56 »
Een eerste aanzet. Voor het geplande Bw beschik ik nu over een "Fertigmodell" van het "Öllager" van Faller (catalogusnummer 120157). Dat was het eerst niet, maar omdat ik het in elkaar heb geplakt is het het nu wel. Dat is maar goed ook, want daardoor heb ik de maten van de tanks nauwkeurig kunnen opmeten. Ik moest wel, omdat Faller geen gegevens openbaar maakt over de capaciteit van de tanks. Het lijkt wel of ze er bij Faller van uitgaan dat wij dit product kopen om het voor de sier op onze baan te zetten. Zo werkt het natuurlijk niet.

Het gaat om dit model:





Eigenlijk nog niet eens zo verkeerd, mits deskundig vervuild.


Door het nauwgezet volgen van de wederwaardigheden in het draadje van Jan (44) ben ik tot de conclusie gekomen dat er hier iets volstrekt verkeerd gaat met mijn Öllager. Het moet anders. Vanwege het degelijke lijmwerk, krijg ik het geheel met geen mogelijkheid meer gedemonteerd.

Jammer, maar helaas. Morgen bestel ik andermaal catalogusnummer 120157. Wat zeg ik ? Ik doe er twee, in verband met de nodige extra onderdelen voor een fatsoenlijke (voorgeschreven) "Auffangraum" en wat extra leidingen. Bovendien had ik berekend dat ik vier liggende ketels nodig heb.

Beter ten hele gekeerd dan ten halve gedwaald. Dat geldt ook voor die veronderstelde deskundige vervuiling, waarvan ik nu begrijp dat het juist schoon moet.


Peter

HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #348 Gepost op: 08 september 2017, 17:24:37 »
De Auffangraum lijkt me wel in orde. Verder lijkt me ook niet dat er veel mis is met dit ensemble. Als je er nog eentje bij bestelt en de staande ketel daarvan weglaat (of naast de staande van deze neerzet) dan heb je ook vier (liggende) ketels, netjes in hun eigen opvangbakje.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #349 Gepost op: 08 september 2017, 19:04:41 »
Als je er nog eentje bij bestelt en de staande ketel daarvan weglaat (of naast de staande van deze neerzet) dan heb je ook vier (liggende) ketels, netjes in hun eigen opvangbakje.
Zie foto in jouw draadje van het echte Lümmeln. De twee staande kunnen dan samen mooi een oliehandel worden aan de losweg oid

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1190
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #350 Gepost op: 08 september 2017, 22:24:24 »
Hallo Peter,

Als je het hele handeltje in water van 70 graden legt laten vrijwel alle lijmen zonder problemen los en kun je de zaak opnieuw gebruiken.
Dit gaat zelfs op voor secondelijm ed

succes jan dcargo

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #351 Gepost op: 09 september 2017, 12:32:27 »
Mijn oorspronkelijke plan was om het bouwpakketje na het plakken alleen nog maar wat te vervuilen. Met de pas verworven wetenschap ben ik tot het inzicht gekomen dat het zo niet moet. De tanks moeten niet zozeer vervuild worden, maar worden voorzien van een lichtere kleur. Dat moet gebeuren vóór montage, want ik kan er nu niet meer goed bij. Tevens kan ik dan de bodem van de opvangbak de gewenste behandeling geven.
Verder wil ik nog de nodige extra leidingen aanbrengen op basis van de door Dirkjan getoonde tekening. De twee extra liggende tanks van Faller no. 130948 zijn niet voorzien van een opvangbak, dus kan ik net zo goed een extra setje Faller no. 120157 bestellen. Tot slot zint de opstelling van de tanks mij niet als ik ze wil samenvoegen tot vier liggende tanks. Kortom; het wordt "kitbashing".

De tip van Jandcargo ga ik vandaag uitproberen. Als het lukt win ik ook een staande tank, waarvan ik al had vastgesteld dat ik er drie nodig heb.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #352 Gepost op: 09 september 2017, 13:16:29 »
Wacht eens even. Voordat ik de doos ga opzoeken waar mijn Öllager in zit, wil ik zeker weten dat de 70 gr water-oplos-methode ook werkt voor deze lijm:


162

Het is al weer lang geleden dat ik het betreffende bouwpakketje in elkaar geplakt heb, zodat ik niet meer weet welke lijm ik destijds heb gebruikt, maar het zou heel goed deze lijm of iets soortgelijks geweest kunnen zijn. Dit soort lijmen lossen plastic op, waardoor je de delen min of meer aan elkaar last.

Ik vraag mij af of een dergelijke verbinding wel in warm water oplost.


Peter
« Laatst bewerkt op: 09 september 2017, 15:31:31 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #353 Gepost op: 09 september 2017, 15:10:14 »
Ach, wat...ik probeer het gewoon.



163

Het geheel in water met een temperatuur van 70 graden.

Werkt het niet, is er niets aan de hand. Het bouwpakketje droogt wel weer. Werkt het wel, dan werkt het.

Ben benieuwd.


Peter


« Laatst bewerkt op: 09 september 2017, 15:32:38 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #354 Gepost op: 09 september 2017, 15:12:32 »
Wij ook  :)

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #355 Gepost op: 09 september 2017, 16:31:08 »
Het enige wat na twee uur weken los komt is een miezerig pijpje en het dakje van de pompbedieningskeet (?).



164


De rest blijft muurvast vastzitten. Wel lekker schoon geworden. Ik denk dat ik de zaag ga zetten in de bodemplaat om de "Hochtank", inclusief opvangbak te separeren.

Iets anders is dat de "Ölkran" van Faller mij minder bevalt.


165


Die van Weinert vind ik mooier.



166


Daar heb ik er gelukkig maar één van nodig. Weinert rekent € 54,99 voor zo'n dingetje, terwijl een compleet Öllager van Faller € 39,99 kost  :-\.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #356 Gepost op: 09 september 2017, 17:57:38 »
Het enige wat na twee uur weken los komt is een miezerig pijpje en het dakje van de pompbedieningskeet (?).

....

Helaas  :)  Die Ölkran, is die voor oliegestookte stoomloks of ook voor andere loks? (Hoewel ik niet zou weten waarvoor eigenlijk)

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #357 Gepost op: 09 september 2017, 18:29:43 »
Ik weet niet beter dan dat het hier gaat om een speciale voorziening voor oliegestookte stoomloks, Martijn.

"Zu den am weitesten verbreiteten Anlagen zählte der analog dem Wasserkran aufgebaute Ölkran. Damit der zähflüssige Öl die zum Umpumpen nötige geringe Viskosität behielt, war sein Standrohr beheizbar".

Als je goed kijkt zie je op plaatje 165 en 166 het apparaat zitten om de zware stookolie te verwarmen teneinde de viscositeit voldoende laag te houden voor het pompen naar de bunkertanks in de tender.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #358 Gepost op: 09 september 2017, 22:02:56 »
Dank!  :)

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #359 Gepost op: 01 december 2020, 12:14:23 »
Hi,

Toevallig hier terecht gekomen erg interessant de info over dit te bouwen BW.
Ga zelf ook een BW bouwen maar wordt hier ook nog gebouwd ?

groet
Harald