Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Piko NS 2015 stroomafname probleem door meino
Vandaag om 12:03:59
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:41:44
Doornvliet door Wim Vink
Vandaag om 11:25:08
De (3d) knutsels van Ronald. door Edsko Hekman
Vandaag om 11:21:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm  (gelezen 85637 keer)

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #330 Gepost op: 16 februari 2017, 12:21:49 »
Het volgende plaatje is één van de vele voorbeeldfoto's die als basis dient voor de vormgeving van mijn baan. Het gekozen motief van spoorknooppunt en staalindustrie. De sfeer is somber en neerslachtig, waarmee ik mij wil afzetten tegen de baan uit mijn jeugd, destijds nog vol pittoreske vakwerkhuizen met een oude stadswal en veel chaletachtige huizen in een idyllisch landschap.



156
Bron: Der Eisenbahnknoten Völklingen, Janson & Schöpp ( uitgegeven door Sutton Verlag Gmbh).

Een mooi voorbeeld van twee eilandperrons in een boog met links een bundel sporen voor het goederenverkeer.






Om praktische redenen moest dat in mijn ontwerp andersom, zodat de kleinste radius van de perronsporen niet beneden de 1000 mm hoeft te komen. De perrons zelf hebben een lengte van 3000 mm, ruim voldoende voor mijn langste personentrein (max. 2500 mm).


Peter

« Laatst bewerkt op: 16 februari 2017, 12:45:14 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #331 Gepost op: 03 maart 2017, 15:22:09 »
Op afbeelding 156 valt goed te zien dat zware industrie met  hoogovens zich kenmerkt door veel schoorstenen. Alleen al op die foto tel ik er al tien. Daar zal ik er dus ook wat van moeten hebben.

Een van de fraaiste exemplaren vind ik deze:



157



Ik zal er alleen geen tien van bestellen, want Auhagen rekent voor één zo'n ding € 22,90 en om nu voor een kleine tweehonderddertig euro aan schoorstenen in huis te halen vind ik wat te gortig.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3377
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #332 Gepost op: 03 maart 2017, 23:03:48 »
Twee echte en de rest foto achtergrond?
groeten,
Auke

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #333 Gepost op: 04 maart 2017, 11:56:49 »
Daar zal inderdaad de oplossing in moeten worden gevonden, Auke. Gelukkig komen die hoogovens op de rechterpoot van de "M", want ik zou niet weten hoe ik de middelste poot van achtergronden moet voorzien  ;).


Peter
« Laatst bewerkt op: 04 maart 2017, 19:35:25 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #334 Gepost op: 04 maart 2017, 21:30:12 »
Dit is het sfeertje wat ik zoek voor die rechterpoot:



158

Dat gaat lukken met behulp van wat van deze bouwpakketjes.


Peter
« Laatst bewerkt op: 04 maart 2017, 21:39:51 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #335 Gepost op: 14 maart 2017, 10:51:59 »
Nou, dit lijkt me eerder een doodgewone 050er met een doorsnee goederentrein. Ik zie E-tjes en onderlossers en ander standard spul, geen torpedowagens achter de lok

dirkjan


Hierbij alsnog de "Suppenzug", zoals die volgens het onderschrift bij die andere foto ook al te zien zou zijn en waarover twijfel was ontstaan.



159
Bron: Drehscheibe Online


Vier Torpedowagens met daartussen steeds twee E-tjes, getrokken door een Br 50 in de omgeving van Dillingen.

Als ik deze trein zou willen uitbeelden, mag ik die E-tjes wel verzwaren anders gaat het fout  ;).


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 837
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #336 Gepost op: 22 maart 2017, 14:50:43 »
Kopie van de schoorsteen trekken door inscannen en 3D printen? Of bouwen, afgieten, mal maken?

Groet, Sicco Jan

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #337 Gepost op: 22 maart 2017, 15:21:08 »
Er zijn ook nog goedkopere schoorstenen, ook tussen de 25 en 35 cm hoog.

Groet,
michel

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #338 Gepost op: 23 maart 2017, 08:43:58 »
Ha,ha,....nog even en ik zie door de schoorstenen de industrie niet meer ! Dank voor de link, Michel.

Wat dat 3D printen betreft,.....ik ben al blij als ik mijn 2D printer aan de praat krijg, Sicco Jan. Een mal maken daarentegen is nog niet zo'n gek idee. Daar ga ik mij eens in verdiepen, want daar liggen natuurlijk veel meer toepassingsmogelijkheden.




160
Bron: Geschichte der Dillinger Hütte, Wikipedia.


Dat het van die schoorstenen niet overdreven is kan uit het bovenstaande plaatje blijken. Het is de Dillinger Hütte rond 1900.



Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #339 Gepost op: 24 maart 2017, 09:16:24 »
In de verdere zoektocht naar gebouwen die de natuurlijke omgeving van "Bahnhofsvorfeld" moeten ontsieren vond ik onderstaande afbeelding. De stijlkenmerken van dit gebouw vertonen mijns inziens verrassende gelijkenissen met mijn goederenloods in aanbouw. Het zou dezelfde architect geweest kunnen zijn.




161
Bron: Geschichte der Dillinger Hütte, Wikipedia.


Net op het moment dat ik deze foto als voorbeeld in mijn archiefje voor eventuele toekomstige zelfbouw wilde stoppen, viel mijn oog op een saillant detail. Het valt niet heel goed te zien - ik kan het dus mis hebben -, maar het lijkt er op dat de dakgoten zijn opgehangen in overeenstemming met de daklijn !

Dit schreeuwt om nader onderzoek, voordat ik alsnog de slijpschijf in mijn dakgoten zet.


Peter
« Laatst bewerkt op: 27 maart 2017, 10:56:19 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #340 Gepost op: 24 maart 2017, 11:47:30 »
Er hangt inderdaad een dakgoot aan de dakrand.
De regenwaterafvoer is duidelijk zichtbaar aan de linkerkant van het dakvlak op de beide gevels.
Aan de rechterkant is er ook een afvoer tegen de muur te zien, de aansluiting naar het dak valt volledig in het duister  ;)

Ik zou je goederenloods ook voorzien van een dakgoot. Dat werkt ook zoveel leuker als je binnen en buiten moet lopen bijeen zachte regenbui, in plaats van altijd de drup in je nek te krijgen  ;) 8)
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #341 Gepost op: 24 maart 2017, 17:28:29 »
Ik denk dat er sprake is van een misverstandje, Frans. De vraag is niet; goot of geen goot. Het gaat erom hoe die opgehangen wordt. Met de daklijn mee - dus voorover hangend - of waterpas.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #342 Gepost op: 24 maart 2017, 17:36:37 »
Peter,

Een halfronde goot wordt altijd een klein beetje met de daklijn mee gemaakt, dus een klein beetje voorover hangend. De reden is dat als de goot verstopt is en dus gaat overlopen, het water niet langs de muur gaat lopen maar vrij naar beneden valt. Op die manier heb je iets minder kans op een doorweekte muur.

Bij de niet halfronde goten, de echte bakken met zinkbekleding, is de opstaande rand aan de buitenkant iets lager, zodat ook daar de overloop aan de goede kant valt.

Sander

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #343 Gepost op: 24 maart 2017, 18:14:51 »
plaatjes zeggen soms zoveel meer, ook al is het uit het heden, het zal vroeger echt niet anders gedaan geweest zijn.




Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

könings

  • Gast
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #344 Gepost op: 24 maart 2017, 20:47:31 »
Het klopt inderdaad dat ronde dakgoten naar voren afhangend worden opgehangen en zoals hierboven al aangehaald om bij verstopping van de goot het water alsnog met een redelijke afstand van de muur ter aarde te laten storten. Bij vakwerkgebouwen zie je dat de daken zelfs meters overhangen, aangezien zink, lood en dergelijke vaak te duur waren om te "verspillen" aan het betere goot- en drainagewerk. Alles om de muur droog te houden...

Mvg Bas