Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Mitchell
Vandaag
om 21:16:28
Roco wagon openen
door
grossraumwagen
Vandaag
om 21:02:45
NS 3502 van zwart naar groen
door
orientexpress
Vandaag
om 20:59:27
NS-1000 in spoor-1
door
FritsT
Vandaag
om 20:43:15
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Huup
Vandaag
om 20:37:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Bob R.
Vandaag
om 19:43:13
4 oktober modelspoorbeurs Houten
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:39:41
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor?
door
Peter Kleton
Vandaag
om 19:35:43
Raadplaatje
door
Ronald69
Vandaag
om 19:33:55
Märklin 2025
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:33:30
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:21:06
Mooi weer om buiten te spelen
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:15:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:08:12
MB-module: "Charleroi Route de Mons"
door
Marc tramt
Vandaag
om 18:23:08
Pfarrerwinkel bahn
door
Frank 123
Vandaag
om 18:02:38
De wijntrein
door
Frits C
Vandaag
om 17:32:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
NS264
Vandaag
om 16:30:06
Mijnbouw Indonesië
door
NS264
Vandaag
om 16:28:06
Een nieuw begin
door
dreezy
Vandaag
om 15:51:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 15:21:44
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 12:33:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Eric B
Vandaag
om 12:15:48
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 11:03:31
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing
door
Henk Veenstra
Vandaag
om 10:36:45
rode multimaus defect
door
Sikko
Vandaag
om 10:13:20
Modelspoorbaan van Einte
door
MOVisser
Vandaag
om 09:43:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 08:46:12
Acme nieuwe ICNG
door
Jeroen Water
Vandaag
om 06:37:06
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald
door
Ronald Halma
Vandaag
om 02:00:06
Piko 2025
door
Duikeend
Vandaag
om 01:16:07
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
Vorige
-
Volgende
-
1
...
4
5
[
6
]
7
8
...
25
Omlaag
Auteur
Topic: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm (gelezen 94095 keer)
charp
Peter
Offline
Berichten: 1896
werken met de aaiket
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw U-vorm
«
Reactie #75 Gepost op:
04 November 2012, 22:37:49 »
Zou een van de door mij zeer gewaardeerde Heren Moderatoren in het onderwerp van dit door mij gestarte Topic "U-vorm" kunnen veranderen in "M-vorm" ?
Mijn dank is op voorhand groot !
Peter
Gelogd
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB
charp
Peter
Offline
Berichten: 1896
werken met de aaiket
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw U-vorm
«
Reactie #76 Gepost op:
05 November 2012, 22:38:39 »
@Tijgernootje
Hoezo te veel rails met een onduidelijk doel ?
Allemaal Bahnhofsvorfeld !
Peter
Gelogd
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB
charp
Peter
Offline
Berichten: 1896
werken met de aaiket
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw U-vorm
«
Reactie #77 Gepost op:
05 November 2012, 22:46:41 »
Dit wordt mij inderdaad te gortig in mijn keldertje
:
Hoewel: op de middenpoot kan ik nog wel iets kwijt.
Peter
Gelogd
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB
santerdam
Offline
Berichten: 3865
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw U-vorm
«
Reactie #78 Gepost op:
05 November 2012, 22:49:40 »
Wellicht heb je hier nog plaats voor ......
Sander
Gelogd
charp
Peter
Offline
Berichten: 1896
werken met de aaiket
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw U-vorm
«
Reactie #79 Gepost op:
05 November 2012, 23:03:05 »
Kijk, dat bedoel ik. Allemaal Bahnhofsvorfeld !
Wat zit ik toch te tobben met die paar wisseltjes en een enkel spoortje in mijn ontwerp
.
Wie heeft het nog over "Weniger ist mehr" ?
Peter
Gelogd
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB
charp
Peter
Offline
Berichten: 1896
werken met de aaiket
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw U-vorm
«
Reactie #80 Gepost op:
05 November 2012, 23:14:27 »
@Sander
Naar aanleiding van je laatste tip heb ik nog even goed naar het plaatje gekeken. Het is bij nader inzien toch niets voor mij.Ik vind de opstelsporen veel te kort !
Waar is dit trouwens ?
Peter
Gelogd
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB
santerdam
Offline
Berichten: 3865
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw U-vorm
«
Reactie #81 Gepost op:
05 November 2012, 23:24:46 »
Peter,
Ooit vond ik het plaatje op internet. Inmiddels kom je het op veel sites tegen, dus ik kan niet zien waar de oorspronkelijke is geplaatst. Omdat alle foto's de naam 'frankfurt ice jpg38927' hebben, zal het waarschijnlijk Frankfurt zijn.
Wel jammer dat de opstelsporen te kort zijn, anders had je er een aardig ontwerp mee gehad
Sander
Gelogd
santerdam
Offline
Berichten: 3865
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw U-vorm
«
Reactie #82 Gepost op:
05 November 2012, 23:33:05 »
Als je even via Google Earth kijkt, kun je de fotoplek snel vinden. Het is vlak voor het hoofdstation in Frankfurt - hooguit 1 treinlengte voor de perrons beginnen. Overigens is daar in de buurt nog wel wat meer spoor te vinden !
Sander
Gelogd
charp
Peter
Offline
Berichten: 1896
werken met de aaiket
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw U-vorm
«
Reactie #83 Gepost op:
06 November 2012, 10:42:40 »
Sander,
Via Google Earth heb ik inderdaad de locatie van de sporenbundel bij Frankfurt gevonden. Wat een indrukwekkende hoeveelheid rails ! Vooralsnog houd ik toch maar vast aan mijn eigen ontwerp
. Het is al ambitieus genoeg. Wat vind je trouwens van de laatste wijziging met de middenpoot ?
Fred,
Inmiddels heb ik het Novembernummer van het Eisenbahn Journaal aangeschaft. Hoewel ik al - mede op basis van jouw suggestie - had besloten om af te zien van het gebruik van "Mein Gleis" van Weinert, heb ik met veel belangstelling het artikel over dit nieuwe product gelezen. Vooral de foto's laten zien hoe indrukwekkend de detaillering is. Zonder twijfel is dit de mooiste "productierails" die op dit moment op de markt is. Over de bedrijfszekerheid valt nog niet veel te zeggen.
Wat betreft Tillig Elite ben ik mij nog verder aan het verdiepen. Ik had daar al eens naar gekeken, maar om een of andere reden heb ik het toen daarbij gelaten. Ik ben er nog niet aan toe gekomen om m.b.v. WinRail te bekijken hoe e.e.a. uitpakt voor mijn ontwerp.
Tot zover.
Peter
Gelogd
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB
tijgernootje
Offline
Berichten: 12261
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw U-vorm
«
Reactie #84 Gepost op:
08 November 2012, 18:43:38 »
Valt weinig meer aan te wijzigen geloof ik als ik het zo "vluchtig" bekijk en doorlees
Dat wordt bouwen dus
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
frederik19630
Offline
Berichten: 775
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
«
Reactie #85 Gepost op:
08 November 2012, 21:54:46 »
Peter,
inderdaad, Weinert's mein-gleis is indrukwekkend spul, als ik ooit nog eens een diorama/module ga bouwen
ga ik het gebruiken.
Zelf ben ik dik tevreden over Tillig, tov van de smalspoorvariant
die ik 8 jaar terug aangeschaft hebben ze een stevige kwaliteitsslag gemaakt.
fred
Gelogd
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html
charp
Peter
Offline
Berichten: 1896
werken met de aaiket
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
«
Reactie #86 Gepost op:
09 November 2012, 13:54:19 »
Fred,
Het kost de nodige tijd om in WinRail het sporenplan in het zichtbare bereik om te zetten naar Tillig Elite. Ik haal hiermee heel wat overhoop, maar dat vind ik niet erg zolang er zicht is op verbeteringen van mijn ontwerp.
Op dit moment kom ik enigszins in de knoop met de benodigde ruimte voor de aandrijvingen onder de Tillig wissels. Ik moet daar bovendien van onderen bij kunnen komen. Hoe heb jij dat opgelost ?
Floris,
Niets ligt definitief vast. Als het moet begin ik geheel opnieuw vanaf "scratch". Het enige dat werkelijk vast staat zijn de segmenten van 1,6 m x 2,0 m en de beschikbaar komende ruimte. Waar ik verder ook niet aan wil tornen is mijn vooraf opgestelde "programma van eisen". Hierin zitten voor mij minimaal drie "overriding principles". Het betreft kwesties die mij aan mijn vorige baan in toenemende mate begonnen te storen. Zo wil ik in het zichtbare bereik absoluut geen bogen meer met een radius van minder dan 900 mm, maar liever nog ruimer. Verder is voor mij van belang dat er "vrije" baanvakken komen die minimaal 2,5 a 3 x de lengte hebben van de langste trein (bij mij circa 2,5 m). Tot slot houd ik vast aan het uitbeelden van een middelgroot Bw. Alleen al met deze randvoorwaarden in het achterhoofd blijkt bijvoorbeeld een doorgangsstation, inclusief de benodigde wisselstraten geen optie meer. Ik houd dan geen ruimte meer over voor vrije baanvakken van voldoende lengte en het Bw. Vandaar het thema "Bahnhofsvorfeld". Dat neemt niet weg dat ik open blijf staan voor suggesties.
Peter
«
Laatst bewerkt op: 09 November 2012, 14:02:40 door charp
»
Gelogd
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB
frederik19630
Offline
Berichten: 775
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
«
Reactie #87 Gepost op:
09 November 2012, 16:45:44 »
peter,
ik heb zelf conrad aandrijvingen, nemen niet de meeste ruimte, maar eentje is nu wat aan het haperen.
Inmiddels zou ik denk ik servos gebruiken, die kun je ook over grotere afstand plaatsen om bereikbaarheid te
garanderen.
fred
Gelogd
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html
charp
Peter
Offline
Berichten: 1896
werken met de aaiket
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
«
Reactie #88 Gepost op:
18 November 2012, 14:20:02 »
Met de wisselaandrijvingen van Fleischmann had ik in het ontwerp rekening gehouden voor wat betreft bereikbaarheid i.v.m. onderhoud/vervanging. Bij het omzetten naar Tillig Elite moet dit aspect geheel opnieuw worden doordacht. Er moet nogal wat geschoven worden met al het pas- en meetwerk van dien. Dat duurt dus wat langer.
Ondertussen heb ik aan het Industriespoor wat verder zitten sleutelen.
Het grote rechthoekige vlak op de rechterpoot is de plaats waar artikelnr. 17042 van Joswood (Hochofen, Ofenhalle Doppelausführung) over de sporen geplaatst zal worden, althans dat is de bedoeling (met wat aanpassingen aan het gebouw).
Onder dit magnifieke stukje industriële architectuur is plaats voor 6 doorgangssporen. Om de suggestie te wekken dat de sporen ook inderdaad doorlopen, heb ik wat loze stukjes rails gepland (links onderin). De bedoeling is uiteraard dat de aansluitsporen (lichtblauw en blauwgrijs) aan het zicht worden onttrokken. De rest van deze aansluitingen zullen verborgen worden door fabrieksgebouwen, die hoog genoeg moeten zijn om het vrije profiel te waarborgen.
Het punt is nu dat ik geen ervaring heb met de producten van Joswood. De afbeeldingen op de website van Joswood beloven wel veel goeds.
Kan iemand hier iets over zeggen ? Gelet op de forse prijs van bovengenoemd artikel, durf ik nog niet zonder meer tot bestelling over te gaan
Peter
P.S. De twee kleine vierkantjes rechts onderin zijn twee koeltorens van Trix (artikelnr. 66116), ook al weer uit productie maar dit keer was ik nog juist op tijd.
«
Laatst bewerkt op: 18 November 2012, 18:14:09 door charp
»
Gelogd
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB
charp
Peter
Offline
Berichten: 1896
werken met de aaiket
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
«
Reactie #89 Gepost op:
18 November 2012, 18:00:45 »
Met het onderstaande bouwwerk van Joswood wil ik de sporen, die dienen ter ontsluiting van het Industriespoor, aan het zicht onttrekken (zie hierboven).
L 750 mm x B 880 mm x H 850 mm. Volgens Joswood het grootste HO bouwpakket ooit en dat geloof ik.
Ik vind het zo mooi dat ik bereid ben om Sinterklaas, Kerst en een paar verjaardagen hieraan op te offeren door al die feestdagen op een hoop te gooien. Ook het spaarvarken moet maar sneuvelen.
Iemand ervaring met Joswood ?
Peter
«
Laatst bewerkt op: 18 November 2012, 18:06:21 door charp
»
Gelogd
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
Vorige
-
Volgende
-
1
...
4
5
[
6
]
7
8
...
25
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm