Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

19 Toen door Rick
Vandaag om 19:40:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 19:30:56
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door Dave.......
Vandaag om 19:30:36
20 jaar BNLS door Marco1044
Vandaag om 19:29:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door puntenglijder
Vandaag om 19:27:27
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 19:23:59
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 19:00:00
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door lrrw
Vandaag om 18:55:29
Handregelaar aan IB Basic door laurent
Vandaag om 18:51:08
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 18:37:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:59:07
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 17:50:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door KNed
Vandaag om 16:41:47
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
Vandaag om 16:33:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:22:52
Spoorhumor door Eric B
Vandaag om 12:21:56
? Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door Arjan6511
Vandaag om 11:43:27
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 11:35:34
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door damngrazy
Vandaag om 11:11:14
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:01:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:39:45
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Rick
Vandaag om 10:12:45
VERPLAATST: Link trainer (was:: TEE treinstel) door Reinout van Rees
Vandaag om 09:47:12
De projecten van Ruben (NL H0) door Frank 123
Vandaag om 07:02:43
LS Models 2025 door spoorzeven
19 June 2025, 23:18:38
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
19 June 2025, 21:45:01
The Southern Pacific & California Northern door Ronald Halma
19 June 2025, 21:43:01
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
19 June 2025, 21:32:13
Station Roodeschool door Torikoos
19 June 2025, 21:14:12

Auteur Topic: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm  (gelezen 91348 keer)

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw U-vorm
« Reactie #75 Gepost op: 04 November 2012, 22:37:49 »
Zou een van de door mij zeer gewaardeerde Heren Moderatoren in het onderwerp van dit door mij gestarte Topic "U-vorm" kunnen veranderen in "M-vorm" ?

Mijn dank is op voorhand groot !

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #76 Gepost op: 05 November 2012, 22:38:39 »
@Tijgernootje

Hoezo te veel rails met een onduidelijk doel ?

Allemaal Bahnhofsvorfeld !

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #77 Gepost op: 05 November 2012, 22:46:41 »
Dit wordt mij inderdaad te gortig in mijn keldertje  :):

Hoewel: op de middenpoot kan ik nog wel iets kwijt.

Peter

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #78 Gepost op: 05 November 2012, 22:49:40 »
Wellicht heb je hier nog plaats voor ......  ;D

Sander

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #79 Gepost op: 05 November 2012, 23:03:05 »
Kijk, dat bedoel ik. Allemaal Bahnhofsvorfeld !

Wat zit ik toch te tobben met die paar wisseltjes en een enkel spoortje in mijn ontwerp  ;D.

Wie heeft het nog over "Weniger ist mehr" ?

Peter

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #80 Gepost op: 05 November 2012, 23:14:27 »
@Sander
Naar aanleiding van je laatste tip heb ik nog even goed naar het plaatje gekeken. Het is bij nader inzien toch niets voor mij.Ik vind de opstelsporen veel te kort !  ;D

Waar is dit trouwens ?

Peter

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #81 Gepost op: 05 November 2012, 23:24:46 »
Peter,

Ooit vond ik het plaatje op internet. Inmiddels kom je het op veel sites tegen, dus ik kan niet zien waar de oorspronkelijke is geplaatst. Omdat alle foto's de naam 'frankfurt ice jpg38927' hebben, zal het waarschijnlijk Frankfurt zijn.

Wel jammer dat de opstelsporen te kort zijn, anders had je er een aardig ontwerp mee gehad  :D

Sander

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #82 Gepost op: 05 November 2012, 23:33:05 »
Als je even via Google Earth kijkt, kun je de fotoplek snel vinden. Het is vlak voor het hoofdstation in Frankfurt - hooguit 1 treinlengte voor de perrons beginnen. Overigens is daar in de buurt nog wel wat meer spoor te vinden !

Sander

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #83 Gepost op: 06 November 2012, 10:42:40 »
Sander,
Via Google Earth heb ik inderdaad de locatie van de sporenbundel bij Frankfurt gevonden. Wat een indrukwekkende hoeveelheid rails ! Vooralsnog houd ik toch maar vast aan mijn eigen ontwerp  :). Het is al ambitieus genoeg. Wat vind je trouwens van de laatste wijziging met de middenpoot ?

Fred,
Inmiddels heb ik het Novembernummer van het Eisenbahn Journaal aangeschaft. Hoewel ik al - mede op basis van jouw suggestie - had besloten om af te zien van het gebruik van "Mein Gleis" van Weinert, heb ik met veel belangstelling het artikel over dit nieuwe product gelezen. Vooral de foto's laten zien hoe indrukwekkend de detaillering is. Zonder twijfel is dit de mooiste "productierails" die op dit moment op de markt is. Over de bedrijfszekerheid valt nog niet veel te zeggen.
Wat betreft Tillig Elite ben ik mij nog verder aan het verdiepen. Ik had daar al eens naar gekeken, maar om een of andere reden heb ik het toen daarbij gelaten. Ik ben er nog niet aan toe gekomen om m.b.v. WinRail te bekijken hoe e.e.a. uitpakt voor mijn ontwerp.

Tot zover.

Peter

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #84 Gepost op: 08 November 2012, 18:43:38 »
Valt weinig meer aan te wijzigen geloof ik als ik het zo "vluchtig" bekijk en doorlees  ;)
Dat wordt bouwen dus  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

frederik19630

• Offline Offline
Re:"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #85 Gepost op: 08 November 2012, 21:54:46 »
Peter,

inderdaad, Weinert's mein-gleis is indrukwekkend spul, als ik ooit nog eens een diorama/module ga bouwen
ga ik het gebruiken.

Zelf ben ik dik tevreden over Tillig, tov van de smalspoorvariant
die ik 8 jaar terug aangeschaft hebben ze een stevige kwaliteitsslag gemaakt.

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #86 Gepost op: 09 November 2012, 13:54:19 »
Fred,

Het kost de nodige tijd om in WinRail het sporenplan in het zichtbare bereik om te zetten naar Tillig Elite. Ik haal hiermee heel wat overhoop, maar dat vind ik niet erg zolang er zicht is op verbeteringen van mijn ontwerp.

Op dit moment kom ik enigszins in de knoop met de benodigde ruimte voor de aandrijvingen onder de Tillig wissels. Ik moet daar bovendien van onderen bij kunnen komen. Hoe heb jij dat opgelost ?

Floris,

Niets ligt definitief vast. Als het moet begin ik geheel opnieuw vanaf "scratch". Het enige dat werkelijk vast staat zijn de segmenten van 1,6 m x 2,0 m en de beschikbaar komende ruimte. Waar ik verder ook niet aan wil tornen is mijn vooraf opgestelde "programma van eisen". Hierin zitten voor mij minimaal drie "overriding principles". Het betreft kwesties die mij aan mijn vorige baan in toenemende mate begonnen te storen. Zo wil ik in het zichtbare bereik absoluut geen bogen meer met een radius van minder dan 900 mm, maar liever nog ruimer. Verder is voor mij van belang dat er "vrije" baanvakken komen die minimaal 2,5 a 3 x de lengte hebben van de langste trein (bij mij circa 2,5 m). Tot slot houd ik vast aan het uitbeelden van een middelgroot Bw. Alleen al met deze randvoorwaarden in het achterhoofd blijkt bijvoorbeeld een doorgangsstation, inclusief de benodigde wisselstraten geen optie meer. Ik houd dan geen ruimte meer over voor vrije baanvakken van voldoende lengte en het Bw. Vandaar het thema "Bahnhofsvorfeld". Dat neemt niet weg dat ik open blijf staan voor suggesties.

Peter
« Laatst bewerkt op: 09 November 2012, 14:02:40 door charp »

frederik19630

• Offline Offline
« Reactie #87 Gepost op: 09 November 2012, 16:45:44 »
peter,

ik heb zelf conrad aandrijvingen, nemen niet de meeste ruimte, maar eentje is nu wat aan het haperen.
Inmiddels zou ik denk ik servos gebruiken, die kun je ook over grotere afstand plaatsen om bereikbaarheid te
garanderen.

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #88 Gepost op: 18 November 2012, 14:20:02 »
Met de wisselaandrijvingen van Fleischmann had ik in het ontwerp rekening gehouden voor wat betreft bereikbaarheid i.v.m. onderhoud/vervanging. Bij het omzetten naar Tillig Elite moet dit aspect geheel opnieuw worden doordacht. Er moet nogal wat geschoven worden met al het pas- en meetwerk van dien. Dat duurt dus wat langer.

Ondertussen heb ik aan het Industriespoor wat verder zitten sleutelen.

Het grote rechthoekige vlak op de rechterpoot is de plaats waar artikelnr. 17042 van Joswood (Hochofen, Ofenhalle Doppelausführung) over de sporen geplaatst zal worden, althans dat is de bedoeling (met wat aanpassingen aan het gebouw).
Onder dit magnifieke stukje industriële architectuur is plaats voor 6 doorgangssporen. Om de suggestie te wekken dat de sporen ook inderdaad doorlopen, heb ik wat loze stukjes rails gepland (links onderin). De bedoeling is uiteraard dat de aansluitsporen (lichtblauw en blauwgrijs) aan het zicht worden onttrokken. De rest van deze aansluitingen zullen verborgen worden door fabrieksgebouwen, die hoog genoeg moeten zijn om het vrije profiel te waarborgen.
Het punt is nu dat ik geen ervaring heb met de producten van Joswood. De afbeeldingen op de website van Joswood beloven wel veel goeds.

Kan iemand hier iets over zeggen ? Gelet op de forse prijs van bovengenoemd artikel, durf ik nog niet zonder meer tot bestelling over te gaan

Peter

P.S. De twee kleine vierkantjes rechts onderin zijn twee koeltorens van Trix (artikelnr. 66116), ook al weer uit productie maar dit keer was ik nog juist op tijd.
« Laatst bewerkt op: 18 November 2012, 18:14:09 door charp »

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #89 Gepost op: 18 November 2012, 18:00:45 »
Met het onderstaande bouwwerk van Joswood wil ik de sporen, die dienen ter ontsluiting van het Industriespoor, aan het zicht onttrekken (zie hierboven).

L 750 mm x B 880 mm x H 850 mm. Volgens Joswood het grootste HO bouwpakket ooit en dat geloof ik.

Ik vind het zo mooi dat ik bereid ben om Sinterklaas, Kerst en een paar verjaardagen hieraan op te offeren door al die feestdagen op een hoop te gooien. Ook het spaarvarken moet maar sneuvelen.

Iemand ervaring met Joswood ?

Peter
« Laatst bewerkt op: 18 November 2012, 18:06:21 door charp »