Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:24:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R.C.Grootveld
Vandaag om 11:22:06
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Jelmer
Vandaag om 11:01:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door aad52
Vandaag om 10:57:15
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 10:36:20
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Pauldg
Vandaag om 10:35:02
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 10:08:57
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
Bouw van materieel 40 treinstellen door cor_b
Vandaag om 09:57:12
Mini baantje `` De visafslag`` door spoorijzer
Vandaag om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 09:28:35
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 09:24:47
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Gerard
Vandaag om 09:21:30
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door Arjan6511
Vandaag om 09:04:01
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 07:45:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door gdh
Vandaag om 06:54:59
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:32:25
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door eitreb
17 april 2024, 23:06:00
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door gdh
17 april 2024, 22:26:07
Pools diorama H0 door Cegielski
17 april 2024, 22:26:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
17 april 2024, 22:16:30
  

Auteur Topic: Roco Plan T  (gelezen 277593 keer)

Gert1

  • Gast
Re: Roco Plan T
« Reactie #615 Gepost op: 13 december 2013, 18:24:58 »
Zojuist van Roco Oostenrijk de volgende mail gekregen ivm de recente Plan T-problemen:
"
... Das Problem ist natürlich bekannt und es wird intensiv an einer Lösung gearbeitet.
Wir werden in den nächsten Tagen eine Rundmail aussenden, in dem eine Erklärung und Lösung des Problems geschildert wird. Bitte noch um etwas Geduld..."

Nog heel even geduld dus.

Groeten, Rob

Kijk! Daar hebben we tenminste wat aan! Dank voor de melding Rob!

mvg,
Gert

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Roco Plan T
« Reactie #616 Gepost op: 13 december 2013, 22:35:28 »
Normaliter krijgt de motor alleen stroom uit de voorop rijdende bak. Als die schakelaars worden omgezet, wordt dit gedeaktiveerd. Dan krijgt hij altijd stroom uit beide bakken. Als je werkt met 'stop'-secties bij seinen, moet die functie aan staan, daar anders de trein gewoon doorrijdt. Bij pendelverkeer moet de functie uit staan, daar anders de trein vast komt te staan bij het stootblok (dat stuk wordt uitgezet, de rest omgepoold. Daar de trein dit niet 'weet' schakelt hij niet om en de trein blijft staan)

Nee, werkt toch niet zoals door Sander beschreven. Ik kan de dipswitches omzetten wat ik wil, het blijft stroomafname van alleen de vooruitrijdende bak. Het stel komt ook wel weg bij een stootblok, want het duurt een seconde of zo voordat het relais na het wegrijden omgaat. Misschien dat de schakelaartjes dat dan regelen?
In ieder geval toch even de soldeerbout ter hand nemen voor stroomafname van bede kopbakken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Roco Plan T
« Reactie #617 Gepost op: 13 december 2013, 22:45:59 »
Hele relais er uit peuteren, en overbruggen. En dan kunnen die groene dingen er ook tussen uit. Scheelt aanmerkelijk in de motorregeling ;) :P (y)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Roco Plan T
« Reactie #618 Gepost op: 13 december 2013, 22:56:32 »
Ah, nou voorlopig het relais alleen overbrugd, precies zoals bij de Koploper. Voordeel is nog dat je de stroomafname bij het aangedreven draaistel dan kan verwijderen, waarmee het vervangen van de verkeerde draaistelbekleding een stuk gemakkelijker wordt.

Met een Lokpilot ook met die groene dingen toch een prima motorregeling Karst.   ;D
« Laatst bewerkt op: 13 december 2013, 23:00:56 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Roco Plan T
« Reactie #619 Gepost op: 13 december 2013, 23:06:29 »
Geen idee ;)

Een Zimo doet het dan iig beter :)

Bert de Jongh

  • Offline Offline
  • Berichten: 144
  • Wat een gezeur hier !!
Re: Roco Plan T
« Reactie #620 Gepost op: 13 december 2013, 23:34:35 »
Ja, achter het raampje, daar zit hij bij mij ook. Vind ik persoonlijk wel jammer, maar och.

Ja maar daar zit die grote grijze kap over de motor ook, en eerlijk gezegd valt die meer op dan de decoder
Geachte psycholoog, ik kan u melden dat ik niet spoor. Uit zelfanalyse blijkt dat ik geen trein ben.

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4300
    • Gouda in H0
Re: Roco Plan T
« Reactie #621 Gepost op: 14 december 2013, 07:53:12 »
Geen idee ;)

Een Zimo doet het dan iig beter :)

Maar de Zimo hebben dan weer andere problemen... ;)
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Roco Plan T
« Reactie #622 Gepost op: 14 december 2013, 08:12:43 »
Het is in ieder geval vreemd. Je stopt een ESU in het model en het loopt voortreffelijk. Mijn groene plan v met meegeleverde Zimo decoders krijg ik met geen mogelijk zo goed rijdend. Het is dat mijn dochtertje die ene groene trein met geluid zo leuk vindt, ander waren de decoders al lang vervangen. De tip van Karst maar eens proberen, ooit.

@Bert je hebt natuurlijk gelijk. Ik vind het alleen zo raar dat ESU Plux niet gebruikt zoals Plux is bedoeld.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1716
Re: Roco Plan T
« Reactie #623 Gepost op: 14 december 2013, 12:17:07 »
Maar de Zimo hebben dan weer andere problemen... ;)

Welke problemen ontstaan dan ?


Gr. arnold

Bert de Jongh

  • Offline Offline
  • Berichten: 144
  • Wat een gezeur hier !!
Re: Roco Plan T
« Reactie #624 Gepost op: 14 december 2013, 13:56:53 »
@Bert je hebt natuurlijk gelijk. Ik vind het alleen zo raar dat ESU Plux niet gebruikt zoals Plux is bedoeld.

Ik denk dat esu ontwikkelingskosten wil uit sparen op deze manier. Bij een opvolger van LP 4.0 zullen waarschijnlijk die draden er niet meer aanzitten. Natuurlijk is een decoder zonder draden veel makkelijker/handiger. Gewoon in prikken en klaar. Dat ik voor esu gekozen heb is dat ik de LP 4.0 een zeer prettige decoder vindt. Die draden eraan moet ik dus voor lief nemen.

Plux is niet bedoeld om van de draden af te zijn, maar dat je iedere decoder in iedere trein kan plaatsen. De trein heeft altijd een 22 pins connector en aan de hand van je wensen koop je een (plux)decoder. Met het aantal pinnen van je decoder bepaal je dus de mogelijkheden. Als je maar 2 funktie uitgangen wil gebruiken heb je aan een plux 12 voldoende. Gebruik je geen funktieuitgangen dan heb je al voldoende aan een plux8 (rijden + front/sluit verlichting). Wil je meer dan 2 funktie uitgangen hebben en/of sound, dan heb je een plux 22 nodig. Het past altijd. Met dit systeem heb je geen geklooi meer, zoals ik nu doe....2 draden aan een LP4.0 solderen om funktie uitgang 3 en 4 te gebruiken  (y)
« Laatst bewerkt op: 14 december 2013, 14:09:24 door Bert de Jongh »
Geachte psycholoog, ik kan u melden dat ik niet spoor. Uit zelfanalyse blijkt dat ik geen trein ben.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Roco Plan T
« Reactie #625 Gepost op: 14 december 2013, 14:04:01 »
Helemaal eens Bert ! (y)

Bij voorbeeld de:

54617    LokPilot V4.0 DCC Decoder, PluX22 NEM658, 9 Funktionsausgänge


( De rechtse dus ;) )

Eindelijk een decoder met alles wat je hartje begeert ;) zonder gekloot aan de decoder zelf ;)


@
Citaat van: Arnold
Welke problemen ontstaan dan ?

Problemen ontstaan niet door de modificatie, alleen 'vergeet' de ZIMO regelmatig te gaan rijden alstie een tijdje spanningloos heeft gestaan. Heel irritant op een automatische baan. :'( :'(

Grtzz,

Karst

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Roco Plan T
« Reactie #626 Gepost op: 14 december 2013, 16:25:52 »
Plux is niet bedoeld om van de draden af te zijn, maar dat je iedere decoder in iedere trein kan plaatsen. De trein heeft altijd een 22 pins connector en aan de hand van je wensen koop je een (plux)decoder.

Een ontwikkeling kan meerdere bedoelingen hebben Bert en Plux gaat ook over decoders zonder draden. Om die reden is in nem658 niet alleen de stekker zelf beschreven, maar staat er ook bij hoeveel ruimte er rond de aansluiting in de lok moet zijn, opdat een decoder met stekker op de print altijd past. Een 22-polige aansluiting is dan weer niet voorgeschreven en de plan t heeft dan ook een Plux16.

Daarnet dus die LP DCC met Plux22 gekocht en om die in de plan t te krijgen, moet je zes stekkerpootjes afknippen. Maar dan past het ook. Ik denk alleen dat Plux16 het meest gaat worden gebruikt in H0-modellen dus graag ook die LP DCC met Plux16.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6137
  • ***
Re: Roco Plan T
« Reactie #627 Gepost op: 14 december 2013, 16:31:53 »
@Henk: heb je het stel al dicht of kun je er nog een plaatje van schieten?
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Roco Plan T
« Reactie #628 Gepost op: 14 december 2013, 19:25:45 »
Had al een foto genomen Ruud, maar je ziet er geen fluit van, want de decoder hangt onder de print. Was om te documenteren hoe het relais is overbrugd. Het stel is nu dicht.



Maar het stelt niks voor. Je haalt de dummy eruit en die leg je naast de decoder. Let goed op de plek van de blinde pin en je ziet vanzelf welke pinnen je goed kort moet afknippen. Twee paar aan de ene kant en één paar aan de andere kant. De Plux22 decoder van ESU is kennelijk niet groter dan de ruimte die volgens nem 658 moet worden gereserveerd voor een Plux16.
« Laatst bewerkt op: 14 december 2013, 19:32:05 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6137
  • ***
Re: Roco Plan T
« Reactie #629 Gepost op: 15 december 2013, 09:27:06 »
@Henk: thx, hebben we met de Kerst weer wat te doen ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).