Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rogier
18 June 2025, 23:47:49
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Wim Vink
18 June 2025, 23:06:09
Het Boemeltje - Electronica door MOVisser
18 June 2025, 23:01:24
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Jeroen Water
18 June 2025, 22:42:33
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door Tedo
18 June 2025, 22:10:34
Zee. Land. door Huup
18 June 2025, 21:47:29
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
18 June 2025, 20:44:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
18 June 2025, 20:34:37
LS Models 2025 door Rick
18 June 2025, 20:16:25
Frans loodsje et cetera door tothebeach
18 June 2025, 19:17:45
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
18 June 2025, 18:10:16
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Lobomotion69
18 June 2025, 18:01:22
Bauarbeiten im gange door tothebeach
18 June 2025, 17:45:41
Rails roestig verven door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:23:18
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
18 June 2025, 17:07:04
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:06:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
18 June 2025, 16:59:08
US diorama in H0 door Wim Vink
18 June 2025, 15:56:40
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
18 June 2025, 15:29:11
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
18 June 2025, 15:16:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
18 June 2025, 15:13:44
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
18 June 2025, 14:45:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 June 2025, 12:08:20
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
18 June 2025, 10:14:39
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
18 June 2025, 10:11:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
18 June 2025, 09:14:29
Aachenau West door Wim Vink
18 June 2025, 08:35:58
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
  

Auteur Topic: BNLS Baanbreker - Zelfbouw: Een Garratt locomotief in H0m  (gelezen 55699 keer)

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4353
    • Modeltrein projecten
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw: Een Garratt locomotief in H0m
« Reactie #105 Gepost op: 27 March 2013, 22:13:13 »
Neem vissnoer, maak met een hete platte schroevendraaier een zijde plat. Steek door de verbinding, knip af op lengte en maak de andere zijde plat. Duurzaamheid: geen idee.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3479
    • modulebaan.nl
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw: Een Garratt locomotief in H0m
« Reactie #106 Gepost op: 27 March 2013, 22:24:51 »
Hallo Fedor,

Een klinknagel is niet meer dan een pen die aan beide uiteinden dikker is dan het gat waar de pen doorheen gaat. Je moet dus het materiaal aan beide uiteinden vervormen om er voor te zorgen dat de pen niet door het gat wil.
Bij grote klinknagels heb je aan 1 kant een ding dat de klinknagel tegenhoudt in de vorm van de bol-vormige vorm van de kop, aan de andere kant maak je de verdikking door met een hamer op het uiteinde te slaan. De tussenstap die je in model zeker overslaat is de volgende: een paar fikse klappen recht op de nagel om ervoor te zorgen dat de nagel verdikt in het gat, en geen speling heeft.

Als alles erg klein is, en het lukt niet om het door jou gekozen materiaal te vervormen, dan kun je op zoek gaan naar materiaal dat zachter is. Ik zou het zelf proberen met een stukje koperdraad en een tang. Succes!

Een geweldig project, en ik zit met open mond van bewondering te kijken wat je allemaal aan het maken bent  (y)

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8294
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw: Een Garratt locomotief in H0m
« Reactie #107 Gepost op: 28 March 2013, 06:33:18 »
Ah, ik heb maar half gelezen, duidelijk.  ::)  ;D
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1539
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw: Een Garratt locomotief in H0m
« Reactie #108 Gepost op: 28 March 2013, 07:47:18 »
Beste Fedor,

Kijk voor het klinken van de nagels eens bij Bemo of Weinert. Bemo levert een metalen basis waarin een kleine uitsparing voor de kop van de klinknagel ligt. De klinknagel zelf wordt met een staafje met een rond lopende kop (holle kegel) en met behulp van een horlogermaker hamer bewerkt. leg in ieder geval tussen de beide te klinken drijfstangen een dun stukje papier om daarmee voldoende bewegingsvrijheid (en dus ook starheid) te realiseren.

Groet, Rob

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1677
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw: Een Garratt locomotief in H0m
« Reactie #110 Gepost op: 28 March 2013, 16:06:13 »
 Yep, die bedoelde ik. Ik kan me voorstellen dat het ding op de één of andere  manier een mogelijke oplossing kan zijn. Of een inspiratie om met dit principe iets te verzinnen.
Mijn trukenkabinet is leeg...
Met groet,

Ger.

Fedor

  • Offline Offline
  • Berichten: 260
    • Trax
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw: Een Garratt locomotief in H0m
« Reactie #111 Gepost op: 29 March 2013, 09:50:36 »
@Ronald: met die oplossingsrichting ben ik alvast aan het werk gegaan. Het klinkt wellicht stom maar ik ben wel even klaar met al die uitgaven aan gereedschappen dus ik heb de zijkant van een grote hamer genomen, die heb ik met de Dremel ge-egaliseerd en vervolgens heb ik er met een diamantboortje een putje van ongeveer 1mm breed in geboord.

Het putje heeft een komvorm dus dat gedeelte is nu klaar: blijft staan mijn vraag met welk materiaal ik dit zou kunnen doen en vooral waar ik dat kan kopen.
Bezig met:
- De bouw van een EAR Class 59 Garratt
- Diverse andere Afrikaanse modelspoorprojecten
- TRAX - de gratis webbased ontwerpsoftware voor jouw modelbaan

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3479
    • modulebaan.nl
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw: Een Garratt locomotief in H0m
« Reactie #112 Gepost op: 29 March 2013, 10:03:42 »
Hallo Fedor,

Koper kun je uit installatie-draad halen, messing eventueel bij een modelbouwwinkel.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Fedor

  • Offline Offline
  • Berichten: 260
    • Trax
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw: Een Garratt locomotief in H0m
« Reactie #113 Gepost op: 31 March 2013, 09:41:00 »
Het nagelprobleem heb ik inmiddels getackeld, al mijn pogingen waarbij er getimmerd moest worden eindigden in dat er tenminste één ding krom was geworden: de klinknageltjes van GMenS, de zelfgemaakte nageltjes van koperdraad, de onderdeeltjes die ik vast wilde maken. Allemaal krom.

Ik had gelukkig nog een heel stel M1-boutjes liggen. Die gebruik ik nu, aan de achterkant soldeer ik het vast aan het achterste deeltje. Dat ziet er al met al helemaal niet slecht uit.

Mijn volgende stap was het afmaken van de koppelstangen en daar ontstond het probleem waar ik al een beetje bang voor was, de gelede koppelstang laat de wielen uit fase lopen:



En hier speelt de onervarenheid me toch parten, dus wellicht heeft iemand van jullie een idee wat er aan de hand is en wat ik er aan kan doen.

Ik heb nog twee foto's gemaakt op het moment dat de stand zoals boven getoond zich voordeed, één van de andere kant en één van boven.






De volgende checks heb ik al gedaan: de afstanden van de koppelstangen komen netjes overeen met de afstanden tussen de wielen en de wielen zijn aanvankelijk exact gekwarteerd. Na een paar rondjes hapert de boel ineens en vouwt de koppelstang zich. En de kwartering klopt ineens niet meer.

Iemand een idee?
« Laatst bewerkt op: 08 February 2015, 17:04:22 door guest7823 »
Bezig met:
- De bouw van een EAR Class 59 Garratt
- Diverse andere Afrikaanse modelspoorprojecten
- TRAX - de gratis webbased ontwerpsoftware voor jouw modelbaan

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw: Een Garratt locomotief in H0m
« Reactie #114 Gepost op: 01 April 2013, 00:30:38 »
Teveel speling tussen de draaipunten?

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 976
  • AKA Genx Diorama
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw: Een Garratt locomotief in H0m
« Reactie #115 Gepost op: 01 April 2013, 07:57:28 »
Ik bewonder je doorzettingsvermogen, ik had het inmiddels al opgegeven ;-) En uiteindelijk zullen de kosten ook niet ver van een bouwpakket of een ander 'kant en klaar' model liggen met al die aanpassingen en benodigde gereedschap. Ben benieuwd hoe dit vordert....
-1- Sebas

Beneluxspoor USA shelf layout
Youtube: Genx Diorama

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw: Een Garratt locomotief in H0m
« Reactie #116 Gepost op: 01 April 2013, 09:54:33 »
Draaide het mechaniek soepeltjes(geen zware punten) voor de koppelstang verboog?

Fedor

  • Offline Offline
  • Berichten: 260
    • Trax
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw: Een Garratt locomotief in H0m
« Reactie #117 Gepost op: 02 April 2013, 06:53:18 »
@Beached en @Arjen: ik heb het idee dat beide zaken aan de hand kan zijn. Ik heb inmiddels de koppelstangen zo verprutst dat ik dat niet meer goed krijg. Bovendien is het ontwerp hoe dan ook niet goed.

Ik overweeg het aandrijfmechanisme opnieuw te ontwerpen en te laten etsen, en dan meteen in Neu-Silber. Iain Rice raadt dat af - koppelstangen uit een andere etsplaat. Dus wellicht is het een stomme zet... adviezen?

@Mudhen: Duurder wordt het wellicht niet in vergelijking met de commercieel verkrijgbare Garratts van DJH. Maar prijzig begint het onderhand zeker te worden.
Bezig met:
- De bouw van een EAR Class 59 Garratt
- Diverse andere Afrikaanse modelspoorprojecten
- TRAX - de gratis webbased ontwerpsoftware voor jouw modelbaan

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4208
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw: Een Garratt locomotief in H0m
« Reactie #118 Gepost op: 02 April 2013, 11:03:11 »
Ik zou de huidige koppelstangen niet te snel weggooien; als de maatvoering goed was, zit het probleem niet daarin en heeft nieuwe laten etsen geen enkele zin. Gewoon weer pletten en opnieuw gebruiken. Kun je niet gewoon dunne buisjes (2mm buitendia) in de gaatjes van de koppelstangen solderen? Dan ben je de onregelmatigheid van de gaten kwijt. Als je de buisjes aan de achterste koppelstangen soldeert, schuif je de voorste er zo overheen en kort je de buisjes af. Voor M1 zou je deze dan wat moeten opruimen.
Ik heb wel enige ervaring met koppelstangen; let in de eerste, tweede en derde plaats vooral op het kwarteren, check dat regelmatig, want als de zaak iets (lees; kwart graad) uit fase loopt heb je al een zwaar punt of slaat het al vast. Kijk tegelijk of de tappen netjes haaks op het wielvlak staan, anders krijg je dat bij één rondgang de hart op hartafstand van de tappen continu licht varieert. Bij een twee-assig onderstel is de afstelling van het geheel al knap kritisch, bij een 4 assig onderstel helemaal. Om je op te beuren; je bent evenveel tijd kwijt aan het soepel rollend krijgen van het onderstel als aan de afbouw van de hele loc  ;) .
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5324
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw: Een Garratt locomotief in H0m
« Reactie #119 Gepost op: 02 April 2013, 11:37:05 »
Het lijkt er haast op of tenminste één van de wielen zich laat verdraaien op de as. Zonder plaatjes is het moeilijk om een exact oordeel te vellen, maar ik heb een dergelijk probleem gehad met een Fl* stomer met gedeeld frame waar, met enige kracht, een wiel toch bleek te verdraaien. En dat hoeft maar een halve milimeter te zijn.
RETROBAHN A.G.