Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 23:03:40
Piko 1136 van AC naar DC door Blausee-Mitholz
Vandaag om 22:51:54
Railcom zender bouwen door bask185
Vandaag om 22:35:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 22:21:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 22:08:53
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 22:05:28
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 22:04:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:50:58
CIWL type P door sncf231e
Vandaag om 21:48:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 21:19:32
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
Vandaag om 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:47:23
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 19:31:32
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:24:53
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:17:01
Rails roestig verven door jandcargo
Vandaag om 15:57:33
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
Vandaag om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:14
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29

Auteur Topic: BNLS Baanbreker - Zelfbouw: Een Garratt locomotief in H0m  (gelezen 55720 keer)

Fedor

• Offline Offline
    • Trax
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw: Een Garratt locomotief in H0m
« Reactie #120 Gepost op: 02 April 2013, 11:40:32 »
@Besselspoor: ja dat klopt, hoewel (op het oog) aanvankelijk perfect gekwarteerd blijken de wielen na het vastlopen van de koppelstangen toch weer verkeerd te staan. Hoe los ik zoiets op?

Voor onderhoud moeten die wielen nog wel los kunnen, zou ik zeggen.
Bezig met:
- De bouw van een EAR Class 59 Garratt
- Diverse andere Afrikaanse modelspoorprojecten
- TRAX - de gratis webbased ontwerpsoftware voor jouw modelbaan

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #121 Gepost op: 02 April 2013, 12:03:36 »
even de basis van het kwarteren, hopelijk al welbekend maar zo niet dan scheelt het je veel ellende: verbind eerst de aangedreven as met een naastgelegen as via de koppelstangen en pruts net zolang tot het perfect soepel loopt. Dan nog een as erbij, weer klooien tot het goed loopt etc. Op die manier hou je overzichtelijk waar het probleem zit (altijd in de nieuwe as die je erbij gezet hebt), ineens alles aan elkaar knopen maakt het een stuk moeilijker.

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #122 Gepost op: 02 April 2013, 13:07:36 »
Misschien is dat je misvatting Fedor, het kwarteren en soepel laten lopen van zoiets is zó veel en zó precies p-o-k-k-e-werk, dat je de assen maar één keer door het frame wilt steken. Het was beter geweest om sleufgaten in je frame te maken tbv hornblocks. Niet zozeer om te laten veren, maar om assen+wielen+koppelstangen+hornblocks als één ding uit het frame te kunnen lichten en terugplaatsen.

En ja, ik heb aan de uiteinden van de assen een vlak kantje geslepen, zodat het aangelijmde wiel ook mechanisch gezien niet los wil werken van de as.
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

HansZ

• Offline Offline
« Reactie #123 Gepost op: 02 April 2013, 21:48:35 »
Als je er helemaal niet meer uitkomt of teveel tijd aan het steeds opnieuw kwarteren kwijt bent: overweeg wielsets van Romford / Markits.  Kwarteren gaat probleemloos en is nog vele malen even probleemloos weer te demonteren. Mooie crankpins met opschroefbare busjes; ook weer demonteerbaar. En er zijn mooie dekseltjes om de lelijke moertjes op de assen af te dekken.
Om een of andere reden wordt er door veel modelspoorzelfbouwers nogal eens neergekeken op, en negatief gedaan over, Romford /Markits wielen. Ik snap niet waarom? Ze zijn hoogstens iets minder mooi dan de Gibsons zoals die jij nu hebt; de spaken zijn wat dikker; maar dat valt echt niet op als je ze een donkere kleur geeft.

Verder Petje af van mijn kant voor jouw bouwsels; kan ik nog wat van leren

GrtZ
HansZ

Fedor

• Offline Offline
    • Trax
« Reactie #124 Gepost op: 03 April 2013, 19:38:15 »
Dank allemaal voor de praktische tips, ik ga er mee aan de gang.

Omdat ik begrijp dat de wielen min of meer permanent bevestigd gaan worden heb ik het deel van het frame waar de wielen komen maar alvast in de grondverf gezet om zometeen te kunnen schilderen.

Daarnaast ben ik vandaag bezig geweest met het walschaerts-mechanisme aan de linkerkant omdat ik, en dat goede nieuws vergeet ik bijna te vertellen, de koppelstangen aan die kant nu bijna soepel draaiend heb.

De oplossing met de M1-schroefjes werkt trouwens erg prettig maar ik moet wel opletten dat ik de deeltjes niet aan elkaar vast soldeer. Dat heb ik na wat oefenen onder controle.

Ik ga trouwens wel nog even kijken of ik het hele systeem zo op het chassis kan bevestigen dat het er weer af kan worden gehaald (voor onderhoud).

Al met al was het vandaag een hele goede dag want terwijl ik lekker met het chassis bezig was zat mijn dochter Sterre (7) gezellig naast me een Pola-huisje in elkaar te lijmen:

Ze was ook al bezig met gordijntjes en het glas in de ramen heeft ze zelf geknipt uit een plastic bakje. Zoals je op de foto wel ziet loopt mijn zoon Tijn van bijna drie daar ook nog ergens rond. Heel handig bij het zoeken naar kleine onderdeeltjes die op de grond gevallen zijn.

Sterre heeft trouwens vandaag gehoord dat ze mag gaan afzwemmen voor haar B-diploma! Prima dag dus vandaag!
« Laatst bewerkt op: 08 February 2015, 17:04:59 door guest7823 »
Bezig met:

Fedor

• Offline Offline
    • Trax
« Reactie #125 Gepost op: 13 April 2013, 11:01:02 »
...helaas moet ik nog even wachten met het afmaken van het chassis omdat GMenS momenteel wat onderdelen niet kan leveren. Ik wilde toch inbouwmallen bestellen omdat die me kunnen helpen de koppelstangen goed te krijgen maar Piet verwacht dat dat nog wel een maandje kan duren.

Ik ben maar alvast aan het tweede chassis begonnen, dat ging al een stuk sneller. Ik ben ook weer bezig met de bovenbouw, dat gaat lekker. Ik heb een testversie geupload naar Shapeways om te kijken of het model nog in orde is voor 3D-printing. Geen fouten en de prijsindicatie viel me ook heel erg mee.

Het is trouwens wel leuk om eens op Shapeways rond te neuzen, makers kunnen hun ontwerp er te koop aanbieden en er zijn veel modelspoor-items te koop: http://www.shapeways.com/
Bezig met:

Fedor

• Offline Offline
    • Trax
« Reactie #126 Gepost op: 10 May 2013, 08:42:18 »
Hoera, de inbouwmallen en nieuwe onderdelen zijn binnen. Ik kan weer verder met het chassis.

Onder andere binnengekomen is een messing buisje dat in de cylinders wordt gezet om de stangen te geleiden. Dat is nog een flink gepruts. Vervolgens kan ik de beplating om de cylinderframes vouwen:

De beplating is een beetje te smal voor de cylinderbreedte.

Ondertussen begint het middensegment ook al behoorlijk vorm te krijgen: de basisvorm is er, de schoorsteen en dom zitten erop.

Wat een beetje vervelend is, is dat ik Sketchup middels Wine in Ubuntu-linux gebruik en dat is soms een beetje een wankele configuratie. Ik heb het nu aardig onder controle maar afgelopen weken heb ik aardig lopen stoeien met grafische kaarten en Wine-settings om te voorkomen dat Sketchup na elke vijf muisbewegingen crasht.
« Laatst bewerkt op: 08 February 2015, 17:05:23 door guest7823 »
Bezig met:

Fedor

• Offline Offline
    • Trax
« Reactie #127 Gepost op: 11 December 2013, 07:01:12 »
...het is alweer een tijdje geleden dat ik mijn voortgang heb gerapporteerd. Ik heb onderwijl wat ge-experimenteerd met 3D printen en ik eb besloten zelf maar een 3D printer te kopen. Als je veel proefprintjes wil maken ben je bij de vrienden van Shapeways niet alleen vrij veel geld kwijt maar ze doen er ook nog eens een week of drie over om je printje uit te printen en dat schiet gewoon niet op.

Het is ook minder leuk: je werkt uren aan een 3D ontwerp op je scherm en vervolgens moet je weken wachten voordat het wordt uitgeprint en je kunt zien of het een beetje klopt wat je had uitgedacht.

Ze zijn wel prijzig, zeker als je een tweede printkop wil hebben. Die is eigenlijk wel noodzakelijk omdat je daarmee ondersteunend materiaal kunt printen. De printer die ik heb gekocht is van de Nederlandse fabrikant Leapfrog. Naast de optie voor een tweede printkop - extruder - heeft deze printer een relatief hoge resolutie en een groot printoppervlak. Bovendien levert Leapfrog filament (het spul dat je print) dat is afgestemd op de printer waaronder PVA. PVA is supportmateriaal dat in water kan worden opgelost - integenstelling tot andere materialen die in allerlei gevaarlijke chemicaliën oplossen.

Theoretisch nadeeltje is dat Leapfrog formeel geen Linux software levert. Maar de software die je nodig hebt is Open Source en ook voor Linux beschikbaar dus ik had de printer al vrij snel aan de praat. Ik hoefde alleen wat instellingen handmatig in te voeren.

Affijn: ik ben nu lekker aan het oefenen met de printer: er zijn tal van settings, ontwerpaspecten en omgevingsfactoren die de kwaliteit van de print beïnvloeden en net als alles in onze hobby baart oefening ook hier kunst - hoop ik.

Bezig met:

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #128 Gepost op: 11 December 2013, 07:31:38 »
[...] en ik eb besloten zelf maar een 3D printer te kopen.

Je neemt het in ieder geval we serieus. :o Mooie aanwinst! Ik ben benieuwd wat er uit tevoorschijn zal komen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

De Stoker

• Offline Offline
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
« Reactie #129 Gepost op: 11 December 2013, 07:31:58 »
Interessant topic, zal eerst eens teruglezen

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Fedor

• Offline Offline
    • Trax
« Reactie #130 Gepost op: 11 December 2013, 16:18:56 »
De vraag die nog moet worden beantwoord is: waar gaan we mee printen. ABS en PLA zijn de meest gebruikelijke filamentsoorten waarmee 3D printers worden gevoed. Ik heb van beide soorten een rol besteld: een rol zwarte PLA en een rol witte ABS.

Ik heb wat op Internet gezocht over beide materialen en daaruit blijkt eigenlijk al dat PLA de voorkeur geniet:
- PLA heeft minder last van krimpen bij het afkoelen
- de lagen hechten bij PLA beter
- PLA heeft minder de neiging te warpen, dat is dat de lagen onderling verschuiven

en niet onbelangrijk: PLA schijnt lekkerder te ruiken omdat het gemaakt is van suikers. ABS is plastic en zou dan ook naar verbrand plastic ruiken. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog helemaal niks heb geroken.

Ik ben vervolgens wat gaan testen en het is ook echt heel erg duidelijk zichtbaar: als ik het ABS-printje van het platform afneem, blijven de onderste lagen achter. Het werkstukje is ook duidelijk iets kleiner dan hetzelfde ontwerp dat ik in PLA heb uitgeprint.

Bezig met:

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #131 Gepost op: 11 December 2013, 16:22:08 »
Gewoon zelf een 3D printer kopen  ;D

Ik ben heel benieuwd naar het vervolg  (y)

Eelco

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #132 Gepost op: 11 December 2013, 22:30:39 »
Het lekkere is van Shapeways dat je niet hoeft te experimenteren met een printer. Die 3D printers is vooralsnog een hobbyisten product, voor mensen die het ook leuk vinden om met de hardware te rommelen. Ik neem aan dat je dat ook leuk vindt. Als je zo eenvoudig en betrouwbaar kan printen als een papieren printje (en met een Mac), dan ga ik het nog eens overwegen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Fedor

• Offline Offline
    • Trax
« Reactie #133 Gepost op: 12 December 2013, 11:51:48 »
@Sven: je hebt deels gelijk. Als je de juiste printer koopt hoef je zelf niets met de hardware - ik heb niet de goedkoopste in zijn soort gekocht maar wel één die helemaal kant en klaar is. Het was filamet invoeren en gaan. En dat is maar goed ook want ik zou daar inderdaad geen zin in hebben.

Omdat ik met Linux werk heb ik qua software wel even wat moeten uitzoeken maar ook dat viel erg mee.

Wat wel tijd vergt is het experimenteren met de instellingen om het printje er zo mooi mogelijk uit te krijgen. Maar goed, ook bij Shapeways kreeg ik bij de helft van al mijn opdrachten na twee weken alsnog te horen dat het printje mislukt was. Ze geven dan overigens keurig je geld terug maar aan de andere kant: zelf printen kost sowieso nog geen 100ste van wat het je alles bij elkaar bij Shapeways kost. En bij Shapeways kost het je al gauw een paar weken per experiment.

De kwaliteit is wel iets lastiger te bereiken, alhoewel mijn printer de zelfde resolutie aankan als die van Shapeways, het zit hem vooral in die instellingen die ik onder de knie moet krijgen. Daar staat echter tegenover dat ik aanzienlijk meer ontwerpvrijheid heb: dingen die bij Shapeways niet kunnen, heb ik inmiddels al succesvol uitgeprint omdat ik veel meer kan sturen EN testen in het slicing-proces.

Er zijn overigens ook kant-en-klare 3D printers van een bedrijfje in Hong Kong die nog niet eens een vijfde kosten van wat die van mij kost. Die hebben wat beperkingen die mij niet goed uitkwamen maar wellicht voor vierhonderd dollar toch leuk om mee te beginnen.
Bezig met:

T.Spat

• Offline Offline
« Reactie #134 Gepost op: 12 December 2013, 16:21:34 »
Hoi Fedor, ikzelf heb ook Linux, en wil ook met
3D gaan werken, en heb hiervoor Freecad op het oog.
Dit is een programma waarvoor dan geen
Wine hoeft te draaien :D

Ik heb ook het programma Wings 3D maar kan er nog niet veel
van maken :P het is minder ingewikkeld dan Blender in ieder
geval....

Mvg,

Tis