Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Met welke tang knip je verenstaal?
door
Ronald69
Vandaag
om 17:08:18
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
Ronald69
Vandaag
om 17:05:24
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho
door
NS2408
Vandaag
om 16:54:01
't Boemeltje
door
bask185
Vandaag
om 16:38:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
Montanbahn
Vandaag
om 15:46:25
Terugverende koppeling
door
Trein033
Vandaag
om 15:36:48
LS Models CIWL LX slaapwagens
door
willyTEE
Vandaag
om 15:33:50
Göhrener Viaduct
door
aad52
Vandaag
om 15:19:20
booster vraag
door
Montanbahn
Vandaag
om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:34:05
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:07:46
Her-(her-)beginnen
door
Montanbahn
Vandaag
om 13:29:49
Vreemd probleem
door
Treintje_komt_zo
Vandaag
om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko
door
wob
Vandaag
om 12:41:02
Aachenau West
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
wob
Vandaag
om 12:37:12
Bauarbeiten im gange
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:22:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Montanbahn
Vandaag
om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
VAM65
Vandaag
om 11:09:35
Update: baan in de tropen
door
Hans Grasmaijer
Vandaag
om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Ronald Schreuder
Vandaag
om 10:46:10
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Vislijn
Vandaag
om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc?
door
AdLoc
Vandaag
om 10:28:24
Modelbaan Beltheim.
door
Bertje B
Vandaag
om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 09:52:39
MoBaBro.de
door
Marco1044
Vandaag
om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
Vandaag
om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
dennie
Vandaag
om 00:25:50
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS Baanbreker - Zelfbouw: Een Garratt locomotief in H0m
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Vorige
-
Volgende
-
1
...
6
7
[
8
]
9
10
...
14
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS Baanbreker - Zelfbouw: Een Garratt locomotief in H0m (gelezen 55980 keer)
ingenium
TM
Offline
Berichten: 4350
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw: Een Garratt locomotief in H0m
«
Reactie #105 Gepost op:
27 March 2013, 22:13:13 »
Neem vissnoer, maak met een hete platte schroevendraaier een zijde plat. Steek door de verbinding, knip af op lengte en maak de andere zijde plat. Duurzaamheid: geen idee.
Gelogd
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...
Tjalling
Offline
Berichten: 3481
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw: Een Garratt locomotief in H0m
«
Reactie #106 Gepost op:
27 March 2013, 22:24:51 »
Hallo Fedor,
Een klinknagel is niet meer dan een pen die aan beide uiteinden dikker is dan het gat waar de pen doorheen gaat. Je moet dus het materiaal aan beide uiteinden vervormen om er voor te zorgen dat de pen niet door het gat wil.
Bij grote klinknagels heb je aan 1 kant een ding dat de klinknagel tegenhoudt in de vorm van de bol-vormige vorm van de kop, aan de andere kant maak je de verdikking door met een hamer op het uiteinde te slaan. De tussenstap die je in model zeker overslaat is de volgende: een paar fikse klappen recht op de nagel om ervoor te zorgen dat de nagel verdikt in het gat, en geen speling heeft.
Als alles erg klein is, en het lukt niet om het door jou gekozen materiaal te vervormen, dan kun je op zoek gaan naar materiaal dat zachter is. Ik zou het zelf proberen met een stukje koperdraad en een tang. Succes!
Een geweldig project, en ik zit met open mond van bewondering te kijken wat je allemaal aan het maken bent
Groet,
Tjalling
Gelogd
modulebaan.nl
Sven
Offline
Berichten: 8332
Eton Wick, UK
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw: Een Garratt locomotief in H0m
«
Reactie #107 Gepost op:
28 March 2013, 06:33:18 »
Ah, ik heb maar half gelezen, duidelijk.
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Silvolde
Offline
Berichten: 1559
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw: Een Garratt locomotief in H0m
«
Reactie #108 Gepost op:
28 March 2013, 07:47:18 »
Beste Fedor,
Kijk voor het klinken van de nagels eens bij Bemo of Weinert. Bemo levert een metalen basis waarin een kleine uitsparing voor de kop van de klinknagel ligt. De klinknagel zelf wordt met een staafje met een rond lopende kop (holle kegel) en met behulp van een horlogermaker hamer bewerkt. leg in ieder geval tussen de beide te klinken drijfstangen een dun stukje papier om daarmee voldoende bewegingsvrijheid (en dus ook starheid) te realiseren.
Groet, Rob
Gelogd
ronald1956
OHMB Team Mitropa
Offline
Berichten: 1677
Tram&Trein NL- H0
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw: Een Garratt locomotief in H0m
«
Reactie #109 Gepost op:
28 March 2013, 13:02:04 »
Zoals ik dus al beschreven had :
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,44727.msg831256.html#msg831256
Gelogd
Met vriendelijke groet , Ronald -
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37208.0.html
Gerke
Mcn NSR
Offline
Berichten: 2307
NS 4503!
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw: Een Garratt locomotief in H0m
«
Reactie #110 Gepost op:
28 March 2013, 16:06:13 »
Yep, die bedoelde ik. Ik kan me voorstellen dat het ding op de één of andere manier een mogelijke oplossing kan zijn. Of een inspiratie om met dit principe iets te verzinnen.
Mijn trukenkabinet is leeg...
Gelogd
Met groet,
Ger.
Fedor
Offline
Berichten: 260
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw: Een Garratt locomotief in H0m
«
Reactie #111 Gepost op:
29 March 2013, 09:50:36 »
@Ronald: met die oplossingsrichting ben ik alvast aan het werk gegaan. Het klinkt wellicht stom maar ik ben wel even klaar met al die uitgaven aan gereedschappen dus ik heb de zijkant van een grote hamer genomen, die heb ik met de Dremel ge-egaliseerd en vervolgens heb ik er met een diamantboortje een putje van ongeveer 1mm breed in geboord.
Het putje heeft een komvorm dus dat gedeelte is nu klaar: blijft staan mijn vraag met welk materiaal ik dit zou kunnen doen en vooral waar ik dat kan kopen.
Gelogd
Bezig met:
- De bouw van een EAR Class 59 Garratt
- Diverse andere Afrikaanse modelspoorprojecten
- TRAX - de gratis webbased ontwerpsoftware voor jouw modelbaan
Tjalling
Offline
Berichten: 3481
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw: Een Garratt locomotief in H0m
«
Reactie #112 Gepost op:
29 March 2013, 10:03:42 »
Hallo Fedor,
Koper kun je uit installatie-draad halen, messing eventueel bij een modelbouwwinkel.
Groet,
Tjalling
Gelogd
modulebaan.nl
Fedor
Offline
Berichten: 260
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw: Een Garratt locomotief in H0m
«
Reactie #113 Gepost op:
31 March 2013, 09:41:00 »
Het nagelprobleem heb ik inmiddels getackeld, al mijn pogingen waarbij er getimmerd moest worden eindigden in dat er tenminste één ding krom was geworden: de klinknageltjes van GMenS, de zelfgemaakte nageltjes van koperdraad, de onderdeeltjes die ik vast wilde maken. Allemaal krom.
Ik had gelukkig nog een heel stel M1-boutjes liggen. Die gebruik ik nu, aan de achterkant soldeer ik het vast aan het achterste deeltje. Dat ziet er al met al helemaal niet slecht uit.
Mijn volgende stap was het afmaken van de koppelstangen en daar ontstond het probleem waar ik al een beetje bang voor was, de gelede koppelstang laat de wielen uit fase lopen:
En hier speelt de onervarenheid me toch parten, dus wellicht heeft iemand van jullie een idee wat er aan de hand is en wat ik er aan kan doen.
Ik heb nog twee foto's gemaakt op het moment dat de stand zoals boven getoond zich voordeed, één van de andere kant en één van boven.
De volgende checks heb ik al gedaan: de afstanden van de koppelstangen komen netjes overeen met de afstanden tussen de wielen en de wielen zijn aanvankelijk exact gekwarteerd. Na een paar rondjes hapert de boel ineens en vouwt de koppelstang zich. En de kwartering klopt ineens niet meer.
Iemand een idee?
«
Laatst bewerkt op: 08 February 2015, 17:04:22 door guest7823
»
Gelogd
Bezig met:
- De bouw van een EAR Class 59 Garratt
- Diverse andere Afrikaanse modelspoorprojecten
- TRAX - de gratis webbased ontwerpsoftware voor jouw modelbaan
AlfaArjen
Offline
Berichten: 820
NS in het echt, FS in 1:87
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw: Een Garratt locomotief in H0m
«
Reactie #114 Gepost op:
01 April 2013, 00:30:38 »
Teveel speling tussen de draaipunten?
Gelogd
Mudhen
Offline
Berichten: 976
AKA Genx Diorama
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw: Een Garratt locomotief in H0m
«
Reactie #115 Gepost op:
01 April 2013, 07:57:28 »
Ik bewonder je doorzettingsvermogen, ik had het inmiddels al opgegeven ;-) En uiteindelijk zullen de kosten ook niet ver van een bouwpakket of een ander 'kant en klaar' model liggen met al die aanpassingen en benodigde gereedschap. Ben benieuwd hoe dit vordert....
Gelogd
-1- Sebas
Beneluxspoor
USA shelf layout
Youtube:
Genx Diorama
Beached
Offline
Berichten: 1108
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw: Een Garratt locomotief in H0m
«
Reactie #116 Gepost op:
01 April 2013, 09:54:33 »
Draaide het mechaniek soepeltjes(geen zware punten) voor de koppelstang verboog?
Gelogd
Fedor
Offline
Berichten: 260
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw: Een Garratt locomotief in H0m
«
Reactie #117 Gepost op:
02 April 2013, 06:53:18 »
@Beached en @Arjen: ik heb het idee dat beide zaken aan de hand kan zijn. Ik heb inmiddels de koppelstangen zo verprutst dat ik dat niet meer goed krijg. Bovendien is het ontwerp hoe dan ook niet goed.
Ik overweeg het aandrijfmechanisme opnieuw te ontwerpen en te laten etsen, en dan meteen in Neu-Silber. Iain Rice raadt dat af - koppelstangen uit een andere etsplaat. Dus wellicht is het een stomme zet... adviezen?
@Mudhen: Duurder wordt het wellicht niet in vergelijking met de commercieel verkrijgbare Garratts van DJH. Maar prijzig begint het onderhand zeker te worden.
Gelogd
Bezig met:
- De bouw van een EAR Class 59 Garratt
- Diverse andere Afrikaanse modelspoorprojecten
- TRAX - de gratis webbased ontwerpsoftware voor jouw modelbaan
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4218
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw: Een Garratt locomotief in H0m
«
Reactie #118 Gepost op:
02 April 2013, 11:03:11 »
Ik zou de huidige koppelstangen niet te snel weggooien; als de maatvoering goed was, zit het probleem niet daarin en heeft nieuwe laten etsen geen enkele zin. Gewoon weer pletten en opnieuw gebruiken. Kun je niet gewoon dunne buisjes (2mm buitendia) in de gaatjes van de koppelstangen solderen? Dan ben je de onregelmatigheid van de gaten kwijt. Als je de buisjes aan de achterste koppelstangen soldeert, schuif je de voorste er zo overheen en kort je de buisjes af. Voor M1 zou je deze dan wat moeten opruimen.
Ik heb wel enige ervaring met koppelstangen; let in de eerste, tweede en derde plaats vooral op het kwarteren, check dat regelmatig, want als de zaak iets (lees; kwart graad) uit fase loopt heb je al een zwaar punt of slaat het al vast. Kijk tegelijk of de tappen netjes haaks op het wielvlak staan, anders krijg je dat bij één rondgang de hart op hartafstand van de tappen continu licht varieert. Bij een twee-assig onderstel is de afstelling van het geheel al knap kritisch, bij een 4 assig onderstel helemaal. Om je op te beuren; je bent evenveel tijd kwijt aan het soepel rollend krijgen van het onderstel als aan de afbouw van de hele loc
.
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
Besselspoor
Offline
Berichten: 5336
Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw: Een Garratt locomotief in H0m
«
Reactie #119 Gepost op:
02 April 2013, 11:37:05 »
Het lijkt er haast op of tenminste één van de wielen zich laat verdraaien op de as. Zonder plaatjes is het moeilijk om een exact oordeel te vellen, maar ik heb een dergelijk probleem gehad met een Fl* stomer met gedeeld frame waar, met enige kracht, een wiel toch bleek te verdraaien. En dat hoeft maar een halve milimeter te zijn.
Gelogd
RETROBAHN A.G.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Vorige
-
Volgende
-
1
...
6
7
[
8
]
9
10
...
14
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS Baanbreker - Zelfbouw: Een Garratt locomotief in H0m