Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
TTI Bergland Express
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 15:55:05
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm....
door
jerrytrein
Vandaag
om 15:41:44
Klein baantje 1200x1200mm
door
Prutsert
Vandaag
om 15:35:52
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald
door
1200blauw
Vandaag
om 15:24:57
Werkt de Yamorc software op Ubuntu?
door
renedh
Vandaag
om 15:18:40
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor
door
1200blauw
Vandaag
om 14:58:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
wob
Vandaag
om 14:36:01
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor
door
Bert55
Vandaag
om 14:14:43
Dönsdorfer Bauberichte
door
bernhard67
Vandaag
om 14:09:19
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 14:03:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
spoorzeven
Vandaag
om 14:00:51
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
R v/d Hoven
Vandaag
om 13:56:42
Antennes op Roco 1753
door
spoorfan
Vandaag
om 13:55:47
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin.
door
Benelux795
Vandaag
om 13:35:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
deBult
Vandaag
om 13:34:35
Piko 2025
door
Huup
Vandaag
om 13:31:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0)
door
Jeroen Water
Vandaag
om 13:25:34
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008?
door
Wil uit ZO drenthe
Vandaag
om 13:23:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Karben
Vandaag
om 13:05:55
20 jaar BNLS
door
roco
Vandaag
om 12:20:50
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
door
Benelux795
Vandaag
om 12:10:13
BR-18.6 Schaal-0.
door
Benelux795
Vandaag
om 12:00:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 10:51:22
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
Vandaag
om 10:33:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 09:23:51
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo
door
Pauldg
Vandaag
om 08:26:26
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
28 June 2025, 23:04:30
Nederlandse Spoordijk in H0
door
Miniature Holland
28 June 2025, 22:22:11
Stadswapen Amersfoort op NS Cargo 1637
door
pagoda of funn
28 June 2025, 22:16:56
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan
door
Miniature Holland
28 June 2025, 22:13:50
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
Vorige
-
Volgende
-
1
...
3
4
[
5
]
6
7
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco (gelezen 23229 keer)
eenop87
Offline
Berichten: 1016
Re: BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco
«
Reactie #60 Gepost op:
14 December 2012, 01:17:03 »
Bedankt voor de info, het is me nu in ieder geval wat duidelijker geworden. Wat ik als afsluiter zag blijkt dus de exhaust injector te zijn.
DJH geeft inderdaad weinig informatie over het wat en hoe.
Gerrit
Gelogd
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4210
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco
«
Reactie #61 Gepost op:
14 December 2012, 08:51:10 »
Ook een plaatje, iets simpeler maar wel met leidingen zoals ik het heb uitgevoerd;
Let wel goed op, enkele van de leidingen kunnen de ronddraaiende tap van de koppelstang aardig in de weg zitten
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
Ivo tB
Offline
Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco
«
Reactie #62 Gepost op:
14 December 2012, 09:21:48 »
Zo'n foto bedoelde ik dus. Ik kon die van mij zo gauw niet vinden.
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
Gerke
Mcn NSR
Offline
Berichten: 2307
NS 4503!
Re: BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco
«
Reactie #63 Gepost op:
14 December 2012, 09:38:07 »
Hoi,
Zie dit draadje nu pas. Mijn 6300 heeft inderdaad verende aslagers. Dat werkt an sich goed, alleen kom je er dan achter dat de loc slecht in balans te krijgen is. Ik zag een gewicht in de ketel zitten. Heb ik ook gedaan, maar hierdoor is hij wat topzwaar geworden en waggelt het allemaal wat heen en weer. Gelukkig is de snelheid op Braggels Baenke niet heel hoog en valt het niet zo op
Verder heeft de lok na digitalisering een keer een tijd tegen een stootjuk aan staan malen. Dat kostte me het kunststof wormwiel. Er zit nu een nieuw wiel in, maar je merkt dat het nog niet lekker ' ingelopen' is. Dat ergert me waardoor de inzet tot een enkele trein beperkt blijft. De belangstelling blijft echter hoog, ik krijg steeds veel vragen over de loc.
Jouw lok rijdt overigens keurig!
Hopelijk komt er ooit een goed rijdend model van een (klein) serie producent. (Artitec, Floris??!
)
Grt,
Ger
Gelogd
Met groet,
Ger.
eenop87
Offline
Berichten: 1016
Re: BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco
«
Reactie #64 Gepost op:
14 December 2012, 11:22:32 »
Aanvankelijk was ik ook van plan om verende aslagers te maken, maar heb daar toch maar vanaf gezien.
Ik heb er een reductiekastje van Markits in gezet en dat was een enorme verbetering t.o.v. de oude aandrijving. Kit is n.l. zeer oud en de oude aandrijving was bagger. Deze nieuwe overbrenging heeft alleen metalen tandwielen.
Het grootste struikelblok was echter het sluiting maken in de bochten en dat lijkt nu definitief van de baan.
Ik heb natuurlijk wel wat concessies moeten doen, zoals het verwijderen van de binnenliggende aandrijving en het naar buiten plaatsen van de cilinders.
Dat waggelen zie ik bij mijn lok niet, komt dat niet door een of meer slingerende wielen?
Gerrit
Gelogd
Ivo tB
Offline
Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco
«
Reactie #65 Gepost op:
14 December 2012, 12:06:26 »
Waggelen kan door verschillende oorzaken komen. Niet goed gekwarteerde wielen is er een. In het algemeen hebben geveerde en/of gecompenseerde modellen ook eerder de neiging tot waggelen. Bij de laatste oorzaak is meer gewicht over het algemeen een oplossing. De meeste grootserie fabrikanten lossen het waggelen op door niet de aandrijving via de koppelstangen te laten lopen, maar daar boven op nog tandwielen tussen de verschillende assen te maken.
Waggelen kan ook nog komen doordat een van de bewegende onderdelen toch nog ergens iets raken. Hoeft vaak maar iets heel kleins te zijn.
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
Gerke
Mcn NSR
Offline
Berichten: 2307
NS 4503!
Re: BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco
«
Reactie #66 Gepost op:
14 December 2012, 13:06:22 »
Ik denk dat het komt door de aandrijving via de koppelstangen. Daar zit relatief veel speling en omdat de assen nu niet meer star in het frame zitten, maar ook een zekere mate van langs- en dwarsspeling hebben, uit het zich daarin. Ik heb de zoektocht al jaren geleden opgegeven en vond het over-all langzaamrijden belangrijker dan het waggelen. In de wielen zit het niet. Alleen nu het nieuwe tandwiel erin zit en dus nog moet inlopen verterkt dat enigzins het bovenstaande. De hornblocks moeten immers ook kunnen bewegen.Ik laat het ook zo, het past gewoon bij de lok. Wel overweeg ik ooit nog eens een kit te kopen en zonder compensatie te bouwen, op de Gert-manier, zal ik maar zeggen. Ook dan met een andere overbrenging en géén kunststof tandwielen meer. Overigens zou extra gewicht zo laag mogelijk in de lok moeten zitten, maar ja, probeer dat maar eens met instandhouding van de doorkijk...
Grt,
Ger
«
Laatst bewerkt op: 14 December 2012, 13:08:02 door Gerke
»
Gelogd
Met groet,
Ger.
eenop87
Offline
Berichten: 1016
Re: BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco
«
Reactie #67 Gepost op:
17 December 2012, 21:18:10 »
De afgelopen dagen bezig geweest om de details op de loc te monteren.
Het chassis zwart gespoten en de bovenbouw in de primer gezet.
Nu eerst maar eens prakkizeren wat de beste volgorde is om de verschillende kleuren te spuiten.
Ik denk eerst het dak, vervolgens groen en als laatste de zwarte verf.
En als laatste enkele koperleidingen met de kwast verven.
Geeft nog een hoop afplakwerk.
Als er iemand een betere suggestie heeft van de volgorde houd ik mij zeer aanbevolen.
Grt,
Gerrit
Gelogd
Karst Drenth
Offline
Berichten: 10473
NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
Re: BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco
«
Reactie #68 Gepost op:
17 December 2012, 21:41:16 »
Helemaal zwart, dan afplakken wat zwart moet blijven en groen blazen
Als het dak grijs moet worden kun je dat idd het eerst doen en daarna afplakken en afgeplakt laten
Grtzz,
Karst
Gelogd
roadster36
Offline
Berichten: 5554
Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco
«
Reactie #69 Gepost op:
18 December 2012, 01:44:52 »
Yep eerst allles zwart.
daar word het groen ook mooier van
Zelfs de biezen kun je afplakken en spuiten.
gr Jan
Gelogd
eenop87
Offline
Berichten: 1016
Re: BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco
«
Reactie #70 Gepost op:
18 December 2012, 01:48:03 »
Ok, ik ben overtuigd en ga het zo doen
Bedankt
Grt,
Gerrit
Gelogd
eenop87
Offline
Berichten: 1016
Re: BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco
«
Reactie #71 Gepost op:
24 December 2012, 23:55:57 »
Eindelijk gespoten. Had weer wat voeten in aarde omdat ik eerst primer van Motip had gebruikt. Mijn spuitplamuur was op en dacht het ook wel zou kunnen met Motip, dat bleek een vergissing omdat ik die er met afplaktape weer vanaf trok.
Alles weer in de thinner en gespoten met spuitplamuur.
Ben redelijk tevreden met het resultaat. Nu alleen de leidingen enz nog met een kwastje schilderen. De biezen ga ik proberen te maken met een fijne viltstift langs een tekenmalletje. Het lukte niet om de biezen met tape te maken, met name de ronde hoeken mislukten.
Het groen op de foto is in werkelijkheid veel donkerder, het lijkt hier wel bijna appelgroen.
Groet,
Gerrit
Gelogd
TonM
Offline
Berichten: 2574
Re: BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco
«
Reactie #72 Gepost op:
25 December 2012, 00:11:24 »
Gerrit,
Een alternatieve mogelijkheid voor de biezen: Pressfix transfers. Heeft zowel rechte stukken als ronde hoeken; makkelijk aan te brengen en tijdens het aanbrengen nog te corrigeren.
Ze zijn verkrijgbaar bij GM&S of direct uit de UK bij de
Historical Model Railway Society.
(set nr. 102)
Grtz,
Ton
Gelogd
eenop87
Offline
Berichten: 1016
Re: BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco
«
Reactie #73 Gepost op:
25 December 2012, 01:49:27 »
Ton, bedankt voor de tip.
Was vergeten dat GM&S die had. Ik had nota bene in het verleden een cirkel getekend om het artikel in de catalogus voor het geval ik het ooit nodig had.
Groet,
Gerrit
Gelogd
tijgernootje
Offline
Berichten: 12174
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re: BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco
«
Reactie #74 Gepost op:
25 December 2012, 10:42:07 »
En vervolgens was je de catalogus "kwijt" geraakt
Fraaie loc wordt t zo
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
Vorige
-
Volgende
-
1
...
3
4
[
5
]
6
7
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco