Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Wim1969
Vandaag om 07:24:31
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door StefanNL_Plays
Vandaag om 04:56:20
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sven
Vandaag om 01:14:06
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door janw
Vandaag om 00:16:58
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
29 September 2025, 23:30:30
Minibaan Visserskaai H0 door gdh
29 September 2025, 23:04:35
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
29 September 2025, 22:49:52
4 oktober modelspoorbeurs Houten door sncf231e
29 September 2025, 22:46:21
IMA 2025 (40e) / Marklin Tage 2025 door Jan-Peter
29 September 2025, 22:44:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jan-Peter
29 September 2025, 22:08:23
Big Scale Trains - NS 2400 in Spoor G (1:27) door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
29 September 2025, 22:03:47
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Benelux795
29 September 2025, 21:52:28
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Ronald Halma
29 September 2025, 21:42:05
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door Falcon10
29 September 2025, 21:29:42
Leubachtalbahn door Krokodil68
29 September 2025, 21:18:42
NS-1000 in spoor-1 door Bahn-AG
29 September 2025, 21:10:29
Raadplaatje door henk
29 September 2025, 21:01:53
Materieel ombouw, aanpas en verbouw zooi. door Simplex
29 September 2025, 20:48:26
Pendel module door Te 2/2
29 September 2025, 20:41:15
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
29 September 2025, 20:17:32
Gewoon wat busfoto's door R1954
29 September 2025, 20:14:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door neudalhausenstadbahn
29 September 2025, 19:52:10
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
29 September 2025, 19:45:21
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door puntenglijder
29 September 2025, 19:34:29
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
29 September 2025, 19:31:57
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door RobVille
29 September 2025, 19:02:28
Sprinter SLt Big scale Trains door Reinout van Rees
29 September 2025, 18:44:38
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
29 September 2025, 17:36:51
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door spoorijzer
29 September 2025, 17:13:54
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door niels1093
29 September 2025, 17:05:28
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco  (gelezen 23980 keer)

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re: BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco
« Reactie #45 Gepost op: 17 June 2012, 11:28:29 »
Hendrik Jan, zoals je een paar posts geleden kan zien heb ik hem door een bocht van 419mm heen gekregen, maar dat gaat niet zonder slag of stoot en heb daar behoorlijk wat aanpassingen moeten doen zoals cylinders naar buiten plaatsen en het extra breed maken van de dwarsgleuf in de voorste bogie (+ nog wat kleine dingetjes hier en daar).

Oh ja ook nog vergeten te melden dat de lantaarntjes van binnen zijn volgegoten met crystelclear.

Gerrit

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Re: BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco
« Reactie #46 Gepost op: 17 June 2012, 12:08:54 »
Ik heb de ledjes achterstevoren gemonteerd om te voorkomen dat ze in het midden een felle lichtstip geven. De lantaarn werkt met de achterzijde daardoor als reflector. De aardigheid is dat het nu een beetje lijkt alsof er in het midden een brander staat.


Gerrit,

Heel mooi en slim om de LED's om te draaien, want dat geeft nmm een veel beter effect. Ik denk dat als je de binnenkant met een goede zilverlak blank metaal maakt (ik kan Modelmaster Chrome silver aanbevelen) dan wordt het effect denk ik nog beter. Ikzelf doe het eigenlijk nooit, omdat ik de imitatie olielantaarn in de lamp wel natuurgetrouw vind en mede daarom bouw ik geen licht in. De Artitec oplossing is leuk, omdat de lantaarns licht geven, maar het rechthoekige lichtvlakje is dat natuurlijk niet. Dat laatste vermijd jij nu dus!

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re: BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco
« Reactie #47 Gepost op: 10 December 2012, 20:04:56 »
Na lange tijd weer wat beweging in dit draadje.
Vanmiddag over de post de nieuwe geisoleerde wielen van GM&S gekregen.
Lang op moeten wachten, maar dat was bekend.



Met zelfgetekende kerstboom van Piet Peetoom (y)

Zo nu gauw aan de slag met de nieuwe wielen.

Gerrit

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re: BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco
« Reactie #48 Gepost op: 10 December 2012, 22:00:00 »
Inmiddels zitten de nieuwe wielen er op en is het chassis geisoleerd.
Hij loopt nu zonder sluiting te maken door een 420mm radius, dus dat geeft weer hoop voor de toekomst.

Filmpje gemaakt:
http://www.youtube.com/watch?v=lH9mTFLCvHY

Gerrit

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Re: BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco
« Reactie #49 Gepost op: 10 December 2012, 22:23:59 »
Gerrit,

Goed te zien op het filmpje. Heb je ook een foto van de onderkant? Ik ben wel benieuwd hoe dat er bij de voorste bogie nu uitziet. Dit is vast de "nieuwe' kit van DJH. Ik zou die wel eens naast een oude willen zien (en dan met name de cylinders en bogies.

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 10 December 2012, 23:21:46 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re: BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco
« Reactie #50 Gepost op: 10 December 2012, 23:09:46 »
@Ivo,
Dit is een oeroude kit en ben hem weer opnieuw aan het opbouwen.
Ik heb wel de cylinders verder naar buiten gezet. De bogie scharniert op de door DJH bedachte methode maar heb alleen de gleuf wat langer en breder gemaakt. Ik moet alleen de definitieve bevestiging nog verbeteren.
Het belangrijkste probleem, de sluiting in bochten, is nu zo te zien opgelost.

Als de bogie definitief is bevestigd zal ik een foto plaatsen.

Gerrit

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6048
Re: BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco
« Reactie #51 Gepost op: 10 December 2012, 23:18:56 »
Tjonge, dat rijdt keurig! Ben benieuwd hoe het gaat met alle details er aan. Blijf het met argusogen volgen in ieder geval (y)
« Laatst bewerkt op: 10 December 2012, 23:29:21 door Tomasso »
Spoor 0 adept

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2220
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco
« Reactie #52 Gepost op: 10 December 2012, 23:55:57 »
Indrukwekkend! Met of zonder binnenliggend drijfwerk?

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re: BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco
« Reactie #53 Gepost op: 11 December 2012, 00:19:58 »
Het binnenliggend drijfwerk heb ik weggelaten, wat dat betreft istie weer modern ;)

Gerrit

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re: BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco
« Reactie #54 Gepost op: 12 December 2012, 12:11:54 »
Nog even een filmpje met extreem bochtenwerk.
Hoezo kan een 6300 van ModelLoco niet door de bocht? 8)

http://www.youtube.com/watch?v=h_xCGTRUxv4&feature=youtu.be

Gerrit

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco
« Reactie #55 Gepost op: 12 December 2012, 12:14:53 »
Mooi resultaat.  (y)

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco
« Reactie #56 Gepost op: 12 December 2012, 15:51:09 »
Dat ziet er goed uit  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re: BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco
« Reactie #57 Gepost op: 13 December 2012, 20:28:29 »
Nu alles zonder problemen blijkt te rijden kan ik me weer concentreren op de verdere bouw.
Omdat hij digitaal moet gaan rijden eerst maar een plaats gezocht voor de decoder. De kolenbunker heeft hiervoor ruimte genoeg. Om de aansluitingen naar de diverse componenten te kunnen maken heb ik aan de onderkant van de voetplaat 2 printstripjes gelijmd met aan beide zijden 4 soldeereilandjes zoals op de foto is te zien:



Om de rookkast en ketel op het frame vast te zetten heb ik de schoorsteen open geboord en onderin de rookkast een messingplaatje gesoldeerd met M2 draad. Vanuit de schoorsteen een 2mm boutje geschroefd en daar onder het frame een zelfgedraaid moertje met een borst opgedraaid.
Op de foto kan je die zien tussen de twee cylinders:



Over dat borstje schuift een veertje om de bogie enige druk te geven.
De bogie wordt dan weer met een 2mm boutje vastgezet.



De gleuf in de bogie heb ik wat langer gemaakt om wat meer zijdewaardse vrijheid mogelijk te maken.

Ik heb nog een vraagje aan de deskundigen. Onder de voetplaat aan de linkerzijde loopt een vrij dikke leiding. Op de tekening is te zien dat die leiding stopt ter hoogte van het trapje. Er hoort daar volgens de tekening een "verdikking" te zitten die bij mijn kit ontbreekt. Mijn vraag is waar dient deze leiding voor en wat is die verdikking?
Ik denk zelf een soort afsluiter. Gaat er na die "afsluiter" nog een leiding verder en zo ja waarheen?

Groet
Gerrit

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Re: BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco
« Reactie #58 Gepost op: 13 December 2012, 23:34:13 »
Kun je vertellen wat je precies bedoelt?

De dikke leiding is van de exhaust injecteur en het dikke deel eindigt inderdaad achter het trapje. DJH heeft daar verder niks aan gedaan, maar er horen een paar koperen leidingen naar boven te lopen en een koperen leiding gaat naar een zinkputje midden onder de tender.

Ik heb er nu geen betere foto's van, maar DJH laat hier veel aan de zelfbouwer over.

Dit is een detail van mijn 6300, waar de andere leidingen ook nog niet opzitten.



Meer discussie hierover in dit draadje.

Ik zal eens kijken of ik er betere foto's van heb.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco
« Reactie #59 Gepost op: 14 December 2012, 00:48:32 »
Antwoord / posting #67  ;)

Olieafscheider exhaustinjecteur. Plaatjes staan in m'n antwoord daar

Sorry, niet goed gelezen  :-[

Is dus de exhaustinjecteur. De door mij genoemde olieafscheider zit in de dikke leiding ongeveer ter hoogte van de overgang van de vierkante naar de ronde ketel
« Laatst bewerkt op: 14 December 2012, 10:33:47 door guest7823 »