Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:29:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:26:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MaraNCS
Vandaag om 14:22:42
DCM motor van Märklin demonteren. door saskia
Vandaag om 14:16:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 14:09:16
Sikje 225 door spoorijzer
Vandaag om 14:05:04
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 14:03:06
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:41:32
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door R1954
Vandaag om 13:10:11
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 12:59:21
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 12:57:55
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 12:53:23
Piko 2025 door Pukkie
Vandaag om 12:48:57
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 10:39:09
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
Vandaag om 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 09:56:00
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door R v/d Hoven
Vandaag om 09:53:55
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
Vandaag om 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 08:55:50
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
16 July 2025, 21:25:56
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
16 July 2025, 20:00:59
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
16 July 2025, 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
16 July 2025, 18:15:23
Lima plan E bankjes door klusser
16 July 2025, 18:02:28
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco  (gelezen 23290 keer)

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco
« Reactie #30 Gepost op: 09 June 2012, 00:11:01 »
Jan het orginele gat is een gleuf van 7 a 8mm die het mogelijk maakt om de bogie zijdelings te laten verschuiven. De wielen staan dan wel in lijn , maar helaas wel sluiting te maken :'(

Gerrit

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco
« Reactie #31 Gepost op: 09 June 2012, 00:14:45 »
Je was me net voor Karst, alleen ben ik bang dat ik dan toch weer tegen het oude probleem aanloop omdat er wel erg weinig speling voor de wielen is.

Gerrit

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco
« Reactie #32 Gepost op: 09 June 2012, 00:50:18 »
Ja maar volgens mij heeft Gert er nog een tweede scharnier punt met bogie dissel op zitten zoals jij ook met de 2100 hebt gedaan.
of zit ik nou fout?.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,29837.msg535828.html#msg535828
« Laatst bewerkt op: 09 June 2012, 00:53:28 door roadster36 »

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10474
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco
« Reactie #33 Gepost op: 09 June 2012, 00:55:10 »
Ik zie het niet op de foto, maar dat zou idd prima kunnen werken.

Grtzz,

Karst

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco
« Reactie #34 Gepost op: 09 June 2012, 08:12:39 »
ik heb het nog even opgezocht maar Gert heeft geen disselboom
dan moet ik hem toch eens vragen of dit zo werkt ???
je verplaatst natuurlijk wel het scharnierpunt dichter naar de drijfwielen toe,"dus in principe word je lok korter.
maar of het zonder zijdelingse speling kan?
« Laatst bewerkt op: 10 June 2012, 00:56:23 door roadster36 »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco
« Reactie #35 Gepost op: 09 June 2012, 09:46:24 »
Het heeft zeker zijdelingse speling nodig. Het blijft een lok die alleen door ruime bogen kan, maar door de verplaatsing van het sleufgat naar achteren kan de 6300 dat doen zonder meteen sluiting te maken. Met name de binnenliggende leibanen maken het voor de oude 6300 nog moeilijker om dit zonder sluiting te doen dan voor de nieuwe. Maar zonder enige zijdelingse speling van het achterste bogie wiel gaat de lok alleen nog maar rechtuit. Een sleufgat is dus zeker nodig.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco
« Reactie #36 Gepost op: 09 June 2012, 23:28:30 »
Als je goed naar de foto van Gert's 6300 kijkt zie je dat het prima kan werken zo, mits de bochten niet te krap zijn, het draaistel kan dan wel niet opzij ter hoogte van de achterste bogieas, maar dat wordt opgevangen door zijdelingse speling op de bogieassen en de drijfassen. Lekker simpel te bouwen oplossing, bovendien geleidt de bogie de loc een beetje waardoor een en ander rustiger rijdt dan een bogie met een dissel (zo'n disselbogie beweegt gewoon helemaal onafhankelijk van de loc, dus die loc hobbelt gewoon in het rond alsof ie alleen drijfwielen heeft). Ik heb beide manieren herhaaldelijk gebruikt in allerlei locs, de manier zoals Gert het hier gedaan heeft heeft mn voorkeur vanwege het betere rijgedrag maar het is wat kritischer om een en ander goed te bouwen, zo'n disselding gaat eigenlijk altijd wel goed, ook als je totaal niet nauwkeurig werkt, alleen je moet wel meer ruimte hebben rond de bogie.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4213
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco
« Reactie #37 Gepost op: 09 June 2012, 23:58:26 »
Zoals Floris het zegt klopt t helemaal.



de zichtbare schroefbout = het draaipunt en als je het draaistel afneemt zie je het draaipunt, deze is ca 4 mm naar achteren verlegd. Normaal draait / schuift je draaistel om het draadeind wat uit de ketel komt. Deze is ingekort en de moer die ketel, voetplaat en cilinderblok verbindt is ingelaten in de onderzijde van het cilinderblok.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco
« Reactie #38 Gepost op: 10 June 2012, 00:42:10 »
Bedankt Gert en Floris.
Als het bij jou werkt dan ga ik het ook maar eens zo uitvoeren.
Ik had begrepen dat bij de nieuwere uitvoeringen de cylinders verder naar buiten zijn geplaatst. Dat doet natuurlijk wel afbreuk aan de juiste verhoudingen, maar ja het blijft bij modellen toch altijd een beetje schipperen.
Als ik nog steeds last hou van het probleem kan ik nog altijd de cylinders loszagen en een fractie naar buiten zetten.
Ik wil sowieso de bevestiging van het cylinderblok met de rest van de loc wijzigen.

Gerrit

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco
« Reactie #39 Gepost op: 10 June 2012, 02:26:17 »
Vanavond nieuwe stroomafnemers gemaakt voor de drijfwielen.
Omdat ik aan beide zijden geisoleerde wielen wil monteren heb ik de stroomafnemers aan beide zijden aangebracht.
Zo kan ik straks het chassis spanningvrij houden en de kans op kortsluiting sterk verminderen.



Hij heeft al z'n eerste metertjes zelfstandig gereden met de nieuwe aandrijving en ben daar best tevreden mee.
Af en toe even geen contact tussen rail en wielen, maar dat gaat helemaal goed komen als het volledige gewicht er op drukt.

Een filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=NalZbIcqmR0&feature=channel&list=UL

Gerrit

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco
« Reactie #40 Gepost op: 10 June 2012, 07:19:10 »
dat ziet er al goed uit (y)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco
« Reactie #41 Gepost op: 10 June 2012, 10:11:02 »
zo'n kaal frame zonder gewicht mag op ongepoetste rails best wat haperen. Ziet er netjes uit verder!

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco
« Reactie #42 Gepost op: 11 June 2012, 22:38:14 »


Afgelopen dagen aan het stoeien geweest met de ophanging van de bogie.
Eerst maar de methode van Gert toegepast, helaas kreeg ik daar geen goede resultaten mee. Bij de eerste beste bocht liep het wiel al zwaar tegen de kruiskopgeleiding. Na eindeloos geklooi toch maar besloten om plan B uit te voeren:de cylinders naar buiten plaatsen

Eerst maar een messing blokje gefreesd die het middendeel van het cylinderblok moet vervangen. Ik heb het blokje voorzien van 1,5mm brede wangen zodat de cylinders aan beide zijden 1,5 naar buiten gaan.
Al schroevend draaide ik ook nog even de draad in de rookkast dol. >:( De rookkastdeur zat er al op en die moest ik dus weer in een pannetje kokend water verwijderen. Daarna aan de binnenkant een 2mm moertje gesoldeerd zodat dat probleem ook weer is verholpen.


Hier is het blokje op het frame gesoldeerd. Er naast ligt al een afgezaagde cylinder klaar.



Op deze foto kan je zien dat het wiel nu vrij blijft van de geleider.



Hier het cylinderblok aan de voorzijde.



Ik heb daarna proefgereden op een stuk rail met Roco rail R5, R4, R3 (419, 481 en 542mm radius) en gevolgd door een normale en een meegebogen wissel.

De loc bleef op alle stukken rail keurig op de rail. Af en toe kwam kennelijk toch nog een wiel tegen het chassis en trad er een sluiting op, maar in ieder geval stukken beter dan de oude situatie. Omdat ik alle wielen wil gaan isoleren en daarmee het chassis spanningvrij krijg zal ook dit probleem opgelost worden. (y)

Ik moet dan gelijk ook maar de bogiewielen vervangen. De huidige wielen zijn waardeloze "zamak" exemplaren en totaal ongeschikt om straks van stroomafnemers te voorzien.

De cylinders steken nu iets buiten de voetplaat en dat ga ik verdoezelen door ter plekke de voetplaat wat te verbreden.

Gerrit

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco
« Reactie #43 Gepost op: 17 June 2012, 10:40:28 »
Even een kleine update,
Deze week de loclantaarns van Philotrain binnengekregen en na het uitfrezen en boren voorzien van ledjes.
Ik heb de ledjes achterstevoren gemonteerd om te voorkomen dat ze in het midden een felle lichtstip geven. De lantaarn werkt met de achterzijde daardoor als reflector. De aardigheid is dat het nu een beetje lijkt alsof er in het midden een brander staat.



Verder nog bezig geweest om de loopeigenschappen verder te verbeteren, maar wacht nu op de nieuwe wielen waarmee ik het chassis volledig kan isoleren.
De loc loopt nu al bijzonder soepel maar geeft in krappe bochten al snel kortsluiting. Het geluids niveau is integenstelling met de oorspronkelijke aandrijving bijzonder laag, dus dat geeft de burger weer moed ;)

Gerrit

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7195
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco
« Reactie #44 Gepost op: 17 June 2012, 10:55:19 »
Fraaie oplossing.

Nog een vraag over die boogstralen:
wat is de minimum bogstraal die je kunt halen?

Ik heb ook nog vage plannen voor een 6300, maar mijn kleinste straal is 415mm.
(Mijn DJH 3700 komt dan zwaar in de problemen. Maar dat, lieve kinderen,  is weer een heel ander verhaal..)

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly