Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 07:42:52
PB Models, ICR-rijtuigen door ES44C4
Vandaag om 07:36:50
Aanluiting tussen tender en stoomlok door Lobomotion69
Vandaag om 03:39:06
Esu Ecos - Aansluiten en verdelen spanning over meerdere boosters door Peter.v.L
Vandaag om 01:03:51
Piko 2025 door KNed
Vandaag om 00:10:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Roy van Dijk
30 June 2025, 23:53:36
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
30 June 2025, 23:46:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door hervé
30 June 2025, 23:24:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door puntenglijder
30 June 2025, 23:18:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
30 June 2025, 22:23:52
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
30 June 2025, 22:14:08
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door AP3737
30 June 2025, 22:08:22
meer wissels invoeren in Z21 door Frank 123
30 June 2025, 21:30:51
Set met 2 VAM GFT en 1 VAM potgrond exclusief MTE door Mug
30 June 2025, 21:02:21
Time-of-flight module door janvanbemmel
30 June 2025, 20:31:48
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door prutser
30 June 2025, 20:27:32
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door reinderlf
30 June 2025, 20:10:28
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
30 June 2025, 20:04:58
US diorama in H0 door Frank 123
30 June 2025, 20:00:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
30 June 2025, 19:43:42
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
30 June 2025, 19:13:34
keerlusproblemen door astrantia
30 June 2025, 18:04:38
De Projecten van RetroJack door RetroJack
30 June 2025, 17:07:25
Bauarbeiten im gange door spoorijzer
30 June 2025, 16:31:53
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
30 June 2025, 16:30:43
Een nieuw begin door dreezy
30 June 2025, 16:23:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
30 June 2025, 15:19:31
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Dave.......
30 June 2025, 15:05:55
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door spoorijzer
30 June 2025, 14:26:22
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
30 June 2025, 14:18:38
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100  (gelezen 263860 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #255 Gepost op: 19 February 2011, 17:53:31 »
Ik neem aan dat het Romford wielen zijn.

Vroeger waren de wielen van Romfords en pasten altijd precies.

Tegenwoordig zijn ze van Markits. Blijkbaar hebben die de pasvorm een beetje erg krap gemaakt.
Ik heb de wielen bij mijn J10 elders op het forum ook voorzichtig iets moeten bijvijlen (lees: afvijlen) om ze pas te krijgen, omdat het vierkantje iets te klein was.
Ze zijn trouwens wel mooier dan de oude Romford wielen.

Leen.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #256 Gepost op: 19 February 2011, 18:35:01 »
heb je het nu over de drijfwielen of over de 12mm wielen van Piet?
gr jan

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #257 Gepost op: 19 February 2011, 18:39:42 »
Hoi,

De 12mm wielen kunnen ze nog niet weten Jan, die heb jij alleen nog maar gezien  :P Maar...

Ze zitten er onder, ook de bogie loopt perfect en... kortsluitvrij met de 12mm wielen.


@Ivo,

Wederom dank voor de bevestiging dat ik het goed gedaan heb ;)

Dan de drijfwielen: Inderdaad gaan ze er met wat wiebelen goed in en levert dan geen probleem op. De wielen die bij de 3700 zitten passen wel naadloos. Als ik me goed herinner, was er dit probleem ook al bij mijn 6000. Is later ook goed gekomen ;) Het lijkt er op, of er wat 'gietvliezen' in de uitsparingen zitten, waar je het vierkantje dorrheen moet drukken...


Later op de avond foto's van hogere bogielogie  ;D

Grtzz,

Karst

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #258 Gepost op: 19 February 2011, 18:40:03 »
Loopwielen hebben meestal geen vierkant gat nodig. ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #259 Gepost op: 19 February 2011, 19:57:44 »
daarom ook mijn vraag  :P ik ken die wielen van markits niet
overigens ik had de 12 mm wielen nog niet gezien hoor. ;D

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #260 Gepost op: 19 February 2011, 20:32:18 »
Dit is de site van Markits:

http://www.btinternet.com/~markits/

Je kunt zelf de catalogus downloaden en dan zie je o.a. hun wielen. Op pag. 6 zie je de maten in mm bij de Engelse maten staan. PB betekent dat de crankpin tussen de spaken zit en IL in lijn met de spaken. "Plain" betekent dat het wiel niet geïsoleerd is. Je kunt deze dan aan 1 kant van de lok plaatsen zonder stroomopnemers en geïsoleerde wielen aan de andere kant met stroomopnemers. Je chassis is dan live. Vooral vroeger werd dat veel gedaan. Met DCC is het niet aan te bevelen.

De drijfwielen hebben vierkante gaatjes waarin de assen passen. Dat maakt het "kwarteren" gemakkelijk.
Bij bijv. Gibson wielen met een rond gat moet je zelf proberen om de wielen van alle assen op 90 graden (of iig op alle drie de assen precies gelijk aan elkaar) te krijgen.

Markits heeft een aantal jaren geleden de Romford wielen overgenomen en ze verder ontwikkeld. Hierdoor zijn ze weliswaar fraaier geworden, maar ook veel duurder. En blijkbaar hebben ze het vierkante gaatje van de drijfwielen een beetje aan de krappe kant gehouden. De tender- en draaistel wielen hebben gewoon een rond gat en passen op 2mm assen.

Leen.

Andries

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #261 Gepost op: 19 February 2011, 21:57:40 »
In de wielenset die GM&S voor de 2100 levert, zitten standaard de 12 mm wielen. In het frame dat door Philotrain gemaakt is (zie de foto) zitten wielen van 11,5 mm.



Andries

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #262 Gepost op: 19 February 2011, 22:18:20 »
Hoi,

Nou, daar gaat ie dan :)

De bogie-constructie en de geleidestang is door Philo wel heel erg eenvoudig voorgesteld op de tekening. Als je het zo maakt, is je model tot de vitrine gedoemd... En... wij maken treinen om mee te rijden, dus daar moest e.e.a. aan gesleuteld worden ;)



... de hele berg onderdelen, die samen een prima rijdend chassis vormen !  8) (y)

Wat is er zoal gedaan ?

Ten eerste, de veerpakket- en balans immitatie, die onder het frame moet komen. Gisteravond al een plakje lood ingesoldeerd, vandaag gaatjes doorgeboord en bij het lood groter gemaakt om de kopjes van de schroeven te verzinken. Helaas waren de schroeven niet bijgeleverd zoals de tekening belooft. Om de schroeven houvast te geven in de bodem van het frame M2 draad getapt, toen de gaatjes afgetekend op de loodklomp en daar ook gaatjes in geboord en M2 ingetapt.

Ten tweede, M2 draad in het gat voor de bogiegeleiding getapt. Volgens de tekening moet daar 1 van de bijgeleverde borstboutjes in... Dat past dus helaas niet, de borstboutjes hebben geen draad tot aan de borst, waardoor er een kier en dus grote speling tussen borst en frame blijft. Even in de 'rommelbak' gezocht en daar Fleischmann borstboutjes gevonden. Deze hebben ook geen draad tot het eind, maar verjongen daar, waardoor ze 'netjes' door het frame ( slechts 0.5mm dik ) heen steken :( Dus list: Moertje opsolderen :) Hoe doen we dat ? Neem een stalen boutje en maak de draad nat met motorolie. Draai het boutje door de frame-schroefdraad en draai het moertje er van de andere kant vast op. Vloeimiddel, hete bout en soldeer doen de rest :)

Ten derde, volgens de tekening moet in de bogie-dissel M2 getapt worden en daar een moertje bovenop gesoldeerd worden. Dat ook gedaan, maar vervolgens zou de bogie van onderen met een M2 schroefje vastgezet moten worden. Nu zit er helaas bij de kit alleen een boutje met verzonken kop. En... als je dat aandraait zit of de bogie muurvast, of krijgt het zaakje zoveel speling, dat alles compleet losrammelt. Dus ook hier met een borstboutje van de Gebroeders uit Neurenberg aan de slag. De plakjes lood zaten er al op, gaatje in het messing opgeboord naar 3mm ( voor de borst ) en in het lood het 2mm gat opgeruimd naar 5mm zodat de kop van de borstbout netjes in het lood verzinkt en daar oed strak tegen de dissel kan worden geschroefd.

Ten vierde, de zijdelingse speling op alle ( ! ) assen tot ca. 0.1mm gereduceerd. Test ritjes gaven 'geschrankte' ( dwz niet haaks op de boogstraal en niet parallel met recht spoor ) hoofd- en bogieframes. Door die hele grote speling, zwabberde het zaakje flink heen en weer, op allerlei plaatsen kortsluting makend en ontsporend... Da's nu afgelopen ;)


Goed, heel verhaal. Nu de plaatjes...



... de bogie-dissel... Die om e.e.a. goed op hoogte en lengte te krijgen, de nodige kronkels heeft gekregen. Mijn ervaring met de kortkoppelings bomen in de tenders van de 1706 en 3411 hielpen hierbij ;)



... alle deeltjes gemonteerd. Het ziet er niet alleen goed uit, het voelt ook heel stabiel aan ! :)



... en van de bovenkant.



... de loopwielen zijn behoorlijk beter in proportie met de rest dan de 10.5 wielen  (y) En er is nog steeds licht tussen spatbord en wiel/flens tezien ;)



... ook in de boog beweegt alles soepel naar buiten. 11.4mm was ideaal geweest, dan had alles super mooi vrijgelopen. Nu moet er waarschijnlijk 0.1mm van de spatbordjes af.



.. de immense uitslag van de bogie op Roco R3. Merk op hoe de frames mooi haaks op de straal van de bocht staan  8)



... dat bedoelde ik dus... 0.3mm zou een heleboel gescheeld hebben  :-X :-\

Ok, frame met wielen zien er goed uit. Hier en daar nog wat slijpwerk verrichten om wat braampjes aan de spatborden weg te werken en ergens een tiende vinden.

Dan, vraag evt. aan Floris, zou hier ( bogie-dissel ) een terugstel veertje op moeten/kunnen en... zou ik de dissel veerbelast kunnen maken om zo enerzijds meer druk op de bogie wielen te krijgen en anderszijds de bogie ook echt in de gewichtsverdeling mee te laten doen ?


@Andries,

De officiele maat zou 11.4 mm moeten zijn. GM&S leverde eerst de 12mm wielen. Later is men op 10.4 overgegaan.


Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 19 February 2011, 22:22:35 door Karst Drenth »

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1279
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #263 Gepost op: 19 February 2011, 22:29:30 »


.. de immense uitslag van de bogie op Roco R3. Merk op hoe de frames mooi haaks op de straal van de bocht staan  8)

Heel mooi Karst, maar doordat de achterste drijfas ook maar een hele kleine speling heeft, zullen de voorste buffers in zo'n bocht heel erg ver naar buiten uitsteken. Want die komen immers nog een stuk voor het frame!

Gerard

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #264 Gepost op: 19 February 2011, 23:23:05 »
Klopt Gerard,  :D

Maar gelukkig komt er a) geen Roco R3, maar minimaal Piko R3 ( = 484mm ) in, en dan slechts in de schaduwdelen.
Zichtbaar is de minimumstraal ca. 800mm

Bovendien is er niet zo heel veel speling mogelijk ivm de wielkasten...

Grtzz,

Karst

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #265 Gepost op: 20 February 2011, 00:03:58 »
middenstelveer helpt, maar alleen als je ook wat speling op de drijfassen hebt... anders heeft het geen zin. als je de bogie wat veerdruk wilt geven kan dat, zet die dan aan het begin van de arm naar de bogie, dus waar de zijdelings uitwijking nog klein is, dan wordt in een bocht de druk mooi verdeeld over alle bogiewielen zonder glijconstructies die meestal niet goed werken of een vaste veer die dan alleen druk op de wielen in de buitenbocht geeft.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #266 Gepost op: 20 February 2011, 01:24:24 »
Hoi,

Thnx Floris voor de tips en de uitleg. Ik ga kijken wat er kan en niet. Zit nu te peinzen of ik een stukje verenstaal als immitatie ( binnenliggende ) drijfstangen kan gebruiken.

Goed, een ander noodzakelijk kwaad...



... stroomvoorziening :) ( zo, nu ben ik weer thuis op eigen terrein...  ;D ) De bijgeleverde strip printplaat is onbruikbaar voor mij. Men gaat er namelijk van uit, dat deze strip over de remwerkhouders gelijmd ?? wordt. Da's a) bij mij niet nodig, omdat ik toch een loden vloertje heb. En b) steekt het dan voor een deel onder de ketel uit, wat ik allerminst fraai vind  :-X

Dus, gemaakt zoals hier afgebeeld. Stripje van 4 stroken breed netjes op maat gemaakt, en er voor gezorgd, dat er aan beide zijden ruim dragermateriaal zit, zodat de printbanen geen contact kunnen maken met het frame. Gaatjes geboord in printplaatje en het lood, en met wat Hondekop-parkertjes vastgezet.


Ik had het zo net over stroomvoorZIENing... dat betekent stroom afnemen van de wielen...



... vanwege wielkasten, voetplaat, en vooral de NIET geisoleerde spaken, deze constructie bedacht: Fosforbronsje van 0.3mm in de radius van het wiel gebogen, onderaan haaks omzetten en op de print laten uitkomen, bovenaan een klein 'bobbeltje' voor hogere contactdruk en lichter lopen.



... en van boven te zien hoe het er daar uitziet.  1 down, 3 to go... Deze koste me bijna 45 minuten...  :)


Grtzz,

Karst

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #267 Gepost op: 20 February 2011, 01:36:16 »
maar hij is dan ook wel heel strak.
en geen kans op kortsluiting.
bydeway: je zou toch vroeg naar bed vanavond, over 2,5 uur is het idd vroeg ;D
grtz jan

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #268 Gepost op: 20 February 2011, 02:08:16 »
Pffff, ik zit nog suffe piko bakkies te verzagen naar een C8... Ik wacht wel lekker af wat je er van bakt Karst. Ik zie een boel slimme dingen voorbij komen... (y)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Eric van Spelde

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #269 Gepost op: 20 February 2011, 10:12:35 »
Ik heb er sinds gisteren ook 1  ;D   Molekamp had een aantal sets liggen inclusief brandjenieuwe Fleischmann tenderaandrijving voor 349 euri, en daarmee werd de prijs/presatieverhouding van het kitje ineens een stukje aantrekkelijker...

Anyway, voorloperts. Beide opties van PP zijn in meer of mindere mate fout. De voorlopers van een 2100 zijn 990 mm doorsnee  (11,4 mm in H0) en hebben 9 spaken. Je bestelling plaats je dus 't best bij Weinert, artikelnr. 5650 (Vorlauf/Tenderachse, 11,5 mm Durchmesser, 9 Speichen). Die heb ik er bij mijn 1900 ook op zitten, mooi fijntjes enhelemaal uit nieuwzilver, ook niet belachelijk duur.