Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Werkt de Yamorc software op Ubuntu?
door
AP3737
Vandaag
om 18:53:40
Time-of-flight module
door
spock
Vandaag
om 18:52:16
Piko 2025
door
Benelux795
Vandaag
om 18:51:43
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 18:22:42
keerlusproblemen
door
astrantia
Vandaag
om 18:04:38
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Priegelman
Vandaag
om 17:50:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Dion
Vandaag
om 17:47:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
RetroJack
Vandaag
om 17:30:04
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 17:07:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 16:38:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 16:33:50
Bauarbeiten im gange
door
spoorijzer
Vandaag
om 16:31:53
De modeltreinen van Spoorijzer
door
spoorijzer
Vandaag
om 16:30:43
Een nieuw begin
door
dreezy
Vandaag
om 16:23:56
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:07:28
Br 41 Weinert, loop of sloop ?
door
Wim Vink
Vandaag
om 15:43:26
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
Montanbahn
Vandaag
om 15:19:31
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer
door
Dave.......
Vandaag
om 15:05:55
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:26:22
Set met 2 VAM GFT en 1 VAM potgrond exclusief MTE
door
Rick
Vandaag
om 14:24:44
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 14:18:38
Aanluiting tussen tender en stoomlok
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 12:44:13
Klein baantje 1200x1200mm
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:38:46
20 jaar BNLS
door
Hans Reints
Vandaag
om 12:31:00
Rheinburg, TP V/VI
door
tijgernootje
Vandaag
om 12:16:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Eric B
Vandaag
om 11:16:39
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0)
door
Remco vM
Vandaag
om 10:13:31
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald
door
Ronald Halma
Vandaag
om 09:07:07
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
MOVisser
Vandaag
om 07:50:30
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
29 June 2025, 21:44:35
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
Vorige
-
Volgende
-
1
2
[
3
]
4
5
...
7
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco (gelezen 23243 keer)
eenop87
Offline
Berichten: 1016
Re: BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco
«
Reactie #30 Gepost op:
09 June 2012, 00:11:01 »
Jan het orginele gat is een gleuf van 7 a 8mm die het mogelijk maakt om de bogie zijdelings te laten verschuiven. De wielen staan dan wel in lijn , maar helaas wel sluiting te maken
Gerrit
Gelogd
eenop87
Offline
Berichten: 1016
Re: BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco
«
Reactie #31 Gepost op:
09 June 2012, 00:14:45 »
Je was me net voor Karst, alleen ben ik bang dat ik dan toch weer tegen het oude probleem aanloop omdat er wel erg weinig speling voor de wielen is.
Gerrit
Gelogd
roadster36
Offline
Berichten: 5554
Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco
«
Reactie #32 Gepost op:
09 June 2012, 00:50:18 »
Ja maar volgens mij heeft Gert er nog een tweede scharnier punt met bogie dissel op zitten zoals jij ook met de 2100 hebt gedaan.
of zit ik nou fout?.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,29837.msg535828.html#msg535828
«
Laatst bewerkt op: 09 June 2012, 00:53:28 door roadster36
»
Gelogd
Karst Drenth
Offline
Berichten: 10473
NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
Re: BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco
«
Reactie #33 Gepost op:
09 June 2012, 00:55:10 »
Ik zie het niet op de foto, maar dat zou idd prima kunnen werken.
Grtzz,
Karst
Gelogd
roadster36
Offline
Berichten: 5554
Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco
«
Reactie #34 Gepost op:
09 June 2012, 08:12:39 »
ik heb het nog even opgezocht maar Gert heeft geen disselboom
dan moet ik hem toch eens vragen of dit zo werkt
je verplaatst natuurlijk wel het scharnierpunt dichter naar de drijfwielen toe,"dus in principe word je lok korter.
maar of het zonder zijdelingse speling kan?
«
Laatst bewerkt op: 10 June 2012, 00:56:23 door roadster36
»
Gelogd
Ivo tB
Offline
Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco
«
Reactie #35 Gepost op:
09 June 2012, 09:46:24 »
Het heeft zeker zijdelingse speling nodig. Het blijft een lok die alleen door ruime bogen kan, maar door de verplaatsing van het sleufgat naar achteren kan de 6300 dat doen zonder meteen sluiting te maken. Met name de binnenliggende leibanen maken het voor de oude 6300 nog moeilijker om dit zonder sluiting te doen dan voor de nieuwe. Maar zonder enige zijdelingse speling van het achterste bogie wiel gaat de lok alleen nog maar rechtuit. Een sleufgat is dus zeker nodig.
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9885
Re: BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco
«
Reactie #36 Gepost op:
09 June 2012, 23:28:30 »
Als je goed naar de foto van Gert's 6300 kijkt zie je dat het prima kan werken zo, mits de bochten niet te krap zijn, het draaistel kan dan wel niet opzij ter hoogte van de achterste bogieas, maar dat wordt opgevangen door zijdelingse speling op de bogieassen en de drijfassen. Lekker simpel te bouwen oplossing, bovendien geleidt de bogie de loc een beetje waardoor een en ander rustiger rijdt dan een bogie met een dissel (zo'n disselbogie beweegt gewoon helemaal onafhankelijk van de loc, dus die loc hobbelt gewoon in het rond alsof ie alleen drijfwielen heeft). Ik heb beide manieren herhaaldelijk gebruikt in allerlei locs, de manier zoals Gert het hier gedaan heeft heeft mn voorkeur vanwege het betere rijgedrag maar het is wat kritischer om een en ander goed te bouwen, zo'n disselding gaat eigenlijk altijd wel goed, ook als je totaal niet nauwkeurig werkt, alleen je moet wel meer ruimte hebben rond de bogie.
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4210
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco
«
Reactie #37 Gepost op:
09 June 2012, 23:58:26 »
Zoals Floris het zegt klopt t helemaal.
de zichtbare schroefbout = het draaipunt en als je het draaistel afneemt zie je het draaipunt, deze is ca 4 mm naar achteren verlegd. Normaal draait / schuift je draaistel om het draadeind wat uit de ketel komt. Deze is ingekort en de moer die ketel, voetplaat en cilinderblok verbindt is ingelaten in de onderzijde van het cilinderblok.
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
eenop87
Offline
Berichten: 1016
Re: BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco
«
Reactie #38 Gepost op:
10 June 2012, 00:42:10 »
Bedankt Gert en Floris.
Als het bij jou werkt dan ga ik het ook maar eens zo uitvoeren.
Ik had begrepen dat bij de nieuwere uitvoeringen de cylinders verder naar buiten zijn geplaatst. Dat doet natuurlijk wel afbreuk aan de juiste verhoudingen, maar ja het blijft bij modellen toch altijd een beetje schipperen.
Als ik nog steeds last hou van het probleem kan ik nog altijd de cylinders loszagen en een fractie naar buiten zetten.
Ik wil sowieso de bevestiging van het cylinderblok met de rest van de loc wijzigen.
Gerrit
Gelogd
eenop87
Offline
Berichten: 1016
Re: BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco
«
Reactie #39 Gepost op:
10 June 2012, 02:26:17 »
Vanavond nieuwe stroomafnemers gemaakt voor de drijfwielen.
Omdat ik aan beide zijden geisoleerde wielen wil monteren heb ik de stroomafnemers aan beide zijden aangebracht.
Zo kan ik straks het chassis spanningvrij houden en de kans op kortsluiting sterk verminderen.
Hij heeft al z'n eerste metertjes zelfstandig gereden met de nieuwe aandrijving en ben daar best tevreden mee.
Af en toe even geen contact tussen rail en wielen, maar dat gaat helemaal goed komen als het volledige gewicht er op drukt.
Een filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=NalZbIcqmR0&feature=channel&list=UL
Gerrit
Gelogd
roadster36
Offline
Berichten: 5554
Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco
«
Reactie #40 Gepost op:
10 June 2012, 07:19:10 »
dat ziet er al goed uit
Gelogd
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9885
Re: BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco
«
Reactie #41 Gepost op:
10 June 2012, 10:11:02 »
zo'n kaal frame zonder gewicht mag op ongepoetste rails best wat haperen. Ziet er netjes uit verder!
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
eenop87
Offline
Berichten: 1016
Re: BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco
«
Reactie #42 Gepost op:
11 June 2012, 22:38:14 »
Afgelopen dagen aan het stoeien geweest met de ophanging van de bogie.
Eerst maar de methode van Gert toegepast, helaas kreeg ik daar geen goede resultaten mee. Bij de eerste beste bocht liep het wiel al zwaar tegen de kruiskopgeleiding. Na eindeloos geklooi toch maar besloten om plan B uit te voeren:de cylinders naar buiten plaatsen
Eerst maar een messing blokje gefreesd die het middendeel van het cylinderblok moet vervangen. Ik heb het blokje voorzien van 1,5mm brede wangen zodat de cylinders aan beide zijden 1,5 naar buiten gaan.
Al schroevend draaide ik ook nog even de draad in de rookkast dol.
De rookkastdeur zat er al op en die moest ik dus weer in een pannetje kokend water verwijderen. Daarna aan de binnenkant een 2mm moertje gesoldeerd zodat dat probleem ook weer is verholpen.
Hier is het blokje op het frame gesoldeerd. Er naast ligt al een afgezaagde cylinder klaar.
Op deze foto kan je zien dat het wiel nu vrij blijft van de geleider.
Hier het cylinderblok aan de voorzijde.
Ik heb daarna proefgereden op een stuk rail met Roco rail R5, R4, R3 (419, 481 en 542mm radius) en gevolgd door een normale en een meegebogen wissel.
De loc bleef op alle stukken rail keurig op de rail. Af en toe kwam kennelijk toch nog een wiel tegen het chassis en trad er een sluiting op, maar in ieder geval stukken beter dan de oude situatie. Omdat ik alle wielen wil gaan isoleren en daarmee het chassis spanningvrij krijg zal ook dit probleem opgelost worden.
Ik moet dan gelijk ook maar de bogiewielen vervangen. De huidige wielen zijn waardeloze "zamak" exemplaren en totaal ongeschikt om straks van stroomafnemers te voorzien.
De cylinders steken nu iets buiten de voetplaat en dat ga ik verdoezelen door ter plekke de voetplaat wat te verbreden.
Gerrit
Gelogd
eenop87
Offline
Berichten: 1016
Re: BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco
«
Reactie #43 Gepost op:
17 June 2012, 10:40:28 »
Even een kleine update,
Deze week de loclantaarns van Philotrain binnengekregen en na het uitfrezen en boren voorzien van ledjes.
Ik heb de ledjes achterstevoren gemonteerd om te voorkomen dat ze in het midden een felle lichtstip geven. De lantaarn werkt met de achterzijde daardoor als reflector. De aardigheid is dat het nu een beetje lijkt alsof er in het midden een brander staat.
Verder nog bezig geweest om de loopeigenschappen verder te verbeteren, maar wacht nu op de nieuwe wielen waarmee ik het chassis volledig kan isoleren.
De loc loopt nu al bijzonder soepel maar geeft in krappe bochten al snel kortsluiting. Het geluids niveau is integenstelling met de oorspronkelijke aandrijving bijzonder laag, dus dat geeft de burger weer moed
Gerrit
Gelogd
Hendrik Jan
Offline
Berichten: 7194
46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco
«
Reactie #44 Gepost op:
17 June 2012, 10:55:19 »
Fraaie oplossing.
Nog een vraag over die boogstralen:
wat is de minimum bogstraal die je kunt halen?
Ik heb ook nog vage plannen voor een 6300, maar mijn kleinste straal is 415mm.
(Mijn DJH 3700 komt dan zwaar in de problemen. Maar dat, lieve kinderen, is weer een heel ander verhaal..)
Hendrik Jan
Gelogd
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
Vorige
-
Volgende
-
1
2
[
3
]
4
5
...
7
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Renoveren van een oude NS6300 van DJH Model Loco