Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 08:47:07
NS 1700 transfers door Jeroen Water
Vandaag om 08:45:10
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Sfeer op je modelbaan door NS264
Vandaag om 08:22:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:13:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
19 July 2025, 23:56:15
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
19 July 2025, 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
19 July 2025, 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
19 July 2025, 19:36:41
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
19 July 2025, 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
19 July 2025, 15:26:07

Auteur Topic: Treinbotsing te Amsterdam  (gelezen 53927 keer)

Aernoud

• Offline Offline
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #300 Gepost op: 27 April 2012, 00:04:06 »
Het vak wat ik uitoefen heb ik bewust gekozen omdat ik daar met techniek bezig ben ten behoeve van de veiligheid, met andere woorden, het doel om dit soort ongelukken te voorkomen. Het voorkomen dat er slachtoffers vallen. Elk ongeluk waar techniek belangrijk is voor de veiligheid, waar slachtoffers bij vallen grijpt mij aan (vliegtuigen, treinen, etc). Waarmee ik niet wil zeggen dat andere ongelukken me niets doen, om misverstanden te voorkomen.

Om het te beperken tot de veiligheid van treinpassagiers, een dergelijk ongeluk als dit is dus zo'n voorbeeld wat je niet wilt accepteren. Althans, ik niet.
Helaas kunnen we het niet meer terugdraaien, we kunnen wel proberen te begrijpen wat er mis is gegaan en wat er verbeterd zou kunnen worden.
Vaak wordt gezegd: er mag niet naar de kosten van veiligheid worden gekeken als het om mensenlevens gaat (zeker als er net een groot ongeluk heeft plaatsgevonden).
We willen het eigenlijk niet horen (ik eigenlijk ook niet), maar de realiteit is dat er wel naar de kosten wordt gekeken.
Dat is een ongelofelijk moeilijk spanningsveld.

In deze discussie probeer ik daar wat van mee te geven, veiligheid is niet zwart-wit.

Maar helaas ontgaat dit Laurent volledig. Hij blijft ook alleen maar respect voor eventuele nabestaanden vragen, de overige slachtoffers verdienen blijkbaar geen respect. Zijn conclusie dat de wind ineens gedraaid is deel ik niet, die stond en staat al goed.

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #301 Gepost op: 27 April 2012, 00:05:04 »
Helaas, u gaat niet door voor de koelkast. ;)
Afijn, het is enkele keren vriendelijk geprobeerd wat meer respect voor eventuele nabestaanden te krijgen en dat was allemaal niet nodig (aldus de moderatie), maar nu het dichtbij komt voor iemand draait de wind hier inene 180 graden. Hetzelfde geldt voor autisme, komt dichtbij (binnen de familiekringen) en opeens is het taboe. En ja, dan ben ik maar een ongevoelige hork, als dit de manier is om mensen wakker te krijgen.

Ik heb in dit soort draadjes totaal geen behoefte aan een opgeheven vingertje, dank U.

Stephan.

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #302 Gepost op: 27 April 2012, 00:09:56 »
Citaat
Helaas, u gaat niet door voor de koelkast.

Sorry heb er al 3 en geen plek meer voor een 4de  ;D...

En sorry hoor maar ik sta verder niet stil bij die ene dode. Heb geen leven meer als je het leed van de hele wereld op je schouders pakt....maar dat wil niet zeggen dat ik niet het triest vind voor de nabestaanden en de andere slachtoffers...

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #303 Gepost op: 27 April 2012, 00:29:36 »
In deze discussie probeer ik daar wat van mee te geven, veiligheid is niet zwart-wit.

Maar helaas ontgaat dit Laurent volledig. Hij blijft ook alleen maar respect voor eventuele nabestaanden vragen, de overige slachtoffers verdienen blijkbaar geen respect. Zijn conclusie dat de wind ineens gedraaid is deel ik niet, die stond en staat al goed.
Er is een verschil tussen het niet zien van de link tussen veiligheid en kosten (dat veiligheid geld kost weten we allemaal, we willen het alleen niet weten) en het alleen maar aan nabestaanden denken. Ieder slachtoffer is er een teveel, helaas is het niet 100% uit te sluiten zonder in een onleefbare wereld te komen. Echter, men begint hier te miepen over bepaalde treinstellen die niet of wel hersteld zullen worden, dat dit zonde is of wie er schuld had (een journalist had een machinist horen zeggen dat deze mogelijk een sein gemist had, maar dat iedereen bij zoiets aan zichzelf twijfelt komt bij niemand op). Roep je vervolgens dat dit ook wat minder kan i.v.m. slachtoffers (niet specifiek nabestaanden, maar alle slachtoffers), dan hoort het erbij, want het is een treinforum. Totdat het dichterbij komt, dan blijkt men het opeens wel aangrijpend te vinden. Maar dat mag allemaal niet gezegd worden, althans, dat gevoel krijg ik.

Aernoud, begrijp mij niet verkeerd, jullie discussie over veiligheid is zeer terecht en helaas ook de harde waarheid, die discussie benijd ik dan ook niet. Hetgeen dat ik verwerpelijk vind is het hypocriete gedrag, eerst met zijn allen treuren om een stuk blik (want laten we eerlijk, het is en blijft maar blik), totdat er iemand is die mensen kende, dan vinden we het allemaal triest en krijgt deze persoon sterkte toegewenst. Dit zal natuurlijk niet minder gemeend zijn, maar soms is het nodig iets te relativeren. Ja, het is zonde van de treinen, maar menselijk leed telt zwaarder en nee, het is niet mogelijk om absolute veiligheid te creëren.
En ja, dat relativeren had ik ook beter moeten doen in mijn post, het had ook prima zonder het woordje autisten afgekund :-[ :-\. Was een stuk beter voor de sfeer geweest, maar gesproken woorden kunnen niet worden teruggenomen, helaas. :-X

Sorry heb er al 3 en geen plek meer voor een 4de  ;D...

En sorry hoor maar ik sta verder niet stil bij die ene dode. Heb geen leven meer als je het leed van de hele wereld op je schouders pakt....maar dat wil niet zeggen dat ik niet het triest vind voor de nabestaanden en de andere slachtoffers...
Dat verwacht ik ook niet, ik trek het leed van de hele wereld ook niet mijn schouders op, want dan heb je inderdaad geen leven. Maar wat mij, zoals ik al zei, telkens opvalt en ook best steekt is dat een stuk blik zwaarder lijkt te tellen dan menselijk leed, totdat dit dichtbij komt. Neemt niet weg dat een discussie over veiligheid niet welkom is, dit is altijd een goed discussiepunt omdat het, zoals Aernoud al zei, helemaal niet zwart-wit is.
« Laatst bewerkt op: 27 April 2012, 00:32:40 door laurent »
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Emiel_nl

• Offline Offline
« Reactie #304 Gepost op: 27 April 2012, 01:06:08 »
nou zal het nog 1 keer proberen te vertellen, ATBvv is een toegevoegd systeem en is niet verplicht, bij de botsing barenddrecht hadden beide treinen ook geen vv.
Bij NSR hebben alle treinen vv, fase 4 geintegreerd, fase 3 aanvullend.
Museum mat met ATB-E hebben allen vv dus zeker mat 24.

Wat mij wel verbaasd is dat voorheen de ATB een los systeem is/was wat buiten alles om ingreep, bij de SLT is het een geintergreerd sofware stukje wat niet hard losstaat, dus software wijzigen kan iedereen.

Dan als laatste vroeger werd er naar je opgekeken als je ATB monteur was, alleen jij mocht aan het syteem komen, tegenwoordig rommelt iedereen er maar aan. (vakmanschap vervaging).
Voor zover ik weet is ATBvv wel degelijk verplicht.

Wat de ATB betreft van de SLT, dat is nog steeds een aparte installatie. Welliswaar een computer, net als fase-4, maar zeker niet geintergreerd met het trein-computersysteem. En software aanpassen, dat is niet zomaar even uitgevoerd. De softwareversie maakt deel uit van de toelating. Als er software gewijzigd moet worden, dan moet dat altijd via IVW en zomaar "even wat wijzigingen uitvoeren" is er echt niet bij.

En dat tegenwordig iedereen maar wat aanrommelt in ATB-systemen... Ik betwijfel het. Je moet nog steeds gecertificeerd personeel zijn om aan de ATB te mogen werken en controlemetingen of onderhoud af te mogen tekenen. Als er een handtekening gezet wordt door iemand die niet gecertificeerd is, dan staat dat gelijk aan fraude.
Groetjes,
Emiel

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #305 Gepost op: 27 April 2012, 07:14:36 »
@Laurent:

Medeleven mag uiteraard betoond worden. Waar we niet op staan te wachten is iemand die met opgeheven vingertje meent te moeten vertellen dat we meer medeleven openlijk moeten betonen. Verder staat de hele discussie over autismespectrumstoornissen hier helemaal buiten en die wil ik hierbij dan ook afsluiten, inclusief het opgeheven vingertje.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Thom

• Offline Offline
« Reactie #306 Gepost op: 27 April 2012, 09:58:43 »
In elk geval veel museummaterieel...
Ik denk dat dat nog wel meevalt eigenlijk.

Al het materieel waar ATB-E inzit, heeft het daarin zitten, en bij het NSM zijn de bestaande ATB installatie's ook aangepast.
Blijft er niet zo heel veel over volgens mij.

Maar dannog, het is inderdaad géén verplicht systeem (nog).

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #307 Gepost op: 27 April 2012, 11:34:34 »
Ik wist niet dat het NSM alle ATB-EG alsnog Vv gegeven heeft... dan valt het idd wel mee.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Tjabbe Tjibsma

• Offline Offline
  • http://www.dieseltreinen.nl
« Reactie #308 Gepost op: 27 April 2012, 12:33:14 »
Voor zover ik weet is ATBvv wel degelijk verplicht.

Emiel
Neen, ATB-VV is een aanvulling op ATB-EG en kan door regels vanuit Europa niet verplicht worden gesteld aan de vervoerders.
Andere mogelijkheid is wel dat bijvoorbeeld een verzekeraar van de betreffende vervoerder deze aanvulling op het materieel kan eisen...

Jorick

• Rijdt schaal 1:1
  • Offline Offline
    • Jorick de Lange.nl
« Reactie #309 Gepost op: 27 April 2012, 13:58:21 »
De ICE heeft bijvoorbeeld ook geen ATB-VV. Hierdoor is al jaren een TSB (Tijdelijke Snelheids Berperking) actief bij Bijlmer-ArenA voor 90km/u (en goederenverkeer 70 km/u). Dit alles om de zijdelingse aanrijding te beperken in impact indien de ICE door een rood sein zou rijden...

Machinist Johan

• Offline Offline
  • gevorderd beginner
« Reactie #310 Gepost op: 27 April 2012, 14:34:09 »
Die TSB staat anders niet in mijn weekpublicatie van week 16

Nederduitsemeester

• Offline Offline
« Reactie #311 Gepost op: 27 April 2012, 14:41:06 »
Bij mij wel, net effe gecheckt 8)
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Machinist Johan

• Offline Offline
  • gevorderd beginner
« Reactie #312 Gepost op: 27 April 2012, 14:57:44 »
ooh, duivendrecht aansl - abcoude? dan staat ie er bij mij wel in (y)

Jorick

• Rijdt schaal 1:1
  • Offline Offline
    • Jorick de Lange.nl
« Reactie #313 Gepost op: 27 April 2012, 15:16:51 »
Juist, die ja. :)

johnny-VIRM

• Offline Offline
« Reactie #314 Gepost op: 27 April 2012, 15:31:39 »
was vandaag voor iets op de werkplaats, het spul (beide stellen) stonden binnen en werden nog steeds onderzocht, ook stond er politie bij, je komt echt niet in de buurt van de treinen.

Dan nog aan emiel, ik ben blij dat je iemand die ATB hoofdmonteur is nog in twijfel trekt.