Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 00:12:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
19 July 2025, 23:56:15
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
19 July 2025, 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
19 July 2025, 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
NS 1700 transfers door ES44C4
19 July 2025, 20:32:18
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
19 July 2025, 19:36:41
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
19 July 2025, 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
19 July 2025, 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
19 July 2025, 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
19 July 2025, 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
19 July 2025, 15:14:06

Auteur Topic: Treinbotsing te Amsterdam  (gelezen 53887 keer)

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #285 Gepost op: 26 April 2012, 20:26:03 »
Even een zijsprongetje (offtopic):

Net Rail Away gezien. Ging over Taiwan. Ze lieten zien dat de machinist moet zeggen dat hij die kant uitging (denk de armbeweging er ook bij) en zelfs de seinbeelden moest benoemen. Dit komt nog uit de tijd dat Japan heersde over Taiwan. Zou dit ook iets zijn voor "onze" machinisten? (Deze vraag is grappig maar tegelijk ook serieus bedoeld)
Jeroen

Richard77

• Offline Offline
« Reactie #286 Gepost op: 26 April 2012, 20:27:09 »
Oei, dan komt het wel erg dicht bij.
Sterkte.

Gr.
Eric

Eric, dank je.

Ik heb de hele discussie even doorgelopen en slechts 1 reactie gezien van medeleven voor de nabestaanden van de overleden persoon. Ik weet dat dit een treinenforum is, maar van de bijna 300 reacties slechts 3 die getuigen van medeleven?..... Nu niet omdat het in dit geval een kennis van mij betreft, maar dit gaat er bij mij dus even niet in.

Richard

Ed van Mierlo

• Offline Offline
« Reactie #287 Gepost op: 26 April 2012, 21:14:03 »
Wordt het onderhand niet tijd om het draadje een andere titel te geven, bijvoorbeeld ATB-vv ;)

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #288 Gepost op: 26 April 2012, 21:34:35 »
Eric, dank je.

Ik heb de hele discussie even doorgelopen en slechts 1 reactie gezien van medeleven voor de nabestaanden van de overleden persoon. Ik weet dat dit een treinenforum is, maar van de bijna 300 reacties slechts 3 die getuigen van medeleven?..... Nu niet omdat het in dit geval een kennis van mij betreft, maar dit gaat er bij mij dus even niet in.

Richard
Dat komt omdat we hier op een modelspoorforum zitten met een groot aantal treinautistjes. Dat ene treintje, dat stuk blik, dat beschadigd is is veel belangrijker dan mensenlevens. Men is meer geïnteresseerd in welk treinstel bij een botsing betrokken was en wanneer dit weer op de baan verschijnt dan in het persoonlijke leed. Het viel me nog mee dat er geen reacties waren van: "Zonde van die nog nieuwe SLT" of "Zonde van die VIRM", meestal vind je die ook wel.  Dit is ook wat Mat-60 in het begin al probeerde te zeggen.
Afijn, sterkte ermee en ik hoop nu dat ik mensen hun ogen eens geopend heb. Een trein, hoe mooi, duur en oud ook, is en blijft maar blik. Het is vervangbaar, een mensenleven niet.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

johnny-VIRM

• Offline Offline
« Reactie #289 Gepost op: 26 April 2012, 21:35:02 »
Even een zijsprongetje (offtopic):

Net Rail Away gezien. Ging over Taiwan. Ze lieten zien dat de machinist moet zeggen dat hij die kant uitging (denk de armbeweging er ook bij) en zelfs de seinbeelden moest benoemen. Dit komt nog uit de tijd dat Japan heersde over Taiwan. Zou dit ook iets zijn voor "onze" machinisten? (Deze vraag is grappig maar tegelijk ook serieus bedoeld)

moet je voor de gein in youtube een cab ride in japan doen, zie je die witte handschoentjes continu gaan en wijzen.

maar alle gekheid het werkt wel.  (dat noemde men dicipline)

Daan!

• Offline Offline
« Reactie #290 Gepost op: 26 April 2012, 21:58:01 »
Dat komt omdat we hier op een modelspoorforum zitten met een groot aantal treinautistjes. Dat ene treintje, dat stuk blik, dat beschadigd is is veel belangrijker dan mensenlevens. Men is meer geïnteresseerd in welk treinstel bij een botsing betrokken was en wanneer dit weer op de baan verschijnt dan in het persoonlijke leed. Het viel me nog mee dat er geen reacties waren van: "Zonde van die nog nieuwe SLT" of "Zonde van die VIRM", meestal vind je die ook wel.  Dit is ook wat Mat-60 in het begin al probeerde te zeggen.
Afijn, sterkte ermee en ik hoop nu dat ik mensen hun ogen eens geopend heb. Een trein, hoe mooi, duur en oud ook, is en blijft maar blik. Het is vervangbaar, een mensenleven niet.

Gelukkig heb je wel respect voor autisten Laurent...

Ik vind niet dat door iedereen te hoeft worden genoemd dat zei meeleven met de slachtoffers. Dat is vanzelfsprekend.

Aernoud

• Offline Offline
« Reactie #291 Gepost op: 26 April 2012, 22:08:20 »
Afsplitsen van het "ATB-vv" deel van deze draad zou kunnen, ik zie het echter nog steeds als deel van de discussie rond het ongeluk en de mogelijke voorkoming daarvan in de toekomst...

@Peter, ja wat je schrijft klopt.
DB kiest er inderdaad voor om die wissels gedurende een bepaalde tijd vast te laten liggen.
NX maakt de rijweg geleidelijk vrij, doen de nieuwere systemen nog net zo.
Om over interlocking-principes DE/NL/etc verder discussiëren (ter verbetering van mijn eigen begrip) vind ik altijd interessant, maar dan moeten we dat inderdaad niet in dit draadje doen  ;)

In Japan hebben ze inderdaad onderzocht of het aanwijzen van de seinen zin heeft: het verhoogt de kans op een bewuste waarneming van het sein. Maar inderdaad moet je er wel de discipline voor op kunnen brengen en dat zou door de hele andere cultuur hier wel eens moeilijk kunnen zijn.
Voor het ongeluk in Amsterdam wordt als mogelijkheid gegeven dat het door de laagstaande zon veroorzaakt kan zijn, aanwijzen helpt dan niet.

@Johnny:
Wat mij wel verbaasd is dat voorheen de ATB een los systeem is/was wat buiten alles om ingreep, bij de SLT is het een geintergreerd sofware stukje wat niet hard losstaat, dus software wijzigen kan iedereen.
Ik ken de SLT niet, ik begrijp dat je meer van het systeem weet? Het verbaast me namelijk. Eventueel per PB is anders wel erg off-topic.

Over wat onderstaande berichten, ik ben me er terdege van bewust dat een treinongeluk als dit zeer gevoelig ligt.
Uiteraard leef ik mee met de nabestaanden van de overleden persoon en alle andere slachtoffers.
Ik heb niet alle berichten doorgelezen, maar zeker de laatste pagina's gaan juist over het voorkomen van slachtoffers. De opmerking dat het alleen maar over "Dat ene treintje" gaat kan ik dan ook niet plaatsen.

Aernoud

Bas, Dordrecht

• Offline Offline
« Reactie #292 Gepost op: 26 April 2012, 22:10:03 »
moet je voor de gein in youtube een cab ride in japan doen, zie je die witte handschoentjes continu gaan en wijzen.

maar alle gekheid het werkt wel.  (dat noemde men dicipline)

afgezien van de witte handschoenen...ik train mijn aspirant-machinisten op dezelfde manier...wijs naar de signalen en zo ben je je meer bewust van het signaalbeeld. Tijdens mijn bezoeken in Amersfoort vond men dat een hele interessante methode. Simpel en doeltreffend.

Bas

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #293 Gepost op: 26 April 2012, 22:13:23 »
Gelukkig heb je wel respect voor autisten Laurent...
Ik weet dat de meeste die zich zo gedragen helemaal geen autist zijn, maar alleen dit soort typische trekjes die normaal alleen autisten vertonen toegeschreven krijgen. Verder heb ik genoeg ervaring met mensen die een ASS hebben.

Citaat
Ik vind niet dat door iedereen te hoeft worden genoemd dat zei meeleven met de slachtoffers. Dat is vanzelfsprekend.
Nee, maar roepen dat iets zonde is van een trein, terwijl er menselijk leed is, is het andere uiterste dat helaas op hobbyfora heel veel wordt geroepen.
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Peter Kleton

• Offline Offline
« Reactie #294 Gepost op: 26 April 2012, 22:15:44 »
 Het gaat hier volgens mij over de oorzaken en de gevolgen.
 Wij leven ook mee ,we kennen alleen de situatie na veel studie .
 De afzonderlijk betrokken personen kennen we niet ,  maar het is natuurlijk wel zo, dat het daar om draait.
 Ieder mens is uniek, van treinen zijn er nog genoeg (Al zijn die ook niet allemaal hetzelfde   ;))
Vr. Gr,  Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

mDDM

• Offline Offline
« Reactie #295 Gepost op: 26 April 2012, 22:48:25 »
Wat mij opvalt is dat niemand het heeft over ATB Nieuwe Generatie (ATB-NG). ATB-NG is ontwikkeld in de jaren negentig en is net als ETCS gebaseerd op remcurve bewaking. Het is veel veiliger dan ATB-EG plus VV. ATB-NG is ingevoerd op de meeste diesellijnen, omdat destijds gedacht werd dat de detectieproblematiek van modern dieselmaterieel zou kunnen leiden tot slecht functioneren van EG.   Daarna is de verdere invoering van NG gestokt in afwachting van het Europese systeem ETCS. Inmiddels is het als gevolg van EU regels zelfs verboden om NG in te voeren. De laatste inbouw was op Gouda-Alphen in het kader van de light-railproef RijnGouweLijn. Daarbij was EG gehandhaafd t.b.v.  drie spitsslagen met Plan V en de dagelijkse goederentrein. ATB-EG heeft daar uitstekend gefunctioneerd en uiteindelijk heeft IVW zelfs toestemming gegeven voor rijden op cabinesignalering (die daarvoor niet ontwikkeld was) en uitgesteld remmen. Het is eigenlijk  te gek voor woorden dat we ATB NG niet verder mogen uitrollen en ons nu al jaren moeten behelpen met EG en lapmiddel VV. Misschien zou Pieter van Vollenhoven dat eens aan de kaak moeten stellen.
« Laatst bewerkt op: 26 April 2012, 22:50:49 door mDDM »

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #296 Gepost op: 26 April 2012, 23:17:46 »
Ik weet dat de meeste die zich zo gedragen helemaal geen autist zijn, maar alleen dit soort typische trekjes die normaal alleen autisten vertonen toegeschreven krijgen. Verder heb ik genoeg ervaring met mensen die een ASS hebben.

Da's toevallig, ik heb er ook genoeg ervaring mee, aangezien mijn zoontje namelijk hoog-functionerend autisme heeft. Dus die opmerking over "treinautistjes" vind ik meer dan grievend.

Citaat
Nee, maar roepen dat iets zonde is van een trein, terwijl er menselijk leed is, is het andere uiterste dat helaas op hobbyfora heel veel wordt geroepen.

En dat geeft jou vervolgens het recht om in één zinsnede zowel treinliefhebbers als mensen met een autistische stoornis te schofferen? Sorry, maar zo werkt het niet.

De grote fout die je maakt is om voetstoots aan te nemen dat degenen die het over beveiligingssystemen (of glasplaten) hebben zich niets aantrekken van menselijk leed. Weet je waar jouw kennelijk gebrek aan empathie (het zich kunnen voorstellen wat een ander denkt) nou een typisch kenmerk van is?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #297 Gepost op: 26 April 2012, 23:23:49 »
Weet je waar jouw kennelijk gebrek aan empathie (het zich kunnen voorstellen wat een ander denkt) nou een typisch kenmerk van is?
Een ASS, duh. ;)
Verder is het je, neem ik aan, bekend dat in de spoorweghobbyïstenwereld zowel relatief als absoluut gezien heel veel autisten bevinden?
« Laatst bewerkt op: 26 April 2012, 23:37:25 door laurent »
Railion 6513

Tischbahning.de

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #298 Gepost op: 26 April 2012, 23:30:45 »
Citaat
Verder heb ik genoeg ervaring met mensen die een ASS hebben

Laat me raden ongeveer 20 jaar ? Sommige mensen zijn ook gewoon een ass....

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #299 Gepost op: 26 April 2012, 23:37:58 »
Helaas, u gaat niet door voor de koelkast. ;)
Afijn, het is enkele keren vriendelijk geprobeerd wat meer respect voor eventuele nabestaanden te krijgen en dat was allemaal niet nodig (aldus de moderatie), maar nu het dichtbij komt voor iemand draait de wind hier inene 180 graden. Hetzelfde geldt voor autisme, komt dichtbij (binnen de familiekringen) en opeens is het taboe. En ja, dan ben ik maar een ongevoelige hork, als dit de manier is om mensen wakker te krijgen.
« Laatst bewerkt op: 26 April 2012, 23:39:41 door laurent »
Railion 6513

Tischbahning.de