Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een leuke vrachtwagen door defender
Vandaag om 21:21:59
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door ronald1956
Vandaag om 21:18:05
C12c rijtuig door roco
Vandaag om 21:12:06
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Cc72000
Vandaag om 20:48:54
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 19:49:55
info gezocht over ETS aandrijfunits door Pauldg
Vandaag om 19:41:05
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door verst107
Vandaag om 19:19:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 19:11:06
De prachtige reeksen van Bemo door Ronald Halma
Vandaag om 19:05:14
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:05:11
Layne, Somewhere South. door Noordernet
Vandaag om 18:40:14
Show je werkplek door Sven
Vandaag om 18:38:09
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door prutser
Vandaag om 18:16:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:33:41
Modelbaan Beltheim. door Paul1969
Vandaag om 17:01:07
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door Camickaeze
Vandaag om 16:32:55
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
Vandaag om 16:20:52
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 16:10:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:47:37
Tsjechische Sikken door maartenvdb
Vandaag om 15:38:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 15:13:12
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 15:10:59
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door klusser
Vandaag om 15:07:35
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 15:01:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 14:39:38
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 13:59:16
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 13:54:42
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:40:07
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Dennis.
Vandaag om 13:34:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 11:34:27
  

Auteur Topic: Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955  (gelezen 4980 keer)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4604
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
« Gepost op: 03 April 2012, 13:34:19 »
Beste allen,

Ik heb een vraag over de samenstelling van een trein met plan E rijtuigen, ca. 1955. Ik heb de volgende 5 rijtuigen, 1x P, 1x RD, 1xB en 2x C.

Dat levert in (niet wiskundige!) theorie de volgende 4 mogelijkheden op:

1.   P + C + B + RD + C
2.   P + C + C+ RD + B
3.   C + C + RD + B + P
4.   C + B + RD + C + P

Uitgangspunt is dat in een stam van 5, met P-rijtuig, dit rijtuig altijd aan het begin of het eind van de trein zit. Verder kun je stellen dat nummer 1 en 4 eigenlijk hetzelfde zijn, maar dat de in het ene geval de post-mensen verder moeten lopen naar de RD dan in het andere geval. Nu, dat is verder niet zo spannend. Uiteraard is buiten beschouwing gelaten of de loc links of rechts zit. De treinen reden immers op en neer

Wat ik wel spannend vind, is dat als je op http://www.seinarm.nl/Treinsamenstellingen/TreinsamPlanE.aspx kijkt, je kunt vaststellen dat op enig moment in de tijd de NS ervoor koos om het patroon van een stam van 4 rijtuigen "C + C + RD + B" te wijzigen in "C + RD + B + C". Dit had dus als gevolg dat de “chique” B-mensen altijd last kregen van de “ordinaire” C-mensen die naar de RD wilden lopen.

Voordeel van deze wijziging was wel dat de B-mensen nooit meer direct achter de loc kwamen te zitten, maar daardoor ook niet meer lekker rustig helemaal achteraan.

Jammer is dat ik het moment (datum) van die overgang van het ene naar het andere patroon nergens kan terugvinden.

Nu mijn vraag. Ik wil de (meest voorkomende) 1955 situatie uitbeelden met de bovengenoemde 5 rijtuigen. Wat is dan in jullie beleving de/een “juiste” volgorde? Foto’s zijn altijd welkom.

Marco

Romeo373

  • Gast
Re:Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
« Reactie #1 Gepost op: 03 April 2012, 14:20:38 »
Ik denk, dat de ene nooit juister is dan de andere.
Dat je de P op de kop plaatst, lijkt mij wel realistisch.
Doe de p direct achter de loc en je kunt (figuurlijk) alle kanten op.

Gr. Romeo

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re:Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
« Reactie #2 Gepost op: 03 April 2012, 19:59:56 »
Hoi Marco,

Je gebruikt in je treinsamenstellingen een RD in combinatie met C en B rijtuigen.
De C en B rijtuigen werden in 1956 gedeklasseerd naar B en A rijtuigen, en de RD rijtuigen werden vanaf 1960 verbouwd uit BKD rijtuigen (ex CKD).
Dus je samenstelling met deze rijtuigen klopt niet.

Van de Postrijtuigen was de vouwbalg meestal niet doorverbonden met de rest van de trein.
Dit was werkterrein van de PTT, en de treinconducteur had hier geen zeggenschap.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4604
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re:Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
« Reactie #3 Gepost op: 03 April 2012, 20:12:13 »
Hoi Arjen,

Je hebt gelijk, en gelukkig heb ik een CKD i.p.v. een RD.
 
Het wordt dus:

1.   P + C + B + CKD + C
2.   P + C + C+ CKD + B
3.   C + C + CKD + B + P
4.   C + B + CKD + C + P


Marco

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
« Reactie #4 Gepost op: 04 April 2012, 12:38:56 »
Er zijn in de loop der jaren twee "scholen" geweest die elkaar een paar keer hebben afgewisseld:

1) zet de 1e klasse zo dicht mogelijk bij de restauratie en liefst aan het eind van de stam, zodat de 1e klasse reiziger niet gehinderd wordt door doorlopend rumoerig 2e klasse volk.
2) zet de 1e klasse midden in de trein zodat de 1e klasse reiziger niet naar het andere eind van de trein hoeft te lopen als hij verkeerd gegokt heeft.

Dirk

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4604
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re:Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
« Reactie #5 Gepost op: 04 April 2012, 12:40:46 »
Dank je wel Dirk. Je weet niet wanneer die scholen zijn geweest?

Geert 84

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
    • De Vallei
Re: Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
« Reactie #6 Gepost op: 11 May 2020, 17:13:31 »
Een heel oud topic heropend. Op de site van seinarm kijkend lijkt het dat in de jaren '50 en '60 er in ieder voorkomende stam een RD/BKD rijtuig mee ging. Is dat een feit? Of ging er bijvoorbeeld ook weleens een stammetje met A + B + B bijvoorbeeld?

Edit: mijn vraag geldt eigenlijk na de verbouwing van C naar B en B naar A. Maar dat sluit aan bij de Artitec rijtuigen.
« Laatst bewerkt op: 11 May 2020, 17:20:54 door Geert 84 »
Schaal H0 - NS tijdperk III. Met hier en daar wat verdwaalde modellen uit andere tijdperken / landen.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8797
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
« Reactie #7 Gepost op: 11 May 2020, 20:36:04 »
Weinig, bij mijn weten. De meeste stammen bestonden uit A, B, B, RD oid.

Geert 84

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
    • De Vallei
Re: Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
« Reactie #8 Gepost op: 11 May 2020, 20:40:42 »
Duur grapje om na te maken. Hadden ze bij de NS wel beter over na mogen denken  ::)

Thnx  (y)

Het moeten een tijden geweest zijn zeg. In iedere trein een restaurant. Toen ik jong was (naja... nu 36 dus wat is jong, in de studententijd zeg maar) kan ik me alleen van die gangpadkarretjes met lauwe koffie en later die koffierugzakjes herinneren. Die liepen te leuren zeg...

Een echt restaurant in de trein... zwijmel.
« Laatst bewerkt op: 11 May 2020, 20:42:20 door Geert 84 »
Schaal H0 - NS tijdperk III. Met hier en daar wat verdwaalde modellen uit andere tijdperken / landen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26826
    • Pagina van klaas
Re: Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
« Reactie #9 Gepost op: 11 May 2020, 20:53:37 »
Bij dat restaurant moet je je niet te veel voorstellen. Je kon er geen driegangenmaaltijden krijgen. Je moet meer denken aan kroketten, sauzijzenbroodjes en erwtensoep. En de nodige dranken zoals koffie, thee, bier, cola.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Geert 84

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
    • De Vallei
Re: Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
« Reactie #10 Gepost op: 11 May 2020, 21:01:17 »

Daar gaat m'n nostalgie... was dat in al die restaurants het geval? Of waren de buitenlandse RD's uitgebreider?
Ik dwaal af.. het ging om Plan E. Maximale afstand dat je (in de meeste gevallen als ambtenaar of verzekeringsagent gok ik) maakte kon toch zomaar 200km zijn.
« Laatst bewerkt op: 12 May 2020, 16:05:05 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »
Schaal H0 - NS tijdperk III. Met hier en daar wat verdwaalde modellen uit andere tijdperken / landen.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2923
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
« Reactie #11 Gepost op: 11 May 2020, 21:08:03 »
Plan E ging voor zover ik weet nooit de grens over. De RD die vaak in de internationale treinen meereed werd in de grensstations bijgeplaatst en reed zodoende alleen in Nederland in die treinen mee.

Standaardstam Plan E was A+B+B+RD. Na ca. 1970 werd de standaardstam A+B+B+B+RD, maar ook de oude samenstelling kwam nog wel voor. De standaardstam werd wel aangevuld met Plan W, of de B's Plan E werden vervangen door Plan W.
Ik heb in die stammen ook wel eens een verdwaalde Plan D zien meerijden, totdat die uit dienst werden genomen eind jaren '70.

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 921
    • Secondtrains.com
Re: Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
« Reactie #12 Gepost op: 11 May 2020, 21:42:53 »
Als ik me goed herinner, zat de P altijd helemaal vooraan of helemaal achteraan de trein. Op de perrons kon de P dan eenvoudig worden beladen zonder in conflict te komen met de reizigersstroom.

In de jaren '80, toen Plan E op z'n laatste benen reed, zag je allerlei samenstellingen. En natuurlijk waren er versterkingsrijtuigen, waardoor het allemaal anders werd dan bedoeld.

CKLX

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8797
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
« Reactie #13 Gepost op: 11 May 2020, 22:40:54 »
en vanaf de jaren 80 verdwaalde er ook wel eens een ICR in zo'n trein....

Mug

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
« Reactie #14 Gepost op: 12 May 2020, 11:38:17 »
Die verdwaalden niet maar vervingen zo langzaam aan de Plan E's.

Grtz. Frits
Grtz. Frits