Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Dave.......
Vandaag om 10:49:12
7 april De Karel on tour door Rick
Vandaag om 10:39:15
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
Vandaag om 10:32:52
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Cor--24
Vandaag om 10:21:50
De (3d) knutsels van Ronald. door Johan Schalken
Vandaag om 10:12:14
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 10:12:00
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
  

Auteur Topic: Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955  (gelezen 4426 keer)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4132
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
« Gepost op: 03 april 2012, 13:34:19 »
Beste allen,

Ik heb een vraag over de samenstelling van een trein met plan E rijtuigen, ca. 1955. Ik heb de volgende 5 rijtuigen, 1x P, 1x RD, 1xB en 2x C.

Dat levert in (niet wiskundige!) theorie de volgende 4 mogelijkheden op:

1.   P + C + B + RD + C
2.   P + C + C+ RD + B
3.   C + C + RD + B + P
4.   C + B + RD + C + P

Uitgangspunt is dat in een stam van 5, met P-rijtuig, dit rijtuig altijd aan het begin of het eind van de trein zit. Verder kun je stellen dat nummer 1 en 4 eigenlijk hetzelfde zijn, maar dat de in het ene geval de post-mensen verder moeten lopen naar de RD dan in het andere geval. Nu, dat is verder niet zo spannend. Uiteraard is buiten beschouwing gelaten of de loc links of rechts zit. De treinen reden immers op en neer

Wat ik wel spannend vind, is dat als je op http://www.seinarm.nl/Treinsamenstellingen/TreinsamPlanE.aspx kijkt, je kunt vaststellen dat op enig moment in de tijd de NS ervoor koos om het patroon van een stam van 4 rijtuigen "C + C + RD + B" te wijzigen in "C + RD + B + C". Dit had dus als gevolg dat de “chique” B-mensen altijd last kregen van de “ordinaire” C-mensen die naar de RD wilden lopen.

Voordeel van deze wijziging was wel dat de B-mensen nooit meer direct achter de loc kwamen te zitten, maar daardoor ook niet meer lekker rustig helemaal achteraan.

Jammer is dat ik het moment (datum) van die overgang van het ene naar het andere patroon nergens kan terugvinden.

Nu mijn vraag. Ik wil de (meest voorkomende) 1955 situatie uitbeelden met de bovengenoemde 5 rijtuigen. Wat is dan in jullie beleving de/een “juiste” volgorde? Foto’s zijn altijd welkom.

Marco

Romeo373

  • Gast
Re:Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
« Reactie #1 Gepost op: 03 april 2012, 14:20:38 »
Ik denk, dat de ene nooit juister is dan de andere.
Dat je de P op de kop plaatst, lijkt mij wel realistisch.
Doe de p direct achter de loc en je kunt (figuurlijk) alle kanten op.

Gr. Romeo

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Dwangrail.nl
Re:Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
« Reactie #2 Gepost op: 03 april 2012, 19:59:56 »
Hoi Marco,

Je gebruikt in je treinsamenstellingen een RD in combinatie met C en B rijtuigen.
De C en B rijtuigen werden in 1956 gedeklasseerd naar B en A rijtuigen, en de RD rijtuigen werden vanaf 1960 verbouwd uit BKD rijtuigen (ex CKD).
Dus je samenstelling met deze rijtuigen klopt niet.

Van de Postrijtuigen was de vouwbalg meestal niet doorverbonden met de rest van de trein.
Dit was werkterrein van de PTT, en de treinconducteur had hier geen zeggenschap.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4132
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re:Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
« Reactie #3 Gepost op: 03 april 2012, 20:12:13 »
Hoi Arjen,

Je hebt gelijk, en gelukkig heb ik een CKD i.p.v. een RD.
 
Het wordt dus:

1.   P + C + B + CKD + C
2.   P + C + C+ CKD + B
3.   C + C + CKD + B + P
4.   C + B + CKD + C + P


Marco

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
« Reactie #4 Gepost op: 04 april 2012, 12:38:56 »
Er zijn in de loop der jaren twee "scholen" geweest die elkaar een paar keer hebben afgewisseld:

1) zet de 1e klasse zo dicht mogelijk bij de restauratie en liefst aan het eind van de stam, zodat de 1e klasse reiziger niet gehinderd wordt door doorlopend rumoerig 2e klasse volk.
2) zet de 1e klasse midden in de trein zodat de 1e klasse reiziger niet naar het andere eind van de trein hoeft te lopen als hij verkeerd gegokt heeft.

Dirk

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4132
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re:Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
« Reactie #5 Gepost op: 04 april 2012, 12:40:46 »
Dank je wel Dirk. Je weet niet wanneer die scholen zijn geweest?

Geert 84

  • Offline Offline
  • Berichten: 299
    • De Vallei
Re: Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
« Reactie #6 Gepost op: 11 mei 2020, 17:13:31 »
Een heel oud topic heropend. Op de site van seinarm kijkend lijkt het dat in de jaren '50 en '60 er in ieder voorkomende stam een RD/BKD rijtuig mee ging. Is dat een feit? Of ging er bijvoorbeeld ook weleens een stammetje met A + B + B bijvoorbeeld?

Edit: mijn vraag geldt eigenlijk na de verbouwing van C naar B en B naar A. Maar dat sluit aan bij de Artitec rijtuigen.
« Laatst bewerkt op: 11 mei 2020, 17:20:54 door Geert 84 »
Schaal H0 - NS tijdperk III. Met hier en daar wat verdwaalde modellen uit andere tijdperken / landen.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
« Reactie #7 Gepost op: 11 mei 2020, 20:36:04 »
Weinig, bij mijn weten. De meeste stammen bestonden uit A, B, B, RD oid.
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Geert 84

  • Offline Offline
  • Berichten: 299
    • De Vallei
Re: Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
« Reactie #8 Gepost op: 11 mei 2020, 20:40:42 »
Duur grapje om na te maken. Hadden ze bij de NS wel beter over na mogen denken  ::)

Thnx  (y)

Het moeten een tijden geweest zijn zeg. In iedere trein een restaurant. Toen ik jong was (naja... nu 36 dus wat is jong, in de studententijd zeg maar) kan ik me alleen van die gangpadkarretjes met lauwe koffie en later die koffierugzakjes herinneren. Die liepen te leuren zeg...

Een echt restaurant in de trein... zwijmel.
« Laatst bewerkt op: 11 mei 2020, 20:42:20 door Geert 84 »
Schaal H0 - NS tijdperk III. Met hier en daar wat verdwaalde modellen uit andere tijdperken / landen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
« Reactie #9 Gepost op: 11 mei 2020, 20:53:37 »
Bij dat restaurant moet je je niet te veel voorstellen. Je kon er geen driegangenmaaltijden krijgen. Je moet meer denken aan kroketten, sauzijzenbroodjes en erwtensoep. En de nodige dranken zoals koffie, thee, bier, cola.

Geert 84

  • Offline Offline
  • Berichten: 299
    • De Vallei
Re: Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
« Reactie #10 Gepost op: 11 mei 2020, 21:01:17 »

Daar gaat m'n nostalgie... was dat in al die restaurants het geval? Of waren de buitenlandse RD's uitgebreider?
Ik dwaal af.. het ging om Plan E. Maximale afstand dat je (in de meeste gevallen als ambtenaar of verzekeringsagent gok ik) maakte kon toch zomaar 200km zijn.
« Laatst bewerkt op: 12 mei 2020, 16:05:05 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »
Schaal H0 - NS tijdperk III. Met hier en daar wat verdwaalde modellen uit andere tijdperken / landen.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2420
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
« Reactie #11 Gepost op: 11 mei 2020, 21:08:03 »
Plan E ging voor zover ik weet nooit de grens over. De RD die vaak in de internationale treinen meereed werd in de grensstations bijgeplaatst en reed zodoende alleen in Nederland in die treinen mee.

Standaardstam Plan E was A+B+B+RD. Na ca. 1970 werd de standaardstam A+B+B+B+RD, maar ook de oude samenstelling kwam nog wel voor. De standaardstam werd wel aangevuld met Plan W, of de B's Plan E werden vervangen door Plan W.
Ik heb in die stammen ook wel eens een verdwaalde Plan D zien meerijden, totdat die uit dienst werden genomen eind jaren '70.

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 931
    • Secondtrains.com
Re: Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
« Reactie #12 Gepost op: 11 mei 2020, 21:42:53 »
Als ik me goed herinner, zat de P altijd helemaal vooraan of helemaal achteraan de trein. Op de perrons kon de P dan eenvoudig worden beladen zonder in conflict te komen met de reizigersstroom.

In de jaren '80, toen Plan E op z'n laatste benen reed, zag je allerlei samenstellingen. En natuurlijk waren er versterkingsrijtuigen, waardoor het allemaal anders werd dan bedoeld.

CKLX

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
« Reactie #13 Gepost op: 11 mei 2020, 22:40:54 »
en vanaf de jaren 80 verdwaalde er ook wel eens een ICR in zo'n trein....
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Mug

  • Offline Offline
  • Berichten: 300
Re: Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
« Reactie #14 Gepost op: 12 mei 2020, 11:38:17 »
Die verdwaalden niet maar vervingen zo langzaam aan de Plan E's.

Grtz. Frits
Grtz. Frits