BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: VAM65 op 03 april 2012, 13:34:19

Titel: Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
Bericht door: VAM65 op 03 april 2012, 13:34:19
Beste allen,

Ik heb een vraag over de samenstelling van een trein met plan E rijtuigen, ca. 1955. Ik heb de volgende 5 rijtuigen, 1x P, 1x RD, 1xB en 2x C.

Dat levert in (niet wiskundige!) theorie de volgende 4 mogelijkheden op:

1.   P + C + B + RD + C
2.   P + C + C+ RD + B
3.   C + C + RD + B + P
4.   C + B + RD + C + P

Uitgangspunt is dat in een stam van 5, met P-rijtuig, dit rijtuig altijd aan het begin of het eind van de trein zit. Verder kun je stellen dat nummer 1 en 4 eigenlijk hetzelfde zijn, maar dat de in het ene geval de post-mensen verder moeten lopen naar de RD dan in het andere geval. Nu, dat is verder niet zo spannend. Uiteraard is buiten beschouwing gelaten of de loc links of rechts zit. De treinen reden immers op en neer

Wat ik wel spannend vind, is dat als je op http://www.seinarm.nl/Treinsamenstellingen/TreinsamPlanE.aspx kijkt, je kunt vaststellen dat op enig moment in de tijd de NS ervoor koos om het patroon van een stam van 4 rijtuigen "C + C + RD + B" te wijzigen in "C + RD + B + C". Dit had dus als gevolg dat de “chique” B-mensen altijd last kregen van de “ordinaire” C-mensen die naar de RD wilden lopen.

Voordeel van deze wijziging was wel dat de B-mensen nooit meer direct achter de loc kwamen te zitten, maar daardoor ook niet meer lekker rustig helemaal achteraan.

Jammer is dat ik het moment (datum) van die overgang van het ene naar het andere patroon nergens kan terugvinden.

Nu mijn vraag. Ik wil de (meest voorkomende) 1955 situatie uitbeelden met de bovengenoemde 5 rijtuigen. Wat is dan in jullie beleving de/een “juiste” volgorde? Foto’s zijn altijd welkom.

Marco
Titel: Re:Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
Bericht door: Romeo373 op 03 april 2012, 14:20:38
Ik denk, dat de ene nooit juister is dan de andere.
Dat je de P op de kop plaatst, lijkt mij wel realistisch.
Doe de p direct achter de loc en je kunt (figuurlijk) alle kanten op.

Gr. Romeo
Titel: Re:Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
Bericht door: AB 7216 op 03 april 2012, 19:59:56
Hoi Marco,

Je gebruikt in je treinsamenstellingen een RD in combinatie met C en B rijtuigen.
De C en B rijtuigen werden in 1956 gedeklasseerd naar B en A rijtuigen, en de RD rijtuigen werden vanaf 1960 verbouwd uit BKD rijtuigen (ex CKD).
Dus je samenstelling met deze rijtuigen klopt niet.

Van de Postrijtuigen was de vouwbalg meestal niet doorverbonden met de rest van de trein.
Dit was werkterrein van de PTT, en de treinconducteur had hier geen zeggenschap.

Groeten Arjen
Titel: Re:Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
Bericht door: VAM65 op 03 april 2012, 20:12:13
Hoi Arjen,

Je hebt gelijk, en gelukkig heb ik een CKD i.p.v. een RD.
 
Het wordt dus:

1.   P + C + B + CKD + C
2.   P + C + C+ CKD + B
3.   C + C + CKD + B + P
4.   C + B + CKD + C + P


Marco
Titel: Re:Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
Bericht door: dwem op 04 april 2012, 12:38:56
Er zijn in de loop der jaren twee "scholen" geweest die elkaar een paar keer hebben afgewisseld:

1) zet de 1e klasse zo dicht mogelijk bij de restauratie en liefst aan het eind van de stam, zodat de 1e klasse reiziger niet gehinderd wordt door doorlopend rumoerig 2e klasse volk.
2) zet de 1e klasse midden in de trein zodat de 1e klasse reiziger niet naar het andere eind van de trein hoeft te lopen als hij verkeerd gegokt heeft.

Dirk
Titel: Re:Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
Bericht door: VAM65 op 04 april 2012, 12:40:46
Dank je wel Dirk. Je weet niet wanneer die scholen zijn geweest?
Titel: Re: Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
Bericht door: Geert 84 op 11 mei 2020, 17:13:31
Een heel oud topic heropend. Op de site van seinarm kijkend lijkt het dat in de jaren '50 en '60 er in ieder voorkomende stam een RD/BKD rijtuig mee ging. Is dat een feit? Of ging er bijvoorbeeld ook weleens een stammetje met A + B + B bijvoorbeeld?

Edit: mijn vraag geldt eigenlijk na de verbouwing van C naar B en B naar A. Maar dat sluit aan bij de Artitec rijtuigen.
Titel: Re: Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
Bericht door: Huup op 11 mei 2020, 20:36:04
Weinig, bij mijn weten. De meeste stammen bestonden uit A, B, B, RD oid.
Titel: Re: Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
Bericht door: Geert 84 op 11 mei 2020, 20:40:42
Duur grapje om na te maken. Hadden ze bij de NS wel beter over na mogen denken  ::)

Thnx  (y)

Het moeten een tijden geweest zijn zeg. In iedere trein een restaurant. Toen ik jong was (naja... nu 36 dus wat is jong, in de studententijd zeg maar) kan ik me alleen van die gangpadkarretjes met lauwe koffie en later die koffierugzakjes herinneren. Die liepen te leuren zeg...

Een echt restaurant in de trein... zwijmel.
Titel: Re: Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
Bericht door: Klaas Zondervan op 11 mei 2020, 20:53:37
Bij dat restaurant moet je je niet te veel voorstellen. Je kon er geen driegangenmaaltijden krijgen. Je moet meer denken aan kroketten, sauzijzenbroodjes en erwtensoep. En de nodige dranken zoals koffie, thee, bier, cola.
Titel: Re: Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
Bericht door: Geert 84 op 11 mei 2020, 21:01:17

Daar gaat m'n nostalgie... was dat in al die restaurants het geval? Of waren de buitenlandse RD's uitgebreider?
Ik dwaal af.. het ging om Plan E. Maximale afstand dat je (in de meeste gevallen als ambtenaar of verzekeringsagent gok ik) maakte kon toch zomaar 200km zijn.
Titel: Re: Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
Bericht door: 1200blauw op 11 mei 2020, 21:08:03
Plan E ging voor zover ik weet nooit de grens over. De RD die vaak in de internationale treinen meereed werd in de grensstations bijgeplaatst en reed zodoende alleen in Nederland in die treinen mee.

Standaardstam Plan E was A+B+B+RD. Na ca. 1970 werd de standaardstam A+B+B+B+RD, maar ook de oude samenstelling kwam nog wel voor. De standaardstam werd wel aangevuld met Plan W, of de B's Plan E werden vervangen door Plan W.
Ik heb in die stammen ook wel eens een verdwaalde Plan D zien meerijden, totdat die uit dienst werden genomen eind jaren '70.
Titel: Re: Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
Bericht door: CKLX op 11 mei 2020, 21:42:53
Als ik me goed herinner, zat de P altijd helemaal vooraan of helemaal achteraan de trein. Op de perrons kon de P dan eenvoudig worden beladen zonder in conflict te komen met de reizigersstroom.

In de jaren '80, toen Plan E op z'n laatste benen reed, zag je allerlei samenstellingen. En natuurlijk waren er versterkingsrijtuigen, waardoor het allemaal anders werd dan bedoeld.

CKLX
Titel: Re: Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
Bericht door: Huup op 11 mei 2020, 22:40:54
en vanaf de jaren 80 verdwaalde er ook wel eens een ICR in zo'n trein....
Titel: Re: Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
Bericht door: Mug op 12 mei 2020, 11:38:17
Die verdwaalden niet maar vervingen zo langzaam aan de Plan E's.

Grtz. Frits
Titel: Re: Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
Bericht door: Henk Barten op 12 mei 2020, 12:25:17
Heb je misschien wat aan onderstaande link?

https://www.railwiki.nl/index.php/E_-_Rijtuigen_Plan_E

Henk