Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 1700 transfers door robin binsbergen
Vandaag om 00:07:58
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Ronald Halma
18 August 2025, 23:36:08
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Bert V
18 August 2025, 23:32:04
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Railpassie
18 August 2025, 23:21:48
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
18 August 2025, 23:14:52
Oersik NS100 schaal 1:16 in lasergesneden hout door Frank 123
18 August 2025, 23:04:22
Update: baan in de tropen door Wim Vink
18 August 2025, 22:59:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
18 August 2025, 22:20:50
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door spoorzeven
18 August 2025, 22:09:38
Modelspoorbaan van Einte door raymond erdtsieck
18 August 2025, 22:07:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
18 August 2025, 21:49:14
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Peter Kleton
18 August 2025, 21:38:55
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
18 August 2025, 21:30:46
365 "Het is weekend foto's" door basjuh1981
18 August 2025, 21:15:31
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Wim1969
18 August 2025, 21:11:33
Uhlenbrock Intellibox 3 door Olav
18 August 2025, 21:02:03
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door MarcoK1999
18 August 2025, 20:58:09
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door bigboynl
18 August 2025, 20:57:09
US diorama in H0 door Vroeger
18 August 2025, 20:24:17
Raadplaatje door grossraumwagen
18 August 2025, 18:36:34
De Projecten van RetroJack door Scratchbuilt
18 August 2025, 17:17:31
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door AlbertG
18 August 2025, 16:53:43
Roco BR 93 stroomafname door AP3737
18 August 2025, 16:30:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mark D.
18 August 2025, 16:26:24
kan de yamorc 6016es-cs een digikeijs dr4088 cs vervangen? door Dirk
18 August 2025, 16:13:09
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
18 August 2025, 15:52:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
18 August 2025, 15:36:24
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Wim Vink
18 August 2025, 15:34:33
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
18 August 2025, 15:22:27
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door Joz
18 August 2025, 15:13:44
  

Auteur Topic: Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955  (gelezen 4874 keer)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4570
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
« Gepost op: 03 April 2012, 13:34:19 »
Beste allen,

Ik heb een vraag over de samenstelling van een trein met plan E rijtuigen, ca. 1955. Ik heb de volgende 5 rijtuigen, 1x P, 1x RD, 1xB en 2x C.

Dat levert in (niet wiskundige!) theorie de volgende 4 mogelijkheden op:

1.   P + C + B + RD + C
2.   P + C + C+ RD + B
3.   C + C + RD + B + P
4.   C + B + RD + C + P

Uitgangspunt is dat in een stam van 5, met P-rijtuig, dit rijtuig altijd aan het begin of het eind van de trein zit. Verder kun je stellen dat nummer 1 en 4 eigenlijk hetzelfde zijn, maar dat de in het ene geval de post-mensen verder moeten lopen naar de RD dan in het andere geval. Nu, dat is verder niet zo spannend. Uiteraard is buiten beschouwing gelaten of de loc links of rechts zit. De treinen reden immers op en neer

Wat ik wel spannend vind, is dat als je op http://www.seinarm.nl/Treinsamenstellingen/TreinsamPlanE.aspx kijkt, je kunt vaststellen dat op enig moment in de tijd de NS ervoor koos om het patroon van een stam van 4 rijtuigen "C + C + RD + B" te wijzigen in "C + RD + B + C". Dit had dus als gevolg dat de “chique” B-mensen altijd last kregen van de “ordinaire” C-mensen die naar de RD wilden lopen.

Voordeel van deze wijziging was wel dat de B-mensen nooit meer direct achter de loc kwamen te zitten, maar daardoor ook niet meer lekker rustig helemaal achteraan.

Jammer is dat ik het moment (datum) van die overgang van het ene naar het andere patroon nergens kan terugvinden.

Nu mijn vraag. Ik wil de (meest voorkomende) 1955 situatie uitbeelden met de bovengenoemde 5 rijtuigen. Wat is dan in jullie beleving de/een “juiste” volgorde? Foto’s zijn altijd welkom.

Marco

Romeo373

  • Gast
Re:Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
« Reactie #1 Gepost op: 03 April 2012, 14:20:38 »
Ik denk, dat de ene nooit juister is dan de andere.
Dat je de P op de kop plaatst, lijkt mij wel realistisch.
Doe de p direct achter de loc en je kunt (figuurlijk) alle kanten op.

Gr. Romeo

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1629
    • Dwangrail.nl
Re:Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
« Reactie #2 Gepost op: 03 April 2012, 19:59:56 »
Hoi Marco,

Je gebruikt in je treinsamenstellingen een RD in combinatie met C en B rijtuigen.
De C en B rijtuigen werden in 1956 gedeklasseerd naar B en A rijtuigen, en de RD rijtuigen werden vanaf 1960 verbouwd uit BKD rijtuigen (ex CKD).
Dus je samenstelling met deze rijtuigen klopt niet.

Van de Postrijtuigen was de vouwbalg meestal niet doorverbonden met de rest van de trein.
Dit was werkterrein van de PTT, en de treinconducteur had hier geen zeggenschap.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4570
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re:Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
« Reactie #3 Gepost op: 03 April 2012, 20:12:13 »
Hoi Arjen,

Je hebt gelijk, en gelukkig heb ik een CKD i.p.v. een RD.
 
Het wordt dus:

1.   P + C + B + CKD + C
2.   P + C + C+ CKD + B
3.   C + C + CKD + B + P
4.   C + B + CKD + C + P


Marco

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
« Reactie #4 Gepost op: 04 April 2012, 12:38:56 »
Er zijn in de loop der jaren twee "scholen" geweest die elkaar een paar keer hebben afgewisseld:

1) zet de 1e klasse zo dicht mogelijk bij de restauratie en liefst aan het eind van de stam, zodat de 1e klasse reiziger niet gehinderd wordt door doorlopend rumoerig 2e klasse volk.
2) zet de 1e klasse midden in de trein zodat de 1e klasse reiziger niet naar het andere eind van de trein hoeft te lopen als hij verkeerd gegokt heeft.

Dirk

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4570
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re:Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
« Reactie #5 Gepost op: 04 April 2012, 12:40:46 »
Dank je wel Dirk. Je weet niet wanneer die scholen zijn geweest?

Geert 84

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
    • De Vallei
Re: Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
« Reactie #6 Gepost op: 11 May 2020, 17:13:31 »
Een heel oud topic heropend. Op de site van seinarm kijkend lijkt het dat in de jaren '50 en '60 er in ieder voorkomende stam een RD/BKD rijtuig mee ging. Is dat een feit? Of ging er bijvoorbeeld ook weleens een stammetje met A + B + B bijvoorbeeld?

Edit: mijn vraag geldt eigenlijk na de verbouwing van C naar B en B naar A. Maar dat sluit aan bij de Artitec rijtuigen.
« Laatst bewerkt op: 11 May 2020, 17:20:54 door Geert 84 »
Schaal H0 - NS tijdperk III. Met hier en daar wat verdwaalde modellen uit andere tijdperken / landen.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8565
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
« Reactie #7 Gepost op: 11 May 2020, 20:36:04 »
Weinig, bij mijn weten. De meeste stammen bestonden uit A, B, B, RD oid.

Geert 84

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
    • De Vallei
Re: Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
« Reactie #8 Gepost op: 11 May 2020, 20:40:42 »
Duur grapje om na te maken. Hadden ze bij de NS wel beter over na mogen denken  ::)

Thnx  (y)

Het moeten een tijden geweest zijn zeg. In iedere trein een restaurant. Toen ik jong was (naja... nu 36 dus wat is jong, in de studententijd zeg maar) kan ik me alleen van die gangpadkarretjes met lauwe koffie en later die koffierugzakjes herinneren. Die liepen te leuren zeg...

Een echt restaurant in de trein... zwijmel.
« Laatst bewerkt op: 11 May 2020, 20:42:20 door Geert 84 »
Schaal H0 - NS tijdperk III. Met hier en daar wat verdwaalde modellen uit andere tijdperken / landen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26717
    • Pagina van klaas
Re: Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
« Reactie #9 Gepost op: 11 May 2020, 20:53:37 »
Bij dat restaurant moet je je niet te veel voorstellen. Je kon er geen driegangenmaaltijden krijgen. Je moet meer denken aan kroketten, sauzijzenbroodjes en erwtensoep. En de nodige dranken zoals koffie, thee, bier, cola.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Geert 84

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
    • De Vallei
Re: Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
« Reactie #10 Gepost op: 11 May 2020, 21:01:17 »

Daar gaat m'n nostalgie... was dat in al die restaurants het geval? Of waren de buitenlandse RD's uitgebreider?
Ik dwaal af.. het ging om Plan E. Maximale afstand dat je (in de meeste gevallen als ambtenaar of verzekeringsagent gok ik) maakte kon toch zomaar 200km zijn.
« Laatst bewerkt op: 12 May 2020, 16:05:05 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »
Schaal H0 - NS tijdperk III. Met hier en daar wat verdwaalde modellen uit andere tijdperken / landen.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2895
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
« Reactie #11 Gepost op: 11 May 2020, 21:08:03 »
Plan E ging voor zover ik weet nooit de grens over. De RD die vaak in de internationale treinen meereed werd in de grensstations bijgeplaatst en reed zodoende alleen in Nederland in die treinen mee.

Standaardstam Plan E was A+B+B+RD. Na ca. 1970 werd de standaardstam A+B+B+B+RD, maar ook de oude samenstelling kwam nog wel voor. De standaardstam werd wel aangevuld met Plan W, of de B's Plan E werden vervangen door Plan W.
Ik heb in die stammen ook wel eens een verdwaalde Plan D zien meerijden, totdat die uit dienst werden genomen eind jaren '70.

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 923
    • Secondtrains.com
Re: Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
« Reactie #12 Gepost op: 11 May 2020, 21:42:53 »
Als ik me goed herinner, zat de P altijd helemaal vooraan of helemaal achteraan de trein. Op de perrons kon de P dan eenvoudig worden beladen zonder in conflict te komen met de reizigersstroom.

In de jaren '80, toen Plan E op z'n laatste benen reed, zag je allerlei samenstellingen. En natuurlijk waren er versterkingsrijtuigen, waardoor het allemaal anders werd dan bedoeld.

CKLX

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8565
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
« Reactie #13 Gepost op: 11 May 2020, 22:40:54 »
en vanaf de jaren 80 verdwaalde er ook wel eens een ICR in zo'n trein....

Mug

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
« Reactie #14 Gepost op: 12 May 2020, 11:38:17 »
Die verdwaalden niet maar vervingen zo langzaam aan de Plan E's.

Grtz. Frits
Grtz. Frits