Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
DJV
Vandaag
om 23:33:04
Raadplaatje
door
BrightonBelle
Vandaag
om 23:29:37
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 23:20:03
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven''
door
Schachbrett
Vandaag
om 23:17:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Schachbrett
Vandaag
om 23:16:19
Museumdepot Beekbergen in H0
door
Joz
Vandaag
om 23:13:38
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer
door
DJV
Vandaag
om 23:08:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
NS264
Vandaag
om 22:42:45
Rondom Charlois
door
NS264
Vandaag
om 22:38:53
Liliput kortkoppeling mechaniek defect
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 22:29:26
Pfarrerwinkel bahn
door
AndrevdG
Vandaag
om 22:21:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Dennis94
Vandaag
om 22:18:50
ESU locprogrammer
door
FreekH
Vandaag
om 22:05:45
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Gerke
Vandaag
om 21:55:14
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal
door
Ronald Halma
Vandaag
om 21:33:49
Had de NS4903 rangeerlicht?
door
orientexpress
Vandaag
om 20:49:23
Beekdaelen in H0
door
VulcanRaven
Vandaag
om 20:40:06
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM
door
Ronald69
Vandaag
om 20:34:04
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Bertholdowitsch
Vandaag
om 20:13:25
Het ontstaan van Trammenlandt
door
Keska
Vandaag
om 20:00:25
DR4018 power on fenomeen
door
Bert_Apd
Vandaag
om 19:53:40
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
NS264
Vandaag
om 19:44:41
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 19:17:53
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 19:02:44
Wie heeft ervaring met minitrix IR? Hulp gezocht
door
Gabriël Bergsma
Vandaag
om 18:28:05
Au bord de la Cèze
door
Frank 123
Vandaag
om 18:19:23
Fleischmania Nostalgia
door
Noordernet
Vandaag
om 18:07:51
Revier Rheinbrenner (H0)
door
Marco1044
Vandaag
om 17:51:12
Station Roodeschool
door
Krazy Dre
Vandaag
om 17:27:09
W.V. Kalender 2026
door
MOVisser
Vandaag
om 17:15:36
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Treinsamenstellingen
|
Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955 (gelezen 5052 keer)
VAM65
Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
Offline
Berichten: 4683
Nederland 1949-1963 in h0
Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
«
Gepost op:
03 April 2012, 13:34:19 »
Beste allen,
Ik heb een vraag over de samenstelling van een trein met plan E rijtuigen, ca. 1955. Ik heb de volgende 5 rijtuigen, 1x P, 1x RD, 1xB en 2x C.
Dat levert in (niet wiskundige!) theorie de volgende 4 mogelijkheden op:
1. P + C + B + RD + C
2. P + C + C+ RD + B
3. C + C + RD + B + P
4. C + B + RD + C + P
Uitgangspunt is dat in een stam van 5, met P-rijtuig, dit rijtuig altijd aan het begin of het eind van de trein zit. Verder kun je stellen dat nummer 1 en 4 eigenlijk hetzelfde zijn, maar dat de in het ene geval de post-mensen verder moeten lopen naar de RD dan in het andere geval. Nu, dat is verder niet zo spannend. Uiteraard is buiten beschouwing gelaten of de loc links of rechts zit. De treinen reden immers op en neer
Wat ik wel spannend vind, is dat als je op
http://www.seinarm.nl/Treinsamenstellingen/TreinsamPlanE.aspx
kijkt, je kunt vaststellen dat op enig moment in de tijd de NS ervoor koos om het patroon van een stam van 4 rijtuigen "C + C + RD + B" te wijzigen in "C + RD + B + C". Dit had dus als gevolg dat de “chique” B-mensen altijd last kregen van de “ordinaire” C-mensen die naar de RD wilden lopen.
Voordeel van deze wijziging was wel dat de B-mensen nooit meer direct achter de loc kwamen te zitten, maar daardoor ook niet meer lekker rustig helemaal achteraan.
Jammer is dat ik het moment (datum) van die overgang van het ene naar het andere patroon nergens kan terugvinden.
Nu mijn vraag. Ik wil de (meest voorkomende) 1955 situatie uitbeelden met de bovengenoemde 5 rijtuigen. Wat is dan in jullie beleving de/een “juiste” volgorde? Foto’s zijn altijd welkom.
Marco
Gelogd
Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond.
https://facebook.com/omroepmodelspoorclub/
https://sites.google.com/site/omroepmodelspoorclub/home
Romeo373
Gast
Re:Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
«
Reactie #1 Gepost op:
03 April 2012, 14:20:38 »
Ik denk, dat de ene nooit juister is dan de andere.
Dat je de P op de kop plaatst, lijkt mij wel realistisch.
Doe de p direct achter de loc en je kunt (figuurlijk) alle kanten op.
Gr. Romeo
Gelogd
AB 7216
Offline
Berichten: 1643
Re:Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
«
Reactie #2 Gepost op:
03 April 2012, 19:59:56 »
Hoi Marco,
Je gebruikt in je treinsamenstellingen een RD in combinatie met C en B rijtuigen.
De C en B rijtuigen werden in 1956 gedeklasseerd naar B en A rijtuigen, en de RD rijtuigen werden vanaf 1960 verbouwd uit BKD rijtuigen (ex CKD).
Dus je samenstelling met deze rijtuigen klopt niet.
Van de Postrijtuigen was de vouwbalg meestal niet doorverbonden met de rest van de trein.
Dit was werkterrein van de PTT, en de treinconducteur had hier geen zeggenschap.
Groeten Arjen
Gelogd
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)
VAM65
Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
Offline
Berichten: 4683
Nederland 1949-1963 in h0
Re:Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
«
Reactie #3 Gepost op:
03 April 2012, 20:12:13 »
Hoi Arjen,
Je hebt gelijk, en gelukkig heb ik een CKD i.p.v. een RD.
Het wordt dus:
1. P + C + B + CKD + C
2. P + C + C+ CKD + B
3. C + C + CKD + B + P
4. C + B + CKD + C + P
Marco
Gelogd
Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond.
https://facebook.com/omroepmodelspoorclub/
https://sites.google.com/site/omroepmodelspoorclub/home
dwem
Offline
Berichten: 813
Re:Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
«
Reactie #4 Gepost op:
04 April 2012, 12:38:56 »
Er zijn in de loop der jaren twee "scholen" geweest die elkaar een paar keer hebben afgewisseld:
1) zet de 1e klasse zo dicht mogelijk bij de restauratie en liefst aan het eind van de stam, zodat de 1e klasse reiziger niet gehinderd wordt door doorlopend rumoerig 2e klasse volk.
2) zet de 1e klasse midden in de trein zodat de 1e klasse reiziger niet naar het andere eind van de trein hoeft te lopen als hij verkeerd gegokt heeft.
Dirk
Gelogd
VAM65
Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
Offline
Berichten: 4683
Nederland 1949-1963 in h0
Re:Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
«
Reactie #5 Gepost op:
04 April 2012, 12:40:46 »
Dank je wel Dirk. Je weet niet wanneer die scholen zijn geweest?
Gelogd
Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond.
https://facebook.com/omroepmodelspoorclub/
https://sites.google.com/site/omroepmodelspoorclub/home
Geert 84
Offline
Berichten: 298
Re: Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
«
Reactie #6 Gepost op:
11 May 2020, 17:13:31 »
Een heel oud topic heropend. Op de site van seinarm kijkend lijkt het dat in de jaren '50 en '60 er in ieder voorkomende stam een RD/BKD rijtuig mee ging. Is dat een feit? Of ging er bijvoorbeeld ook weleens een stammetje met A + B + B bijvoorbeeld?
Edit: mijn vraag geldt eigenlijk na de verbouwing van C naar B en B naar A. Maar dat sluit aan bij de Artitec rijtuigen.
«
Laatst bewerkt op: 11 May 2020, 17:20:54 door Geert 84
»
Gelogd
Schaal H0 - NS tijdperk III. Met hier en daar wat verdwaalde modellen uit andere tijdperken / landen.
Huup
Offline
Berichten: 8992
May your coffee kick in before reality does.
Re: Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
«
Reactie #7 Gepost op:
11 May 2020, 20:36:04 »
Weinig, bij mijn weten. De meeste stammen bestonden uit A, B, B, RD oid.
Gelogd
Duin aanZee II
Geert 84
Offline
Berichten: 298
Re: Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
«
Reactie #8 Gepost op:
11 May 2020, 20:40:42 »
Duur grapje om na te maken. Hadden ze bij de NS wel beter over na mogen denken
Thnx
Het moeten een tijden geweest zijn zeg. In iedere trein een restaurant. Toen ik jong was (naja... nu 36 dus wat is jong, in de studententijd zeg maar) kan ik me alleen van die gangpadkarretjes met lauwe koffie en later die koffierugzakjes herinneren. Die liepen te leuren zeg...
Een echt restaurant in de trein... zwijmel.
«
Laatst bewerkt op: 11 May 2020, 20:42:20 door Geert 84
»
Gelogd
Schaal H0 - NS tijdperk III. Met hier en daar wat verdwaalde modellen uit andere tijdperken / landen.
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26950
Re: Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
«
Reactie #9 Gepost op:
11 May 2020, 20:53:37 »
Bij dat restaurant moet je je niet te veel voorstellen. Je kon er geen driegangenmaaltijden krijgen. Je moet meer denken aan kroketten, sauzijzenbroodjes en erwtensoep. En de nodige dranken zoals koffie, thee, bier, cola.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Geert 84
Offline
Berichten: 298
Re: Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
«
Reactie #10 Gepost op:
11 May 2020, 21:01:17 »
Daar gaat m'n nostalgie... was dat in al die restaurants het geval? Of waren de buitenlandse RD's uitgebreider?
Ik dwaal af.. het ging om Plan E. Maximale afstand dat je (in de meeste gevallen als ambtenaar of verzekeringsagent gok ik) maakte kon toch zomaar 200km zijn.
«
Laatst bewerkt op: 12 May 2020, 16:05:05 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop
»
Gelogd
Schaal H0 - NS tijdperk III. Met hier en daar wat verdwaalde modellen uit andere tijdperken / landen.
1200blauw
Offline
Berichten: 2941
Twentelijn 1968-1980
Re: Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
«
Reactie #11 Gepost op:
11 May 2020, 21:08:03 »
Plan E ging voor zover ik weet nooit de grens over. De RD die vaak in de internationale treinen meereed werd in de grensstations bijgeplaatst en reed zodoende alleen in Nederland in die treinen mee.
Standaardstam Plan E was A+B+B+RD. Na ca. 1970 werd de standaardstam A+B+B+B+RD, maar ook de oude samenstelling kwam nog wel voor. De standaardstam werd wel aangevuld met Plan W, of de B's Plan E werden vervangen door Plan W.
Ik heb in die stammen ook wel eens een verdwaalde Plan D zien meerijden, totdat die uit dienst werden genomen eind jaren '70.
Gelogd
CKLX
Offline
Berichten: 922
Re: Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
«
Reactie #12 Gepost op:
11 May 2020, 21:42:53 »
Als ik me goed herinner, zat de P altijd helemaal vooraan of helemaal achteraan de trein. Op de perrons kon de P dan eenvoudig worden beladen zonder in conflict te komen met de reizigersstroom.
In de jaren '80, toen Plan E op z'n laatste benen reed, zag je allerlei samenstellingen. En natuurlijk waren er versterkingsrijtuigen, waardoor het allemaal anders werd dan bedoeld.
CKLX
Gelogd
Huup
Offline
Berichten: 8992
May your coffee kick in before reality does.
Re: Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
«
Reactie #13 Gepost op:
11 May 2020, 22:40:54 »
en vanaf de jaren 80 verdwaalde er ook wel eens een ICR in zo'n trein....
Gelogd
Duin aanZee II
Mug
Offline
Berichten: 330
Re: Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
«
Reactie #14 Gepost op:
12 May 2020, 11:38:17 »
Die verdwaalden niet maar vervingen zo langzaam aan de Plan E's.
Grtz. Frits
Gelogd
Grtz. Frits
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Treinsamenstellingen
|
Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955