Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 23:33:04
Raadplaatje door BrightonBelle
Vandaag om 23:29:37
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 23:20:03
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 23:17:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
Vandaag om 23:16:19
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 23:13:38
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door DJV
Vandaag om 23:08:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 22:42:45
Rondom Charlois door NS264
Vandaag om 22:38:53
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door Robert vh Prutsert
Vandaag om 22:29:26
Pfarrerwinkel bahn door AndrevdG
Vandaag om 22:21:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dennis94
Vandaag om 22:18:50
ESU locprogrammer door FreekH
Vandaag om 22:05:45
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Gerke
Vandaag om 21:55:14
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Ronald Halma
Vandaag om 21:33:49
Had de NS4903 rangeerlicht? door orientexpress
Vandaag om 20:49:23
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 20:40:06
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 20:34:04
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 20:13:25
Het ontstaan van Trammenlandt door Keska
Vandaag om 20:00:25
DR4018 power on fenomeen door Bert_Apd
Vandaag om 19:53:40
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 19:44:41
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:17:53
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Reinout van Rees
Vandaag om 19:02:44
Wie heeft ervaring met minitrix IR? Hulp gezocht door Gabriël Bergsma
Vandaag om 18:28:05
Au bord de la Cèze door Frank 123
Vandaag om 18:19:23
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 18:07:51
Revier Rheinbrenner (H0) door Marco1044
Vandaag om 17:51:12
Station Roodeschool door Krazy Dre
Vandaag om 17:27:09
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 17:15:36
  

Auteur Topic: Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955  (gelezen 5052 keer)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4683
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
« Gepost op: 03 April 2012, 13:34:19 »
Beste allen,

Ik heb een vraag over de samenstelling van een trein met plan E rijtuigen, ca. 1955. Ik heb de volgende 5 rijtuigen, 1x P, 1x RD, 1xB en 2x C.

Dat levert in (niet wiskundige!) theorie de volgende 4 mogelijkheden op:

1.   P + C + B + RD + C
2.   P + C + C+ RD + B
3.   C + C + RD + B + P
4.   C + B + RD + C + P

Uitgangspunt is dat in een stam van 5, met P-rijtuig, dit rijtuig altijd aan het begin of het eind van de trein zit. Verder kun je stellen dat nummer 1 en 4 eigenlijk hetzelfde zijn, maar dat de in het ene geval de post-mensen verder moeten lopen naar de RD dan in het andere geval. Nu, dat is verder niet zo spannend. Uiteraard is buiten beschouwing gelaten of de loc links of rechts zit. De treinen reden immers op en neer

Wat ik wel spannend vind, is dat als je op http://www.seinarm.nl/Treinsamenstellingen/TreinsamPlanE.aspx kijkt, je kunt vaststellen dat op enig moment in de tijd de NS ervoor koos om het patroon van een stam van 4 rijtuigen "C + C + RD + B" te wijzigen in "C + RD + B + C". Dit had dus als gevolg dat de “chique” B-mensen altijd last kregen van de “ordinaire” C-mensen die naar de RD wilden lopen.

Voordeel van deze wijziging was wel dat de B-mensen nooit meer direct achter de loc kwamen te zitten, maar daardoor ook niet meer lekker rustig helemaal achteraan.

Jammer is dat ik het moment (datum) van die overgang van het ene naar het andere patroon nergens kan terugvinden.

Nu mijn vraag. Ik wil de (meest voorkomende) 1955 situatie uitbeelden met de bovengenoemde 5 rijtuigen. Wat is dan in jullie beleving de/een “juiste” volgorde? Foto’s zijn altijd welkom.

Marco

Romeo373

  • Gast
Re:Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
« Reactie #1 Gepost op: 03 April 2012, 14:20:38 »
Ik denk, dat de ene nooit juister is dan de andere.
Dat je de P op de kop plaatst, lijkt mij wel realistisch.
Doe de p direct achter de loc en je kunt (figuurlijk) alle kanten op.

Gr. Romeo

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
    • Dwangrail.nl
Re:Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
« Reactie #2 Gepost op: 03 April 2012, 19:59:56 »
Hoi Marco,

Je gebruikt in je treinsamenstellingen een RD in combinatie met C en B rijtuigen.
De C en B rijtuigen werden in 1956 gedeklasseerd naar B en A rijtuigen, en de RD rijtuigen werden vanaf 1960 verbouwd uit BKD rijtuigen (ex CKD).
Dus je samenstelling met deze rijtuigen klopt niet.

Van de Postrijtuigen was de vouwbalg meestal niet doorverbonden met de rest van de trein.
Dit was werkterrein van de PTT, en de treinconducteur had hier geen zeggenschap.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4683
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re:Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
« Reactie #3 Gepost op: 03 April 2012, 20:12:13 »
Hoi Arjen,

Je hebt gelijk, en gelukkig heb ik een CKD i.p.v. een RD.
 
Het wordt dus:

1.   P + C + B + CKD + C
2.   P + C + C+ CKD + B
3.   C + C + CKD + B + P
4.   C + B + CKD + C + P


Marco

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
« Reactie #4 Gepost op: 04 April 2012, 12:38:56 »
Er zijn in de loop der jaren twee "scholen" geweest die elkaar een paar keer hebben afgewisseld:

1) zet de 1e klasse zo dicht mogelijk bij de restauratie en liefst aan het eind van de stam, zodat de 1e klasse reiziger niet gehinderd wordt door doorlopend rumoerig 2e klasse volk.
2) zet de 1e klasse midden in de trein zodat de 1e klasse reiziger niet naar het andere eind van de trein hoeft te lopen als hij verkeerd gegokt heeft.

Dirk

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4683
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re:Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
« Reactie #5 Gepost op: 04 April 2012, 12:40:46 »
Dank je wel Dirk. Je weet niet wanneer die scholen zijn geweest?

Geert 84

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
    • De Vallei
Re: Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
« Reactie #6 Gepost op: 11 May 2020, 17:13:31 »
Een heel oud topic heropend. Op de site van seinarm kijkend lijkt het dat in de jaren '50 en '60 er in ieder voorkomende stam een RD/BKD rijtuig mee ging. Is dat een feit? Of ging er bijvoorbeeld ook weleens een stammetje met A + B + B bijvoorbeeld?

Edit: mijn vraag geldt eigenlijk na de verbouwing van C naar B en B naar A. Maar dat sluit aan bij de Artitec rijtuigen.
« Laatst bewerkt op: 11 May 2020, 17:20:54 door Geert 84 »
Schaal H0 - NS tijdperk III. Met hier en daar wat verdwaalde modellen uit andere tijdperken / landen.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8992
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
« Reactie #7 Gepost op: 11 May 2020, 20:36:04 »
Weinig, bij mijn weten. De meeste stammen bestonden uit A, B, B, RD oid.

Geert 84

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
    • De Vallei
Re: Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
« Reactie #8 Gepost op: 11 May 2020, 20:40:42 »
Duur grapje om na te maken. Hadden ze bij de NS wel beter over na mogen denken  ::)

Thnx  (y)

Het moeten een tijden geweest zijn zeg. In iedere trein een restaurant. Toen ik jong was (naja... nu 36 dus wat is jong, in de studententijd zeg maar) kan ik me alleen van die gangpadkarretjes met lauwe koffie en later die koffierugzakjes herinneren. Die liepen te leuren zeg...

Een echt restaurant in de trein... zwijmel.
« Laatst bewerkt op: 11 May 2020, 20:42:20 door Geert 84 »
Schaal H0 - NS tijdperk III. Met hier en daar wat verdwaalde modellen uit andere tijdperken / landen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26950
    • Pagina van klaas
Re: Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
« Reactie #9 Gepost op: 11 May 2020, 20:53:37 »
Bij dat restaurant moet je je niet te veel voorstellen. Je kon er geen driegangenmaaltijden krijgen. Je moet meer denken aan kroketten, sauzijzenbroodjes en erwtensoep. En de nodige dranken zoals koffie, thee, bier, cola.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Geert 84

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
    • De Vallei
Re: Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
« Reactie #10 Gepost op: 11 May 2020, 21:01:17 »

Daar gaat m'n nostalgie... was dat in al die restaurants het geval? Of waren de buitenlandse RD's uitgebreider?
Ik dwaal af.. het ging om Plan E. Maximale afstand dat je (in de meeste gevallen als ambtenaar of verzekeringsagent gok ik) maakte kon toch zomaar 200km zijn.
« Laatst bewerkt op: 12 May 2020, 16:05:05 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »
Schaal H0 - NS tijdperk III. Met hier en daar wat verdwaalde modellen uit andere tijdperken / landen.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2941
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
« Reactie #11 Gepost op: 11 May 2020, 21:08:03 »
Plan E ging voor zover ik weet nooit de grens over. De RD die vaak in de internationale treinen meereed werd in de grensstations bijgeplaatst en reed zodoende alleen in Nederland in die treinen mee.

Standaardstam Plan E was A+B+B+RD. Na ca. 1970 werd de standaardstam A+B+B+B+RD, maar ook de oude samenstelling kwam nog wel voor. De standaardstam werd wel aangevuld met Plan W, of de B's Plan E werden vervangen door Plan W.
Ik heb in die stammen ook wel eens een verdwaalde Plan D zien meerijden, totdat die uit dienst werden genomen eind jaren '70.

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 922
    • Secondtrains.com
Re: Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
« Reactie #12 Gepost op: 11 May 2020, 21:42:53 »
Als ik me goed herinner, zat de P altijd helemaal vooraan of helemaal achteraan de trein. Op de perrons kon de P dan eenvoudig worden beladen zonder in conflict te komen met de reizigersstroom.

In de jaren '80, toen Plan E op z'n laatste benen reed, zag je allerlei samenstellingen. En natuurlijk waren er versterkingsrijtuigen, waardoor het allemaal anders werd dan bedoeld.

CKLX

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8992
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
« Reactie #13 Gepost op: 11 May 2020, 22:40:54 »
en vanaf de jaren 80 verdwaalde er ook wel eens een ICR in zo'n trein....

Mug

  • Offline Offline
  • Berichten: 330
Re: Treinsamenstelling Plan E, ca. 1955
« Reactie #14 Gepost op: 12 May 2020, 11:38:17 »
Die verdwaalden niet maar vervingen zo langzaam aan de Plan E's.

Grtz. Frits
Grtz. Frits