Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 00:14:20
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Quinzeedied
27 July 2025, 23:38:58
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
27 July 2025, 23:38:07
Dat overkomt mij niet. door Oosterspoor
27 July 2025, 23:18:51
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
27 July 2025, 23:11:34
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
27 July 2025, 22:58:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
27 July 2025, 22:49:23
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
schok bij vertrek door saskia
27 July 2025, 22:03:07
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
27 July 2025, 21:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
27 July 2025, 20:49:54
US diorama in H0 door jan47
27 July 2025, 19:45:53
Chinese prut kabel door BrightonBelle
27 July 2025, 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
27 July 2025, 17:30:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
27 July 2025, 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
27 July 2025, 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
27 July 2025, 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
27 July 2025, 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
27 July 2025, 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
27 July 2025, 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
27 July 2025, 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
27 July 2025, 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
27 July 2025, 12:32:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
27 July 2025, 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
27 July 2025, 12:13:11

Auteur Topic: Modulebaan "Laubenstein"  (gelezen 89425 keer)

smits66

• Offline Offline
  • Schaal 1:160, Arduino
Re:Modulebaan "Laubenstein"
« Reactie #90 Gepost op: 25 November 2012, 19:56:53 »
Hoi, mensen

@floris

Had je nog wat aan de informatie over het "van meekeren systeem" ?

De grote van de baan valt mee het langste deel is 310 cm en het korte deel is 200 cm de diepte van de meeste modules is 40 cm  maximale rij lengte is ongeveer 25 meter en de zuivere rij lengte schat ik op 10 meter(groene gedeelte) als de modules klaar zijn.

Een stam van drie is de maximale lengte van mijn treinen, verder is de baan enkelsporig uit gevoerd.

Het word nog een uitdaging om het te gaan indelen in blokken voor de trein besturing, er word in twee richtingen over de sporen gereden.

Er zaten wat storende foutjes in het ontwerp.

* Het kopspoortje bij het station had geen functie en zat de dicht bij de rand van de module.
* De kleur en grote van de ballast korrels waren niet naar mijn zin.
* De bedrading van de module was een rommeltje.

De ervaring leert dat je, je er meer en meer, aan gaat ergeren, vandaar dat ik een gedeelte heb afgebroken.

Deze modulebaan word met het (van meekeren bloksysteem) uitgevoerd.

Ik mag dan wel een minder realistische rijder zijn, maar op mijn module baan moet wel elk spoor een functie hebben.
Dat geld ook voor de gebouwen die op deze modulebaan staan, als er ergens op mijn baan een goederenloods staat wil ik wel dat deze een functie heeft en er niet doelloos bij staat.

Dat was voor mij de reden om  deze module te verbreden, zodat ik daar een fabriekje/goederenloods kan neer zetten, er komt ook een kop/zij belading perron en een tank plaats voor diesel locomotieven.

Mvg Paul Smits

Üdvözlet Paul Smits.

bouw draadje "Laubenstein"

smits66

• Offline Offline
« Reactie #91 Gepost op: 25 November 2012, 23:05:04 »
Hoi,

Ik ben vanavond bezig geweest met het blok systeem, om twee blok kaarten zo te koppelen dat de trein stopt als een van de twee blokken bezet is, ook heb ik twee simulatie seinen gebruikt om de bezet melding zichtbaar te maken.

Om blokken bezet te melden maak ik gebruik van een klein tuimelschakelaartje met middenstand om blok 1 of blok 2 bezet te melden.
Zoals je in het filmpje zal de loc langzaam afremmen bij een rood sein, om uiteindelijk te stoppen, als ik vervolgens het blok vrij geef zal de lok langzaam optrekken, zoals je ziet werken de simulatie seinen goed.

Helaas is het tweede filmpje wat donker en niet erg scherp, ik zal binnenkort even een duidelijker filmpje maken, je kunt in ieder geval de werking wel zien.

Bloksturing langzaam optrekken/afremmen : http://www.youtube.com/watch?v=o7nku5KNOVc
Bolksturing rijden met twee blokken : http://www.youtube.com/watch?v=58gx9JQ16Qk

In het eerste filmpje liet ik zien dat de loc langzaam optrekt of langzaam afremd.
In het tweede filmpje laat ik de werking zien van de het blok systeem.

Mvg Paul Smits
Üdvözlet Paul Smits.

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #92 Gepost op: 26 November 2012, 10:55:54 »
@ paul je verhaal is helemaal duidelijk ook met de filmpjes erbij  (y)
Ik heb best wat aan die info die je me stuurde,al weet ik nog niet alles ervan.
Gelukkig duurt t ook nog wel even voor ik ergens mee start en dus nog langer voor ik me met zulke dingen bezig moet gaan houden  ;D
Als t zover is en ik zit met vragen,dan kom ik je er wel mee "lastig" vallen als dat goed is ?
Tot die tijd houd ik je draadje met interesse in de gaten  ;)
*daarna natuurlijk ook he  ;D*
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

smits66

• Offline Offline
« Reactie #93 Gepost op: 26 November 2012, 23:10:23 »
Hallo,

Ik heb vanavond een stappen plan gemaakt om het "van Meekeren systeem" verder uit te testen.
Dit stappen plan heeft tot gevolg dat Laubenstein deel 2 op de lange baan geschoven word.

Laubenstein Deel 1 word wel afgemaakt, in plaats van één keerlus komen er nu twee, zodat er theoretische rondjes gereden kunnen worden, het geheel word met een analoge sturing aangestuurd (van Meekeren)

Ik heb een sporenplan gemaakt om het "van Meekeren" systeem verder te kunnen testen.

Er zijn een aantal modules die verbeterd kunnen worden, zodat ze net iets beter werkt met N-spoor,  

Wat kan er verbeterd worden: ???

* Optrekken en afremmen (De instel marge is wat krap)
* Detectie locomotieven  (gevoeligheid iets beter)
* Schaduw station module ontwikkelen (zonder reed relais, met stroom detectie)
* Mogelijkheid om ook een inrijsein te kunnensturen met de SSS-module (kan alleen een bloksein aansturen)
* Wat ik nog meer tegen kom.

Dat wil ik ook verder gaan uitzoeken, zodoende is er geen budget voor Laubenstein deel 2,

Je moet in je leven wel eens keuzes maken. ::)

Ik ga morgen maar eens kijken of ik nog platen en balkjes hout heb liggen om de testbaan te maken.

Al met al zijn de plannen weer eens veranderd, ik doe het liever "Goed" als "het werkt een beetje"
We zullen zien waar het schip strand.

Ik ga echter door, met het verder bouwen van module baan "Laubenstein", en zal dit topic proberen regelmatig te updaten.

Word vervolgt.

Mvg Paul Smits  :)

« Laatst bewerkt op: 28 November 2012, 19:42:45 door smits66 »
Üdvözlet Paul Smits.

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #94 Gepost op: 27 November 2012, 00:34:23 »
Paul,

Met veel interesse volg ik al enige tijd je draadje. Toch raak ik nu de draad kwijt. Wat is nu het voordeel van het "van Meekeren systeem" boven het volledig digitaal gaan ?

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

smits66

• Offline Offline
« Reactie #95 Gepost op: 27 November 2012, 09:12:51 »
Hoi

@peter

Wat de voordelen van "het van meekeren systeem" ten opzichte van volledig digitaal, hangt van jezelf af.

Als je veel analoge loc's hebt (zoals ik) kies je eerder voor een analoge sturing

Heb je veel digitale loc's kies je eerder voor een digitale sturing.

Als je begint met modelspoor bouw, kun je beter meteen met digitale sturing beginnen.

Wat bij mij meespeelde om analoog te gaan rijden, zijn de kosten die het met zich meebrengt om alles te gaan aanpassen naar digitale sturing.

Beide systemen hebben voordelen en nadelen.

Mvg Paul Smits
« Laatst bewerkt op: 28 November 2012, 19:41:13 door smits66 »
Üdvözlet Paul Smits.

william_2

• Offline Offline
    • Bouw van mijn baan
« Reactie #96 Gepost op: 27 November 2012, 12:38:23 »
Hoi william

De snelheid van de loc's die te snel over de blokken rijden, kun je op lossen door de trimpotmeter op print te vervangen door een potmeter van dezelfde waarde en die in je paneel te bouwen, komt de snelle trein in het betreffende blok kan je de snelheid inperken door aan de potmeter te draaien, gaat alleen op als je niet al te veel blokken hebt.

Een andere mogelijkheid is om aan de railsen een aantal diode's in serie te schakelen en met een schakelaar in te schakelen als de snelle trein langs komt, dit kun je evt. automatiseren met een reedrelais die tussen de railsen liggen.

Onder de snelle loc plak je een klein magneetje als de snelle loc over het reedrelais rijd  word er een relais omgezet die de diodes inschakelen.

Of je rijd de ene keer met de snelle loc's en de andere keer met de langzame loc's (het zou zonde zijn om de snelle loc's aan de kant te schuiven)

Mvg Paul Smits

Hallo Paul,

had allemaal gekund, ware het niet dat ik de snelle locs inmiddels weg gedaan heb.
Als ik nu een nieuwe loc aanschaf kijk ik eerst naar de snelheid. Is deze in de winkel al te hoog dan schaf ik deze niet aan.
En met de hoeveelheid locs die ik nu heb is het leuk rijden.

Groeten,
William
Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #97 Gepost op: 27 November 2012, 14:24:26 »
Oke, kostenoverwegingen dus. Dat snap ik.

Groet,

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

smits66

• Offline Offline
« Reactie #98 Gepost op: 29 November 2012, 17:38:43 »
Hoi,

@ Peter

Niet alleen uit kostenoverweging, ook met name dat ik veel analoge loc's heb, en het systeem rijd voor analoge sturing erg mooi.

@Allen

Ben gisteravond nog even bezig geweest met de modulebaan, ik heb verlichting boven een van de modules gemaakt om een te kijken hoe dat oogt, het beviel me goed, dus alle modules worden voorzien van verlichting, hoewel het een beetje grof is de constructie, is het wel stevig.

Het licht op de module vind ik erg mooi.

De uitbreiding van de ben ik ook even mee bezig geweest, moet alleen nog even bedenken of ik het goed genoeg vind,
Ik hou niet van een spaghetti aan rails op mijn baan.

Het ontwerp van modulebaan "Laubenstein" is eindelijk klaar het meet uiteindelijk 200 x 210 cm, waardoor het als vaste modulebaan kan blijven staan, zonder dat het weg gezet moet worden als er toevallig mensen komen slapen.

Zoals het ontwerp laat zien zijn er twee keerlussen toegepast, echter als de trein via de blauwe sporen rijd, kun je de totale baan berijden zonder keerlussen, de module die er tussen komt moet uitneembaar gemaakt worden, daar moet ik mijn gedachten nog over laten gaan.
Aan de rechterkant van de baan is een enkel spoor getekend dat blijft ook niet zo, ook hier moet ik mijn gedachten over laten gaan.

De hele module baan word door analoge bloksturing aangestuurd, inclusief de te plaatsen seinen.

Er word nog een grotere testbaan gemaakt om het blok systeem verder te testen.
Ook kan ik met deze testbaan verschillende andere analoge modules testen, oa om de wissels te sturen, pendelautomaat, schaduwstation enz.

Vanavond doe ik niets aan de baan , het is weer modelspoor club avond. :)

Mvg Paul Smits

Üdvözlet Paul Smits.

smits66

• Offline Offline
« Reactie #99 Gepost op: 29 November 2012, 23:21:21 »
Hoi, forum leden

Allereerst bedankt voor jullie belangstelling  (y), in mijn bouwdraadje, ik zag dat deze topic 10000 :o keer bekeken is.
Hoewel er weinig reacties komen is er welzeker belangstelling in mijn bouwverslag.
Hoewel er nog geen trein gereden heeft  en de modules nog niet klaar zijn blijkt er nog steeds interesse te zijn in dit bouwdraadje.

Ik hoop in de toekomst nog veel in dit draadje te schrijven, en mijn modulebaan komt vast wel eens een keer af, daar is het per slot van rekening een hobby voor. ;D

Nogmaals toppie (y) , dat er nog maar veel belangstelling mag wezen in dit bouwdraadje. ;)

Met vriendelijke groet, Paul Smits.
Üdvözlet Paul Smits.

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #100 Gepost op: 30 November 2012, 17:59:34 »
Zolang je zorgt voor updates dan zal dat wel goed komen denk ik  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

william_2

• Offline Offline
    • Bouw van mijn baan
« Reactie #101 Gepost op: 02 December 2012, 13:29:26 »
Inderdaad zolang er updates - en foto's (daar zijn we gek op) - voorbij komen, wordt er wel naar gekeken.
En onthoud: Keulen en Aken zijn ook niet in één dag gebouwd. Dus gewoon lekker aan de gang met de hobby als er tijd en zin is (doe ik zelf ook en bevalt prima).

Groeten,
William
Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl

smits66

• Offline Offline
« Reactie #102 Gepost op: 03 December 2012, 21:14:47 »
Hoi mensen

Ik heb niet veel gedaan aan de modulebaan, nog even geen tijd gehad.

Ik heb wat kleine dingetjes gedaan, en wat sfeer foto's gemaakt.

Er staan nog een aantal bouw pakketten op mij te wachten om gebouwd te worden.

Deze bouw pakketjes komen op de twee modules die bijna klaar zijn, te staan.

Ook nog wat sfeer foto's gemaakt.

Foto's van module Laubenstein.

Foto's van de industrie module

Even weer wat kijkvoer, voor de mensen die er gek op zijn. ;D

Ga morgen nog verlichting boven de modules maken. (led strip)

Mvg Paul Smits

Üdvözlet Paul Smits.

smits66

• Offline Offline
« Reactie #103 Gepost op: 10 December 2012, 23:32:28 »
Hoi

Het is weer eens tijd voor een update, ik ben druk bezig met de treinen kamer.
Ik ben nu eerst maar eens de modules aan het neerzetten om te kijken hoeveel ruimte ik beschikbaar heb.
De modules zijn nog niet opgeruimd, het gaat om het idee hoe het er uit gaat zien.

De opstelling van de modules is in een U vorm, wat de totale rijlengte is weet ik niet precies.
De baan is ongeveer 310x210X220 cm met een gemiddelde breedte van 40 cm.
Het sporenplan is in enkelspoor uitgevoerd en word in twee richtingen bereden.

Ik heb eindelijk een plekje voor "Steengroeve Oberstein" kunnen vinden. (y)

In de verste hoek komt de steengroeve, hoe die er uiteindelijk gaat uit zien weet ik nog niet, ik ben er al een tijd terug mee begonnen.
De module "Steengrove Oberstein" moet nog verder, afgebouwd worden, ook zullen er aan/afvoer sporen gemaakt moeten worden.

Direct naast de steengroeve komt de tweede keerlus. (moet nog gemaakt worden), deze module moet zo gemaakt worden dat het makkelijk losgekoppeld kan worden, de rest van de modules zijn semi permanent met elkaar verbonden.

Bij mij veranderen de plannen per dag, maar zoals de modules nu liggen is het definitief, het sporenplan word gewijzigd, en aangepast aan deze opstelling.

Deze modulebaan is gebouwd met behulp van bouw afval, zowel het hout (balken en platen) als de polyfoam platen, ik ben een budget bouwer en hou zo meer geld over om loc's en wagons/rijtuigen/rails enz. te kopen

Als je goed naar deze modulebaan kijkt zal je zien dat de meeste modules een andere lengte/breedte maat hebben, als de opbouw van de baan klaar is word het geheel aan de buiten kant van de modules afgewerkt en gelijk getrokken.

Mvg Paul Smits
Üdvözlet Paul Smits.

ernstcramer

• Offline Offline
    • de Schappenbaan
« Reactie #104 Gepost op: 11 December 2012, 00:43:49 »
Die steengroeve wordt mooi. Is dat van Faller, of heb je het zelf samengesteld?