Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 00:14:20
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Quinzeedied
27 July 2025, 23:38:58
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
27 July 2025, 23:38:07
Dat overkomt mij niet. door Oosterspoor
27 July 2025, 23:18:51
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
27 July 2025, 23:11:34
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
27 July 2025, 22:58:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
27 July 2025, 22:49:23
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
schok bij vertrek door saskia
27 July 2025, 22:03:07
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
27 July 2025, 21:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
27 July 2025, 20:49:54
US diorama in H0 door jan47
27 July 2025, 19:45:53
Chinese prut kabel door BrightonBelle
27 July 2025, 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
27 July 2025, 17:30:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
27 July 2025, 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
27 July 2025, 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
27 July 2025, 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
27 July 2025, 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
27 July 2025, 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
27 July 2025, 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
27 July 2025, 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
27 July 2025, 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
27 July 2025, 12:32:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
27 July 2025, 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
27 July 2025, 12:13:11

Auteur Topic: Modulebaan "Laubenstein"  (gelezen 89403 keer)

Railroadtycoon

• ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re:Modulebaan "Laubenstein"
« Reactie #75 Gepost op: 19 November 2012, 13:52:53 »
Analoog vs digitaal.

Er word beweerd dat analoog rijden niet zo mooi is als digitaal, (de locomotieven trekken niet langzaam op of remmen langzaam af) in het filmpje kun je zien dat het ook kan met een analoge sturing.

Zonder nu te veel op systemen in te gaan denk ik dat je ook digitaal rijdt. Nu heb je echter de decoder niet in de loc maar aan de rails zitten. Het is maar hoe je digitaal definiëerd  ::)
Heb je heel erg veel analoge loc's die je wilt ombouwen is een dergelijk systeem als het deze mogelijk eenvoudiger. HEb je er maar een paar (of al heeeeel  ;D veel digitaal) dan loont het "conventionele" digitaal met ingebouwde decoder misschien meer.
Het blijven persoonlijke keuzes.

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

smits66

• Offline Offline
  • Schaal 1:160, Arduino
« Reactie #76 Gepost op: 19 November 2012, 22:44:55 »
Hoi,

@Floris

Heb het het filmpje al bekeken ? ;D

Ik zal in het kort proberen te beschrijven hoe het systeem werkt.

Het systeem wat ik gebruik, heet in de volksmond "een blok gestuurd systeem" dat houd in dat er gekeken word naar het volgende blok of die bezet is of niet, als het blok vrij is rijd de trein verder naar het volgende blok, is het volgende blok bezet dan zal de trein langzaam tot stilstand komen, pas als het volgende blok vrij is gaat de trein langzaam optrekken.

Het hele systeem werk theoretische als het blok systeem zoals die op het grootspoor word toegepast.

Er zijn voor het  dit systeem drie verschillende blok modules : sss  ,srs, stp er zijn nog meer modules verkrijgbaar maar met de blok kaarten kun je al een eind komen, ook heb je nog een voedings module nodig.

Het verschil tussen de modules is :

• De sss module word gebruikt voor de zichtbare sporen, met deze module zal de trein langzaam optrekken en/of langzaam afremmen.
  • De srs module zijn twee blok schakelingen, echter worden deze modules toegepast op niet zichtbare gedeelte van het spoor omdat de  lok meteen stilstaat als het volgende blok bezet is, de treinen remmen abrupt af en trekken abrupt op.
  • De stp module is speciaal voor stations de trein stopt altijd op hetzelfde punt voor het sein.

Wil je meer informatie kun je me beter even een pb sturen, dan kan ik jou even het webadres toe sturen waar je de verschillende modules kunt kopen en om de bijbehorende documentatie te downloaden.

Ik weet namelijk niet of het toegestaan is om leveranciers bij naam te noemen op het forum, of een webadres .

@Allie

??? Heb je heel erg veel analoge loc's die je wilt ombouwen is een dergelijk systeem als het deze mogelijk eenvoudiger.

Ik wil juist geen analoge locomotieven ombouwen. ::)

De modules die ik gebruik zijn geen externe decoders, het zijn blok kaarten, met dit systeem kan je niets digitaal sturen.
Er word alleen gekeken of het volgende blok bezet is, zo ja ,dan zal de trein stoppen anders rijd de trein verder naar het volgende blok.
Puur analoog dus, digitale locomotieven kunnen niet rijden op dit systeem ook al, is het met een multi protocol decoder uitgerust.

Deze modules gebruiken gewoon een regeltravo om de snelheid grof in te stellen, met de module kun je de snelheid nog afregelen,  deze modules maken gebruik, " van het principe faseaansnijding door middel van een triac" ,voor de snelheids regeling.

Elke module heeft zijn eigen snelheids regeling, ook zit er een schakeling op die ziet of het spoor bezet of vrij is.

@ allen

Ik heb nooit beweert dat digitaal rijden waardeloos is, persoonlijk vind ik het een duur systeem als je alleen analoge loc's hebt.

Mvg Paul Smits

« Laatst bewerkt op: 19 November 2012, 22:51:57 door smits66 »
Üdvözlet Paul Smits.

bouw draadje "Laubenstein"

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #77 Gepost op: 20 November 2012, 01:57:48 »
Wat kosten die printjes bij elkaar dan Paul ?

smits66

• Offline Offline
« Reactie #78 Gepost op: 20 November 2012, 18:14:16 »
Hoi martin

Ik heb niet beweerd dat het niets mag kosten, maar digitaale sturing is vele male duurder als een analoge sturing

20 locdecoders a 30 euro = 600 euro (n-spoor decoders, zijn vaak duurder dan h0 decoders)
Bezetmelders vermoedelijk per acht op een print  a 25 euro zijn er bij 20 blokken drie nodig.
Een booster  vermoedelijk in de buurt van de 100 Euro
Een twincenter vermoedelijk 200 a 300 Euro

Totaal 600 + 75 + 100 + 250 = 1025 euro (is een schatting de exacte prijzen weet ik niet)

Wat een analoge sturing kost, is afhankelijk van het aantal blokken op je baan, ga er vanuit dat het ongeveer 10 Euro per blok kost, print (bouwpakket), draad, klein materiaal.

Uitgaande van 20 blokken kost het me 200 euro een verschil van 825 euro ten opzichte van een digitale sturing. :o

Deze printen zijn voorzien van langzaam optrekken en afremmen, bezetmelding, en seinsturing (blokseinen)
De stations printen zijn van een extra sturing voorzien, zodat de trein altijd op hetzelfde punt langs het perron zal stoppen.

Het is nog maar de vraag of je 20 blokken (is al snel 20 meter rij lengte) gebruikt op een gemiddelde modelspoor baan.

Mvg Paul Smits
« Laatst bewerkt op: 20 November 2012, 19:28:59 door smits66 »
Üdvözlet Paul Smits.

smits66

• Offline Offline
« Reactie #79 Gepost op: 20 November 2012, 19:04:45 »
Hoi william

De snelheid van de loc's die te snel over de blokken rijden, kun je op lossen door de trimpotmeter op print te vervangen door een potmeter van dezelfde waarde en die in je paneel te bouwen, komt de snelle trein in het betreffende blok kan je de snelheid inperken door aan de potmeter te draaien, gaat alleen op als je niet al te veel blokken hebt.

Een andere mogelijkheid is om aan de railsen een aantal diode's in serie te schakelen en met een schakelaar in te schakelen als de snelle trein langs komt, dit kun je evt. automatiseren met een reedrelais die tussen de railsen liggen.

Onder de snelle loc plak je een klein magneetje als de snelle loc over het reedrelais rijd  word er een relais omgezet die de diodes inschakelen.

Of je rijd de ene keer met de snelle loc's en de andere keer met de langzame loc's (het zou zonde zijn om de snelle loc's aan de kant te schuiven)

Mvg Paul Smits
Üdvözlet Paul Smits.

smits66

• Offline Offline
« Reactie #80 Gepost op: 20 November 2012, 21:21:15 »
Hoi, forumleden

Citaat

De kogel is door de kerk, module "Laubenstein" word aangepast, de module word wat breder gemaakt, het was geen gemakkelijke beslissing, ik sloop niet snel iets wat ik gebouwd hebt.

Het kon nu even niet anders omdat ik besloten heb om met het "van Meekeren- systeem" ga rijden.

Ook stoorde ik me een klein beetje aan het kopspoortje aan de voorkant van de module omdat het te dicht tegen de rand lag en het eigenlijk geen functie had of kon vervullen.
Het ballast was toch niet naar de zin, niet de juiste kleur en te grof, ook al was dit speciaal voor n spoor.

De ervaring leert dat het je steeds meer gaat irriteren ???

IK ben begonnen met het gedeeltelijk afbreken van de modulebaan.

Ik heb eerst de railsen verwijderd, ballast voor zo ver mogelijk weggehaald, ook moet er aan de voorkant nog wat van de heuvel weg gesneden worden, om zo een beter zicht te krijgen op de sporen.

Aan de andere kant  geeft het wel een scheiding tussen het stations spoor en het goederen spoor, het is geen hoge obstakel ongeveer 2 cm, ik moet er nog maar een mijn gedachten er over laten gaan. ::)

Aan de rechter kant van de module word het wat lastiger om dat mooi te laten overlopen (er is een hoogte verschil van 9 cm te overbruggen) op de uitbreiding, maar "waar een wil is, is een weg." , ik ga ook daar mijn gedachten maar eens over breken. ::)

Er is ook een stuk van 20 cm aan de voorkant van de module aangebouwd, op dit stuk moet nog een goederen loods komen een kop/zij belading en een weg.

Dit alles wil ik gaan uitvoeren in tijdperk 3 en 4, geeft een mooi beeld, van de verschillende treinen die er in die tijdperken rondreden.

Voor ik het landschap ga maken wil ik eerst alle elektra wat onder en voor de module zit testen.
Aan de voorkant van de module komt een bedieningspaneel om diverse handelingen te kunnen uitvoeren, wissels omzetten, ontkoppelen, terug melding enz.

Onder de module wil ik alleen 4 aderig kabel (4 x 0,22 mm, rood,geel,groen,wit) gebruiken om geen draden spaghetti te krijgen.
Mocht er onverhoeds een storing in zitten, is die vrij snel te lokaliseren en op te lossen.

Mvg Paul Smits
Üdvözlet Paul Smits.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #81 Gepost op: 21 November 2012, 10:12:10 »
Hoi martin

Ik heb niet beweerd dat het niets mag kosten, maar digitaale sturing is vele male duurder als een analoge sturing

Eh... Martin vroeg alleen maar:

Wat kosten die printjes bij elkaar dan Paul ?

Normale vraag toch? ;)

Als jij analoog fijner vindt is dat toch prima. Ja, misschien is een centrale duurder en ja, als die decoders kosten ook wat. Maar uiteindelijk vinden wij digimannen dat de investering waard omdat het systeem flexibeler is dan jou analoge printen waarbij fysiek het geheel eenmalig aangelegd wordt en niet zo maar veranderd kan worden. En dat gaat bij digitaal dan weer wel.

Ieder zijn ding Paul, we zijn benieuwd wat je er van gaat maken ;)

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #82 Gepost op: 21 November 2012, 11:21:04 »
Analoog werkt prima! Ben er jarenlang mee bezig geweest naar alle tevredenheid. Nu ben ik wel digitaal. Daar zitten wel een aantal voordelen aan. Bijvoorbeeld dat treinen veel fijner geregeld kunnen worden. Maar niets hoeft natuurlijk!
Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

smits66

• Offline Offline
« Reactie #83 Gepost op: 21 November 2012, 11:25:07 »
Hoi

@Ronald

Het had een normale vraag geweest, als het laastste woord "dan" er niet had gestaan.
Zoals het bij mij nu overkomt is dat er gesugereert word dat dit systeem net zo duur is als digitaal rijden.

Ik begrijp jou redenatie niet, dat analoog niet flexiebel zou zijn. Leg het mij dan maar eens uit, misschien snap ik het dan wel. ;)

@ allen

Wat mij steeds weer opvalt dat de digitale rijders het prima vinden dat je niet digitaal rijd, maar iedere keer toch weer een stootje onder de gordel geven  ::)
Dat zelfe gevoel had ik ook als ik het over selectrix had.

Digitale sturing is niet beter dan analoge sturing, het heeft allebij zowel voordelen als nadelen.
Ik ga er verder niet op in meer.

Laten we iedereen zijn modelspoor hobby beoefenen zoals die persoon het leuk vind.

Mvg Paul smits
« Laatst bewerkt op: 21 November 2012, 18:03:38 door smits66 »
Üdvözlet Paul Smits.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #84 Gepost op: 21 November 2012, 11:39:52 »
Paul, dat is geen stootje onder de gordel... als jij dat zo voelt kan ik niks aan doen maar zo bedoel ik het niet. Alleen is de inzet van een pc (wat ik zelf overigens ook niet zo ambieer) flexibeler in de zin dat je softwarematig je systeem aan kunt passen. En als je in jouw systeem veranderingen door wilt voeren kan dat niet omdat je hardware niet is aan te passen. Ook kan ik mijn locs aanpassen in de loc zelf. Ik vind dat een supergroot voordeel voor MIJZELF. Dus niks ten nadele van analoog, alleen vindt een grote groep het nieuwe rijden leuker en gemakkelijker. En neemt een evt duurdere prijs dan voor lief ;) Inclisief mijzelf.

smits66

• Offline Offline
« Reactie #85 Gepost op: 21 November 2012, 12:31:47 »
@Ronald

Ok  :),bedankt

Dat digitaal flexibler is ben ik het niet eens.

Als je bij digitale sturing een blok wilt toevoegen heeft dat nogal wat voeten in de aarde omdat te bereiken.

Bij het systeem wat ik gebruik is dat een fluitje van een cent, je zet er gewoon een nieuwe blokkaart tussen en het is klaar, allen nog de draden aansluiten en nog even de spoorstaven doorslijpen.

Ik hoef geen extra draden of componenten erbij te maken.

Ik ben daar ten hoogst 10 minuten mee bezig.

mvg paul smits
« Laatst bewerkt op: 21 November 2012, 17:17:28 door smits66 »
Üdvözlet Paul Smits.

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #86 Gepost op: 21 November 2012, 12:59:10 »
Pfff niet m'n intentie om een analoog / digitaal discussie te starten. Was gewoon benieuwd naar de prijs van zulke printjes. Wel met in m'n achterhoofd de vraag of het nu werkelijk goedkoper was. Kijk voor mij was de keus niet moeilijk omdat ik vanuit niets ben begonnen. Verder geen kaas heb gegeten van snoertjes en printjes en de meeste 0n30 loks al voorzien waren van een decoder. US stijl rijden zonder verdere poespas zijn maar 2 draden onder de baan, simpel en easy. Geen bezetmelders of blokken of meer van dat geautomatiseerde spul. Niet mijn ding...
Verder moet iedereen gewoon doen waar ie zin in heeft, dus gewoon verder bouwen Paul en dat doen waar jij je prettig bij voelt...

smits66

• Offline Offline
« Reactie #87 Gepost op: 21 November 2012, 14:48:46 »
@martin

Het was niet mijn bedoeling  ::) om een discussie te beginnen wat nu beter is analoog of digitaal.
Dit is mijn bouwdraadje over mijn modulebaan Laubenstein, ik wilde alleen aangeven dat ik voor een analoge sturing heb gekozen omdat ik alleen maar analoge loc's hebt.

@allen

Bij deze wil ik deze discussie afsluiten, en weer verder te gaan met het bouwverslag van mijn modulebaan Laubenstein.

Dit is tenslotte een bouwdraadje over  mijn modulebaan, analoge sturing zal nog wel tersprake komen omdat ik analoog rij en is alleen van toepassing als onderdeel van dit bouwverslag.

Mvg Paul
« Laatst bewerkt op: 21 November 2012, 16:50:58 door smits66 »
Üdvözlet Paul Smits.

smits66

• Offline Offline
« Reactie #88 Gepost op: 25 November 2012, 00:13:49 »
Hoi,

Ik heb donderdag op de modelspoor club, twee van de drie printen van het blok systeem gerepareerd, ik had deze overgenomen van een club lid, deze printen deden het niet, bij nadere bestudering van de printen bleken een aantal weerstanden op een verkeerde plaats te zijn gesoldeerd.

Morgen ga ik deze printen testen om te kijken of ze het nu wel doen.

Ik ben vanavond nog even bezig geweest om het complete baanplan van modulebaan Laubenstein deel 1 te ontwerpen.

Deze module baan word in twee gedeeltes gebouwd

De zwarte lijnen om de modules is Laubenstein deel 1, word nu aan gewerkt.
De rode lijnen om de modules is Laubenstein deel 2, hier moet ik nog een baanplan voor ontwerpen.

Ik ga eerst deel 1 verder afbouwen, en testen voor ik aan deel 2 begin, het is een hobby, het hoeft niet in een korte tijd worden afgemaakt.

Modules 1,4 en 5 zijn al voor een deel klaar.

Het Baanplan.

word vervolgt

Mvg Paul Smits
« Laatst bewerkt op: 25 November 2012, 13:03:42 door smits66 »
Üdvözlet Paul Smits.

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #89 Gepost op: 25 November 2012, 11:00:24 »
Dat wordt een aardig grote baan zeg  :o
Wat is trouwens de reden dat je besloten hebt om een stukje af te breken en er een stuk aan te bouwen ?
Miste je iets daar wat je er perse bij wil hebben ?
Ben benieuwd naar het vervolg  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0