Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 00:14:20
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Quinzeedied
27 July 2025, 23:38:58
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
27 July 2025, 23:38:07
Dat overkomt mij niet. door Oosterspoor
27 July 2025, 23:18:51
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
27 July 2025, 23:11:34
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
27 July 2025, 22:58:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
27 July 2025, 22:49:23
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
schok bij vertrek door saskia
27 July 2025, 22:03:07
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
27 July 2025, 21:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
27 July 2025, 20:49:54
US diorama in H0 door jan47
27 July 2025, 19:45:53
Chinese prut kabel door BrightonBelle
27 July 2025, 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
27 July 2025, 17:30:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
27 July 2025, 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
27 July 2025, 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
27 July 2025, 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
27 July 2025, 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
27 July 2025, 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
27 July 2025, 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
27 July 2025, 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
27 July 2025, 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
27 July 2025, 12:32:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
27 July 2025, 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
27 July 2025, 12:13:11

Auteur Topic: Modulebaan "Laubenstein"  (gelezen 89383 keer)

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Modulebaan "Laubenstein"
« Reactie #105 Gepost op: 11 December 2012, 07:16:19 »
Leuke update.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

smits66

• Offline Offline
  • Schaal 1:160, Arduino
« Reactie #106 Gepost op: 11 December 2012, 23:17:23 »
Hoi

@tijgernootje

Bedankt :)

@Ernst

Bedankt

De beide gebouwen zijn van Faller. (ready painted model)

@Allen

Ik ben vanavond nog even in de treinen kamer bezig geweest, om een kale module even een grondplaat van polyfoam
er op gemaakt en heb een begin gemaakt met de aankleding van deze module (word nog niet definitief vastgezet)

Ik heb "tussen neus en lippen door" nog wat boompjes gemaakt,  wat geëxperimenteerd met verschillende kleuren en soorten strooisel.

Vanavond heb ik een viertal printen van het bloksysteem(van meekeren)  die ik gebruik besteld.

Mvg Paul Smits
Üdvözlet Paul Smits.

bouw draadje "Laubenstein"

smits66

• Offline Offline
« Reactie #107 Gepost op: 18 December 2012, 23:01:24 »
Hoi,

Ik ga aan een stukje baan bouwen waar een klein dorpje gaat komen, het dorpje komt boven één van de twee keerlussen te liggen.

Het dorpje zal gaan bestaan uit 10 kleine huisjes en één kerkje, het dorpje zal op meerdere nivo's gebouwd worden, voor de kerk komt een dorps plein te liggen.

Ook is het de bedoeling dat er een klein stationnetje komt en een klein seinhuis.

De huisjes die ik ga gebruiken zijn van Faller

Deze huisjes had ik nog liggen

Foto geleend van faller
Ook deze foto is geleend van faller

Zo krijg je een idee hoe het er ongeveer moet gaan uitzien, het word geen kopie er van ;)

Hoewel het spuitgietwerk in onwaarschijnlijke kleuren is uit gevoerd ???, zien de huisjes er leuk uit, maar is niet geschikt om te gebruiken, zonder dat deze huisjes geschilderd zijn.

Dit soort huisjes werden gebouwd in periode III wat ook weer een voordeel is, aangezien mijn baan in periode III en IV gesitueerd is.(er rijden ook treinen uit periode V op deze baan)

Er staat me dan een uitdaging te wachten om het geheel er wat realistischer uit te laten zien, maar dat heb ik er wel voor over. :D

Het gehele dorpje word op een stuk polyfoam gebouwd wat over de keerlus word gelegd, dit in verband met eventuele problemen, met de keerlus en/of ontsporingen.

Het is de bedoeling dat het dorpje op 3 nivo's gebouwd word, kerk en drie huisjes, station en seinhuisje op nivo 0, drie huisjes op nivo 1 en 4 huisjes op nivo 2, of dat haalbaar is weet ik nog niet maar dat zie ik vanzelf wel.

Ik ga eerst de ruwbouw maken en kijk dan gelijk waar ik de huisjes plaats en hoe de straten lopen en hoe ik het dorpje het beste kan maken.

Ik ga donderdag een week op vakantie naar Hongarije, ik ga er na de vakantie, in de eerste week van januari aan beginnen.

Ik wens jullie prettige en fijne kerstdagen toe en een goed uiteinde en een gelukkig 2013 en een mooi modelspoor jaar.
Dat er weer veel gebouwd gaat worden en op het forum gedeeld wordt.

Mvg Paul Smits.
« Laatst bewerkt op: 18 December 2012, 23:07:27 door smits66 »
Üdvözlet Paul Smits.

tijgernootje

• Offline Offline
« Reactie #108 Gepost op: 19 December 2012, 09:42:05 »
Ben benieuwd naar die uitbreiding  (y)
Ook alvast een heel fijn 2013 en dat er idd maar veel bouw werk gemaakt en gedeeld gaat worden  :)
Met vr gr

Floris

smits66

• Offline Offline
« Reactie #109 Gepost op: 09 January 2013, 18:11:55 »
Hoi, mensen

Het kan raar lopen in het modelspoor wereldje, ik zou eerst een vaste  modelbaan maken, later kwam het idee om een module baan te maken uiteindelijk is het toch een vaste baan geworden.

Het gaat een baan naar Duits voorbeeld worden, een fictieve spoorlijn ergens in Duitsland (nebenbahn), het word geen baan met een spaghetti aan sporen, maar eerder een met het minimale aan sporen.

De baan word in schaal N gebouwd, het is een baan in U-vorm, de totale maat is 300 cm x 200 cm x 220 cm met een breedte per deel van 60 cm, dat geeft me meer ruimte om het landschap vorm te geven (de modulebaan zou 40 cm breed worden.)

Het ontwerp van de baan is gebaseerd op periode III en IVa, maar wat rollend materiaal betreft rij ik wat ik heb en leuk vind.

Deze baan word analoog uitgevoerd, volgens het (van meekeren systeem)

Helaas lukt het niet om de steengroeve in het ontwerp te passen ???, het is wel de bedoeling om de steengroeve verder af te bouwen.

Ruimte voor een schaduw station is er niet omdat deze baan op een bergmeubel staat, er is wel een passeer spoor op de onderste poot, zodat er wel een trein kan laten stoppen en een andere trein kan laten passeren, deze sporen worden onder een berg gemaakt zodat je niet ziet dat er van trein gewisseld kan worden.

Het ontwerp van de baan is gebaseerd op een enkelsporig traject.
In het baanplan zijn expres twee keerlussen opgenomen om, zo een leuk treinen verloop te krijgen.

De module die aan de lange poot staat is een uitbreiding die ik in de toekomst wil realiseren, zodat ik er evt de baan verder kan uitbreiden met modules.

Op de onderste poot word een dorp gebouwd (mijn eerste planning zijn het een 10 tal huisjes, politiebureau, brandweerkazerne , postkantoor, klein station en een klein kerkje) het dorpje word op drie nivo's gebouwd, de gehele onderste poot kan gebruik worden voor het dorp.

Één van de gebouwde modules zal worden aangepast aan het nieuwe baanplan, en worden opgenomen in het baanplan van de vaste baan.

Aan dit baan ontwerp zal niet veel meer veranderd worden,denk ik, ik wil eindelijk beginnen met de bouw van modelbaan Laubenstein.

Overigens ben ik benieuwd naar jullie  aanvullingen en of opmerkingen over dit sporenplan.

Mvg Paul Smits

« Laatst bewerkt op: 09 January 2013, 20:38:18 door smits66 »
Üdvözlet Paul Smits.

tijgernootje

• Offline Offline
« Reactie #110 Gepost op: 09 January 2013, 20:33:57 »
Zal er morgen nog is rustig naar kijken.
Voor t moment is t leuk om te lezen dat je toch een baan wil maken  (y)
Met vr gr

Floris

smits66

• Offline Offline
« Reactie #111 Gepost op: 13 January 2013, 00:08:42 »
Hoi,

Het word een druk weekje in verband met het plaatsen van twee kunststof kozijnen en een nieuwe keuken, zal ik dit topic even niet bijwerken, na de verbouwing ga  ik weer vrolijk verder met bouwen.

Ik heb gisteren nog een köff III uit periode III binnen gehad.

Mvg Paul Smits
Üdvözlet Paul Smits.

tijgernootje

• Offline Offline
« Reactie #112 Gepost op: 13 January 2013, 16:04:24 »
Ziet er goed uit  (y)
Suc6 met de verbouwing.
Met vr gr

Floris

smits66

• Offline Offline
« Reactie #113 Gepost op: 24 February 2013, 15:14:44 »
Hoi,

Off topic

De verbouwing van de keuken zit er op, er moeten nog wat kleine klusje gedaan worden, het grove werk is gedaan, ik kan eindelijk me weer bezig houden met modelspoorbaan Laubenstein.

On topic

Het heeft even geduurd voor ik weer verder kan gaan.
Na lang denken ben ik tot de conclusie gekomen dat mijn modelspoorbaan opnieuw gemaakt gaat worden, modelbaan "Laubenstein" word afgebroken.

Het kon helaas niet anders omdat deze baan was gebaseerd was op een modulebaan, na lang beraad heb ik gekozen voor een vaste baan,(zie twee posten terug) echter heb ik geprobeerd het met rest stukken te verbreden naar 60 cm waardoor deze baan niet echt stevig meer is.

Er moet een nieuwe baan onderbouw komen waardoor ik de modules die ik heb gebouwd niet meer kan gebruiken.

Ik ben dan ook bezig geweest met het ontwerpen van een nieuw baanplan (het blijft modelbaan "Laubenstein heten")

IK hoop op veel feedback, na aanleiding van het sporenplan om de eventuele fouten en verbeteringen te kunnen toe te passen om zo tot een leuk sporenplan te komen.

In het baanplan is geen schaduwstation opgenomen, dit vind ik niet nodig, ik kan de baan op en af, aan de onderkant en de bovenkant, waar ik een kleine fiddleyard ga maken.

Deze baan word door middel van een blok systeem aangestuurd, de wissels bedien ik zelf, er word dan ook niet digitaal op deze baan gereden(zie vorige posten).

Uit hoeveel blokken de baan gaat bestaan weet ik nog niet, als er mensen zijn die er een idee over hebben, hoor ik dat graag?

Op deze baan word voor het grootste gedeelte één kant op gereden de oranje en groene sporen, de rode sporen worden in twee richtingen bereden.

De baan word in schaal N gebouwd, het is een baan in U-vorm, de totale maat is 300 cm x 200 cm x 220 cm met een breedte per deel van 60 cm, dat geeft me meer ruimte om het landschap vorm te geven (de modulebaan zou 40 cm breed worden.)

Het nieuwe ontwerp, voor het vorige ontwerp zie twee posten terug.

De onderbouw word gemaakt van mdf omdat het niet zo heel erg duur is, en het makkelijk te bewerken is, de onderbouw word samengesteld uit zes elementen, zodat het nog enigszins mobiel blijft. De voorkant van de onderbouw word scharnierend gemaakt zodat ik nog enigszins bij de elektronica en de bedrading kan.

Mvg Paul Smits
Üdvözlet Paul Smits.

smits66

• Offline Offline
« Reactie #114 Gepost op: 24 February 2013, 17:32:02 »
Hoi,

Na lang denken heb toch besloten om de module"Laubenstein" niet te slopen, dat gaat me aan het hart er zitten delen in verwerk van mijn oude modelspoorbaan, ik ga deze module verder afwerken en als foto diorama neer te zetten, ook wil ik kijken of ik het eventueel aan de modelspoorbaan kan koppelen.
De rest van de modules die gebouwd zijn, worden gesloopt :o  en de railsen, gebouwen, wissels enz hergebruikt.

De bakken die gemaakt gaan worden worden opgebouwd uit mdf van 12 mm dik en er komt een frame in van balkjes hout van 40 x 40 mm, er worden totaal zes bakken gemaakt die semi permanent vast gemaakt worden aan elkaar, om het nog enigszins mobiel te houden als we ooit besluiten te verhuizen. 
De zijkanten en de achterkant worden van 12mm mdf gemaakt.

Aan de voorkant word het scharnierend gemaakt, de voorkant bestaat uit een plaatje mdf van 4mm dik bij 200 x 1200 mm, er achter zit een frame zodat het stevig blijft.

Door de voorkant scharnierend te maken kom ik nog enigszins bij de bedrading en blok kaarten en overige elektronica , aangezien deze baan op een bergmeubel word gebouwd, zodat ik er niet onder kan werken, alle bedrading word naar de voorkant gehaald.

Mvg Paul Smits
Üdvözlet Paul Smits.

tijgernootje

• Offline Offline
« Reactie #115 Gepost op: 24 February 2013, 17:53:57 »
Ben benieuwd naar wat dit gaat worden.
Met vr gr

Floris

smits66

• Offline Offline
« Reactie #116 Gepost op: 05 March 2013, 19:35:42 »
Hoi

Het is gebeurd, modulebaan Laubenstein is afgelopen zaterdag afgebroken, alleen de module Laubenstein is aan de sloophamer ontkomen(die word verder afgebouwd als diorama.
Na lang beraad had ik besloten om helemaal opnieuw te beginnen met de modelspoorbaan Laubenstein, er zaten gewoon te veel fouten in, en het ontwerp was niet goed, om een bloksysteem te gebruiken, er zou te veel omgepoold moeten worden.

De baan hing van rest stukken hout aan elkaar, daardoor was de constructie niet echt stevig meer, dus maar opnieuw beginnen en eerst een goede onderbouw maken, dat is nog een uitdaging omdat een gedeelte van de baan op  een bergmeubel ligt.

Maar van fouten leert men, ook de opbouw van het landschap kon beter, de praktijk leert dat je er, op een gegeven moment, je er aan gaat storen, dat word de baan alsnog gesloopt.

Dus begin ik maar helemaal opnieuw en hoop de eerdere fouten niet meer te maken.

De constructie bestaat uit platen Mdf 9 mm balkjes 44 x 44  en Mdf plaatjes 9 mm tussen de delen voor de stevigheid 4mm (voorkant bak) en 4 stelling delen ivar van ikea, de hoogte van de baan is 120 cm zodat ik overal goed bij kan (zowel onder als boven de modelbaan) en het op een mooi zicht niveau is.

De lengte van de linker poot is 60 x 289, het midden deel is 60  x 200 en de rechter poot is 60 x 220 cm aan de rechter poot kan ik de baan nog enigszins uitbreiden (40 x 100, zit voor als nog niet in de planning) maar je weet maar nooit.

Het landschap ga ik anders aanpakken, op de oude baan was over de totale lengte en breedte bedekt met polyfoam (hard  schuim), op de nieuwe baan word allen op de plaats van de railsen, dorp, station en andere gebouwen, polyfoam gebruikt, op alle andere delen gebruik ik het niet, het geeft dan al enigszins reliëf in het landschap.
Voor de bergen gebruik ik polyfoam in lagen en bedek het met het gipsverband op voor een betere hechting van het model gips en het kerven van gesteente lagen.

Als basis voor het sporenplan gebruik ik het hondenbot model en ga die eerst testen en er blok kaarten op aansluiten voor ik verder ga met het leggen van stations sporen, rangeer sporen, opstel sporen enz. en per deel goed testen voor ik verder ga.
Als alles uitgebreid is getest begin ik pas met het vormen van het landschap.

Het thema van de baan word aangepast was nebenbahn, nu hoofdbaan met aftakingen naar nebenbahn, ik heb nog geen baanplan in gedachten, het kan dus nog alle kanten op.

De gehele baan word analoge blok sturing / handbediend gestuurd. Het is de bedoeling dat ik met max. zes treinen tegelijk ga rijden plus de treinen die op het station en uitwijk sporen staan.

Door dat ik volledig met analoge blok sturing ga rijden kan, ik mijn selectrix componenten niet meer gebruiken.

Een periode heb ik nog niet in gedachte waarschijnlijk periode 4 en wat kleine stoom locomotieven.

De totale rij lengte op de hoofdbaan zal ongeveer 14 meter zijn (290+200+220) en dan nog de zijlijnen.
Een compleet baanplan heb ik nog niet.

Foto van de onderbouw zet ik zo spoedig mogelijk op het forum.

Het basis baanplan, de rode lijnen geven de verschillende constructie delen aan, het baanplan moet nog verder uit gewerkt worden.

het basis baanplan.

Een mogelijk baanplan.

Mvg Paul Smits
Üdvözlet Paul Smits.

smits66

• Offline Offline
« Reactie #117 Gepost op: 10 March 2013, 23:10:19 »
Hoi, mensen

Helaas is het niet gelukt om naar ontraxs te gaan  ???, jammer volgend jaar weer een kans.

Ik heb de nieuwe onderbouw verder afgemaakt, volgende week hoop ik, het basis sporenplan te gaan leggen.

Foto's van de onderbouw, onder de onderbouw van de tweede foto moet nog een ivar stelling deel komen voor de ondersteuning.

Het thema van de baan word "hoofdbaan met aftakking naar een zijspoor".

Op de hoofdbaan word door wat langere treinen bereden (een stam van vijf)  en de zijspoor word bereden door stoom locomotieven en enkele diesel locomotieven (een stam van drie)
Voor de zijspoor moet ik het baanontwerp nog maken, de hoofdbaan is uitgevoerd als hondebot en de zijlijn als eindstation.

Op het hoofdspoor wil ik een redelijke groot station bouwen 5 sporen en één of twee kopsporen voor het passagiers vervoer en een spoor of drie voor het goederen spoor. (of het allemaal gaat passen weet ik niet, we zien wel)

Op de zijspoor komen een stuk of twee halteplaatsen en een tweetal kleine stationetjes en een klein eindstation met locomotief verzorgings plaats  ook wil ik een kleine houtzagerij aan het spoor realiseren, en een tweetal kleine goederen loodsen en een tweetal laad straten, een klein dorpje en wat ik nog meer tegen kom of leuk vind. (of het allemaal gaat passen weet ik niet, we zien het wel)

Deze baan word een fantasie baan en word gestiueerd in periode II tot en met  IV en word naar duits ontwerp gemaakt
Het hoofdspoor word in het totaal dubbelsporig en de zijspoor enkelsporig en bij de stationetjes komen uitwijk sporen

De hoofdbaan word in twaalf blokken ingedeeld tenzij dat niet gaat ivm de lengte van de treinen, dan worden het tien blokken of minder na gelang de lengte van de treinen.

De blok indeling zoals op het plaatje klopt niet helemaal aangezien het kleine bakje nog niet gebouwd word.

De hele baan word analoog gestuurd via een bloksysteem van (het van meekeren systeem), zowel de hoofdspoor als de zijlijn worden blok gestuurd.

De maat van de baan is uiteindelijk 290 cm x 200 cm x 220 cm geworden en hebben een diepte van 60 cm, genoeg ruimte voor een leuke afwisselende en mooie baan, de plannen worden verder uitgewerkt en ik begin zo snel mogelijk met het leggen van de hoofdbaan om het met het bloksysteem te gaan testen.

Mvg Paul Smits

Üdvözlet Paul Smits.

tijgernootje

• Offline Offline
« Reactie #118 Gepost op: 11 March 2013, 20:01:13 »
Ik ben benieuwd naar verdere vorderingen,t begin ziet er in elk gavel goed uit  (y)
Met vr gr

Floris

smits66

• Offline Offline
« Reactie #119 Gepost op: 12 March 2013, 20:40:22 »
Hoi

Ik heb een nieuw baanplan gemaakt, ik denk dat het stations spoor wat te masief is maar het ontwerp is wat minder recht waardoor er wat meer diepte in zit, wat is jullie mening,

mvg Paul
Üdvözlet Paul Smits.