Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dat overkomt mij niet. door Oosterspoor
Vandaag om 23:18:51
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 23:14:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
Vandaag om 23:11:34
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 22:58:56
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 22:58:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:49:23
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
Vandaag om 22:07:43
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 22:03:07
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Frank 123
Vandaag om 21:59:45
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 21:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:33:13
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 20:49:54
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 20:10:38
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 19:45:53
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11

Auteur Topic: Modulebaan "Laubenstein"  (gelezen 89367 keer)

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Modulebaan "Laubenstein"
« Reactie #120 Gepost op: 13 March 2013, 08:26:47 »
Kun je miss toelichten welke sporen welke functie krijgen ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

smits66

• Offline Offline
  • Schaal 1:160, Arduino
« Reactie #121 Gepost op: 14 March 2013, 22:26:59 »
hoi,

@ floris

De donker en licht paarse sporen zijn station/perron sporen, de groene sporen zijn de doorgaande sporen, het gele spoor is een aftakking naar een zijlijn de berg op.

@ allen

Ik denk dat ik het sporenplan ga veranderen, het hondebot deel blijft.

Het was de bedoeling dat je op de voorgrond het zijspoor zag en wat verder naar achteren het hoofdspoor, ertussen konden dan wat huisjes en of gebouwen staan voor wat meer diepte.
Ik denk dat ik weer net te ver ben doorgeslagen met het sporenplan (altijd weer dezelfde fout, te veel sporen op een kleine oppervlakte) ???

De twee foto's geven het sfeertje aan zoals ik het graag wil zien.

foto's gebruikt van Wolli´s Bahn

Mvg Paul Smits
Üdvözlet Paul Smits.

bouw draadje "Laubenstein"

smits66

• Offline Offline
« Reactie #122 Gepost op: 14 April 2013, 23:18:51 »
Hoi,

De oude baan is afgebroken, er zijn nieuwe tafels gemaakt, sporenplan gemaakt, wil er nog even goed naar kijken, ik denk dat het wel is wat ik wou.

IK wil eindelijk eens gaan bouwen  ???

Het hoofdspoor komt hoger te liggen dan de zijspoor waardoor ik de treinen kan zien rijden op het hoofdspoor en het zijspoor.
Tussen het zijspoor en het hoofdspoor komt een houtzagerij te staan en een goederen loods, of iets anders, er is genoeg ruimte om aan het landschap te werken er is mogelijk ook ruimte voor een klein dorpje, we zullen zien  ::)

Deze baan word blok gestuurd en is geheel analoog, ik gebruik hiervoor de elektronica van, "van Meekeren", dit is een zeer eenvoudig systeem, er word niet digitaal gereden op deze baan, omdat de beide systemen niet met elkaar zijn te gebruiken.

Voordelen van dit analoge  bloksysteem :

* Geen ringleiding nodig elk blok word door de blokkaart gevoed.
* Geeft mooie rijeigenschappen aan analoge loc's
* Locomotieven trekken langzaam op en remmen langzaam af
* Voor dit blok systeem heb je per blok max 10 draden nodig waarvan er maar 4 draden naar het bedienings paneel gaan.
* Wissels kunnen door het bloksysteem bediend worden.
* Schaduw stations kunnen door het blok systeem aangestuurd worden.
* Het bloksysteem kan een pendelbaan besturen.
* Kan zonder problemen blokken toevoegen dan wel weg halen.

Het blok gestuurde systeem werk als volgt :  Als een blok bezet is door een trein zal het sein op rood springen in het voorgaande blok, de trein langzaam tot stilstand komen, als het blok vrij komt zal het sein op groen springen en de trein zal  langzaam weer optrekken.

Het aansluiten van het systeem is vrij eenvoudig, de blok kaart bevat alle elektronica om het blok mee te sturen.

Dat houd in, dat de sein van het blok aangestuurd word, de trein langzaam tot stilstand komt, dat de trein langzaam optrekt, er word gemeten of het blok bezet is, er een externe blok bezet melding gemaakt kan worden.

Het schema van de blok sturing.

Uitleg blokkaarten :

SSS zijn de blokkaarten, Bloksein zijn de seinen op de baan en in het bedienings paneel, stab is de voeding van de blok kaarten, reg is de snelheids regelaar (deze zet je in een vaste stand bv 12 volt, kan ook een vaste voeding zijn.)

De aansluitingen van de SSS blok kaart.

* a,b,c zijn de aansluitingen voor de bezetmelding, leg je de a aan de - zal de trein langzaam optrekken,
          leg je de a aan de + zal de trein langzaam afremmen, blok bezet melding, (dit geld ook voor b en c)
* T is de blok bezet melding van het vorige blok
* + is de voeding en komt van de stab kaart
* - is de voeding en komt van de stab kaart
* V is de voeding naar de rails
* U is de vaste in gestelde spanning bv 12 volt
* R is het rode sein (blok bezet)
* G is het groene sein (blok vrij)

Er zijn nog twee verschillende blok kaarten namelijk. srs en stp.

De srs blok kaarten worden gebruikt voor de wissel straten of voor niet zichtbare sporen, als het het blok bezet is zal de trein abrupt tot stilstand komen, de snelheid van de trein kan wel geregeld worden.

De stp blokkaart is speciaal voor de stations sporen, de trein zal altijd op het zelfde punt langs het peron tot stilstand komen, kan ook gebruikt worden in plaats van de sss blok kaart, de trein zal altijd op hetzelfde punt voor het sein tot stilstand komen.

Er zijn nog veel meer systeem kaarten, ik ga daar nu nog niet op in, als er mensen zijn die dat graag willen weten hoor ik dat wel.

mvg Paul

Üdvözlet Paul Smits.

IPIO'er

• Offline Offline
  • "Multi Level" Nederlands Modelbaan in Spoor-N
« Reactie #123 Gepost op: 14 April 2013, 23:27:19 »
Hallo Paul,

Inderdaad een mooi systeem dat van Meekeren, maar een beperking heeft het wel, alle treinen hebben de zelfde snelheid
met andere woorden de boemel rijdt net zo hard als een sneltrein of een ICE.
Daarom ben toch overstag gegaan en Digitaal begonnen.

Met vriendelijke groet, Marc
Een Nederlandse Baan in N, drie etage's langs de wanden van de zolder van 7mtr. bij 3mtr., verbonden d.m.v. een helix.

tijgernootje

• Offline Offline
« Reactie #124 Gepost op: 15 April 2013, 09:15:34 »
Hoi Paul,

Zie in je andere draadje wat tekst aangaande je baanplan  ;)
Ben te beroerd om t hier nog een keer te typen(griep is leuk in combi met hooikoorts :-\)
Zijn dr nog vragen dan lees ik t wel  (y)
Met vr gr

Floris

smits66

• Offline Offline
« Reactie #125 Gepost op: 15 April 2013, 23:25:49 »
Hoi

@ Floris

Allereerst bedankt voor het meedenken  (y)

Hoi Paul,

Wat moeten de 2 sporen rechts aan de buitenkant voorstellen ?
En vind je t niet jammer dat die enkel te bereiken zijn vanaf het bovenste station ?
Verder zou ik de 2 wissels onderaan bij je keerlus andersom erin mikken,dat geeft je dan namelijk nog de kans om vanaf t bovenste spoortje alsnog ri je uitbreiding te gaan.
Verder zou ik de sporen van t onderste station incl goederen sporen andersom leggen en evt die goederensporen nog wat veranderen(zal ik nog is over nadenken)
Wat ik verder mis is een mogelijkheid om je locs te voorzien van brandstof en dergelijke. :-\

De sporen rechts aan de buiten kant worden bereden door langere treinen, die hun rondjes rijden, om trein verkeer te simuleren, deze sporen worden nog gedeeltelijk weg gewerkt in het landschap, maar ik wil ze op verschillende plaatsen zichtbaar hebben.

Nee dat vind ik niet erg, ik heb het speciaal zo ontworpen, zodat je heen gaande en teruggaande treinen ziet rijden.

De twee wissels onderaan bij de keerlus zijn zo geplaatst om een uitwijk/opstel spoor hebt voor de hoofdbaan, en via die wissels kan ik een trein de baan op sturen van het schaduw/opstel spoor (latere uitbreiding).
De hoofdbaan zal uiteindelijk van bovenleidingen voorzien worden.

Hier heb je een puntje bij nader inzien ziet het er een beetje vreemd uit moet nog even uitvogelen hoe ik dat ga doen, ideeën zijn altijd welkom. ::)

Alle rode sporen zijn werksporen, verzorgings sporen, tank/kolen sporen, welk spoor voor wat is staat erbij.

Het is de bedoeling dat het enkelvoudige spoor eindigt bij een klein eind station met verzorgings sporen en goederen sporen.

Dit baanplan is ontworpen als blok gestuurd systeem, er kan maar één kant op gereden worden om de sturing niet al te ingewikkeld te maken.

De treinen rijden via boven, het opstelspoor op en rijden via beneden de baan weer op.

Nog even een gedachten kronkel voor de korte poot.

gr Paul
« Laatst bewerkt op: 15 April 2013, 23:31:33 door smits66 »
Üdvözlet Paul Smits.

tijgernootje

• Offline Offline
« Reactie #126 Gepost op: 16 April 2013, 09:25:55 »
Heb ik nou goed gelezen dat je treinen straks maar 1 richting op rijden ?
Als dat waar is wat heb je dan aan kopsporen ?
(of snap ik t nou even niet meer  ::) )
Overigens zou ik toch nog is kijken naar die 2 rode spoortjes die rechts van de enkelsporige lijn aftakken en doodlopen.
Mij is altijd verteld dat een spoor enkel wordt gelegd als er rede voor is,als t is om inhalen mogelijk te maken(wat in dat plan best apart/raar zou wezen) dan moet er gewoon een spoor parrallel aan de enkel sporige lijn worden gelegd met 2 wissels.
Anderzijds zou ik ervoor kiezen om de sporen functie tegeven door er bv goederen te laten laden,bosbouw ofzo met boomstammen.
Zomaar wat dingetjes waar ik over zat te denken  ;)
Met vr gr

Floris

smits66

• Offline Offline
« Reactie #127 Gepost op: 16 April 2013, 23:03:43 »
Hoi

@ Floris

Ja, dat heb je goed gelezen  ;D, de treinen op de baan rijden een kant op, ik moet er wel bij vermelden dat het alleen geld voor de hoofdbaan, op de zijlijn word wel in twee richtingen gereden.

De hoofdbaan word blok gestuurd, vandaar dat er één kant op gereden word.

Op de zijlijn word er automatische gependeld tussen het grote station (het gele kopspoor) en het kopstation via een bloksturing.

Het goederen verkeer op de zijlijn word met de hand gestuurd (via een handmatige blok bezet melding).
De goederen trein rijd van het onderste spoor, van het grote station, naar het goederen spoor bij het eindstation. 

De twee kopsporen aan het begin van de zijlijn zijn voor een goederenloods/overslag en een houdzagerij. (op het sporenplan zijn alle rode sporen voorzien van de functie beschrijving.

gr Paul

Üdvözlet Paul Smits.

william_2

• Offline Offline
    • Bouw van mijn baan
« Reactie #128 Gepost op: 19 April 2013, 13:23:23 »
Hallo Paul,

Inderdaad een mooi systeem dat van Meekeren, maar een beperking heeft het wel, alle treinen hebben de zelfde snelheid
met andere woorden de boemel rijdt net zo hard als een sneltrein of een ICE.
Daarom ben toch overstag gegaan en Digitaal begonnen.

Met vriendelijke groet, Marc

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Er zit wel degelijk verschil in snelheid van de locs.
Ik had een V200 van Minitrix, een V100 en een BR65 van Fleischmann, maar dat waren racers op mijn baan. Nu moet ik wel zeggen dat dit al wat oudere locs waren. De locs van na 2002 rijden meer constant. Echter de railbus van Fleischmann is ook een snelle, terwijl de V260 weer een slomere is. En ook de 1300 van Startrain is weer wat langzamer. En er zit ook een verschil in snelheid van de locs van Minitrix (langzamer) en Fleischmann (sneller).

Groeten,
William
Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl

smits66

• Offline Offline
« Reactie #129 Gepost op: 21 April 2013, 01:05:38 »
Hoi,

@William

Ik ben met je eens, dat de ene loc harder rijd dan het andere.

@ Marc

Ik weet dat als je digitaal rijd dat je de snelheid van je loc beter kunt regelen, maar de voordelen van digitaal rijden wegen bij mij niet op tegen de kosten.

De snelheid van de snelle treinen regel ik af dmv een potmeter op mijn bediening paneel (per blok), deze potmeter komt in plaats van de trim potmeter op de blokprint.

@ Allen

Ik heb een nieuw baan plan gemaakt, ik hoop dat er mensen zijn die mij kunnen helpen met het maken van een beter sporenplan, of dit ontwerp kunnen verbeteren.

Het ontwerp.

grt Paul

Üdvözlet Paul Smits.

tijgernootje

• Offline Offline
« Reactie #130 Gepost op: 22 April 2013, 09:15:57 »
Ben je baanplannen aan t verkopen ofzo  :o
Met vr gr

Floris

smits66

• Offline Offline
« Reactie #131 Gepost op: 27 April 2013, 01:34:46 »
Hoi,

@Floris

Ja, ik probeer wat geld bij te verdienen om mijn treinen hobby te bekostigen. :-X ;D

@Allen

Ik heb nog wat gepuzzeld met het sporenplan na (virtual breek en sloop werk) ;D is het volgende baan ontwerp ontstaan.

Ik ontkom er niet aan om een gedeelte van het sporen plan onder het landschap te verbergen.
Het ontwerp van het het stukje baan waar de loc loodsen komen te staan (naast het gele spoor) in nog niet naar mijn zin, zijn er mensen die daar nog een verbetering kunnen aanbrengen? :-\ .

Het nieuwe baanplan.

Het baanplan is ontworpen om in één richting te rijden, dit is nodig om het bloksysteem wat ik gebruik goed te kunnen laten werken, als het goed is zitten er geen keerlussen in.

grt Paul

Üdvözlet Paul Smits.

GLR89

• Offline Offline
« Reactie #132 Gepost op: 27 April 2013, 09:36:48 »
Dag Paul, lang niks van me laten horen ivm werk erg druk en veel weg geweest. Maar wat een gaaf baanplan!  (y) Volgens mij precies hetgeen je wilde of heb ik dat verkeerd? D'r komen wel veel sporen over je tafel te lopen maar als je e.e.a. weet weg te werken onder en achter de scenery oogt het heel mooi en rustig lijkt me! ;D
Voor je lokloodsen zou ik de wissel omdraaien zodat je niet de S bocht krijgt maar een iets vloeiender aanzicht.
Groet Gijs
« Laatst bewerkt op: 27 April 2013, 09:38:48 door GLR89 »
Roco fleischmann tpIII H0 digitaal dmv ECoS2 en doet een poging tot automatiseren van het geheel

tijgernootje

• Offline Offline
« Reactie #133 Gepost op: 27 April 2013, 11:07:22 »
Zal er later vandaag is even naar kijken.
Met vr gr

Floris

smits66

• Offline Offline
« Reactie #134 Gepost op: 01 May 2013, 23:14:02 »
Omdat ik nog niet kan beginnen met het bouwen van mijn nieuwe modelspoorbaan "Laubenstein" omdat ik nog geen goed baanplan heb, ga ik de oude modulebak "Laubenstein" opknappen.

IK ben begonnen met het opknappen van de module "Laubenstein", doordat ik modulebaan "Laubenstein" heb afgebroken en deze module niet wilde slopen, heb ik besloten het te gaan opknappen en er foto diorama van te maken en als het mogelijk is om het aan de nieuwe treinbaan te koppelen. ::)

Hoe het er eerst uitzag

Na dat de module is leeg gehaald.

Ik vond de heuvels/bergen wat minder mooi, vandaar dat ik er een meer rotsstructuur aan heb gegeven, er moet nog veel aan verbouwd worden voor het klaar is.
Het dorpje word uitgebreid met een goederenloods, en het dorpje zelf word opnieuw ingericht.
Alle bomen/struikjes enz. worden hergebruikt.

Het sporenplan word enigszins gewijzigd, zodat er een goederen spoortje ontstaat.

Het plan is om elk gebouwtje van licht te voorzien, langs de weg komen lantaarnpalen te staan, op het stationetje komt een T3 en twee of drie rijtuigjes te staan bij de goederen loods komt een T3 met twee wagonetjes te staan.
Het geheel word met auto's, popetjes enz aangekleed.
De treinen kunnen over het spoor rijden, misschien maak ik er wel een fiddleyard bij ::) ach we zien wel.

Ik ben op een gedeelte van deze module alvast begonnen met het maken van een rots wand, ik moet het alleen nog schilderen, en aankleden met struiken bomen enz.

Er komt nog een foto achtergrond bij.

Het resultaat tot nu toe.

enige detail foto's

Het mini baanplan 120 cm x 40 cm

grt Paul
Üdvözlet Paul Smits.